Bild
Nästa artikel

Lexus RX får pekskärm

Nyheter

Dessutom flyttar Android Auto och Apple CarPlay in i infotainmentsystemet när suven uppdateras.

Som standard är det en 8-tums-skärm kopplad till infotainmentsystemet, tillval är en 12,3-tumsskärm. Båda är pekbara, men den som ändå vill manövrera på annat sätt kan styra funktionerna via en pekplatta bakom växelväljaren. RX är dessutom mer smartphonevänlig, då mjukvaran numera stödjer både Apples CarPlay och Android Auto.  
 

Andra nyheter är förbättrat säkerhetssystem. Det kan nu upptäcka cyklister och gångtrafikanter i såväl dagsljus som mörker. Förstärkningar i konstruktionen, ska förutom att göra bilen mer krocksäker också minska buller och vibrationer från vägen.  

Uppdaterade Lexus RX Börjar säljas i slutet av augusti. Det finns inga prisuppgifter än. 

Diskutera: Vad tycker du om Lexus RX?

Kommentarer

#1
2019-06-10 17:55

Riktig komfortvagn med hög kvalitet, dock för dyr för min plånbok. Tyvärr.

#2
2019-06-10 17:59

Synd att de inte uppdaterar trynet!

#3
2019-06-10 18:43

Trynet är det som skiljer den från mer utslätade produkter som inte är lika modiga att sticka ut ur mängden mainstream. Varför vara som alla andra?

#4
2019-06-10 18:45

Äntligen ett modernt system även i Lexus!

#5
2019-06-10 19:13

För vem?
Pekskärm aldrig bra alternativ för föraren när han kör
Båda händerna på ratten ,rattknappar och använda rösten betydligt säkrare när man kör
Hoppas föraren står still han som pillar på bilden annars ser det farligt ut - inte tillåtet om man betraktar skärmen som en del av mobil som jag tycker det är just därför att man måste släppa ratten för en kommunikationspryl

#6
2019-06-10 19:14

Jag har en begagnad RX och den är suveränt bra. Det är en Executive versionen med Info Car Entertainment System, men så fick jag se priset på den då den var ny 700.000:-. Det blev en smärre chock då den är 11 år nu. Samma modell idag skulle kosta mej 8-900.000:- och det är alldeles för mycket.

#7
2019-06-10 19:42

På tal om tryne så är det ju en anskrämligt ful bil, ser ju återigen ut som om designern inte riktigt kunnat sluta, bara ett streck till ......

// Krister

#8
2019-06-10 19:50

Fina bilar , inte så mycket strul som tyska " premium bilar "

#9
2019-06-10 21:25

Jag tyckte Lexus var snygga för femton år sedan, att få dem att sticka ut, som Shogun påstår, genom att ge dem en vidrig design känns obehagligt.
Men asiater och amerikaner har ju lättare att acceptera det vulgära.

#10
2019-06-10 21:41

Verkar vara den asiatiska marknaden som kräver stora och konstiga grillar, när t.o.m BMW på sin senaste 7-serie får gälarna att se förväxta ut har det gått för långt. Men det är väl bara ett bevis på att kinesiska bilmarknaden är den största, USA och Europa får se sig omsprungna. Vart skall det sluta....

#11
2019-06-10 22:43

Pekskärm.. snacka om sen på bollen. Fast fanatikerna köper väl ändå. Den har ju magisk plåt..

#12
2019-06-11 06:36

Äkta premium och outstanding kvalité samt driftsäkerhet.
Inte fulpremium typ Audi;)

#13
2019-06-11 07:54

Gillar inte designen på bilen, Man har försökt alldeles för mycket och bilen har så många veck och kanter att det blir komiskt.
Men den är säkert fin att köra.

#14
1
2019-06-11 11:34

Äkta premium och outstanding kvalité samt driftsäkerhet.
Inte fulpremium typ Volvo ;)

#15
2019-06-11 11:39

Säkert en drömbil för de som vill lägga ut så mycket pengar på en bil och ett lätt val om man vill sticka ut i det ljumna slätstrukna kombilandet lagom :)

Hade jag ansett mig ha de pengarna att lägga på en bil så hade en Lexus utan tvekan varit mitt val, vem vill vara som alla andra?

Som däckhandlaren sa med min första Auris hybrid när jag köpte 20 tummare med 245/30 och hade sänkt den 50mm, möter du en till sån här med så stora fälgar så ska jag bjuda dig på dom :)

Jag mötte ingen mer, men så vill jag inte vara som alla andra heller ;)

#16
2019-06-11 11:42

Med (nära på) obefintlig kraft på bakhjulen är det knappast någon fyrhjulsdriven bil. Så den där berömda kvaliteten gäller inte kördynamiken eller för den delen drivlinan i sin helhet (som jag ser det).

Men det finns väl annat än fyrhjulsdrift att ta hänsyn till - trots att det är en SUV.

MVH AL

#17
2019-06-11 14:17

Njäh - Skulle nog hellre välja en Lexus IS alla dagar i veckan. Har i och för sig aldrig varit någon vän av suvar, så det är väl ingen överraskning...

#18
2019-06-11 18:29

Äntligen kryper lexus fram till korset och börjar fasa ut pekplattan eller musen från modellprogrammet. Infotainmentsystemet har varit obrukbart med pekplattan vilket flera motorjournalister har påpekat. Angående grillen så säger jag ris men smaken är som baken.

#19
2019-06-12 10:43

Synd att den ej har riktig fyrhjulsdrift som LS6OO hade; (

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.