Bild
Nästa artikel
Nygrillat på Lexus IS 200t.

Lexus IS uppdateras

Nyheter

Lyxsedanen i mellanklassen har fått nya säkerhetssystem och design – men motorerna är samma som förut.

Lexus IS introducerades 2013 och nu är det dags för en uppfräschning både till det inre och yttre. Fronten har fått ny design på grill, luftintag och lampor.

Skärmen till infotainmentsystemet på insidan är större, nu 10,3 tum.



Något som förblir oförändrat är motoralternativen, som är tre stycken. Bakhjulsdrivna IS 200t har en 245-hästars turboladdad fyrcylindrig bensinmotor på två liter.
 
Diskutera: Vad tycker du om Lexus IS?   

   

 

Kommentarer

#1
2016-04-26 13:26

Det var inte det vackraste jag sett. Tur att de måste ha framlysen så inte grillen tar hela fronten.

#2
2016-04-26 13:30

Hoppas den ser bättre ut i verkligheten än på bild....

#4
2016-04-26 14:22

Lika vulgär och grotesk som vanligt. Pinsam är väl en underdrift. Men det finns väl någon osund själ som tycker den är häftig. (redigerat/Hackenbush)
Inte konstigt att denna IS-modell är den som säljer sämst av samtliga IS-versioner som funnits på marknaden. Denna " ansiktslyftning" lär inte ändra på det.

MVH AL

#5
2016-04-26 14:25

Ännu fulare än tidigare, imponerande.

#6
2016-04-26 15:07

Usch och fy, va ful ur alla vinklar.

#7
2016-04-26 15:45

Med det gapet kommer man käka Bmw till frukost!

Kaxigare än tyskarna alltså.

#8
2016-04-26 15:55

Väldigt kaxigt med blank hårdplast fulla interiören. Hör knappast hemma i en "premium" bil.
Reklamfilmen var ju dock väldigt kaxig, höll på skratta ihjäl mig ^^

#9
2016-04-26 16:03

Varför ska IS ha en egen Lexusmodell?
Finns det kulsprutor till hålen i fronten, eller ska minsökare monteras där?

#11
2016-04-26 17:19

Jag får väl gå emot strömmen och tycka att den är riktigt snygg, ett klart lyft jämfört med föregångaren.

Gillar speciellt inredningen...

#12
2016-04-26 17:22

Varför envisas Lexus med att visa bilder på ett krockat exemplar?

#14
2016-04-26 18:52

Skulle det här vara en faceLIFT??????? Hahahaha....

#15
2016-04-26 18:58

Suck! Lika stora överhettningsproblem som Audi (med tanke på grillen)!
Men varför har Lexus tagit fram en modell åt terrororganisationen IS..?

#16
2016-04-26 19:15

Jag tycker fronten är praktiskt. På våren kan ju alla Lexus åka runt och dammsuga upp gruset. :-D

#17
2016-04-26 19:55

Svårt att göra en redan mycket snygg bil snyggare men den ger i alla fall en liten vitamin injektion framför allt när det gäller standardutrustning på säkerhets området. Namnet Lexus IS fanns annars före terror IS. Blir nog svårt att stämma dem för namn stöld ;-)

#18
2016-04-26 20:12

"Frågan gällde Lexus IS, inte vad du anser om de som kommenterar!
/redigerat Saabnisse."

Förövrigt är detta en bil av yppersta kvalitet och en bil som sticker ut ur den grå massan av bilar som finns på marknaden. Märket som leder i de flesta undersökningar vad gäller kvalitet och nöjda ägare runt om i världen.

#19
2016-04-26 21:21

Saabnisse då tycker jag du ska radera det som står i det inlägget vilka det är som tilltalas av bilen i det inlägget. Det hör inte heller hemma här. Lär dig att vara konsekvent!

#20
2016-04-26 21:22

Lexus IS, världens fulaste bil;-).

Inte konstigt den senaste versionen inte säljer lika bra som de tidigare gjorde. Folk har ju ögon att titta med.

MVH AL

#21
2016-04-26 21:28

Den säljer bättre! Du räknar på fel underlag som vanligt........;o) Och denna har inte sålts alls än så ingen vet hur den kommer att sälja. [Redigerad//Deeds]

#22
2016-04-26 21:51

I USA hittills -17% vill jag minnas. I EU/EFTA mer än halverad försäljning i jämförelse med version ett och två.

Det är inte mer, utan mindre och det krävs ingen högre intelligens för att förstå varför

MVH AL

[Redigerad//Deeds]

#23
2016-04-27 00:25

Underbar bil som nu blir ännu bättre, såg att Lexus försäljning ökat igen så det ser ljust ut, smart att de håller sig borta från dieselfusk också!

#24
2016-04-27 07:32

Inre design är verkligen snygg, yttre design är en katastrof.

#25
2016-04-27 07:42

Personligen tycker jag versionen som såldes innan denna hemska skapelse var betydligt snyggare. Det var också den som sålde bäst, både i EU som USA. Det här är däremot en ren katastrof.

Insidan är dock bättre än utsidan.

Och visst känns modellnamnet lite fel i dagar som dessa. Men det är ju inte Toyotas fel.

MVH AL

#26
2016-04-27 08:50

Hackenbush. Tack för ditt ingripande mot trollen och att du är konsekvent som moderator.

Detta är en otroligt snygg bil ute i verkligheten i trafik tex. Hur många har verkligen sett den där och inte bara på bild? Ingen bild ger Lexus bilar rättvisa på bild direkt med spindelgrillen. Men med registreringsskylt monterad så ser det riktigt snyggt ut och sticker ut ur mängden på ett bra sätt. F-sport grillen är snyggadt/sportigast i mina ögon. Och bilen säljer bra runt om i världen......som vanligt räknas det på gamla/fel underlag men vem är förvånad. Tyvärr kommer Lexus att drabbas av leverans förseningar återigen pga att produktionen stoppats av den nyligen inträffade jordbävningen i Japan. Precis som intfäffade 2011 då försäljningen sjönk pga att det inte fanns bilar att leverera och det påverkade tillverkningen under flera år. Tex den is modell som tillverkas nu då inte fabriken hade full kapacitet. Därför nådde den heller inte den utgånde modellen av is försäljningssiffror de första åren.

#27
2016-04-27 10:20

Jag möter två gråa IS av olika generationer varje arbetsdag. Den ena tycker jag ser helt OK ut och nu vet jag att det är en 2012 års modell. Den andra är en fjolårsbil och trots nummerplåt mitt i grillen uppskattar jag inte det mötet. Nu får jag leva i förhoppningen att den första inte byter upp sig till senaste varianten.

#28
2016-04-27 10:44

Gamla IS'en hade alldeles för mycket Avensis av samma generation i linjerna i min mening.

Nuvarande modell tycker jag är snygg så länge man inte slänger på F-sportpaketet. Snyggast är icke-F-sport MED F-sportfälgarna. Riktigt smakfull anrättning.

Ingen av dom är lika snygg som första generationen dock (sedanen då).

#29
2016-04-27 14:42

Exteriört ser IS bättre ut än NX som jag tycker är överdesignad. Något som jag ser som ett problem med IS är att konkurrensen är tuff i denna klass. Jag ser ingen anledning till att man väljer en IS framför Audi A4, BMW 3-serie, Jaguar XE och Mercedes C-Klass. BMW 3-serie och Jaguar XE har trevligare köregenskaper. Mercedes C-klass är komfortablare. Audi A4 har en trevligare interiör och är ett bättre landsväg- och motorvägslok.

#30
2016-04-28 00:41

Tyvärr har du nog rätt Diesel. Det är nog den mest kvalitativa av bilarna i klassen. Men deras ständiga kamp för att vara annorlunda sätter käppar i hjulet.

Och ska man slåss om SPORTsedansköparna så får man nog krypa till korset och sätta i en vanlig automatlåda. CVT gör ingen glad. Simulerade fasta växlar i sportläget i all ära - men till vardags är CVT inget glädjepiller, och till vardags kör man sällan med sportläget på.

#31
2016-04-28 03:44

Ser många anledningar till att välja en is framför konkurrenterna.

#32
2016-04-28 08:50

Shogun
Ja, vill man samla på insekter så är det nog ett utmärkt köp.

#33
2016-04-28 08:57

Kan ju vara en lämplig vägplog också, fast med tanke på den bristfälliga "AWD":n blir den nog inte så effektiv:-)...

MVH AL

#34
2016-04-28 09:03

Känns som att det räcker där va AL? Onödigt att kasta mer bränsle på elden. Vi vet nu vad du tycker ;)

#35
2016-04-28 09:16

Ha ha , ok Deeds, jag skall inte såga den mer.

Det finns ju en del herrar som inte tål det, stackarna...

Personligen tycker jag dock att det är konstigt hur Lexus kan slarva bort en produkt som man gjort med IS. Den första versionen sålde hyfsat, med tanke på att den var först ut osv. Nästkommande blev en riktig volymmodell - liknande BMW 3-serie och Audi A4. Denna sista däremot tappar i jämförelse med föregångaren (i USA och EU/EFTA). Jag har visserligen inte kollat men jag vågar hålla en slant på att den inte bara tappar i volym, utan framförallt i marknadsandelar. Och det är knappast särskilt upplyftande för Toyota-ledningen.:-)

Så en dieselmotor och fungerande AWD skulle onekligen behövas, ja och en vettig design givetvis:-)

MVH AL

#36
2016-04-28 09:18

Jag kan hålla med dig där!
Jag gillade verkligen IS tidigare och den var ett av mina alternativ vid bilköp tidigare men nu så faller den helt bort. Mest pga den överdrivna designen som inte alls faller mig i smaken. Jag är lite mer mellanmjölk och inte så mycket Absint..

#37
2016-04-28 09:22

Förstår inte varför ni är så negativa mot Lexus IS. Och vad hände förresten med Vi bilägares webb tv tester?

Här en från 2014 och bilen får mycket beröm för köregenskaper, hybriddrivlinan etc.

https://www.youtube.com/watch?v=L3YgpS9yKFk

Helt klart en mycket trevlig bil med ledande driftkvalitet dessutom.

Vad gäller bilder och saker som sticker ut så tenderar dom att utmärka sig mindre i verkligheten.
Även färgval kan spela stor roll.

#38
2016-04-28 09:24

Då är vi två Deeds: Jag var riktigt nära att beställa mig en IS 220D för några år sedan.

Idag skulle jag inte ta den ens om jag fick den gratis. Ylande hybriddrivlina, hög förbrukning (vid verklig körning enligt testerna) och en design som man får skämmas över. Det här samtidigt som konkurrenterna erbjuder riktig fyrhjulsdrift, fina prestanda, låg förbrukning och ett riktigt hybridalternativ. Dessutom en design så man slipper gömma bilen inne i garaget, för att undvika att bli polisanmäld för förargelseväckande beteende av grannarna.

Jag förstår som sagt inte hur man tänkte hos Toyota. Mycket synd.

MVH AL

#39
2016-04-28 09:30

Körmässigt gillade jag den skarpt Vidstige. Driftsäkerheten är säkerligen kanon men det betyder inte att det är en jackpot för mig. Den är alldeles för mycket "SE PÅ MIG!!!" och det passar inte in på mig eller mina bilar. Invändigt är den kanon, absolut, men utvändigt! Det funkar inte. Jag har grannar........ Det som Prius , "Jag har gjort ett aktivt val i och med att jag åker en Prius med annorlunda design" - grejjen funkar inte heller på mig. Jag vill gärna att bilen min är fin..
I och med att jag bara behåller mina bilar i tre år så är driftsäkerhet inte mitt första prio. Händer något så har jag garantier och assistans. Körglädje och kvalitetsintryck och bra garantier väger tyngre. Notera kvalitetsintryck inte betyder bra kvalitet, det betyder att den känns välbyggd och tex låter "foff" istället för "klonk" när man stänger en dörr.

#40
2016-04-28 09:35

Deeds.

Som sagt vi har fått läsa exakt det samma trams om tyska premiumbilar, franska bilar, Opel med jämna mellanrum och nu Toyota/Lexus överallt under alla artiklar enkom för att, ja du vet vad. Dags att plocka bort trollet? Tråkig agenda denna person har. Dessutom med felaktiga uppgifter om både det ena och det andra, men det har sett förr också så ingen är förvånad.... AL bara väntar ju på att jag ska bli redigerad nu och få ett dåligt "track record" det är därför han håller på som han gör. Men så lättlurad är du väl inte Deeds så du går på hans knep? Bida bara din tid tills du har tillräckligt på benen för att plocka bort detta.....
. Detta gäller även Hackenbusch som jag vet är medveten om problemet. Ja, du kan radera detta nu med min tillåtelse utan hard feelings för det. Jag kan forumreglerna till skillnad mot vissa andra som brukar bli redigerade titt som tätt....

#41
2016-04-28 09:40

Deeds, visst, Lexus har gått från diskret anonym lyx till att synas mer. Design som sticker ut och tar mer plats. Lite tyskt kanske man kan säga. Men har du sett nya bilen i verkligheten? Och med olika färger kan du framhäva mer eller mindre.

Vad gäller Prius, eftersom du nämnde det, så är det mera tjoff än klonk i dörrarna i senaste generationen. Jag testade den nyligen så jag vet. :)

#42
2016-04-28 09:54

Shogun..
Du gör ett aktivt val du med i och med att du läser och framför allt svarar.
Att vara tjatig och enerverande är inget regelbrott. Om det vore det så skulle inte du med flera kunna skriva här ;) *glimt i ögat för bövelen, glimt i ögat*
Om man inte kommer överens så kommer man inte överens, bara att acceptera. Alla har rätt till sin åsikt så länge den inte passerar den berömda linjen. AL har en åsikt om hur man bedömer tex kvalitet. Personligen tror jag inte att det är så enkelt att allt kan bevisas med siffror. Enligt mig skall en blandning av alla aspekter in för att ge en bild. Det gör dock inte att jag i hundratals inlägg försöker bevisa min tes. Jag vet vad jag anser och känner mig trygg i det. Jag accepterar även att AL tycker annorlunda. Om alla tyckte helt samma så skulle världen vara bra tråkig.

Om vi säger så här:
* MIN uppfattning är att VW har dragits med stora problem med kedjor, lådor och annat jox.
* MIN uppfattning är att Toyota förr ansågs vara "skottsäkra", Numera är jag mycket mer osäker.
* MIN uppfattning är att Toyota är en helt könslös bil som gör jobbet att ta dig från A-B på ett föredömligt sätt , driftsmässigt utan någon som helst körglädje.
* Min uppfattning är att Lexus tappat det mesta av sin premiumstämpel från glansdagarna då den faktiskt va snygg.
* MIN uppfattning är VW inte är tysk premium.
Därför kör jag nu Hyundai och är mycket nöjd med detta. Är övertygad om att detta är ett märke (tillsammans med KIA) som kommer att plocka andelar från många andra tillverkare framöver.

Detta är alltså MINA uppfattningar och det är inget jag tänker procka på er andra. Däremot får ni acceptera att jag tycker det.

Det är bara bilar för tusan, inte en religion!

#43
2016-04-28 10:34

Deeds, bilmärken ÄR religion. Ligger ju i tillverkarnas intresse att det är så och dom plöjer ner miljarder i reklam och annat för att "stärka" sina varumärken. Man anspelar mycket på känslor, även då i själva produkterna. Design är ju tydligt en sån sak som väcker känslor, oavsett om dom nu är positiva eller negativa.

Lexus design har tydligen gått från att inte väcka några känslor till att väcka avsmak. ;)

Så ett steg framåt kanske trots allt. I premiumsegmentet blir känslor allt viktigare och därmed också design som en fundamental byggsten i det.

#44
2016-04-28 11:55

Nu har jag inte försökt bevisa något med siffror Deeds. Det enda jag varit oförskämd att ifrågasätta är huruvida man kan påstå att det finns skillnader utan ett relevant underlag? Det är mig veterligen så det brukar gå till. Någon påstår att det föreligger en relation, opponenterna ifrågasätter och vill se hur man kommit fram till sin slutsats.... Jag vet inte hur vi annars skulle göra? Gissa är inget jag ägnar mig åt, allra minst inom en så kommersiell verksamhet som biltillverkning.

Att allehanda "skribenter" inte tål detta i grunden helt normala tillvägagångssätt visar just att vederbörande inte lever efter den gängse metodiken, utan snarare får betraktas som avarter. Det är inget jag kan hjälpa, utan där faller ansvaret på er moderatorer.

MVH AL

#45
2016-04-28 12:16

Deeds.

Visst jag håller med. Men och ett stort men. Det gäller att genomskåda agendan och se vad personen skrivit tidigare som går helt på tvärs vad som skrivs nu, alltså bara provocera hela tiden oavsett vad agendan består i för dagen. Vi har sett det under många år (Iallafall jag har genomskådat det hela och som jag gärna och ofta påpekar för att andra också ska få upp ögonen att det inte är seriöst) Vi har som sagt sett det om tyska premiumbilar, franska bilar, Opel och nu om Toyota/Lexus som just nu ligger på agendan. Flera vet att det jag säger stämmer, jag har visat gamla inlägg från vederbörande vad han skrivit om Lexus bara för att reta/provocera ägare till tyska bilar. Vi har sett det om franska bilar sedan några år tillbaka och även gäller det Opel, flera här vet att detta stämmer och ytterligare några om de tänker efter. Detta är inte seriöst att hålla på så, och det är det jag vill uppmärksamma på och tycker att moderatorerna borde reagera på det. Men som jag också sagt det bästa är att ignorera trollet så han självdör och inte matar trollet. Jag kan plocka fram hur många inlägg som helst för att bevisa detta vid behov vad gäller tyska premiumbilar, franska bilar, Opel och Toyota/Lexus så man ser mönstret i de olika agendorna som gällt i olika tidsintervaller.

Och som jag också sagt och som du själv är inne på, det går inte att bevisa allt med siffror/statistik det är trångsynt och bevisar att man är en "skrivbordsprodukt" långt från verkligheten hur det ser ut. Alltså, "han ser inte skogen för alla träden(siffror) " en klar brist alltså.......
Det är ju det jag sagt att man får titta på många undersökningar för att se en "röd tråd" och lägga ihop alla dessa aspekter som du själv också är inne på, då ser man den "röda tråden" om man lägger ihop 2+2 av alla dessa aspekter som du också efterlyser, så där är vi överens också, svårare än så är det inte. Man kan se vilka märken det är som är i toppen frekvent i de flesta undersökningar runt om i världen år efter år. Oavsett vad det är man mäter, det må vara kvalitet, kundnöjdhet, reparationer eller annat. Du må tycka att jag är tjatig, men jag har också något att visa upp som bekräftar det jag säger i form av de flesta undersökningar vad gäller Toyota/Lexus mfl japaner, det är det inte alla som kan.......;o)

Men annars håller jag med i mycket av det du skriver, dock inte allt. Kia/Hyundai är lika Toyota i det mesta vad gäller egenskaper/design, dock når man inte japanerna vad gäller kvalitet riktigt i längden än. Men de är livsfarliga anser ju Toyota själva, VW är man inte och har inte varit rädda för av naturliga skäl.........
Vad gäller Toyota i övrigt om "skottsäker" så håller jag med att det var en dipp, något jag var inne på och skrev om här på VIB redan 2008 några år före det AL skriver om nu här 2016........gammal skåpmat.....han ligger alltid steget efter....;o) Men det kan tillskrivas europeiskt byggda modeller som vi har här i Sverige.

Vad gäller VW så är de bara en medelmåtta och har alltid varit(läs undersökningar), så där är vi överens.

Vidstige, har också en poäng i att för bilmärken och i synnerhet premiummärken att det är en "religion", det gäller att upprätthålla synen på märket så man kan fortsätta att ta ut överpriser för märket. Detta sker till viss del med reklam men också sker det genom media som hänger "på" reklamen och ofta basunerar ut det reklammakarna för märket och märket själv vill, då har man lyckats! Vi ser det ofta i biltester, då kan man fråga sig hur neutrala/objektiva är biltestarna alltid? Det gäller att sålla där.......

AL har ju själv inte kunnat visa "underlag" för driftsäkerhet när man frågat om detta, då han påstår blivit sämre för Toyota i forumtråden om Consumer report, så hur är det med det "relevanta underlaget för detta? ;o)

Som sagt du ser inte skogen för alla träden, använd sunt bondförnuft så går det lättare än bara siffror som förblindar.

#46
2016-04-28 17:43

För de som har en så svag självbild att de tvingas bygga upp en stor del sin identitet på ett varumärke, och därigenom betraktar negativa skriverier eller undersökningar som en personlig förolämpning, kan blockeringsfunktionen med fördel utnyttjas. Det har jag själv gjort, om än av misstag. Och helt plötsligt slapp man ta del av inskränkta resonemang, pajkastning eller allehanda påhopp som ligger utanför diskussionsämnet.

Jag har tidigare varit skeptisk gentemot den typen av åtgärder, men inser att den i ytterlighetsfallen faktiskt kan vara användbar - särskilt mot de mest fundamentalistiska elementen som i allt högre grad tenderar att flockas på sidor som denna.

Så Deeds kanske kan rekommendera den funktionen till de värsta märkesfanatikerna? Bara som ett tips i all välmening. Det kan ju inte vara nyttigt för hälsan att elda upp sig så mycket varje gång någon råkar redogöra för obekväma fakta, något det finns gott om medicinsk forskning kring.

MVH AL

#48
2016-04-28 16:48

Wow,så snyggt och vågat som sticker ut ur den grå massan.

http://www.leftlanenews.com/beijing-live-2017-lexus-is-91594.html

#49
2016-04-28 17:47

Shogun
Du beskriver den grå massan som något negativt. Ifråga om bilköp tror jag designen spelar stor roll. Om övervägande del köper bil utifrån smak och det råkar vara modeller som har en design som tillhör "grå massan", ja då har man en lyckad design. Dem flesta tillverkare designar så att de faller så många som möjligt i smaken. För faller det inte i smaken så blir det ingen volymmodell, oavsett vad en del fanatiker tycker.

#50
2016-04-28 17:51

Axa: Enligt Lexus egen designchef skall designspråket inte attrahera majoriteten utan minoriteten. Och det tycks man ju ha lyckats väldigt bra med:-).

MVH AL

#51
2016-04-28 18:07

Axa.

Lexus är inte en bil för alla! Det får den "grå massan" bestå med.......;o)

AL.

Har inte hittat "underlag" vad gäller driftsäkerhet än vad det verkar som han kräver att andra ska visa upp när de gör ett påstående. AL påstår ju på forumet att Toyota har sämre driftsäkerhet i tråden om Consumer report. Men hittills har jag inte fått något "underlag" som bekräftar att så är fallet. Kan man inte leva upp till vad man kräver av andra så är det nog bättre att vara tyst.......eller kan vi få se på "obekväma" fakta.......någon gång som stämmer med verkligheten?

#52
2016-04-28 18:11

Shogun
Är Lexus mål att sälja i volym? I så fall har dem misslyckats kapitalt. Dvs designen har inte varit till hjälp.

Ifråga om det underlag som efterfrågas av AL och påstås ej finnas torde helt logiskt slå tillbaka på de som påstår att Toyota/Lexus har superb kvalitet.

#53
2016-04-28 18:22

Eftersom de flesta biltillverkare vill sälja så många exemplar som möjligt av sina bilar så siktar de nog trots allt på de som Shogun kallar "den grå massan". Så enstaka människor som vill sticka ut göder nog ingen tillverkares bankkonton.

#54
2016-04-28 18:27

Axa; jag vet inte riktigt vad du och Shogun diskuterar eftersom jag råkat blockera vederbörande, ganska skönt att slippa pajerna;). Men enligt Toyotas egen koncernledning, samt kvalitetschef, så har man försämrat sin kvalitet på senare år. 12 miljoner bilar har kallats tillbaka för åtgärd, garantikostnaderna har ökat, bolaget har dömts att betala miljardbelopp i böter då man medvetet försökt dölja brister i konstruktionen som kan orsaka dödsfall. Antalet fel har också ökat i jämförelse med tidigare årgångar hos besiktningsverkstäderna.

Alltså; Offentligt och fackmannamässigt insamlad data visar på fler fel än tidigare. Två VD och kvalitéschef både beklagar och förklarar, offentliga utredningar genomförs med miljardböter som följd och bilarna kallas tillbaka som aldrig förr.

Det är detta som vissa fanatiker kallar för överlägsen kvalitet;).

MVH AL

#55
2016-04-28 18:34

Axa.

Du får läsa undersökningar som görs så får du se vilket märke koncern som förekommer där mest frekvent oavsett vad man mäter. Slår vad om att Toyota/Lexus är med där liksom ett koppel av andra japaner, har du missat detta under så många år eller blundat för det att det är så?

Som jag sa Lexus är inte för alla, således säljer man inte på volym det får som sagt den "grå massan" göra. Man vill ju att servicenivån ska bibehållas för Lexus, det gör den inte om alla skulle köpa Lexus helt plötsligt. Därmed inte sagt att Lexus inte vill växa, men i lagom takt.

Och vi kan ju se att AL fortfarande inte fått fram "obekväm fakta" om driftsäkerhet, allt är som vanligt när man vill ha bevis, då blir det tyst, bara massa svammel om gamla nyheter som är 5-6år och mer. Men det är ju också ett bekvämt sätt att skylla på att man blockerat för att slippa svara, men jag vet ju att AL läser allt jag skriver......;o)

#56
2016-04-28 18:34

AL
Inget vi diskuterar tillför något intressant ;-)

Pi
Frågan är om biltillverkare designar bil som gillas av grå massan eller om den grå massan väljer bilar som faller i smaken?

Hur som helst så så finns det fler udda designade modeller på marknaden, även från större tillverkare, men som inte säljs i större volym. Så om udda/fula bilar har likvärdig kvalitet som övriga bilar på marknaden men har annorlunda eller rent ut sagt ful design så borde gissningsvis designen vara den felande faktorn.

#57
2016-04-28 18:42

Jag vet inte vad det är för undersökningar du avser Shogun. du får gärna presentera dem. Jag vet iallafall varifrån AL hämtar sina siffror.

Mm, det brukar ju vara så man försvarar dålig försäljning, "vi vill inte växa för fort".

#58
2016-04-28 18:46

Axa, huruvida IS säljer bättre eller sämre med nya fronten kan diskuteras, problemet ligger inte där i första hand. Det handlar om att man saknar kombi, saknar diesel och väl saknar 4wd. Istället är det ju NX som är Lexus nya stjärna. Jag tror inte Lexus gråter om en annan modell i programmet tagit över försäljningen...

Sen har Lexus allmänt problem med att diesel saknas och att diesel subventionerats i EU. Så vill man öka och sälja på volym så handlar det om att stoppa in moderna dieselmotorer i bilarna. Men det vill man inte göra och därmed är man ju uppenbarligen inte så intresserad av volym. I premiumsegmentet är det diesel som gäller i EU.

#59
2016-04-28 18:51

Axa.

Var hämtar AL sina siffror om driftsäkerhet? Han svarar inte på det på forumet i tråden om Consumer report när man kräver svar om driftsäkerhet och vilket underlag/obekväm fakta som ligger till grund, då så drar han sig tillbaka alltid. Han har kort sagt inget svar på detta om driftsäkerhet märken emellan.

Undersökningar kan du kolla på själv år efter år. Sedan kan du dra slutsats vilket märke koncern som var/är mest frekvent med i toppen år efter år och lägga ihop 2+2 av det, så ser du en röd tråd. Läs begtester på bilar, prata med bilmekaniker m.m m.m då får man en ganska god överblick hur det ligger till. Närmast ligger väl Autoindex så får vi se resultatet där, en av många andra runt om från världen.

#60
2016-04-28 19:27

Axa; nej det var som jag trodde då;).

Angående siffrorna finns de redovisade i detalj i flertalet tidigare trådar, senast om Consumer report. Om jag känner en viss fanatiker rätt så har han fortfarande inte läst dem, vilket är helt i linje med den förnekelsekultur som kännetecknar sekteristiska element.

Men skit samma. Siffrorna gäller ju inte Lexus specifikt, utan Toyota generellt.

MVH AL

#61
2016-04-28 20:10

Som statistiskt underlag ger inte jag heller mycket för så kallade "consumer reports". Underlaget blir begränsat och vinklat.

#62
2016-04-28 20:37

Javisst Axa. Det gäller de flesta nätbaserade undersökningar där folk själva väljer att skicka in sina svar. Ja, egentligen gäller det även vanliga traditionella studier, där bortfallet är det stora problemet.

Resultaten är helt enkelt på tok för osäkra för att tas på allvar.

MVH AL

#63
2016-04-28 21:00

Ett stort problem för Lexus i Europa är att man inte har ett up to date brand. Lexus märkesidentitet är inte solklar vilket Alain Uyttenhoven som är vd för Lexus Europe erkänner. Vidstige du har varit inne på detta ämne men det tål och upprepas, köper man en bil i den här prisklassen köper man inte en bil endast efter dess egenskaper man köper en livsstil och en identitet med bilens märke. Audi, BMW och Mercedes förstod snabbt vikten av att ha en märkesidentitet och det är en bidragande orsak till att man kränger så många bilar.

http://feber.se/bil/art/315309/lexus_erknner_att_det_inte_gr_/

Lexus är inte anonyma när det gäller exteriör design på sina bilar, men när det gäller markandsföring utåt mot konsumenter har Lexus och Kaiser bil i Sverige misslyckats kapitalt. För att locka kunder till bilhallarna behöver man synas utåt men det har man inte gjort. Som Stockholmare vet jag knappt vart närmsta återförsäljare av Lexus ligger.
För ett tag sen så tog Bilia över Kaiser Bil men det verkar som att Bilia verkar köra i samma fotspår det vill säga tyst marknadsföring. En stor risk med att Bilia numera säljer Lexus är att det finns intern konkurrens med BMW och Volvo och i det gänget kan Lexus lätt komma i skymundan.

#64
2016-04-28 21:01

Diskutera: Vad tycker du om Lexus IS?

Att skriva att man tycker den är ful som stryk får man inte så det har jag inte skrivit.

#65
2016-04-28 22:08

Axa, kunskap är mycket större än att det alltid måste vara 100% korrekt. Wikipedia är ett bra exempel på det. Säkert ofta mindre korrekt än NationalEncyklopedin, NE, men samtidigt enormt mycket mer uppdaterad och utförlig många gånger. Att avfärda Wikipedia skulle jag säga vore anti-intellektuellt. Det samma gäller att avfärda alla olika typer av begguider, ägarundersökningar, försäkringsstatistik etc. Om man avfärdar dom för att man tycker resultaten inte är vad man vill läsa så har man klara problem.

Att sen dra stora växlar på statiskt säkerställt data är ännu värre. Skrotningsstatistik och besiktningar kan bara säga vissa saker, att dra stora växlar på dom funkar inte och blir i sig anti-intellektuellt.

Om man tror man kan hitta 100% fakta och 100% sanning så har man missuppfattat det mesta. Det finns i princip bara ett helt korrekt kunskapsområde, det är matematiken. Resten handlar om mer eller mindre exakt vetenskap, mer eller mindre gissningar. Att då avfärda allting bara för att det inte är 100% korrekt vore helt galet.

Nej det handlar om att lägga pussel och då får man en bild, och den bilden säger att Lexus tillhör toppen driftkvalitetsmässigt, kanske till och med nr1. Kan man inte erkänna det så är man ute och cyklar.

#66
2016-04-29 10:45

Vidstige
Det handlar inte om att avfärda olika undersökningar, tester, etc. Snarare hur man värderar dessa. Hur man värderar är beroende av underlaget.
Vem utför utredningen? Vad är det dom tittar efter? Vilka bilar/modeller är det som avses? Är den undersökta gruppen representativ för resten?
Och ju närmare en undersökning är utförd enligt vetenskaplig korrekthet desto närmare sanningen är den. Därför kan man säga att vissa undersökningar "avfärdas" då dess "sanning" värderas lågt.

#67
2016-04-29 11:22

Axa, vi talar om här hur man värderar nåt utifrån att man är en privatperson och ska välja bil. Det behöver alltså inte vara så exakt. Man får ta det som finns och försöka gå på det. Är det säg till 80% troligen sant så kan det ju räcka långt. Så det beror ju på vad vi diskuterar här. Sen om vi generaliserar om bilmärken så vet ju alla här att det även finns varationer inom märken, beroende på modell, drivlina etc. Exempevis har jag lyft att HSD (alltså hybridtekniken) är den mest probelmfria drivlinan hos Toyota/Lexus. Vill man alltså minska risk för problem i långa loppet så är då troligen Lexus IS300h (dvs hybriden) det bästa valet om man ska köpa Lexus IS. Å andra sidan tror nog dom flesta köpare att det är tvärtom där, att hybriden kan ge mest problem i längden. Så hur förmedlar man ett sånt budskap så att folk förstår det och tror på det? Ett sätt är att förklara tekniken och påvisa varför rent tekniskt det ger mindre driftproblem trots batteripack och annat.

#68
2016-04-29 11:30

Vidstige
Om vi ska generalisera så finns det inte så stora skillnader bilar emellan. Om vi ska generalisera och utgå från en 80% sanning så spelar det alltså inte så stor roll vilken bil man väljer utan då faller det på personliga referenser, smak, tycke och tro.
Det är fine för mig. Men då ska man inte hävda att det ena är bättre än det andra tycker jag.

#69
2016-04-29 13:11

Axa, jo det är faktiskt rätt stora skillnader och skillnaderna förstärks med år och mil.

#70
2016-04-29 17:25

Vidstige har måhända rätt i att det bara finns ett område där man ägnar sig åt bevis, det är mycket riktigt matematikens fantastiska värld. Hos övriga discipliner är det frågan om samband. Det är just dessa som kan ha olika styrka och noggrannhet och vara rent felaktiga.

I en korrekt utförd mätning vet man felmarginalen, eller man förmår i alla fall skatta den på ett vettigt sätt. I en nätundersökning, där folk mer eller mindre godtyckligt skickar in sina svar osv, så har vi ingen kännedom om felmarginalen - eller bortfallet - alternativt egenskaperna hos de som har skickat in sina svar (behöver inte ens vara bilägaren som svarat). Därigenom vet vi heller inte om där finns något samband. Vi kan ännu mindre avgöra om där finns skillnader. Det är alltså rent nys man ägnar sig åt, förkastat av samtliga matematisk skolade individer (som inte har ett affärsmässigt intresse i studien).

Så nej, man kan inte åberopa samband som inte finns, det man ägnar sig åt blir tvärtom skensamband.

Men jag instämmer i att den långsiktiga kvalitetsnivån skiljer sig åt mellan olika märken och bilar. Det behöver dock inte vara en funktion av olika komponenter, eller ens produktionen, utan flertalet andra saker. Men om vi har ett tillräckligt stort urval brukar sådant balansera ut sig själv, d.v.s ytterligheterna tar ut varandra, och vi kan börja försöka oss på att skatta skillnaderna. Det är därför som jag åberopar Bilprovningen och heltäckande åldersdata. Insamlat och sammanställt av professionella fackmän, ingen hemmasnickrat forum eller låtsasenkät.

MVH AL

#71
2016-04-29 18:07

AL och Vidstige
Så tänker jag, att om man räknar bort alla ägarrelaterade fel så blir det kanske inte så stor skillnad mellan modellerna? Och då alla modeller har sina problem jämnar det alltså ut sig. Generellt alltså.

Ifråga om bilar med många mil, ju fler mil som en bil har körts desto fler faktorer kommer spela in och påverka resultatet. Desto svårare blir det att med bestämdhet hävda att problem beror på det ena eller andra.

#72
2016-04-29 21:03

Axa, nja, det finns klart bättre och klart sämre konstruktioner även om du har en helhetsbedömning. Viktigaste är förstås att motor och växellåda orsakar lite problem och kostnader. Det är nr1.

Kom å tänka på en sak som troligen håller bättre i HSD också jämfört med konventionell teknik. Det är vattenpumpen. Drivs från och med gen3 av en elektrisk motor och går bara när det behövs.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.