Nästa artikel
Linda Jackson ny VD på Citroën
Nyheter

Linda Jackson ny VD på Citroën

Publicerad 8 maj 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
Första juni tillträder Linda Jackson som VD för Citroën och ersätter därmed Frédéric Banzet som går vidare till nya uppdrag inom koncernen.

Jackson som har 35 års erfarenhet från branschen är för närvarande VD på Citroën i Storbritannien och Irland.

Samtidigt kommer Citroëns nuvarande vice VD Yves Bonnefont att tillträda som VD för märket DS. Maxime Picat blir kvar som VD för Peugeot. De tre direktörerna kommer att ingå i PSA Peugeot Citroëns ledningsgrupp och vara direkt underställda koncernchefen Carlos Tavares.

Diskutera: Vad ska PSA Peugeot satsa på i framtiden?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-05-08 12:27
Raphael

Frågan till artikeln handlar om PSA Peugeot, men Linda Jackson har blivit ny VD för Citroën. Vore det inte då mer logiskt med en fråga om vad Citroën ska satsa på i framtiden istället för en fråga som handlar om hela koncernen?

Jag tycker att Citroëns nya giv för framtiden är väldigt bra och helt rätt tänk. De bygger vidare på och förstärker sin traditionella mix av rundade organiska egensinniga former med praktisk användbarhet och skön komfort till bra priser. Jag ser fram emot lanseringen av C4 Cactus till sommaren i Sverige och kommande nya modeller som bygger på samma formspråk.

En fortsatt satsning på minibussar är en självklarhet i Citroëns program då de har blivit succéer på marknaden och Citroën är idag Europas marknadsledande leverantör av minibussar.

#2 • Uppdaterat: 2014-05-08 15:50
Gunnar Lindberg

Det är märkligt att någon i redaktionen talar om vad som skall diskuteras. Det är som när man hade uppsatsskrivning för mycket länge sedan. Jag är övertygad om att det i en artikel som är värt att kommenterar blir kommenterat utan pekpinnar. I det här fallet är väl det mest intressanta att ytterligare en kvinna tar plats på en hög position i bilindustrin. Det betyder nog att utvecklingen av bilar som passar till vardags kommer att främjas.

#3 • Uppdaterat: 2014-05-08 18:04
trasten

Bra med kvinnor i toppen hos biltillverkare! Nu blir det kanske fler logiska beslut!

#4 • Uppdaterat: 2014-05-08 20:41
true believer

Raphael@ Läste på teknikens, att Citroen C3 piccaso har tunna obekväma fram säten, och tråkig att köra, Citroen C3 Picasso E-HDI 90 airdream, stod ska nya nyllet få mer snurr på försäljningen? 2013 såldes snudd på tre gånger "vanliga" C3 än C3 Picasso. Men lastförmågan och runtomsikten har fått beröm, bilen är ju trotts allt bara 4 meter lång...

#5 • Uppdaterat: 2014-05-08 21:17
Raphael

True believer, eftersom C3 Picasso är den tredje mest sålda minibussen i sitt segment i Europa (före Kia Venga, Hyundai ix20, Opel Meriva m fl) så har Citroën redan snurr på försäljningen av C3 Picasso. När det gäller "tråkig att köra" så håller jag inte med om det, men en minibuss är ingen racerbil. Jag tycker min Picasso är väldigt trevlig att köra, jag uppskattar en lätt och smidig styrning och god runtomsikt. Jag håller inte med om att framsätena är tunna, men så är jag ingen överviktig svensk heller. :) Genom att C3 Picasso tillhör topp 3 i Europa i sitt segment, och genom att C4 Picasso och C4 Grand Picasso är nr 1 i Europa i sitt segment, så innebär det att Citroën är Europas ledande leverantör av minibussar.

#6 • Uppdaterat: 2014-05-09 21:43
true believer

Raphael@ visste inte att svenskar var allmänt överviktiga ;-) men nu när jag tänker efter så visst, det är sällan jag sett slank eller normalviktig svensk faktiskt, inte undra på alla bilar som jag köpte begagnade hade nedsuttna stolar av kraftigt överviktiga svenskar, så blir det när man äter svensk husmanskost eller är jag ute och cyklar? borde vara köttbullarna och potatisen med ärtsoppa och pannkaka, blodpudding?

#7 • Uppdaterat: 2014-05-09 23:22
trasten

Cyklar var ordet!

#8 • Uppdaterat: 2014-05-10 00:19
Pi

true believer - du får väl gå över från franska bilar till andra bilar så kanske du slipper nersuttna säten.

#9 • Uppdaterat: 2014-05-10 12:04
true believer

Pi@ De nedsuttna stolarna har varit på många olika märken, har inte bara kört franskt, ford, opel, gamla saab 900, R19, clio, toyota corolla, o.s.v och minst nedsuttna citroën xantia och bx ;-) special varianten BX16v har väldigt hårda fram säten alltså tyskhårda som knappt blir nedsuttna i över 30 k mil har haft en sådan, skålade och som kramar om, sköna stolar f.ö. ;-) bästa stolarna jag suttit på i en bil.

#a • Uppdaterat: 2014-05-10 12:21
trasten

Du kanske ska gå upp några prisklasser?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.