Bild
Nästa artikel

Logan MCV Stepway drar till skogs

Nyheter

Dacia utrustar kombimodellen med terrängtåliga attribut.

Markfrigången på Dacia Logan MCV Stepway har ökats på med fem centimeter och blir sammanlagt 17,4 centimeter. Omarbetade stötfångare fram och bak samt hasplåtar och kontrasterande plastdetaljer runt hjulhusen ska förstärka offroadkänslan. Parkeringssensor ingår, backkamera är tillval.

Motorerna är bensindrivna TCe 90 kopplad till en femväxlad manuell låda eller dieseldrivna dCi 90, också den med manuell växellåda i fem steg.

Bilen lanseras innan sommaren i Sverige. Pris är än så länge inte klart.

Diskutera: Vad tycker du om Dacia Logan MCV Stepway?
 

Kommentarer

#1
2017-03-03 11:25

Läcker!

#2
2017-03-03 11:31

Renault har ett enkelt system för en form av elektronisk diffbroms (fanns som standard i Captur Helly Hansen edition, och i Scenic Xmod m fl). Denna Dacia skulle vara mer intressant om den var utrustad med det systemet.

#3
2017-03-03 11:48

Hade den funnits för ett par år sen hade det nog stått en hemma i carporten och inte en vanlig Logan.

#4
2017-03-03 13:29

För 140,000 känns det dumt att INTE köpa en :) Eller vad kan priset tänkas bli med diesel?

#5
2017-03-03 14:26

Man får hoppas att den är försedd med fyra backsensorer och inte tre stycken, som på grannens Logan... Gissa var den tredje sitter? Jo, mitt framför dragkroken! Ett riktigt genidrag av Dacia... :-)

#6
2017-03-03 14:53

Hej Bilklok. Då får dom väl sätta dragkroken på sidan. man får inte vara dum, eller ? Å andra sidan så piper väl den för jämnan = helgarderad ;)

#7
2017-03-03 14:55

Hej partikel vadå läcker, i kylaren eller... ?

#8
2017-03-03 15:57

Dacia är vad Skoda brukade vara förut dvs. simply clever!

#9
2017-03-03 16:12

Min syster köpte en Logan för cirka ett år sedan, är jätte nöjd, mycket bil för pengarna.

#10
2017-03-03 17:51

Just vad man behöver.

#11
2017-03-03 18:41

Är faktiskt inte så tokig, om man inte sitter och smeker hårdplastpanelerna som en del biltestare verkar ägna sig åt. Och om säkerheten inte är botten. Och om inte vägbullret är tröttande outhärdligt.
Och om en tre år gammal bil av annat fabrikat inte har bättre egenskaper, är billigare och redan har tappat det mesta i värdeminskning.
Men annars. Den lär väl ha lägre skatt och underhållskostnader än de flesta konkurrenter.

#12
2017-03-03 19:18

Verkar inte alls så dum, ser väldigt funkis ut, om säkerheten, hållbarheten och komforten är god så skulle jag kunna tänka mig att ratta en

#13
2017-03-03 19:36

Backar man med husvagn så stänger man av backsensorn. När man inte har släpet på så tar man av dragkroken, givetvis har man en avtagbar.

#14
2017-03-04 11:04

"Man" behöver ju inte stänga backsensorerna, det räcker med att man kopplar strömmen för husvagnen så slås backsensorerna av.

#15
2017-03-04 12:48

Vore det inte bättre om Dacia lade lite bättre energi på säkerheten i stället för sånt här tjafs. Skitbil.

#16
2017-03-04 13:00

Det är väl egentligen bara försträckning på bältena som saknas för en rimlig säkerhetsnivå i denna lågprismodell. Mer avancerade säkerhetssystem kan man ju inte begära. Karossen verkar ju ändå hålla ihop hyfsat.

#17
2017-03-04 15:12

Om den kom med 115 Tce / Dci 110 motorerna och en låda med sex växlar då tror jag många fler skulle bli intresserade.
Jag har kollat upp att en Logan Lauretate med den utrustning vad folk förväntar som basic och då hamnar priset på 142 800kr och då tänker jag så här att för ca 137 000- 150 000kr så kan jag få en Renault Clio Sports Tourer Life eller Zen.

#18
2017-03-04 16:44

Med den utrustning jag förväntar mig köper man en ny Logan Laureate Ph II för runt 112000kr. Det enda som stör mig är den dåliga ljudanläggningen.

#19
2017-03-04 22:11

Men en Clio Sports Tourer är mindre och inte lika rymlig. Logan MCV är mer en konkurrent till Mégane SportTourer om vi pratar storlek.

#20
2017-03-05 11:04

Raphael. När det kommer till den lilla pengen då kommer det till att prioritera.
Stor bil med svag motor eller som här både svag motor och design, säkerhet och standard av utgånget datum, Lasse J konstaterar att ljudanläggningen är dålig...det är många minustecken.
Jag själv vill ha så många plustecken som bara är möjligt och minus skall sitta där det gör som minst harm. Clio Sports Tourer som jag har gjort precis denna jämförelse med mot Dacia MCV ger en lite mindre bil och där i ligger minuset det övriga i en Clio är himmelriket jämfört mot en Dacia.
Körde jag mycket på landet så köpte jag denna Dacian som en ren "Grisbil" och behöll den tills att den var mogen för skroten.
Så gjorde far min, året runt mil efter mil på eländiga grusvägar, han köpte simpla med rediga kombin som det halades, virke, betongsäckar, hönsskit o fan hans moster i, slit o släng och någon tjinka donk i plåten det kunde kvitta. Rostskydd med diverse köckelmönja och service utfördes, inga vackra bilar men de fungerade, vore han fortsatt kapabel idag så köpte han sig den enklaste versionen av Logan MCV som landar ikring 100 000 kr och vore en stor fan av Dacia och på det viset är gubben slug i sitt tänk.

#21
2017-03-05 19:42

Jag skrev "det enda som stör mig"! I övrigt skulle jag inte ha några som helst problem att leva med bilen. Självklart då i den version jag nämnt ovan. Jag undviker alltså den tankevurpa som många, liksom denna tidnings redaktion gjort. Sukta efter den mest utrustade versionen, vilket endast tillför en massa "bling-bling" som i princip inte tillför någon praktisk nytta. Väljer dessutom "trepip" bensin vilken har en vettigare stegad växellåda än dieseln.

#22
2017-03-06 11:09

Borttagen

#23
2017-03-07 18:41

Möjligen kommer denna version öka attraktionsvärdet något, men Logan säljer dåligt i Sverige. När nya modellen kom så gick kurvorna upp sen tillbaka igen. Gissningsvis är den hårdaste konkurrenten ett dyrare märke med ett par år på nacken och några tusen mil, typ en fd leasingbil - företag eller privat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.