Bild
Nästa artikel

Ljusare tider för bilarna

Nyheter

Ford demonstrerar hur mycket bättre strålkastarna blivit genom åren.

Vi befinner oss i den mörkaste delen av året. I samband med det – och för att uppmärksamma sin nya strålkastarteknik i Focus – visar Ford hur bilarnas belysning utvecklats under tid, från 1960-talet till nu.

En undersökning gjord på uppdrag av Ford visar att 81 procent av de europeiska förarna är rädda för att köra när det är mörkt. I en separat, undersökning från Tyskland svarade 53 procent att de var oroliga för att inte se en gångtrafikant eller cyklist. 

Adaptivt ljus på bilar har funnits ett tag, men Ford säger sig vara först i världen med att använda sig av en teknik som nyttjar vägskyltar och vägmarkeringar som guidepunkter för att anpassa ljuset. Bilen ska då kunna rikta strålkastarljuset in i kurvor utan att föraren hunnit vrida på ratten än.

Diskutera: Vad tycker du om modern ljusteknik?

Kommentarer

#1
2018-11-08 14:25

Ändå så är moderna bilars strålkastare fortfarande undermåliga. Iallafall om man tittar på tester i ViB.

#2
2018-11-08 14:26

På vintern föredrar jag lite gulare, varmare ljus. Som bilar i Frankrike på 70- och 80-talet. Plus att jag tycker de nya dagsljusvita ljusen bländar för mycket.

#3
2018-11-08 14:29

Lögnbilder. Nya ljus är bra, men inte så bra. Den sista bilden är ju helljus.
Den kastar ju ljus på träd som är flera meter höga. Folk skulle bli tokbländade om de mötte den bilen.

#4
2018-11-08 14:57

Kul att just Ford kläcker ur sig det, då strålkastarna på Transit -17 Är de sämsta jag haft på en bil.

#5
2018-11-08 15:24

Snälla ViB, kan ni en gång för alla utröna i ett ordentligt test om strålkastarspolare gör någon nytta? Tänker på att allt fler tillverkare rationaliserar bort dem. Ffa retar jag mig på VW som i en reklam hävdade att t-roc var "anpassad för svenskt vinterväglag" trots avsaknaden av just strålkastarspolning. Något som åtminstone jag tycker gör skillnad när det är typiskt svenskt saltat vinterslask.

#6
2018-11-08 15:41

Det är ju någon form av adaptivt ljus så med rätt teknik blir inte folk bländade utan bilen lyser bara åt andra håll. Teoretiskt, alltså...
Testar man att köra en äldre bil kan man bli förvånad över hur illa det var "för några år sen...".

#7
2018-11-08 15:41

Mikylainen #3
Är ju hela finessen med de adaptiva lysena att dom lyser med full styrka där det inte är någon bil, mötande eller framför. Väldigt behagligt att mörkerköra när ens bil lyser upp hela skogen vid sidan om framförvarande, även långt uppe på träden

#8
2018-11-08 16:41

Enligt IIHS fick bara en bilmodell av 31 testade medelstora bilar betyget bra ljus 2016 och det verkar inte hänga ihop med vilket pris bilen har så det är bara för tillverkarna att montera bättre lycktor!
https://www.iihs.org/iihs/news/desktopnews/first-ever-iihs-headlight-rat...

#9
2018-11-08 17:52

Det är lite tveksam att ljuset har blivit mycket bättre när det bättre ljuset det är ett dyrt tillval. Adaptiv strålkastare i den bemärkelse att strålkastaren mörklägger mötande/starkleflekterande och lyser resten starkt verkar lövande och förstås drabbad av barnsjukdomar i början. Men så länge är halv och helljus normen skall det vara lag att halvljuset lyser minst hälften så långt som helljuset. Så man varken bländar eller lämnar en mörk område mellan två mötande

#10
2018-11-08 19:42

Strålkastarna har inte blivit så mycket bättre än vad Ford anser. Det har blivit bättre men de är långtifrån exemplariska. Annars skulle inte folk behöva köpa extraljus...

#11
2018-11-08 21:57

Jag har kört 30 år med trippel extraljus.
Nu sista 5 åren med nybil och standard xenon och sist LED så har jag skippat extraljusen.
Så jäkla mycket bättre det har blivit med led/xenon på hel o halvljusen.
Stackars dom som blir pålurade halogen eller inte fattar bättre.
Jag har en 2017 transit på firman men det är som att köra med parkeringsljuset i jämförelse med Skodans LED

#12
2018-11-09 10:37

mso !!
Nu tar du väl i, parkeringsljus ? kanske ett besök hos en optiker skulle förklara läget.

#13
2018-11-09 16:18

Crylen. Tar i och tar i.
Det är så stor skillnad att man kan inte tro det.

#14
2018-11-09 18:18

Mso, jag har en av varje, xenon och halogen. Visst är de skillnad men inte natt och dag ? Nyare halogen är faktiskt ganska bra, kanske beror på hur reflektorn är utformad.

#15
2018-11-09 18:24

Mso
Visst finns modeller med bra strålkastare. Men generellt är det uselt tycker jag.

#16
2018-11-09 18:47

Vilken tur att just Ford börjar tänka på ljuset. Nyligen växlade jag bil från mörkerkörning i en amerikansk Ford från 2011 till en Ford Focus från 2000. Jag reagerade på hur mycket bättre lyktorna lyste på den äldre europeiska Forden. Nog tycker jag att amerikanska bilförare är värda lika bra ljus som oss i Europa.

#17
2018-11-11 01:01

Ja det är som natt och dag, mellan xenon och halogen. Tycker man inte att det är stor skillnad, behöver man allt uppsöka en optiker.

#18
2018-11-11 08:24

Btw: De nyare LED sprider ofta obehagliga "stickstrålar" som bländar rejält vid möte, något som jag inte upplever med halogen eller xenon.
Särskilt MB o BMW har denna obehagliga egenskap.
Jag tycker inte det är så stor skillnad mellan xenon och halogen, men det beror förstås på bilmodell.

#19
2018-11-11 12:45

Ja, jag upplever att man oftare blir bländad nuförtiden. Det kan ju ha med att man blir äldre. Men det kan ju även ha att göra med SUV-trenden där strålkastarna sitter högre upp sett utifrån sittposition i vanlig bil.

#20
2018-11-11 12:47

Hultarn, dom där ljussticken kommer från bilar utrustade med adaptiva ledlysen som är väldigt sena att blända av sektorn som lyser upp vänstersidan.
Men upplever du ingen stor skillnad mellan xenon och halogen så har du åkt i en bil med riktigt usla lampor. En 35 w xenon ger nästan 3 gånger så mycket ljus som en 55w halogenlampa. 3200 lumen kontra 1200 lumen.

#21
2018-11-11 14:04

Guran: jo, jag är väl bekant med skillnaden i lumen mellan Xenon och Halogen (och LED). Har jobbat med arbetsbelysningar för entreprenadmaskiner.
Nu är ju inte allt lumen från lampan i sig, utan det beror i minst lika stor del på strålkastarens utformning. Ofta är de "sönderdesignade" vilket gör att de verkliga lumen kan bli samma med Xenon/LED som halogen. Vilket visas ibland i ViB's ljustester.
Exempel:
Ford Focus (LED/LED):
Halvljus, längd: 95 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 176 m.
Helljus, bredd: 11 m.
Helljus, betyg: 2/5

Kia Ceed (H7/H7):
Halvljus, längd: 107 m.
Halvljus, bredd: 20 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 184 m.
Helljus, bredd: 13 m.
Helljus, betyg: 2/5

#22
2018-11-11 15:47

Var ju det jag skrev Hultarn, att du åkt i en xenonutrustad bil med usla lampor, alltså inte ljuskällan. Sen att det är Dåligt ljus har väl inte så mycket med designen att göra på en Ledstrålkastare, snarare kass billig optik. Vill hävda att moderna bra LED eller Ledmatrix strålkastare på moderna bilar är överlägset allt annat som funnits standard på någon bil tidigare.

#23
2018-11-11 16:30

Guran: nu hänvisar jag inte enbart till egna erfarenheter, utan även ett exempel från ljustest, missade du det?
Och optiken är ju en del av designen, så...
Allt är inte LED som glimmar.. ;-)

#24
2018-11-11 19:08

Hultarn
Missade inte ljustestet och Skrev även i förra inlägget att det också finns dåliga LED strålkastare, men det finns ändå sämre halogenstrålkastare. Och visst jämför du en bra halogenstrålkastare med en dålig LED så är ju inte skillnaden annat än färgtemperaturen på ljuset. Men jämför den bra halogenstrålkastare med t.ex Audis Led Matrix. Då skall du nog mörka en klar skillnad.

#25
2018-11-16 20:33

Jag tycker escort 1968 hade det mysigaste ljuset, focus2018 hade alldeles för kallt och hårt ljus, stackars alla mötande

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.