Bild
Nästa artikel

Lexus NX (2014) - nu släpps bilderna

Nyheter

Lexus premiärvisade sin första suv i B-segmentet på salongen i Peking. Nu släpps specifikationerna för den nya bilen.

Som vi tidigare rapporterat kommer den nya bilen från Lexus at få tillverkarens första turbomotor som alternativ. Den nya fyrcylindriga motorn på två liter överladdas med dubbla turboaggregat och effekten ska landa på långt tillräckliga 238 hästkrafter. Maximalt vridmoment på 450 newtonmeter nås mellan 1 650–4000 varv/minut. Beteckningen på en NX med denna motor är 200t och det är troligtvis bara en tidsfråga innan denna motor hittar ned i andra Lexus-modeller.

Vad som fått Lexus att dröja så för att utveckla en sådan motor är oklart, samtliga europeiska konkurrenter har sedan länge ersatt större motorer med turbofyror runt tvåliters-sträcket i B-segmentet. Kraftöverföreningen sker via en nyutvecklad sexstegad automatväxellåda i NX. Den är konstruerad för att optimera vridmomentet vid olika belastning för att hålla bränsleförbrukningen i schack. Drivningen sker på det främre hjulparet med fyrhjulsdrift som tillval. Innan turbomodellen gör entré kommer den lexus-obligatoriska hybriden att finnas till hands. Den består av beprövad teknik, det vill säga en 2,5 liters Atkinsonmotor som tillsammans med elmotorn ger modesta 197 hästkrafter.

Den lilla suven ska ta plats under storebror RX med en mer aktiv utstrålning och körupplevelse. Detta vill Lexus åstadkomma med hjulupphängning som trots markfrigången ska göra att bilen kännas aktiv och distinkt i kurvorna. Exakt hur detta ska förverkligas återstår att se men den nyutvecklade karossens vridstyvhet ska vara en del i detta.


Intressant teknik i den nya bilen är möjligheten till trådlös laddning av exempelvis mobiltelefoner eller surfplattor. Det är troligtvis inget som kommer rädda världen, men nog är det en tuff funktion. En mer estetisk detalj är dörrhandtag med gömda dörrlås samt inbyggd belysning. Bilen är, likt klassfränden, Nissan Murano utrustad med kameror för 360 graders synfält via bilens infotainmentskärm vid parkering.

Diskutera: Hur tror du att Lexus NX kommer att stå sig bland B-segmentets suvar?         

Kommentarer

#1
2014-04-24 16:02

Ser ut som Darth Vader i fronten.
Huga!

#2
2014-04-24 16:17

Och jag som trodde det "bara" var fronten som var ful! Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det blir nog inga långa köer till Lexus bilhallar, stackars återförsäljare.

#3
2014-04-24 16:20

Med tanke på att den bygger på Toyota RAV-4 så är den knappast något seriöst alternativ till BMW X3, Audi Q5 och MB GLK.

#4
2014-04-24 16:22

Men RAV-4 är ju en vacker bil jämfört med den här!

#5
2014-04-24 16:22

Mitt i prick där! saabnisse ;)

#7
2014-04-24 16:29

Hej leifer Du skojar, den svarta plasten ovanför hjulhusen är det ända som är snyggt på bilen ;)

#8
2014-04-24 16:32

Oj, ett totalt sammelsurium av linjer utan något som helst samband...
Snälla Lexus, ring en designstudio och ägna er åt nåt ni är bra på istället.

Denna var helt vedervärdig!

#9
2014-04-24 16:35

Ja, jösses.... hahaha

#10
2014-04-24 16:40

Herre Gud...Star War??

#11
2014-04-24 16:45

Ser ut som Darth Vader med puckel!! Hahaha! Ursäkta , men det bara rann ur mig!! Dock... det fulaste jag sett!!

#12
2014-04-24 17:10

Finns säkert en tanke med detta nya formspråk, hade det stått VW, Audi eller BMW så hade hälften av er sagt att den är snygg :)

#13
2014-04-24 17:14

Ser ut som ett missfoster även om fronten är cool!!!!
Riktig SUV stavas tex A-U-D-I, B-M-W,

#14
2014-04-24 17:22

Den här kan ju inte ens en mor gilla!
De obligatoriska sidovecket (som många är på väg bort från) har här fått en extra kantighet och den groteska grillen lever vidare även på detta missf... denna bil. Originalitetsstress.

Hur gick det till när man på Lexus kom på dessa grillar?
"Vi måste vara värre än Audi, men hur? Kom på något som verkligen skiljer sig från allt annat. Skit detsamma om det är fult bara det är originellt!"
Modellarbetet påbörjades.
"Hörru ChanYung, var har du lagt plastbiten som ska vara under grillen? Höjdarna kommer ju snart och kollar. Nä, glöm det, jag pular in lite hönsnät. Det löser sig!"

Men interiören är ju lugn och harmonisk. Så varför inte resten?

#15
2014-04-24 18:50

Roy J jag tror inte Lexus vill vara ett lugnt bilmärke, Lexus började diskret men mycket av det som kom sen stack ut och andra biltillverkare tog efter, lexusbakljusen är ett och att ha två smala stående lampor i fronten som GS hade innan har nu Volvo, så vänta och se, snart har man vant sig vid det nya och konkurrenterna tar efter, då klagar alla på att det saknas egen prägel och när nån gör det så klagas det igen, ekorrhjulet rullar på :)

#16
2014-04-24 18:59

inredningen är ju rätt så snygg, och tur är väl det... de som nu slutligen byter in sin Pontiac Aztec lär ju gilla utseendet men övriga stackare som råkar trilla dit får väl parkera där det är mörkt...

Oavsett om något annat "premiummärke" hade släppt denna hade man aldrig kunnat kalla den snygg...sorry...

#17
2014-04-24 19:29

Lite ful snygg.

#18
2014-04-24 19:37

Jag håller helt med om att inredningen är snygg och det är ju den man ser mest av när man kör bilen, men man ska ju inte behöva skämmas för det utvändiga.
Jag tror att den här bilen har kvaliteter som väl motiverar ett bättre yttre.
Varför har man som japan så svårt att inse sina begränsningar när det gäller det estetiska?
Varför anlitar man inte de italienska mästarna?
Eller är det så att den asiatiska smaken skiljer sig så mycket från vår att det blir groteskt?

#19
2014-04-24 19:39

Snöplog från rymden .)

#20
2014-04-24 19:47

Jag får snart har en stämpel som står ful på med tanke på alla nya modeller från Toyota och Lexus. Smack! Där fick denna en stämpel.

Finns det något gott att säga då? Ja, hastighetsmätaren sitter till höger, som den bör på en vänsterstyrd automatväxlad bil.

#21
2014-04-24 19:50

Detta kan väl ändå inte vara något annat än ett skämt,, hahaha, ett riktigt roligt skämt.

#22
2014-04-24 19:57

Stötfångarkapaciteten av den fronten skulle jag vilja veta lite mer om. Man satte kofångare en gång i tiden på bilarna för att skydda kylarmaskeringen.

Jag funderar på om denna front kanske klarar fotgängarskyddet bättre. Det gör nog inte lika ont att bli påkörd av ett plastgaller utan något direkt bakom mot en vanlig stötfångare som har balkar bakom plasten. Men det gäller att träffen blir mitt i fronten. Men så kanske testet i Euro NCAP ser ut?

#24
2014-04-24 20:10

Så här ser Lincoln MKC ut som jämförelse.
http://images.thecarconnection.com/lrg/2015-lincoln-mkc_100445760_l.jpg
Och här fler bilder på Lexus NX.
http://www.lexus-int.com/models/NX/
Andreas Jennersjö VB undrar varför Lexus väntat med små turbofyror när andra tillverkare redan tagit fram dessa.
De andra biltillverkarna har varken haft många hybridbilar eller motorer med Atkinsoncykel som är bränslesnålare än stora vanliga bensinmotorer vilket gjort att man tagit fram små turbomotorer för att få lägre bränsleförbrukning.
Jämför resan till Funäsdalen där Toyotan med motor på 1,8 liter och 136 hk gick snålare än Skoda med 1,2 liters turbo motor på 105 hk vid landsvägskörning som inte av vissa anses som hybridbilens bästa gren.
Snart kan det vara frikolvsmotorn som är snålast med 42 % termisk verkningsgrad.
http://www.greencarcongress.com/2014/04/20140422-fpeg.html

#23
2014-04-24 20:13

En kommentar om inredningsfärgen. Lexus är inte ensamma om att ha tvåfärgat, som här svart och beige. Men varför är just stolarna alltid ljusa? Jag menar, de sitter man ju ändå på och ser inte under körning. Dessutom är det just den plats i bilen som är mest opraktisk att ha ljus. Det hade varit bättre om stolarna var mörka och det andra ljust, om man nu ska tänka praktisk och inte bara estetiskt.

#25
2014-04-24 21:03

PREVIA, det är ju ingen ursäkt till varför man tagit fram något fult genom att hänvisa att det redan finns något som är fult.
Även en Toyotanörd måste ju kunna erkänna att den här designen är en katastrof!
Men jag håller med om att frikolvsmotorn kan bli intressant, men det har ju inte riktigt med den här artikeln att göra.

#27
2014-04-24 21:22

Du har så rätt leifer, den har helt fel färg.
Den här bilen borde ha presenterats i en så effektiv kamouflagefärg som möjligt!

#28
2014-04-24 21:42

Jag får väl sticka ut hakan då och säga att jag faktiskt tycker den är snygg. Kolla in Previas länk där man får se bilen ur andra vinklar och i en mörkare kulör. Inredningen ser också mycket bra ut. Det svagaste kortet är enligt mig drivlinan, som inte lever upp till bilens yttre ... som vanligt.

#29
2014-04-24 22:25

Jag tänkte skriva exakt samma sak Leifer! Det är märkligt att Vibilägare alltid lägger ut några av de minst passande matchningarna på Lexusmodellerna, för den här bilen passar i mina ögon väldig dåligt i vitt! I flera andra färger tycker jag den ser väldigt bra ur i synnerhet utan sportgrillen med mer nertonad och slätstruken front viket många Svensson troligen gillar bättre. (Båda har självklart en krockbalk under nummerplåten liksom alla andra Lexusar alltid haft)

Tekniskt har Lexus ju haft hybrider längre än alla sina konkurrenter och jag har ärligt talat lite svårt att förstå vad en turboversion ska tillföra annat än om det kanske går att sälja en lite billigare och roligare instegsmodell utan hybrid än de bensinmotorer man haft tidigare för de som inte väljer hybrid. Personligen tror jag en elektronisk turbo i form av hybridens elmotor är effektivare än en turbomotor men eftersom man säljer både och så verkar turbomotorn vara tänkt att ersätta de vanliga bensinmotorerna som främst säljs på andra marknader och hybriden kommer troligen stå för den största försäljningen även i denna Lexusmodell.
Jag tror faktiskt att man kommer sälja rätt bra av denna modell då många kommer att tycka bilen är tuff med en vågad design om priset blir hyfsat rimligt mot konkurrenterna.

Swemba, Vore det inte värt att testa drivlinorna innan du avfärdar dom då de ju är nya?

#30
2014-04-24 22:49

Gräslig!

MVH AL

#31
2014-04-25 00:47

Som vanligt är denna bil, liksom alla Lexus, helt riktad mot USA marknaden. Även om inte heller jag tycker att den är speciellt snygg så tror jag att den kommer att sälja mycket bra här i Australien. RX är en verklig storsäljare och det blir nog NX också.

#32
2014-04-25 07:06

Hanzzon - måste fråga dig om du nånsin haft nån allvarlig kritik mot Toyota och Lexus - och har du likaså nånsin skrivit nåt positivt om andra bilmärken ? Visst har jag spetsat till det lite men en hel del ligger det nog i mina frågor...
Om nu dina favoritmärken är så överlägsna så borde det rent logiskt inte finnas några andra märken kvar på marknaden... Vilket det bevisligen gör och därmed har jag svårt att tro på den överlägsenhet du gång på gång predikar. Ordet "märkesfanatiker" känns för mig ligga nära till hands - oavsett din profession som bilmek. Ibland är det klädsamt att tillstå att även andra märken har sina förtjänster och inte bara predika sitt eget märkes överlägsenhet även om man i grunden tycker så själv.

#33
2014-04-25 07:13

Det ser ut som om man tagit bilen i Photoshop och från trösklarna till midjelinjen stretchat bilen uppåt. Proportionerna blir så konstiga då.

#34
2014-04-25 08:13

Hanzzon, kan vara så, men jag tvivlar efter att ha kört både Prius och GS 450h

#35
2014-04-25 08:24

Kan den vara designad för Asien och Kinamarknaden? Många Européer tycker kanske den är väl överdesignad, jag tycker det i alla fall.

#36
2014-04-25 08:49

Tycker ärligt talat inte att denna modell tillför så mycket, så jag har svårt att tro att andra än Lexus-fanatiker kommer köpa den. I och med att den bygger på RAV4 så är det ju inte mycket att komma med chassimässigt. Och när den sen är ful som stryk så... Varför skulle man t.ex. välja denna framför en Subaru Forester?

#38
2014-04-25 09:35

Tro mig, vad detta missfoster än haft för märkestillhörighet hade jag tyckt den var precis lika gräslig...
men på med ett par 22" guld/kromfälgar, lacka den in nån konstig flakelack och se till att Justin Bieber köper en så tar det nog fart på USA-marknaden i alla fall.

#39
2014-04-25 09:37

Lexus fortsätter att förstora sin frontgrill inför varje generation, och verkar tävla med Audi om största nätgrillarna på marknaden. Men snyggt? Nej, jag har personligen svårt att se tjusningen i dessa jättenät i fronten av en bil. Detta är en trend som känns sååå 2008 och knappast framåtskridande idag 2014.

#40
2014-04-25 09:48

@Hanzzon,

"Innan turbomodellen gör entré kommer den lexus-obligatoriska hybriden att finnas till hands. Den består av beprövad teknik, det vill säga en 2,5 liters Atkinsonmotor som tillsammans med elmotorn ger modesta 197 hästkrafter."

Det låter inte som en ny motor och lär därmed ha samma gummisnoddskänsla och brölande vid gaspådrag som alla andra Toyota-hybrider.

#41
2014-04-25 10:11

Hanzzon. Klaga på ViB för att de väljer en vit bil. De är ju den färgen som är inne nu. Det är Lexus som tillverkar den i vitt och tar pressbilderna.

#43
2014-04-25 23:00

Förstår inte varför folk retar sig på designen, ser ju ut som vilken Japan som helst...

Misstänker dock att mycket "hat" kommer på grund av Lexusmärket i fronten, här ska minsann ingen utböling komma och tro att den kan få en plats i det premiumska finrummet.

Börjar bli lite tjatigt vid det här laget, bättre kan ni :-)

#44
2014-04-26 09:25

Prestigelös, du menar väl ändå inte att man måste tycka att denna bil är ok designmässigt bara för att det är en Lexus? Hade den sett ut som tidigare Lexus så hade det inte alls varit så många klagomål på designen. Ser du inte själv att den sticker ut? Tror du att denna bil skulle gå omärkt förbi om det satt en Mercedes-stjärna i fronten?

Bara det att t om Hanzzon menar på att den inte passar i vitt är nog så det räcker för att förstå att denna vagn inte är speciellt vacker. Den faller då helt enkelt på uttrycket - Allt klär en skönhet.

#45
2014-04-26 10:25

Min kritik om fronten handlar inte om att det är ett L i det. Jag kritiserar stora nägrillar även om det är ringar i fronten eller andra märken. Om man ser på min egen bilhistorik så har jag endast haft bilar med modesta fronter, och talar vi om min första bil - en AX - så fick man nästan leta efter fronten. Ovanför stötfångaren en liten smal springa och under den något större, väldigt modest jämfört med bilen på bilden för den här tråden.

#46
2014-04-26 10:27

Det klagas på färgen och Vi Bilägares val av bild, men eftersom bilen är vit så betyder det att tillverkaren har gjort den i vitt. Och då torde detta betyda att tillverkaren tycker att den är snygg i vitt, varför skulle de annars lansera bilen med den färgen och dessutom kabla ut bilder på bilen i vitt? Färger är så personligt, men oavsett färg så tycker jag bilen är ful och för min del handlar det primärt om fronten, den stora nätgrillen finns ju där oavsett färg på bilen...

#47
2014-04-26 10:29

En front som Lexus här, borde den inte ge ett sämre värde aerodynamiskt jämfört med en mer modest front med mindre luftintag? Nu kanske inte allt i fronten är luftintag, det är lite svårt att se på bilderna, men alla streck och kanter torde ändå uppriva luften plus att det ser rätt fyrkantigt ut från sidan istället för mjukt rundat...

#48
2014-04-26 13:28

Prestigelös.

Huvudet på spiken!

Thommys.

Jo, det hade varit kritik mot utseendet även om den sett ut som tidigare Lexus då de tidigare varit försiktiga med designen, precis som den får kritik från de samma som kritiserar nu. Därför satsade Lexus nu på en design för att få den skulle sticka ut ur mängden, men nu är även det fel.......så oavsett vad man gör så har man rumpan bak. Själv tycker jag att Mercedes B-klass är ett under av design.........;o) Om än praktisk......

Saabnisse.

Och jo, man har tidigare använt sig av de italienska mästarna till design. Gs av första generation var ritad av Giorgetto Giugiaro. Men kritiserades av samma klientel som kritiserar Lexus nu och alltid har gjort det och kommer alltid att kritisera för att märket är japanskt och konkurrerar med de tyska premium bilarna. Läs vad Prestigelös skrev nedan......

Raphael.

Jag tycker alla Citroen är ett under av design, och snygga.........;o)

Själv tycker jag att Lexus borde ha en eloge för att man "vågade" släppa denna design som verkligen sticker ut ur mängden och rör om lite i grytan vad gäller design som skiljer dom från andra märken. Och det tror jag var ett medvetet val från Lexus sida. Annars kunde man ju ha gjort en bil som ser ut som en Audi. Totalt menlös och inte sticker ut åt något håll och sedan göra alla modeller mer eller mindre lika, bara olika storlekar. Även efter generation efter generation så man inte ser skillnaden dem emellan. Även om det inte retar någon och bilarna säljer ju och det är väl huvudsaken, eller? Men blir det inte lite tråkigt i längden? Men det är bara min personliga uppfattning. Men andra för naturligtvis tycka annorlunda.

Kanske är Nx design mer lockande för tex kinesiska bilköpare och att designen faller dom i smaken. Det är väl där många framtida bilköpare finns och där det händer saker i bilvärlden. Och därför man presenterade Nx där på bilsalongen i Peking.

http://www.lexus-int.com/our-story/mark-on-lexus/

Vad jag inte gillar på Nx och även på min Santa fe är de svarta skärmbreddare runt hjulhusen. Hade det inte varit snyggare om de varit lackade i bilens färg?
Här kan man se bilen i andra färger och mer info hur man tänkt med modellen.

http://www.lexus-int.com/models/NX/

Jag väntar iallafall på att få se bilen i verkligheten hur den ser ut och gör sig. Och att få provköra innan man helt dömer ut bilen.

Just my two cents.

#49
2014-04-26 14:49

Shogun, nu framhåller jag inte själv B-klass som skönheten själv. Hade den varit tuffare skulle jag bli gladare (den är i varje fall snyggare än t ex en Prius). Den vänder sig mer till förnuftig människor. De som vill ha något tuffare på MFA plattformen kan välja A eller CLA -klass eller GLA för de som tycker den är snygg, men ingen av dessa tre har rymden som B-klass. Nu kommer det en liten facelift i höst och det blir förhoppningsvis åt det bättre hållet. Den funderar jag på att byta till, för att jag är så otroligt nöjd med B-klassen (saknar dock vissa tillval). I bästa fall kommer dieseln med 4MATIC också och då blir det en sådan. Jag har aldrig tidigare bytt till en bil av samma modell, men nu är det nära. Nya C-klassen fick inte riktigt den rymden kring förarplatsen jag hoppats på. Jag gillar att sitta med benen lite bredbent isär istället för i hopklämda. Side by side är att föredra framför over and under för att prata ...gevärskulor.

#50
2014-04-26 15:59

Fronten kan säkert tilltala kinesiska köpare som fortfarande tycks gilla stora och markerade frontpartier, men för den europeiska marknaden tror jag på en mer modest stil.

B-klass talas det om i tråden, jag tycker att den nya generationen är misslyckad jämfört med den tidigare. Den nya ser nerhängd och ledsen ut, som en misslyckad aladåb som rinner över och smälter. Mercedes har tappat bort sin design sedan Bruno Sacci gick i pension.

Gällande Gorgiaro, ja allt som Ital Design har gjort är inte snyggt. En italiensk mästarhand garanterar inte automatiskt en snygg design, även om det är större chans att det är en bra design än att det inte är det - men även italienare kan misslyckas. Sedan så vet man ju inte alltid hur mycket av originaldesignen som får vara kvar hos tillverkaren efter att designern har levererat sitt koncept, mycket förändras och justeras av tillverkaren.

Mittenpartiet på NX tycker jag påminner om Subaru XV / Nya Impreza, om än med högre midja och mindre rutor.

Jag gillar mjuka och organiska former, jag gillar rundlar. Lexus har för skarpa veck och knyck för min smak, något som den delar med många.

#51
2014-04-26 21:40

Jag har nu sett den i lite andra färger och med fronten inklädd med lite spridda tvärribbor och det förbättrar det hela lite. Men vacker? Möjligen spännande med sina kantiga detaljer. Men de där smutssamlande fårorna vid dimljusen...
Synd på en så trevlig interiör att den begåvats med ett sånt yttre.

#52
2014-04-26 22:20

Toyota/Lexus är verkligen nere i en djup designsvacka...hur det nu är möjligt när de aldrig haft någon topp.

Denna och Yaris på samma vecka. Det är nästan mer än magen klarar.

#53
2014-04-26 23:48

Roy J.

Det får du tycka. Jag bara bemöter de som ständigt är negativa till allt Lexus företar sig (förutom trollen som dyker upp då och då med jämna intervaller med olika nick) oklart varför, oroliga för att Lexus kommer högst på premium stegen? Prestigelös svarade också bra på det tycker jag. Som jag sa tidigare så väntar jag tills jag får se bilen i verkligheten, det kan göra stor skillnad. Och jag ser fram emot en provkörning.

http://www.dinside.no/928210/nyhet-lexus-nx-300h

#54
2014-04-27 00:28

Ofattbart ful.

#55
2014-04-27 08:04

Raphael, Bruno Sacco var bra på sitt sätt, mycket bra. Men just hans design kan inte enbart vara den allenarådande på Mercedes, utvecklingen måste gå vidare. En hel del lever ändå kvar på dagens bilar. Bl a den typiska A-stolpen som han införde på 190-serien med den liggande dropplisten som sveper vidare över taket. Den så typiskt breda C-stolpen (med en paus under Fenans tid) är en design som infördes 1936, långt innan Brunos tid. Olika designer tillför något som lever vidare.

Jag tror att om Lexus ska bli en etablerad premium- lyxbilstillverkare kan de inte hålla på att hatta så här fram och tillbaka designmässigt. Det måste finnas en röd tråd. Premium kan inte vara ytligt. Det måste ligga på djupet. Mercedes, BMW, Audi, Jaguar osv är alla konsekventa i sin design år efter år och modell efter modell. Så vårdar man ett premiummärke.

#56
2014-04-27 09:44

Jag lade bilder på forumet där man ser designen på dropplisterna och släktskapet, förr och nu.

#57
2014-04-27 10:04

Shogun, om man sammanfattar åsikterna om utseendet på den här bilen så måste du hålla med om att majoriteten tycker den är ful.
Och vad det gäller det jag skrev -04-24 19:37 om italienska mästare, kan det ju faktiskt vara så att även dessa kan misslyckas även om det inte är så vanligt, men det kan ju faktiskt också bero på förutsättningarna, hur fria händer de fått och hur objektet varit att utgå från.

Sedan tror jag inte alls på att det beror på att bilen är japansk som den inte gillas.
Det är säkert en alldeles utmärkt bil, men den har ett vulgärt utseende som tydligen väcker anstöt och det hade den nog gjort även om den tillverkats i Europa.
För övrigt var det ju en tillverkare i Ingolstadt som började med de hemska vulgära grillarna.

#59
2014-04-27 11:45

Thommys.

Nu kom det igen att Lexus INTE är en etablerad premiumbilstillverkare......du får nog vänja dej vid det att de redan är en premiumbilstillverkare och en mycket allvarlig konkurrent till Mercedes och de andra premiumtillverkarna.

Saabnisse.

Detta om designen och att några här inte gillar den. Det har nog Lexus redan tagit reda på genom att tilltänkta kunder fått se bilen och säga sitt om den. Så den har nog fått grönt ljus precis som alla andra modeller fått grönt ljus som släppts tidigare. På samma sätt har denna och alla andra tidigare modeller fått rött ljus från de som av en eller annan anledning är emot Lexus oavsett vad de gör......Sedan är jag inte lika säker på som dig att flera varit lika negativa om designen om bilen kommit från ett märke från en tysk tillverkare tex. Allt verkar automatiskt bli bra då. Se designen på flera nya Mercedes, tex S-klass inte är den vacker? Och även C-klass där båda dessa verkar tappa bakändan som verkar hänga ned. Men det är jag det, säkert tycker många att den är bra.

Sedan om de "italienska mästarna". Visst var den misslyckad första generationen Gs bara för att det var en Lexus? Jag tycker inte det, jag själv hade en sådan och även andra generationen av Gs som var en otroligt bra bilar och snygga i mina ögon. Läs gärna begagnat testet här på Vibilägare. Jag hade även första generationen av Lexus is.

Men visst alla har rätt att tycka. Själv tror jag att nya Lexus Nx kommer att bli en succe för Lexus, den som lever får se........

Sedan så tror jag som jag sa tidigare att det är viktigare att bilen (Nx) faller i smaken hos kineser där framtidens marknad och andra viktiga marknader är än att den ska falla några få i smaken uppe i skandinavien och bygga bilarna efter det, se hur det gick för Saab......Det fanns nog också en anledning till att man förlade premiärvisningen av Nx i Peking Kina. Det är nog därför att flera europeiska premiumbilstillverkare anpassar designen till Kina mer och mer.

#61
2014-04-27 12:00

Nyskapande och vågad design kommer säkert någon prisutdelare säga om Lexus i brist på annat. Lexus saknar tyngd kraft tradition i sin design. Industridesign utan konstnärlig formgivning. Jag skulle vilja säga att det är blaha blaha. I kundundersökningar får man svar som man frågar. Den kan mycket väl varit det bästa förslaget från Lexus när kunder fick tycka till, men de andra kan inte sett bättre ut.

I brist på motargument är nu S-klass inte vacker. Ja ja, säger jag bara. Oavsett vad man tycker om S-klass så är det ljusår mellan den och Lexus i design.

#62
2014-04-27 12:31

Shogun, din länk gav ytterligare perspektiv, inte minst beträffande interiören.
Den är inte lika elegant men istället kanske sportigare.

Jag är övertygad om att det är en bra bil, men utseendet ligger som en barriär.

Om man ska ha synpunkter på ergonomin (och det ska man) så har Lexus ofta väldigt tydliga mätare med briljant vita siffror. Men här har tillkommit vita ringar runt ytterkanterna. De är enbart en designgrej som inte på något sätt hjälper upp siffrornas tydlighet, utan snarare tvärtom. Ett vanligt oskick att försöka "försköna". När Saab 9-5 släpptes så hade de en utveckling av redan tidigare utmärkta mätare. Bättre mätare har jag fortfarande inte hittat någonstans, utom ibland i Lexus. Dock kan gärna visarna få vara gula eller gulgröna för att uppfattas snabbare. Saabs gulorange visare och stora ljusgröna siffror mot en lugnt svart bakgrund är annars oslagbart. (Dock försämrades de något på de senaste varianterna.)
Om man nu nödvändigtvis ska placera knappar i rader, så bör de vara max fem och då tydligt åtskilda så att man lätt känner sig fram. I denna bli är det på den punkten lika illa som i många andra bilar.
Rattknapparna verkar dock vara lättanvända och inte överdrivet många.
Radioreglagen är lågt placerade, men sköts väl mest från ratten.
Sen är frågan om det som på tidigare vanligt Lexus-maner finns fler knappar dolda under panelen.
Ändå får det här betraktas som en väldigt bra förarmiljö - och smakfull.

#64
2014-04-27 13:10

Thommys.

Brist på motargument?? Vad menar du? Vi pratar ju om design!! Jag bara påstår att vissa tex du är emot allt som Lexus företar sig.

Och jag säger att tex jag föredrar denna bakänden i design på denna Lexus Ls än motsvarande på Mercedes S-klass som jag inte tycker är lyckad på denna S-klass. Det har väl inget med motargument att göra? Du tycker förmodligen att S-klass är finare trots att den tappar bakändan, för det är ju en Mercedes. Jag tycker Lexus Ls bakända är finare designmässigt, men det har inget med brist på motargument att göra. Bara olika smak.

https://www.google.se/search?q=lexus+Ls&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=ZuJcU9SiHKWpyAPz44CgCg&ved=0CD4Q7Ak&biw=1366&bih=667#facrc=_&imgdii=_&imgrc=2cO0Eb3XmgtLDM%253A%3BKpCIL2GUquhowM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.moibibiki.com%252Fimages%252Flexus-ls-460-6.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.moibibiki.com%252FLexus%252520LS%252520460.html%3B1024%3B768

https://www.google.se/search?q=mercedes+s-klass+2014&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=sdhcU7DJF4f-ygPwqYDgDQ&ved=0CDgQsAQ&biw=1366&bih=667#facrc=_&imgdii=_&imgrc=s4SLRf2Vr_lrrM%253A%3BoQ2mKsxGGpfQ9M%3Bhttp%253A%252F%252Fmkalty.org%252Fwp-content%252Fuploads%252F2014%252F04%252F2014-Mercedes-Benz-S-Class-spied-rear-three-quarter-1.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fmkalty.org%252F2014-mercedes-benz-s-class%252F%3B1500%3B938

Ta sedan och titta på instrumentbrädan och ratten på nya S-klass, inte kan det sägas vara snyggt!? Det är däremot instrumentbrädan på nya C-klass. Nu pratar jag bara utseendemässigt, men som alltid en smaksak. Men det jag menar är att bara för att det är en Mercedes S-klass så tycker du att den är snygg hade det varit en Lexus Ls hade den varit ful......antar jag.

#65
2014-04-27 15:40

Ja S-klassen ser verkligen ut som en hund som skitit på sig och drar ändan i backen. Precis som GLA och CLS.

#66
2014-04-27 16:16

Lexus GS första generationen ser jag som ett misslyckande av Italdesign Giugiaro. Den ser ut som en förstorad Nissan Maxima. Väldigt anonym i designen, men ok man kan kalla den för diskret och det verkar ha varit tanken. Senaste generationen, som är formgiven av japanare, är mer skarp i sin design och uttrycksfull - den märks mer. Det är ingen design för mig, men den har iaf gett Lexus en tydligare profil och visar att de verkar vilja synas mer i trafiken och vänder sig kanske mot andra målgrupper än tidigare. Inte längre den diskreta direktörslimon.

När vi ändå är inne på italienska misslyckanden i designen så har vi andra generationens Fiat Croma, också den av Giugiaro. Tam och könlös i designen, det var först när den uppdaterades i fas 2 (av Fiats eget Centro Stile) som den blev riktigt snygg och formerna hängde ihop.

VI har ju Giugiaros Daewoo Lacetti också som inte var snygg den heller, eller Pininfarinas Hyundai Matrix.

Men Giugiaros Lancia Delta tycker jag om, Italdesign gjorde flera bra designer i kilformens era under 1970-talet in i 80-talet. Även Bertone gjorde bra grejer (Fiat Ritmo tycker jag är en utmärkt design, och Fiat X1/9).

Under senare tid har de italienska mästarna fallit designmässigt och ja blivit mer försiktiga, men det kan ju också beror på uppdragsgivarna - vilket utrymme de ger till designhusen. Nu har flera av européerna designat "in-house" mer så det har blivit fler uppdrag i asien för italienska designhusen, vilket kanske inte har varit så framgångsrikt.. Italdesign köptes av VW till slut och Bertone är i konkurs.

Men jag tror inte att det beror på mycket på att de under senare tid har designat för asiater, utan mer att det råkade sammanfalla med att de mästarna på designhusen blev gamla och i process att lämna över till yngre förmågor som inte riktigt hade samma hand som mästarna. Att konkurrensen av designers har ökat så att in-house grupperna på bilföretagen har sugit upp nya och bra designers vilket har lämnat B-laget kvar till externa designhus, förutom ett fåtal undantag.

Pininfarina är de som enligt mig har klarat denna process bäst och fortfarande skapar bra bildesign.

#67
2014-04-27 16:43

Jag håller med om kritiken gällande Mercedes senaste skapelser, de har mer gemensamt med Ronny och Ragges bakhäng än med god bildesign. När jag ser en modern Mercedes idag, så ser jag för stora byxor utan skärp och med kalsongerna som syns. Det är anskrämligt. Det är nerhäng. Med andra ord är det lätt att vara snyggare än en Mercedes, räcker med att du har byxorna uppe så är du redan mer stilenlig. Men kanske tanken är så här - Mercedes får vem som helst att se snygg ut, för när bilen är så ful så behöver du inte vara särkilt snygg i jämförelse, alla blir snygga i jämförelse med en Mercedes.

#68
2014-04-27 17:54

Denna Lexus NX är definitivt snyggare än en C3 Picasso. (men det är ju allt som rullar på vägarna)

#69
2014-04-27 18:18

Jag har kommenterat bakdelen på Mercedes och Lexus på forumet, med bilder.

#76
2014-04-28 02:05

Det konstiga är att Merca har en i det närmaste fulländad sedan, om man ser till proportioner och design, i E-klass W212. Snygg, elegant och välbalanserad. Sen går man och gör konstigheter som S-klass. Som faktiskt fortfarande är snygg i profil, och kanske är den Merca som bär upp nya nyllet bäst. Men när man ser den bakifrån... Den utskjutande bakluckan för nästan tankarna till Bangles 7-serie (så ful är dock inte S-klassen).

Antar att man försökt anspela på "klassisk design". Inte helt långväga från Rolls Royce. Men när resten av bilen har linjer som är sportiga och moderna passar hängarslet inget vidare.

Inget slår dock CLS och Shooting Brake. Herrejävlar.

#77
2014-04-28 08:54

Mercedes är en bil för odemokratiska statschefer, det är ett märke som väcker obehagliga associationer. Där kan man se en fördel med Lexus, att Lexus än så länge inte väcker sådana associationer.

#78
2014-04-28 10:16

...och (Citroen) DS ger ju numera Kina-associationer - om det nu är så mycket bättre ur demokratisk synpunkt för att besvara Raphaels senaste inlägg. Men jag är ju bannad av honom så han slipper ju läsa detta....

#79
2014-04-28 11:45

Raphaels inlägg säger nog mer om Raphael än om Mercedes! Också bannad förövrigt!

#80
2014-04-28 13:07

Att tjafsa om design som rätt och fel, är rätt enfaldigt.
Jag personligen gillar inte Lexus design överlag, men jag är tillräckligt klok för att inse att det finns de som gör det. Därmed anser jag det också vara rätt väg för Lexus att gå - nämligen sin egen väg.

#81
2014-04-28 14:03

Vad är en snygg bil?

Jobbar själv inom bilbranschen och herregud vilka kommentarer folk skriver..
Smaken ligger ju betraktarens ögon. Finns det något annat svar på detta?

Har själv varit i kontakt med bilar som man tycker kanske inte är den absolut vackraste skapelsen jag sett. Medans kunder verkligen ljublar över hur den ser ut! Jaha, sedär tänker jag.

#83
2014-04-28 18:42

Vad människor tycker är snyggt är subjektiv, kan aldrig vara objektivt. Att många tycker samma sak innebär inte att det blir objektivt för det, det är fortfarande ett personligt och subjektivt tyckande. Visst är det så att många gör s k kliniker, det innebär att man testar en design inför en utvald målgrupp. De flesta bilar idag genomgår detta, men det kan också bli fel när man gör det... jag menar, jag tycker man gör det alldeles för mycket, för det blir utslätat... och så blir det ett för stort kollektiv som gör designen med många röster som ska ha en åsikt med och man försöker tillfredsställa så många som möjligt så det blir varken hackat eller malet. Sedan finns det de som försöker vara udda och skarpa och ha en egen profil och söker effekter för det.. och det kan man tröttna på efter ett tag. Design är inte helt lätt... Det är få bilar idag som jag tycker är verkligen snygga. Jag gillar 50- och 60-talsdesign bäst och så en del 70-tal. Lancia Beta var en snygg 70-talare. Men en väldigt snygg bil idag anno 2014 det är DS5 som fortfarande håller stilen och verkligen är sensuellt snygg. Min egen C3 Picasso har en tuff, smakfull design, men en DS5 vinner.

#84
2014-04-28 21:10

Peter E min vän, jag är inte förvånad över att du tycker att C3 Picasso är världens fulaste bil. Jag är även övertygad om att en silverfärgad C3 Picasso diesel med dragkrok är i dina ögon världens fulaste C3 Picasso, och dessutom att den framförs av världens fulaste förare. Men det är helt okej Peter min vän, du har din rätt att tycka det. Eftersom du har valt en Golf som på många sätt har i jämförelse en rätt slätstruken design, så har jag full förståelse för din åsikt.

#87
2014-04-28 21:42

Pi och trasten; Raphaels drömmar om DS framgångar i Kina är just drömmar. Nyss hemkommen från Shanghai kan jag konstatera att det finns mycket få PSA-produkter där. Ännu mindre med DS-modeller. I princip noll. Ja, jag såg ingen DS i alla fall.

Men nu handlade det ju inte om PSA här;-)

#89
2014-04-29 09:57

Leifler, jag förstår vad du säger - men det är fortfarande subjektivt. Att många människor har en subjektiv smak som liknar andras subjektiva smak, innebär inte att det blir objektivt. Det är fortfarande subjektivt. Visst är det så att design handlar om trender, om kulturella avtryck och så vidare. Men det finns ingen objektiv snygg design, även om 1 miljon människor säger att design X är snyggt så blir det inte objektivt för det. Subjektivt utgår från människorna, den mänskliga blicken är alltid subjektiv och kan aldrig vara något annat. När vi ser på omvärlden så ser vi från ett subjektivt perspektiv. Även om 10 miljarder människor skulle se världen på samma sätt så är det fortfarande ett subjektivt perspektiv. Vi kan inte se utanför oss själva, för vi är aldrig utanför oss själva. Och om vi vore det så skulle vi ändå se utifrån en annan subjektiv synvinkel utifrån den nya gestaltning av väsendet som vi skulle inträda när vi hoppar ur vår kropp. Visst kan man säga att vissa saker är allmängiltiga, även i design, men det är objektivt. :)

#91
2014-04-29 10:35

Leifler, jag tror du missar min poäng. Jag säger emot dina användning av ordet "objektivt" i ett sådant sammanhang, det handlar inte om att jag säger att många människor inte kan dela samma smak för design. Många människor kan absolut dela samma smak, men det är inte objektivt utan fortfarande subjektivt.

Om design vore objektivt snyggt, så innebär det att designen är snygg oavsett om det finns människor som betraktar den eller inte. Objektivism i vetenskapsfilofisk mening innebär att det finns en verklighet som är oberoende av människors tyckanden. Men eftersom "snyggt" innebär en värdering, alltså ett tyckande, så blir design aldrig objektivt snyggt eftersom om inga människor fanns som kan sätta etiketten "snyggt" om en design, så skulle det inte sättas någon sådan etikett på designen. Därför blir "snyggt" beroende av en människa som betraktare och som säger att det är snyggt, och därför är det subjektivt eftersom upplevelsen av designen inträffar hos betraktaren, upplevelsen av designen är beroende av betraktaren. Om du inte har en betraktare som ser designen, så har du heller ingen värdering eller bedömning av den. Bedömning och värdering är subjektivt.

Däremot behöver inte subjektiviteten vara individuell utan kan vara kollektiv, alltså flera människor kan absolut säga och uppleva att en design är snygg. Och det är det som biltillverkarna går efter.

#92
2014-04-29 10:36

Och ja, C3 Picasso har en tuff design - det finns det några som tycker. :) Idag har jag sett en blå och en gulgrön. Jag blir glad och vinkar. :) Den är en av de tre mest sålda minibussarna i Europa, så den är nog inte helt fel ute. :)

#94
2014-04-29 14:46

leifer - i min frus gener är en C3 Picasso definitivt kodad som "ful"...:) Personligen kan jag se "skönhet" i mycket men när det gäller just denna bilmodell så är hustrun väldigt bestämd..:)

#96
2014-04-29 17:36

Kan man se skönhet i en C3 Picasso bör man nog uppsöka optikern.

#97
2014-04-29 17:48

Intressant att, samtidigt som Toyotas motoringenjörer uppfann turbon fann Toyotadesignerna smak för fi**an .. (ups, modererar mej själv --- menar musen, kusan, kissemojan eller vad det nu får heta enligt akademin).
;o)

#98
2014-04-29 18:30

Design är och förblir subjektivt.
Även om man kan hitta proportioner och linjer som tilltalar hela mänskligheten, så är det då endast en kollektiv subjektivism.
Det är som med målningar och fotografier. Diagonalkompositioner och det gyllene snittet fungerar.
Så för all del, man kan objektivt konstatera att vissa saker tilltalar den absoluta majoriteten - men inte alla. Alltså är det ändå subjektivt.

Vad denna bil beträffar så är den ett objekt som mest liknar ett invektiv.

#99
2014-04-29 22:34

Oavsett vad man tycker om något så kan man diskutera det.

#101
2014-04-30 10:44

Peter E, som jag skrev förut - jag förstår att du tycker att C3 Picasso är världens fulaste bil, och att en silverfärgad C3 Picasso diesel med dragkrok är världens fulaste C3 Picasso och att föraren till världens fulaste C3 Picasso är dessutom världens fulaste förare. Till detta kan vi nu lägga till att du tycker att om man ser skönhet i en C3 Picasso bör man undersöka en optiker. Jag ser dig Peter, du är bekräftad, du är mottagen, jag ser dina ögon, jag kramar dig, jag ser att du finns där, jag ser att du existerar. Du har blivit bekräftad, du har blivit sedd, du har blivit noterad. Du finns i livet, du är inte död, det finns människor som har noterat inte bara din existens utan även dina åsikter. Mår du bättre nu?

#102
2014-04-30 10:50

Leifler, nej jag ser det inte som en lek med ord utan om vetenskapsfilosofi. Objektivismen är en vetenskapsfilosofi. Nu tillhör jag inte objektivisterna, men jag kan ändå diskutera deras vetenskapsfilosofi eftersom jag har studerat vetenskaplig teori och filosofi. Objektivitet ur deras synvinkel innebär det som står självständigt utan en betraktare, dvs den objektiva världen är världen som existerar även om människan inte fanns. Det handlar om att det finns objektiva ting som är oberoende av människan, objektiva ting som står för sig själva.

Ur denna synvinkel så blir formerna i verkligheten oberoende av människan ja, men vad vi tycker om dessa former - alltså åsikter och värderingar - är inte oberoende av människan. Även om 100 procent av människorna har samma åsikt och värdering om en sak, så innebär det inte att den värderingen och åsikten finns kvar när människorna är borta, så människors åsikter och värderingar är beroende av människans existens.

#103
2014-04-30 11:56

Här i denna länken kan man också läsa om en lek med ord och om någon som inte kan skilja på kobent och hjulbent. Och om en streckgubbe, undrar vem det kan vara? Det påminner mycket om den diskussion som är här just nu. ;o)

http://www.teknikensvarld.se/2014/04/22/47807/toyota-yaris-uppdateras-med-storre-kaft/#comments

#104
2014-04-30 16:01

Just det...en silverfärgad C3 Picasso är världens fulaste bil, tack Raphael det kunde jag inte kommit på själv.
Och dessutom med dragkrok...uschiamig.(ryser) ;-)

#105
2014-04-30 19:23

Shogun, vad ord betyder i fantasifulla liknelser och vad ord betyder i vetenskapliga sammanhang - det är två olika situationer. I fantasifulla situationer så har man rätt att omdefiniera och leka med orden som man vill, precis som gråben och hjulben där hjulben heter hjulben fast hjulben har raka ben. Det är konstnärlig frihet för varken gråben och hjulben finns på riktigt. I tråden i detta forum så diskuterar vi bilföretags design och i det bl a hur de väljer sin design för att tillfredsställa många målgrupper. Bilföretag använder sig inte av konstnärlig frihet, utan av vetenskapliga undersökningar för att möta tilltänkta målgrupper - och i en sådan setting är det därför de vetenskapsfilosofiska termerna av subjektivt och objektiv som hör till ämnet. Shogun min vän, du är välkommen in i matchen mellan mig och Peter E, jag föreslår att du och Peter E delar en dubbel så tar jag hand om er båda. Jag kan hantera två racketar samtidigt. Fler får också komma med in i matchen, jag parerar gärna alla slag och hur länge som helst. Det vore trevligt tycker jag.

#106
2014-04-30 19:26

Peter E, jag konstaterar att vårt tennisspel fortsätter - hur länge kan det vara nu, är det tre år vi har hållit på? Men som jag brukar säga - jag är en outslitlig baslinjespelare a'la Ivan Lendl och vi är fortfarande bara inne på uppvärmningen. Jag kan hålla på och parera allt du skriver till mig hur länge som helst, och lika elegant som Ivan Lendls berömda forehandslag. Men som du kanske upptäckte, jag hjälpte dig på traven - jag gav dig bollen så att du kunde komma med hårdare attacker för jag tycker ditt spel har blivit väldigt lamt och tråkigt senaste tiden. Bättre kan du! Jag trodde faktiskt att du skulle skriva att C3 Picasso var universums fulaste bil, men trots att jag hjälpte dig på vägen så svalde du inte betet. Kom igen nu, men okej - du kan väl åtminstone påstå att C3 Picasso är världens sämsta bil då? Och så kan du ju påstå att den körs av idioter också. Då börjar det likna något här, så vi får lite spänning i spelet. Att spela med dig nu är som att spela med förbundna ögon och bakbundna händer, det är för lätt, inget motstånd helt enkelt.

#107
2014-04-30 19:30

Vad pratar/svamlar du om egentligen?
Vaddå för attacker?
Jag behöver inte attackera någon, speciellt inte du R.
Du attackerar dig själv alldeles utmärkt.

Förmodligen har valborgsmässoafton satt sina spår i ditt beteende så det är förlåtet :-)
Om det inte är fallet så tycker jag allt lite synd om dig där du står ensam och vevar.

#108
2014-04-30 19:41

Peter E, jag varken svamlar eller pratar om något. Jag skriver inlägg här. Nej jag attackerar inte mig själv, utan jag bara parerar i vårt tennisspel. Du slår en boll mot mig och jag parerar den, ja det blir ju en attack i sporttermer. Vevar? Nej, min bil är utrustad med batteri och elektrisk startmotor, och den har fortfarande inte fallerat. Det stämmer faktiskt, inte ens en C3 Picasso är utrustad med uttag för vev. Det var länge sedan de franska tillverkarna upphörde med den idén. Valborg sätter sina spår? Nu förstår jag inte, försöker du insinuera något här? Valborg sätter inget annat spår än att jag har varit mer ledig idag än en vanlig vardag och i morgon är jag väldigt ledig. Jag firar inte Valborg, det har jag aldrig gjort. Det tillhör inte min kulturella tradition.

#109
2014-04-30 19:41

R: Hade jag slagit en boll mot dig så hade du aldrig kunnat parera den. För upplysnings skull ;-)

#110
2014-04-30 19:50

Inte för att jag begriper hur just Picasso kom in i sammanhanget .. såvida inte Raphael är på färde (vi kan inte läsa varandra) men klart .. har artikeln triggat frågan om väldigt fula bilar kan naturligtvis både Picasso och Juke lätt komma på tal. Fast jag tycker de är fula på ett annat sätt än exempelvis Lexus NX.

#111
2014-04-30 19:51

Peter E, försök inte. Vår tennismatch har vi hållit på med länge och jag har parerat vartenda en av dina bollar. Har du redan tröttnat eftersom du låtsas som att vi inte spelar mot varandra längre? Ack, och vår match var ju bara i uppvärmningen.

#112
2014-04-30 19:55

Jes, du har alldeles rätt, vår käre(?) Raphael är närvarande.
Kan förstå att inläggen här verkar vara en aning förvirrande för er som valt att inte kunna läsa allas inlägg, men tyvärr kan jag inte ta ansvar för det.
Jag har aldrig, och kommer aldrig blocka någon.

R: jag fick aldrig tillbaka någon boll så jag tröttnade. Dina eventuella returer gick alltid i nät ;-)

#113
2014-04-30 20:02

Peter E, mina bollar är tydligen för snabba för dig. Och när det gäller min närvaro så är jag alltid närvarande. Här och där och överallt.

#114
2014-04-30 20:14

Raphael.

Det betyder att det var du som skrev på Teknikensvärld och inte kan skilja på kobent och hjulbent. Det var bara det jag ville ha svar på. Jag är totalt ointresserad av ditt svammel här och på Teknikensvärld. Det ger INGET. Mer än att du framstår som en.....om du ursäktar. Så ni får fortsätta tennisspelandet på egen hand du och Peter E. ;o)

#116
2014-04-30 20:25

Ja, Shogun, Matte på TV är just vår egen R. Läste din länk med ett gapskratt. Mattias Rabe fick ännu en gång spader på "Matte". Undrar hur länge man står ut på TV. Och här;-)

#117
2014-04-30 20:28

Och min vän Audi är väldigt lätt att känna igen i olika forum. Han förstår sig inte på språklig humor, hur mycket man än förklarar för honom. Det har jag förstått sedan länge, det är tydligen bara tysk humor som går hem där.

#118
2014-04-30 20:33

Jag för min del har inget problem med att diskutera samma sak i olika forum, jag är helt för samarbete mellan forum så vi kan ta några vändor här med för det verkar ju finnas ett intresse här. Vi kan göra det väldigt enkelt - ni påstår en massa saker om mig, och sedan säger jag hur fel ni har. Och så föreslår jag att vi kör detta från och med nu in på hela sommaren, ska vi säga kanske en 20 inlägg om dagen är en lämplig nivå? Som sagt, jag har aldrig varit rädd för att spela tennis. Tvärtom finner jag det enbart underhållande. :)

#115
2014-04-30 20:35

Shogun, jag kan absolut skilja på kobent och hjulbent. Jag gjorde en liknelse med en streckgubbe som var kobent för att han hade suttit på en ko, och det är inte ett dugg mer märkligt än att hjulben kallas för hjulben i gråben och hjulben, fast hjulben har raka ben. Det handlar helt enkelt om ett fantasifullt användande av ord i en fantasifull liknelse. Jag tycker om att vända på begrepp och termer för det blir mer roligt så. Det är bara att beklaga att det finns människor som blir provocerade av denna estetiska språkkonst som jag utför. Men egentligen tycker jag det är rätt underhållande att människor provoceras av en streckgubbe som är kobent för att han sitter på en ko. Det visar för mig att människor saknar humor på internet. Svammel? Nej, jag svamlar inte. Jag underhåller! Jag gör underhållservice. Det är humor, det är komedi, jag är forumets clown. Ni förstår heller inte säkert humorn i att kalla det för "Underhållsservice", ska jag förklara det också för er och varför det är roligt?

#119
2014-04-30 20:51

Sedan detta Shogun med att jag skulle framställa mig som... du vill tydligen antyda något här. Låt mig göra det väldigt klart här: Jag bryr mig inte om ett dugg hur jag framställs som, tvärtom jag bjuder på det. Och jag går gärna emot strömmen, jag bryter gärna vallar och normer. Jag är tillräckligt gammal för att ha levt ett tag, och det gör att jag vet att människor alltid kommer ha en massa tankar hit och dit om allt möjligt för att de vill det, det är inget jag kan påverka. Tvärtom så är det rätt underhållande, och jag bidrar gärna till underhållningen. Jag menar, jag tycker det är ett rätt öppet mål som många skriver och då ger jag gärna ved till den brasa de själva bygger. Det är intressant att människor går på det varje gång också, igen och igen. Vi har ju några i detta forum exempelvis som under lång tid har velat påstå massa saker om mig, och har det hänt något om det? Mitt liv har inte ändrats något av det, och deras liv har troligen inte ändrats något av det heller. Ett intressant och rätt meningslöst tidsfördriv, som tydligen flera finner meningsfullt. Det är ju psykologiskt intressant att människor ägnar tid, kraft och energi att ha åsikter om internet-personer, det är ett psykologiskt ämne jag utforskar. Man kan se mitt närvarande här som ett konstprojekt och hur jag bemöts blir som delar av detta konstverk.

#120
2014-04-30 21:01

Av anledning läste jag också Skoguns länk .. som är synnerligen underhållande läsning.
.
Fast just den här bilens front ger väl, trots allt mest intryck av kobenthet ?

#121
2014-04-30 21:18

Är svenska språket heligt, är det sakralt och begår man ett brott om man leker med det? Det är en filosofisk diskussion, och språket är inte immunt mot förändringar. Det är även intressant ur psykologiskt synvinkel att människor blir frustrerade och häver ur sig okväden på grund av en fantasifull liknelse och ordlek. Internet är verkligen inte på riktigt, utan en fantasi och kollektiv hypnos som människor deltar i för att häva ur sig sina frustrationer till andra.

#122
2014-04-30 23:09

Dessutom har jag läst om verkliga jubelidioter som inte tror att internet är på riktigt ...
Dessa fullständigt hjärnklustrerade tror på fullaste allvar att internet är någon sorts tillfälligt nattspöke .. helt i enlighet med PSA's framtid.
Raphael tror tydligen att, både internet är en fluga och att PSA är bestående ..
Jag säjer bara .. Vad tror du??
(ja, jag loggade ur och läste Mattes inlägg ;o) )

#123
2014-04-30 23:45

Undrar om inte Matte Raphael har smuttat lite väl mycket av skogsstjärnan ikväll...:)

#124
2014-05-01 09:00

Shogun, i bilvärldens forum förekommer det bilförare som inte förstår skillnaden mellan en riskokare och en japansk bil. Där har språkkonservativa fundamentalister mycket att göra när det gäller att tala om för dem att de har tänkt fel och har bristande ordförståelse.

#125
2014-05-01 09:04

Var vänliga och återgå till att diskutera artikeln.

Moderator Hackenbush

#126
2014-05-01 09:43

Som Roy J tog upp "...det gyllene snittet fungerar." Det var bra att de nämndes just under denna artikel. För även det gyllene snittet är socialt betingat. I Japan gäller inte det som god smak utan där gäller andra proportioner (detta kan styrkas). Det är just därför japanska bilar inte riktigt faller européer i smaken. Men det är klart, vissa personer saknar all förmåga att ha god europeisk smak, och det märks inte minst här.

#128
2014-05-01 10:28

Den japanska estetiken i deras kultur är influerad av både buddhism och shinto, om vi har Zen så är det "Less is more". Men japansk bildesign har inte precis varit en avspegling av den japanska kulturen, och det har troligen att göra med att de vart imponerade av de amerikanska märkena och många av de japanska bilarna var som mindre designkopior av den amerikanska stilen - iallafall utanpå. Särskilt på 70-talet. Detta förde även med sig att de japanska bilarna lyckades bra i USA. Det är först på senare år som japanerna inte längre kopierar amerikansk stil utan försöker hitta sin egen, och därmed har den japanska kulturen fått större inflytande över japansk bildesign - men fortfarande finns amerika kvar stort och tydligt, för USA är en stor marknad för japanska bilar så det gäller att designa för både japaner och amerikanare. Tittar vi på de modeller som japanare har enbart för Japan, så är det andra designstilar som finns... ofta retro-former. Detta förekommer även i andra produktsegment, exempelvis kameror där japanerna gillar retrodesign och gärna i olika färger.

#129
2014-05-01 10:31

Här har skrivits mycket - somligt är tydligen rejäla urspårningar. Jag börjar läsa från mitt senaste inlägg.

Jag har oerhört svårt att se hur jag motsäger mig själv, leifer. Det jag skriver innebär absolut inte att vilken design som helst skulle funka. Förstår absolut inte din tolkning av något som inte står.
Men dina exempel på tilltalande design (vilket inte alltid är exempel på bra design om man väger in alla faktorer) kan jag instämma i. För visst är det så att vissa linjer tilltalar flertalet - precis som jag skrev. Men det är ändå ett antal subjektiva uppfattningar som sammanfaller.
De flesta uppskattar naturupplevelser - men kan man för den skull objektivt konstatera att naturen är vacker?

Raphaels fördjupning stämmer ju faktiskt. En bra definition, faktiskt.

Figuren Hjulben heter så för att han springer rasande fort - hans ben mer eller mindre roterar. Jag har inga problem med att skilja detta från hjulbent.
Ord kan till och med ändra betydelse över tid. Ta ordet "enfaldig" som exempel.

Den där tennismatchen var kanske lite kul i sin inledning - men vad i herrans namn har två personers gnabbande här att göra!
Kan tillägga att den sista bilen med vev torde varit Vaz (Lada).
Raphael, jag sätter nog inte alltid likhetstecken mellan underhållning och ditt (faktiskt ibland) svammel.

Och vad har andra forum här att göra?

Raphael 04-30 20:51 är ändå lite roande.
Men vad har inlägget i detta forum att göra?

Jag har viss förståelse för Hackenbush's kommentar.
Nej, jag har full förståelse. Minst.

Thommys, är du säker på detta om gyllene snittet?
De undersökningar jag sett - bland annat har människor fritt fått välja bland rektanglar med olika proportioner - har visat på att det är något grundläggande hos oss människor, vilket kan bero på att det återkommer så mycket i naturen.
Om det inte gäller för österländska kulturer så är det intressant och märkligt.
Det kan väl tilläggas att det trots allt inte förekommer så ofta i av människan skapade produkter.

#130
2014-05-01 10:36

För att fortsätta lite på mitt inlägg om Zen, den nya Lexus är rätt långt från Zen. :)

#131
2014-05-01 10:39

Roy hur kan du ha full förståelse, som jag uppfattade det från en annan tråd så dricker du inte? Men nykter förståelse, det är något annat och något jag helt respekterar. :) Humor är på olika sätt hos människor, inget konstigt med det. Och kanske min humor är mer fantasifull och normbrytande än andras, andra behöver inte tycka att jag är rolig. Det räcker för mig att jag tycker det, jag har inte något bekräftelsebehov här.

#132
2014-05-01 10:53

leifer, nej jag säger att de har olika smak.

Roy, ja de föredrar symmetri framför proportionerna i gyllene snittet.

Det stämmer att måtten finns i naturen. Men det är lite av en självklarhet också. Precis som att symmetri förkommer i naturen också.

Gyllene snittet handlar bara om att basen och höjden i en rektangel ger en proportion som gör att det går att skapa en kvadrat och en lika dan proportionerlig rektangel denna rektangel.

#133
2014-05-01 11:01

Istället för den japanska zen-estetiken, så kan väl nog Lexus sägas följa det japanska konceptet av disharmoni i harmonin. Det innebär att det inte får vara för snyggt, utan det ska finnas störande element som vi reagerar på och tycker är fult. Och det tycker jag absolut att nya Lexus visar på. :)

http://c2.com/cgi/wiki?WabiSabi

#134
2014-05-01 11:08

Roy, utifrån objektivismen så blir det så att vi kan objektivt konstatera att människor subjektivt finner skönhet i naturupplevelser. Vi kan göra en kvantitativ undersökning där vi har en fråga - Tycker du naturen är vacker? Ja eller Nej. Och så tror jag att de flesta svarar Ja vilket då blir ett kvantitativt värde och därmed en objektifiering. Nu kan kan man i detta även säga att det inte säger så mycket egentligen, dvs det leder inte till en förståelse av vad skönhet och vackert innebär för de olika personerna, för det finns det kvalitativ forskningsmetodik att ta till, som då blir subjektiv. Jag är som sagt subjektivist (eller ännu mer korrekt - jag är fenomenologist), så jag tror inte att något egentligen är objektivt eftersom vi alltid ser utifrån människans perspektiv för vi kan inte hoppa in i andra former och vi vet inte hur universum skulle se utifrån en icke-mänsklig synvinkel eftersom vi inte kan trolla bort oss själva. Men det må vara en annan diskussion. :)

#136
2014-05-01 11:58

Aston Martin har definitivt gjort bilar i historien som har haft kontroverser om utseendet och delade meningar. Vi har ju exempelvis Lagondan, eller Zagato-designen, och så har vi Virage introducerad i 1989 som jag tycker är ful.

#137
2014-05-01 12:40

Raphael, du har helt uppenbart missat min kommentar i en annan tråd där jag inflickade lite om whisky.

Thommys, symmetri är sannerligen vanlig även i vår kultur, vilket jag i vissa sammanhang kan uppfatta som tråkigt.
Att det gyllene snittet är en självklarhet bara för att den matematiskt enkelt går att beskriva, vet jag inte precis. Självklarheten ligger väl i så fall i att just dessa proportioner är så vanliga. Dock inget jag skulle beskriva med ordet "bara".

Raphael, bara för att man kan kvantifiera en mängd subjektiva uppfattningar så blir inte uppfattningarna objektiva - endast mängden av dem.
Och visst är det så att vi endast kan beskriva vår omvärld som den uppfattas av våra mer eller mindre bristfälliga sinnen. Vi använder ofta färger som liknelser - blue feelings m m - men vore vi hundar så skulle vi säkert istället använda lukter. Hundar är för övrigt färgblinda. Bin ser även ljusets polarisering och liksom många andra insikter och några fåglar så ser de UV-jlus. Det är knappast något vi kan föreställa oss.

Men med det synsinne jag nu har och med hjärnans tolkning av mönster så uppfattar jag denna bil som en mindre lyckad design.

Leifer, när jag såg James Bond komma körande sin Aston Martin, så tyckte jag då inte att den var särskilt snygg, speciellt inte den underliga grillen med sina böjda utvikningar.
Annars har britterna flera exempel på lyckad design - och även bedrövlig.
När de lyckas så förenar de sportighet med elegans på ett smått enastående sätt.
Även om jag kan fördjupa mig i vad jag menar med det, så är det ändå i slutänden min subjektiva uppfattning.

#138
2014-05-01 12:58

Den Aston-Martin som Timothy Dalton körde i "Living Daylights" var snygg, den snyggaste Aston-Martin i en Bond-film tycker jag. (ja, jag tycker den är snyggare än den äldre varianten som Sean Connery körde i "Goldfinger").

#139
2014-05-01 14:06

Även om det inte hör hit så vill jag ändå passa på att korrigera en vanlig missuppfattning om hundars färgseende. En hund är nämligen inte färgblind, trots att en del påstår det. Hundens seende är dock annorlunda gentemot människans. Exempelvis så kan den inte skilja på röd och grön, som den istället tolkar i gråskalor (en hund ser åtta olika nyanser av grått - att jämföra med människans två). Men både blå och gula färger uppfattar hunden precis lika bra som människan.

Det som skiljer hundens syn mot människan är att hunden har annorlunda celler i näthinnan. Människan har fler celler som reagerar på detaljer och färger medan hunden mer är fokuserad på rörelse och vitt och svart ljus, d.v.s de har ett bättre mörkerseende än vi människor (c:a 6 gånger bättre).

Så även en hund kommer konstatera att denna Lexus är gräsligt ful, oavsett färg.

MVH AL

#140
2014-05-01 17:02

Du har uppenbarligen rätt beträffande hundars färgseende, AL. Senare forskning har visat att de faktiskt har ett färgseende, men till skillnad mot oss som har tre typer av tappar har de bara två. De torde vara grön- och blåkänsliga om jag tänker rätt. Jag utgår nu från människans syn, men vet inte om tapparnas uppbyggnad är helt identisk men människans - om nu någon alls vet det. Hur som helst så överlappar färgkänsligheten mellan tapparna. Varför de ser just de färger de gör är väl av evolutionistiska skäl - anpassning till behovet. Även vi har ju minst känslighet för rött ljus, men de i naturen mest förekommande - blått, grönt och gult uppfattar vi bättre. Allra bäst gult och grönt, vilket är naturligt med tanke på all grönska.
Vi har ju ett detaljerat seende mitt på näthinnan, den gula fläcken, där det är proppat med tappar. De avtar snabbt mot ytterkanterna där istället stavarna tar vid, de som reagerar endast på kontrast, svart och vitt, alltså.
Du kan ju be någon hålla upp något i typ 45 graders vinkel när du tittar rakt fram och be dig säga vad det är för färg. Om du inte vet det innan så kommer du att misslyckas. Lite lustigt är det att vi tycker oss se den färg som vi vet (tror) att föremålet har. Allra längs ut i kanterna av synfältet reagerar vi endast på rörelse. Är det flera rörelser på gång så ser vi inte alla. Så de som tror att de har 180 grader "split screen" har helt fel.
En följd av vårt dåliga mörkerseende mitt i synfältet, är att om du går i mörker och vill se ordentligt så är det bättre att du tittar lite vid sidan om.

För att återgå till hunden så har de betydligt fler stavar än vi och ser därför också bättre i mörker men har istället sämre skärpa (upplösning).
AL, din formulering "en hund ser åtta olika nyanser av grått - att jämföra med människans två" fick mig att fundera på om du googlat och inte varit så kunnig inom färgseende. Jag hittade ungefär din formulering på veterinären.nu:
"Där vi ser två nyanser av grått kan hunden uppfatta åtta." Bättre uttryckt är att hunden ser fyra gånger fler grånyanser än vi. Vi ser ju inte endast två nyanser grått. Om det är så att hunden verkligen har en bättre gråskala än vi, vet jag inte och jag kan inte riktigt inse varför den skulle ha det mer än i mörker.
Okay, hunden kan alltså uppfatta vissa färger, men hur de uppfattar dem kan vi inte veta. Tolkningen sker ju helt och hållet i hjärnan.

Vad gäller denna Lexus så lär hunden inte bry sig alls, såvida den inte har någon speciell lukt eller det bjuds på en åktur.

#141
2014-05-01 18:01

Jag tror att om man frågar hundar så kanske vissa hundar tycker att nya Lexus är snygg medan andra inte gör det. Men det viktigaste för hunden är nog hur den känns att åka i. Jag har inte sett måtten på denna bil än. Vilken storlek på hundburen ryms i bagageutrymmet?

#142
2014-05-01 19:42

Även i denna artikeln börjar det spåra ur lite. Jag tror inte vi skall fråga hundar och bin vad de tycker om Lexus, de är inte direkt några presumtiva kunder.

#143
2014-05-01 19:56

Hmm...var det gyllene snittet eller hundars färgseende som artikeln handlade om.... Nä - det var det inte och nu är det ett tag sen vi diskuterade just denna Lexus så vi kanske försiktigt kan återgå till ämnet...:)
Själv är jag som många andra inte imponerad. Å andra sidan har jag heller aldrig haft för avsikt att köpa nån så egentligen är dess utseende egalt.

#144
2014-05-01 20:13

"Så även en hund kommer konstatera att denna Lexus är gräsligt ful"
Och så brukar hundar dessutom vara speciellt intresserade av analöppningar :oD

#145
2014-05-01 20:21

Jag behöver inte googla Roy. Jag har arbetat med hundar på professionell nivå i årtionden, just nu ägnar jag mig åt tjänstehund



Angående Lexus och hunden är det nog sant att den inte bryr sig om den gräsliga fronten. Däremot lär hunden inte uppskatta den sluttande bakrutan lika mycket. Å andra sidan är det en Lexus och följaktligen lär den hålla ihop, d.v.s AC:n lär inte sluta fungera lika snabbt som hos andra bilar. Det gillar alla hundar!

MVH AL

#146
2014-05-01 21:53

Du har så rätt, Hackenbush.
Jag har själv tänkt tanken mer än en gång.
Skälet till att jag tillät mig denna utsvävning var inte enbart att korrigera AL:s gråskalemissuppfattning (som han tydligen inte nu vill kännas vid), utan också att förmedla lite om våra egna funktioner, vilket alltid är bra att känna till - inte minst för bilförare.
Det är så många som tror sig uppfatta så mycket mer än de faktiskt har möjlighet till.

Men nu har vi haft två avvikelser från ämnet - så nu är det bra.
Å andra sidan finns det väl inte så mycket att tillägga än vad som redan sagts om denna bils utseende.

#147
2014-05-02 07:51

Det märks på diskussionen hur ointressanta Lexus är.

#148
2014-05-02 12:22

Roy. Jag skrev först ett långt inlägg om hundars seende men insåg att det skulle hamna för långt bort från ämnet och därför suddade jag ut det. Men vi tycks vara överens om att hundar har ett färgseende och det var ju huvudsyftet med mitt inhopp i debatten.

MVH

#150
2014-05-02 13:18

Det vore väl rätt korkat av Lexus att göra tysk design? Audi-design är ju redan inmutat av Audi. Samma sak med BMW- och Mercedes-design. Så vad gör man då som relativt ny aktör i lyx/premium-segmentet? Jo, man försöker gå sin egen väg. Självklart tycker de som gillar tysk design att en bil som NX är vulgär och galen. Men bevisligen finns de de som gillar designen.

Jag tror det viktigaste för Lexus är att vara ihärdiga och följa den desginlinje de slagit in sig på. Identitet är livsviktigt och det är de japanska märkenas svagaste kort.

#151
2014-05-02 13:23

Swemba, Lexus har gjort snyggare bilar och jag tror säkert att de har möjlighet att göra det igen, men nu har man slagit in på en vulgär linje som tydligen en majoritet inte uppskattar.
Men är kanske annorlunda i Kina?

#153
2014-05-03 11:55

Vad som är sant är relativt, jag tycker inte att de tyska tillverkarna är bäst på europeisk design - möjligen är de tyska tillverkarna bäst på tysk design. Bäst design i Europa tycker jag de franska tillverkarna har, tätt följt av italienarna - talar vi enskilda modeller så tycker jag att Alfa Giulietta tillhör det snyggaste som finns och även Lancia Delta har n nyskapande, linjeskön och harmonisk design som känns väldigt exklusiv, lyxig och stilren - som en italiensk kostym. Den nya Picasso-serien från fransmännen hämtar upp 50-talets teknikoptimism och rundade design (jag tycker absolut att man kan finna likheter med Raymond Loewys industridesign från 50-talet) med modern attityd. Och Citroëns DS5 har helt klart hämtat designinspiration från de franska snabbtågen TGV. Modern fransk design är mer uttrycksfull än tysk, organisk design i harmoni med avantgardism.

#154
2014-05-03 13:38

Man kan tycka mycket om Lexus Nya design, men den är nog lyckad med tanke på Lexus ökad försäljning (ca 30 % i år) så om vissa här inte tycker om designen tror jag inte Lexus bryr sig så mycket (kanske inte rätt kund grupp). Men faktum är att Lexus ökar på alla marknader. Själv tycker jag att De nya Lexus är väldigt coola, med det är jag det. Och så fort den nya NX kommer så blir det en ny bil för MIg..
Nya Merca designen är också riktigt cool, framför allt nya A-klass, men Bmw och Audi ser lite för tråkiga ut.
Go Lexus!!

#155
2014-05-03 15:11

Det är ju så med alla bilmärken/modeller, en del gillar dem och andra inte och facit är mycket enkelt. De som gillar t.ex Lexus NX köper den, de som inte gillar den köper den inte hur mycket än de som gillar den försöker övertyga alla andra om att den är otroligt snygg.

#156
2014-05-03 19:16

De tyska premiumtillverkarna ökade också försäljningen rejält 2013. Det har lossat en del efter den djupa bilkrisen. Folk köper mer överlag. Man kan inte ge Lexus nya front hela äran heller. Folk går och väntar på en ny modell och när den kommer köps det fler av den än den utgående modellen. Rätt naturligt.

#157
2014-05-04 09:44

BMW ser klart bättre ut nu sen Bangle försvann.

#158
2014-05-04 10:22

Det pågår en diversifiering av den europeiska marknaden, där försäljningen ökar av företagsbilar och av budgetbilar, medan försäljningen av bilar däremellan ökar marginellt eller står still. Här har de tyska tillverkarna av premiumbilar ett större modellutbid för företagen jämfört med de franska tillverkarna av premiumbilar, men fransmännen kommer ut med nya modeller och expanderar sitt programutbud för att ta marknadsandelar bland företagen.

#160
2014-05-04 15:03

Nu är det inte bara grillen som är för mycket utan jag tycker hela bilen ser "stretchad" ut uppåt så karossen tappar harmonin.

#161
2014-05-04 20:44

Raphael skrev: " Här har de tyska tillverkarna av premiumbilar ett större modellutbid för företagen jämfört med de franska tillverkarna av premiumbilar, men fransmännen kommer ut med nya modeller och expanderar sitt programutbud för att ta marknadsandelar bland företagen."

Franska tillverkare av premiumbilar? Vilka då? Jag känner bara till Citroen, Peugeot och Renault - och inga av dessa är premium. Inte ens i närheten.

Att fransmännen skulle expandera sitt programutbud är ju en direkt lögn - PSA ska ju som bekant göra precis tvärt om; man bantar sitt modellutbud från 45 till 26.

#163
2014-05-05 20:19

Nä, jag gillar inte Mercedes GLA heller. Den är inte riktigt lika ful som denna Lexus men inte långt ifrån. Däremot tror jag de är lika trevliga att ratta på ett ungefär.
Du har kanske missat det leifer men jag har skrivit ett inlägg i artikeln om Mercedes GLA att jag tycker att den ser för vulgär ut för min smak. Jag är ganska konservativ i min bilsmak. Jag vill ha rena snygga svepande linjer som håller länge.
Jag gillar inte nya Passat heller, den gamla modellen är snyggare, speciellt fronten. Sen vet man ju inte om Passat fortfarande kommer att dras med de dyra standardfel som föregående modeller haft.Jag chansar inte i alla fall.

#164
2014-11-24 10:51

Alla diskuterar här huruvida designen är fin eller ful? Borde man inte diskutera frågan om SUV:ens design är en bra design överhuvudtaget? Jag tycker SUV:ens design bara är klumpigt och fullt med nackdelar som en vanlig personbil inte har (högre luftmotstånd, högre vikt, sämre lastbarhet mm). Jag gillar inte en XC70 heller, ful men det är i alla fall praktiskt och har antagligen långt mycket bättre fyrhjulsdrift än de flesta SUV's.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.