Bild
Nästa artikel

Lyktstolpar i Storbritannien ska ha laddpunkt

Nyheter

Den brittiska regeringen har presenterat sin satsning Road To Zero för en mer hållbar fordonsflotta.

Road To Zero är en rapport som går igenom landets strategi och mål för att hälften av alla nya bilar år 2030 ska ha "ultralåga utsläpp". Det har tidigare gjorts klart att Storbritannien ska sluta sälja konventionella bensin- och dieselbilar till 2040, men i den här rapporten framgår mer konkreta mål för omställningen. 

- De kommande årtiondena kommer att vara transformativa för vår motorindustri, vår nationella infrastruktur och hur vi reser. Vi förväntar oss att se mer förändring inom transportsektorn under de närmaste tio åren än vi har under det föregående århundradet, säger transportminister Chris Grayling.

För att uppnå och tillgodose denna förändring har ett antal olika verktyg presenterats, bland annat olika slags program och fonder för att lyfta fram och stärka utvecklingen hos ny teknik. Två punkter som står ut är att alla nya hem, "där passande", ska ha laddbox och kanske mer intressant att alla nya lyktstolpar ska inkludera laddningspunkter. Detta skulle innebära en omfattande expansion av laddnätet och vidare kommer man även ge elbilsägare 500 pund för att installera en laddpunkt i sitt hem. 

Diskutera: Vad tror du om den brittiska satsningen? 

Kommentarer

#1
2018-07-12 09:02

Efter första semesterresan med el-bil, skulle jag önska mig fler och fungerande snabbladdare, dessutom att fossilbilister lär sig att en laddplats inte är en plats för dem. Betalar hellre för en fungerande än en gratis icke fungerande.
Dessutom att det är en självklarhet att alla övernattningsställen har laddplatser för sina gästers bilar. Lika självklart som WiFi är idag, vilket det inte var för 20 år sedan.
Resan gick utmärkt, men kräver en viss planering. Skippa ett par Almedals-veckor, och hela landets vägar är täckta med snabbladdare.

#2
2018-07-12 19:41

Genomslagskraften i storstäderna kommer fortfarande bero på om de som bor i lägenhet kan ha egen laddstolpe eller inte.
Snabbladdning sliter mycket på batterierna och kortar livslängden. Att byta batteri i en elbil går säkert på en bit över 200 000 kr.
Miljöaspekterna talar också emot högvoltsbatterierna.
Kostanden för infrastrukturen för eldistributionen kommer också bli enorm.
Hybrider och elbilar som har batteri som bränslekälla är långsiktigt en total felsatsning. För bilköparna är det även kortsiktigt en felsatsning. Det enda jag ser som kan fungera långsiktigt är bränsleceller. Det lär dock ta säkert 10-20 år till innan vi ser bränslecellsdrivna bilar i stor omfattning. Detta både pga tekniska problem som inte är lösta än och pga att infrastruktur för vätgas behöver byggas ut.

Tyvärr är elbilar med batteri enkelt för politikerna just nu. Laddbart batteri + kabel till elnätet = 0 gram CO2 från bilarna där de körs i städerna. Om 7-8 år kommer de att byta fot igen. Speciellt när de inser konstnaderna för infrastrukturen för både stat och kommun. Så, fram åt 2025 kommer elbil med batteri bli riktig miljöbov. Vi har sett det förut! Politikerna satsar på kortsiktiga mål som ser bra ut i media, i stället för att tänka långsiktigt och se över den totala situationen.

#3
2018-07-12 22:14

Batteribyte i elbil går på runt 30000 kr enligt Nissan. Gäller för tillfället enbart i Japan, men kommer sannolikt på fler marknader.
Normalt behöver man inte byta annat än defekta celler, så priset blir nog överkomligt när marknaden växer till.

#4
2018-07-12 22:41

milson. Jag förstår att du aldrig har kört en el-bil eller vet hur de fungerar och används. Snabbladdning för mig gäller enbart några dagar per år när jag skall ut på långresa. Alla övriga dagar laddar jag från egen Laddbox på min garageplats.

#5
2018-07-13 14:33

tyvärr har det inte tänkts till,sätt upp rejält med elstolpar först,alla större mackar borde ha elstolpe och sen kan det säljas elbilar, och då kan alla ladda utan problem, som det är i dag måste man planera sin resa/laddning hela tiden så att man inte bli stående, så i England har de tänkt till.

#6
2018-07-13 15:03

Konstigt att alla batterier vi använder i hemmet till olika produkter är så oerhört miljöfarliga, men i bilar blev batterierna plötsligt "miljövänliga". Är det nån som i ärlighetens namn hänger med i miljöracet?????? Och en fråga till? Vem ska bekosta alla laddställen?

#7
2018-07-13 17:39

Brittisk politik är den att man gör Tårtan uppifrån och ned.

På med mer toppning och allt ser bra ut, jag tänker på avloppen i flertalet brittiska städer vilka härrör ifrån 1700-talet, pengar kanske skulle gå till ordna till detta och mycket annat före att bygga skyltfönster, bakom den glättiga fasaden så är det inte alls bra, en stor mängd av befolkningen i GB har knappt råd med bil och kostnaderna i kring.

Oförsäkrade, obesiktade, fordon och husvagnar är ett gissel som spänner över hela samhället.

#8
2018-07-13 21:33

LennartJ, ja DU laddar med egen laddbox på DIN garageplats. Men alla som bor i lägenhet och som parkerar på gatan, det enda tidsmässigt acceptabla alternativet som kommer vara tillgängligt för dem är snabbladdnig. Det kommer förbli så tills kommunerna sätter upp laddstolpar på varenda p-ruta utefter gatorna. (Dessutom måste de markera p-rutor på alla gator som inte har det idag, vilket är de flesta.)

#9
2018-07-13 21:36

Lasse J, om Nissan inte kommer ta mer än 30 000 kr för batteribyte så innebär det att Nissan står för en stor del av kostnaden.

#10
2018-07-14 08:58

milson. Jag bor i lägenhet i sthlm. Hyr garageplats. Samma möjlighet för alla. Att enbart förlita sig på snabbladdning, bör man nog överväga ett annat alternativ. dvs. din tes saknar relevans.

#11
2018-07-14 20:47

LennartJ, av alla i storstäderna som har bil så är det väldigt liten andel som har möjlighet att hyra garage. De som har elbil och inte är så lyckligt lottade som du, kan då inte ladda bilen hemma. De kan använda de få laddstolpar som kommunerna eller kommersiella firmor tillhandahåller, men om de då inte snabbladdar blir de ju tvungna att lämna bilen långt hemmifrån i många timmar. Så, det enda praktiskt möjliga för dem då bli snabbladdning. Ja, jag håller med dig om att de då bör överväga andra alternativ, dvs bensin och Diesel och helt glömma el. Vilket alltså för oss tillbaks till infrastrukturfrågan och min första slutsats: Genomslagskraften i storstäderna kommer fortfarande bero på om de som bor i lägenhet kan ha egen laddstolpe eller inte.

#12
2018-07-16 17:51

Många nybyggda lägenheter har så klent elsystem att lägenheterna knappt klarar att man kör dammsugare och ugn samtidigt och garageplatser i många nya lägenheter saknar eluttag helt i parkeringsgaraget vilket gör eventuellt elbilsköp omöjligt. Om vi inte fått några stolpar för kupévärmare under fler decennier hur lång tid kommer det då inte ta för kommuner att få upp laddstolpar utefter gatorna för elbilar i framtiden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.