Nästa artikel
Livsfarligt att sitta felvänd i bilen
Nyheter

Livsfarligt att sitta felvänd i bilen

Publicerad 17 april 2012 (uppdaterad 18 april 2012)
Att små barn sitter rätt i bilen är bokstavligt talat livsviktigt. Mardrömmen är en bakåtvänd barnstol framför en aktiv krockkudde. Då kan även en lindrig kollision sluta med döden. Vi har tagit hjälp av Folksams trafiksäkerhetsforskare Helena Stigson för att reda ut vad som händer om olyckan skulle vara framme.

Först ett lugnande besked till alla oroliga föräldrar. Olyckor där barn i bakåtvända barnstolar skadas eller dödas av en utlöst krockkudde på passagerarsidan fram är ytterst ovanliga.

– Jag känner bara till ett fall i Europa. Det inträffade i Tyskland för över tio år sedan och berodde på att en verkstad gjort en miss och kopplat ur fel krockkudde. Resultatet blev katastrofalt och ledde till att ett litet barn omkom, säger Helena Stigson.

Vad exakt är det som gör krockkudden så farlig för barnen?
– Kraften när den löser ut är extrem. Kudden ska på några millisekunder fyllas med 100–150 liter luft. Sitter då en barnstol i vägen blir effekten förödande för barnet.

– Varken hjärnan eller ryggraden klarar den våldsamma accelerationen och risken för dödliga skador är mycket stor.

En annan fara är ju att barnen vänds framåt för tidigt. Vad är det som kan hända då?
– Barns huvuden är betydligt större och tyngre i förhållande till kroppen än en vuxen människas. På en nyfödd står huvudet för 25 procent av kroppsvikten mot bara sex procent hos en vuxen.

– Samtidigt är barnens nackkotor och muskulatur inte färdigutvecklade. Vid en olycka där barnet sitter i en framåtvänd stol bromsas kroppen upp av bältet, medan huvudet fortsätter framåt med stor kraft. Följden kan bli mycket allvarliga, till och dödliga, nackskador. Det finns även stor fara för hjärnskador på grund av de våldsamma huvudrörelserna.

– I bakåtvända stolar elimineras de riskerna, eftersom krockkrafterna då fördelas jämnt över hela kroppen och det ger en nästan hundraprocentig skyddseffekt.

– Det ska till extremt allvarliga olyckor, typ krockar med tunga fordon, för att ett barn i en bakåtvänd bilbarnstol ska skadas eller dödas. Det är därför vi så envist propagerar för att barnen ska sitta bakåtvända så länge det går, helst ända upp till 4–5 års ålder.   

Ändå anser flera av Europas ledande biltillverkare att barnen ska sitta framåtvända redan från 1,5 år. Hur kan det vara så?
– Jag tror att det handlar mycket om prestige. Det svårt att erkänna att man haft fel under en lång tid.

– Numera håller de flesta trafiksäkerhetsforskare med om att den svenska ”bakåtvända” modellen är säkrast för barnen. Det är bara att hoppas att även biltillverkarna kommer på bättre tankar, eller tvingas till det via folkopinion eller lagstiftning.

Euro NCAP:s barnsäkerhetstest då? Påverkar inte det bilindustrin i rätt riktning?
– Nej, det tror jag inte. I alla fall inte i dagens läge. Barnsäkerhetsmomentet i Euro NCAP-testerna är, enligt vår åsikt, väldigt blekt. Det tas alldeles för lite hänsyn till hur väl barnen faktiskt skyddas av bilarnas säkerhetssystem. Fokus ligger istället på monteringsanvisningar, varningsdekaler och liknande.

– Men en förbättring är på gång. Om två år, 2014, ska ett nytt barnsäkerhetstest införas och det blir förhoppningsvis betydligt mer utslagsgivande än det nuvarande. Bland annat vet jag att man då mer kommer att premiera säkerhetssystemen i baksätet. Och det är bra, speciellt för de lite äldre barnen som sitter framåtvända.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-04-17 11:46
Mistro

Jo vi vet detta nu,men ännu inte ett ord om hur barnen skall få plats eller om hur vi skall kunna hitta en stol som fungerar då barnet väger över 15 kg?
Nu har Vib börjat att testa hur barnvänliga bilarna är och letar febrilt efter fästen e.t.c ,...Om det överhuvudtaget ryms en stol där ett barn faktiskt kan sitta som är över 2 år är kanske mindre intressant?

#2 • Uppdaterat: 2012-04-17 12:45
erkoo

Jag har, utan stenkoll på siffrorna, fått för mig att whiplash-skador pga påkörning bakifrån är en av de vanligaste skadorna orsakade av bilolyckor trots att man har nackstödet bakom huvudet.
Om detta stämmer så skulle ju barn i bakåtvända stolar riskera whiplash ännu mer då de vid krock bakifrån inte har något som stoppar huvudet.

Finns det något fog för denna tanke? Kanske några siffror på andel bakifrån-olyckor i förhållande till frontalolyckor? Hur klarar sig bakåtvända barn i dessa olyckor?

Inte för att jag avråder från att följa rekommendationerna om bakåtvänt men det känns som att en 3-5-åring sitter säkrare framåtvänd då risken känns större att någon kör in i mig bakifrån än att jag själv kör in med fronten i något.

#3 • Uppdaterat: 2012-04-17 15:14
KaptenOberkommando

Ständigt detta Folksam, har det lyckats upphöja sig självt till någon slags lag eller religion i Sverige?

För övrigt blir det för mycket med den här artikeln och den andra artikeln om fästpunkter. Det finns så mycket som skulle behöva ifrågasättas, kompletteras och direkt kapas jäms med fotknölarna (främst ur ett journalistiskt perspektiv) att jag inte ens orkar börja.

#4 • Uppdaterat: 2012-04-17 18:23
Förstikön (ej verifierad)

Ständigt detta orerande från Folksam och andra förståsigpåare om åt vilket håll barnen ska sitta upp till fyra/femårsåldern. Mina ungar var längre än fyraåringar när de var två år. Båda har sedan femte klass varit längst i sina respektive skolor, lärarkollegiet inräknat. Det fanns och finns inte en bil med tillräckligt benutrymme för bakåtvända barnstolar för ungar i samma storlek som mina grabbar. Möjligen sjusitsiga kärror där mittraden plockas bort, fast då finns inget framförvarande ryggstöd som dämpar barnstolens rörelse framåt i färdriktningen vid en eventuell kollision.

#5 • Uppdaterat: 2012-04-24 14:20
Roy J

Kapten, Folksam har ett stort statistiskt material att ösa ur, så deras konstateranden (inte tyckanden) är nog så intressanta.

Erkoo, du för ett intressant resonemang, men påkörningar bakifrån sker främst i lägre hastigheter. Den som drabbas är totalt oförberedd och utsätts för en kraftig bakåtböjning i nacken. Det är inte fallet när man krockar med fronten först. Alltså utsätts inte heller barnet för samma påfrestning vid påkörning bakifrån när barnstolen sitter som den ska - bakåtvänd - jämfört med det omvända.
Vad man framför allt stöder sig på, är det omfattande statistikunderlaget som visar att det i praktiken faktiskt är bättre för barnet att sitta i bakåtvända stolar. Och då spelar ju teoretiska resonemang ingen roll.

Det verkar dock vara stora problem med storväxta barn. Något för Vi Bilägare att titta närmare på.
Jag kan hålla med Förstikön att åldern inte alltid är så relevant. Ofta anges även viktgränser. Kanske borde längden vara ett nog så viktigt mått.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.