Nästa artikel
Loeb slår nya rekord
Nyheter

Loeb slår nya rekord

Publicerad 26 januari 2015
Niofaldige världsmästaren Sébastien Loeb fortsätter att slå rekord och med en uppdaterad Citroën DS 3 WRC var han till och från snabbast i Monte Carlo-rallyt, även om det till slut blev en Volkswagen-trippel.
Citroën överraskade i VM-upptakten och har av allt att döma närmat sig Volkswagen under höstens utvecklingsarbete. Citroën har under de senaste åren i praktiken kört med samma specifikationer för DS 3:an som under 2013, men lagom till årets säsong har bilen fått en ny och effektivare motor och framför allt ny fjädring.
 
En bättre testpilot för det ändamålet än Loeb går naturligtvis inte att finna. Den förre världsmästaren angav tonen redan på första specialsträckan där han utklassade Sébastien Ogier med en halv minut. Om inte Loeb, som 14:e man i startordningen, några sträckor senare halkat med bakvagnen in i en sten, och förstört upphängningen, hade han garanterat varit med och kört om slutsegern. Loeb fick börja om från början med stort tidstillägg och det resulterade så småningom i en totalt åttonde plats.
 
Det som är intressant att notera från Monte Carlo-rallyt är att Citroën vann åtta av totalt 14 sträckor, fördelade på fem för Loeb och tre för stallkamraten Kris Meeke. För Loeb var det en tillfällig comeback, och nu är han uppe i ofattbara 905 sträcksegrar under sin VM-karriär.
 
Regerande mästaren Sébastien Ogier vann endast två sträckor med en likaledes ny och uppdaterad VW Polo, men det räckte gott och väl för att ta hem Monte Carlo-rallyt för andra året i rad. Efter den stora ledning Ogier fick efter Loebs missöde körde han på säkerhet återstoden av rallyt.    
 
Härnäst får vi tillfälle att stifta bekantskap med rallystjärnorna i Svenska rallyt som körs 12–15 februari.
 
Resultat, Monte Carlo-rallyt:
1. Sebastien Ogier, Frankrike, VW Polo WRC, 3,36,40,
2. Jari-Matti Latvala, Finland, do, + 58,0,
3. Andreas Mikkelsen, Norge, do,+ 2,12,3,
4. Mads Östberg, Norge, Citroën DS 3 WRC, + 2,43,6,
5. Thierry Neuville, Belgien, Hyundai i20 WRC, + 3,12,1,
6. Dani Sordo, Spanien, do, 3,12,6,
7. Elfyn Evans, Storbritannien, Ford Fiesta RS WRC, + 5,23,7,
8. Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën DS 3 WRC, 8,34,7.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-01-27 06:03
VW Polo 2012

"Intresseklubben antecknar" ;)

#2 • Uppdaterat: 2015-01-27 06:54
Pi

Ni som såg sammandraget från rallyt inser att det var tämligen besvärliga vägförhållanden - allt från torr asfalt till rejäla snövägar på samma sträcka t ex. Så chansartat var det vilket nog påverkade de som avser att köra hela serien - typ Sebastien Ogier - så jag är rätt övertygad om att han prioriterade att ta sig i mål denna gången framför att ta sträcksegrar under dessa chansartade förhållanden. Loeb är förvisso en mycket duktig chaufför men eftersom han bara gjorde ett inhopp i VM-serien så hade han inte riktigt samma incitament att verkligen ta sig i mål och samla VM-poäng. Att det till slut bara var VW-förare på prispallen tror jag var helt tillfredsställande för förarnas uppdragsgivare - oavsett antalet sträcksegrar...:) Fast rubriken tycker jag är lite märklig om man ser till utgången av VM-rallyt...

#3 • Uppdaterat: 2015-01-27 14:32
hultarn

VW har långt kvar till de stora mästarna från Italien och Frankrike....

#4 • Uppdaterat: 2015-01-28 10:19
Raphael

Ja Loeb slår verkligen nya rekord, han är uppe i totalt 905 sträcksegrar under hela sin karriär och det är mer än för någon annan. Och det är vad artikeln handlar om, att Loeb gjorde ett tillfälligt inhopp som blev mycket framgångsrikt och att han utklassade VW-föraren Ogier. Tyvärr sladdade han in i en sten, men sådant kan ju hända i rally även för den bäste.

#5 • Uppdaterat: 2015-01-28 13:49
Pi

Jo - håller man lite för högt tempo relativt väglaget så vinner man inte heller tävlingen - oavsett hur duktig man är f ö. Det gör istället den som kört smartast vilket helt klart var en annan Sebastien än Loeb - nämligen Ogier. Och som jag redan sagt - om man skalla köra hela VM-serien och siktar på Världsmästartiteln så tänker man nog på lite annat än sträcksegrar i det väglag som rådde vid denna tävling. Så "utklassa" skall man nog vara lite försiktig med att säga när man inser att förutsättningarna var lite annorlunda - kortsiktigt kontra långsiktigt om vi så säger. Och eftersom Ogier som sagt vann så förstår jag inte hur man kan säga att Loeb var "mycket framgångsrik och utklassade Ogier"... Ett rally är inte klart förrän man passerat den sista mållinjen...

#6 • Uppdaterat: 2015-01-28 16:44
Peter E

Loeb var och kommer förmodligen förbli den allra bästa rallyföraren.
9 titlar kommer ingen annan att ta.

Däremot var det ju så att när den lilla stenen kom i vägen för vänster bakhjul så ledde han inte rallyt.
När den föregående sträckan(nr7) var klar så låg Loeb 8 sekunder efter Ogier.

Så någon utklassning var det inte fråga om, däremot så såg man tydligt vad startposition och däckval spelade för roll. Som vanligt i Monte en väldigt stor roll.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.