Bild
Nästa artikel

Provkörning: Lexus GS 300h (2014)

Provkörning

Lexus kan konsten att göra bilar som inte skaver det minsta. Med rak bensinfyra och el-motor går GS 300h sin egen väg i stor stil.

I en del avseenden är Lexus som Volvo. Man plaskar på i egen fåra och sneglar väl på de tyska konkurrenterna på banorna bredvid men kopierar aldrig deras simsätt rakt av. Dieslar, till exempel, finns det tretton på dussinet i Tyskland men Lexus stretar på med sin hybriddrift. ”Hybrid” är en viktig del av Lexusvarumärket, på ett sätt som exempelvis BMW:s försök i genren aldrig kunnat matcha.

Bland rejäla, lyxiga sedanmodeller där BMW 5-serie och Mercedes E-klass återfinns heter Lexus bidrag GS 300h. Senaste generationen är den fjärde i ordningen. Det finns både större (sexcylindriga) och mindre motoralternativ men i Sverige är det främst versionen med 2,5-liters rak fyra plus eldrift som gäller.

GS 300h är verkligen ingen dum bil. På alla möjliga vägtyper under några dagar gjorde jag av med 0,67 liter bensin per mil. Det är förvisso ett bra stycke över deklarationens 0,47 men så lågt hade jag ändå inte förväntat mig och det jag fått för denna konsumtion matchar i det allra mesta de allra bästa konkurrenterna. Och man slipper alltså dieseldurret …

Bilen är bekväm på riktigt. I sta’n och i låg fart går den viskande tyst, som om den inte ens var i gång. Landsvägsmil slukas med ackuratess. Ljudanläggningen flödar av krispiga toner. Provexemplaret med F Sport-utrustning saknar inga av 2014 års nödtorftigheter. Lyxkänslan är påtaglig men lyser ändå inte i ögonen. Diskretion huvudsak, designen vänder inga huvuden längs gatan och allt vad GS 300h företar sig sker med stor artighet. Det är som att färdas i ett teflonbad.


Ett vred på mittkonsolen justerar fem körprogram: ECO-läge, normalläge, två sportlägen samt ett för eldrift (korta sträckor). Läge ”Sport +” känns som en överloppsgärning, det är betydligt skönare att låta den flexibla förarstolen ta hand om ens lekamen och drömskt bara såsa fram. Att framvagnens dubbla triangellänkar, de justerbara dämparna och de riktigt raska 223 hästkrafterna kan få ekipaget att tända till överraskande mycket är väl, tja, kul att veta men inte så mycket mer. Den här bilen har helt andra ideal.

Diskutera: Vad tycker du om Lexus premium-hybrid?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Lexus GS 300h F Sport

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Lexus GS 300h F Sport

PRIS, FRÅN KR: 420 500.

MODELL: Fyrdörrars parallellhybrid.

MÅTT, CM: L 485/B 184/H 146.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 864.

MOTOR: 4-cyl rak längsmonterad bensin, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Borrning/slag 90/98 mm, volym 2 494 cm3. Max effekt 181 hk (133 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 221 Nm vid 4 200 v/min. Synkronmotor (växelström), 143 hk (105 kW), max vridmoment 300 Nm, nickelmetall-hydridbatteri 650 V. Max hybrideffekt bensin + el = 223 hk (164 kW).

KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrift, elektroniskt styrd steglös automat.

PRESTANDA: Toppfart 190 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,2 s.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING:
4,7 l/100 km

CO2-Utsläpp: 109 g/km.

KONKURRENTER: Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-klass.

Kommentarer

#1
2014-03-20 09:16

Prestanda och förbrukning är i paritet med en 520d, MB E200 och A6 2.0 TDI, men med sämre utrymmen och ett högre grundpris.

#2
2014-03-20 09:44

Mmm, ett testresultat som nog kommer att sticka i ögonen på vissa ;-)
Verkar faktiskt riktigt lyckad, grillen nedtonad med ribban som håller nummerplåten.
Skulle faktiskt föredra denna över de tyska konkurrenterna som det går tretton på dussinet av och misstänker att den håller ihop bättre också.

Trodde jag inte, en Lexus som väcker lite habegär, vad kommer härnäst?
En skattesänkning på bensinen kanske...

#3
2014-03-20 10:07

Ser helt ok ut, men när jag kollar på bilden på interiören, eller mer precist instrumentbrädan så får jag lite 80-tals flashback av alla färgglada lysdioder.
Känns rätt rörig minst sagt....men det är bedömningen av en bild då jag inte suttit i bilen.

#4
2014-03-20 10:09

Mercedes E 300 BlueTEC HYBRID för endast 37.000 kr mer: 107 g/km, 0-100 7,5 sek, Toppfart 242 km/h.

#5
2014-03-20 10:30

Nummerplåtsribban tvärs över grillen har gjort underverk för fronten.
Nu ser denna Lexusen riktigt snygg ut.

#7
2014-03-20 10:35

Håller med dig Hackenbush! Den förra grillen var förfärligt ful.

#6
2014-03-20 10:43

Text av Andreas Jennersjö. Jag behövde inte läsa mer än halva första stycket för att inse att det är en ny artikelförfattare i farten. De krystade och direkt fjantiga utläggen står som spön i backen: "viskande tyst", "slukas med ackuratess", "flödar av krispiga toner", "nödtorftigheter", "stor artighet". Och "teflonbad"! Vidare: "Läge ”Sport +” känns som en överloppsgärning, det är betydligt skönare att låta den flexibla förarstolen ta hand om ens lekamen och drömskt bara såsa fram."

Jag slår vad om att författaren precis har lyckats kravla sig över 20-årsstrecket, men överanstränger sig för att verka erfaren och bildad.

Och som vanligt ser vi en merförbrukning på nästan 50 procent! Invändigt ser den riktigt fin ut, men utsidan andas tyvärr det där lite "asiatiskt gamla". Men jag ska i alla fall ut och prova en.

#8
2014-03-20 10:55

Det är i själva verket vår motorjournalist Calle Carlquist som har skrivit texten. /Maria Dahlin, Vi Bilägare

#9
2014-03-20 11:37

Mycket intressant. Har Calle i så fall plockat fram ett väldigt poetiskt språk? Jag tror faktiskt inte att du säger sanningen, Maria. Calle brukar aldrig skriva med det språket. Och hur förklarar du att Andreas Jennersjö först stod som artikelförfattare? Sedan gav Facebook en del information ser jag nu, men den måste givetvis inte betyda något i sammanhanget.

#10
2014-03-20 12:09

Kapten, om du hade läst ViB nr 3-14, sidan 15 så hade du sett att Calle Carlqvist stått som författare till denna artikel.

Trevligt att Lexus äntligen fått till en snygg klocka.

I min IS från 2008 är det fortfarande en 12-timmars digital historia, som känns som den är hämtad från ett restparti från 1987.

#11
2014-03-20 12:17

Fin bil men många utav de som köper bil i de här prisklasserna vill gärna ha mer effekt.
"Swemba" skriver att den är jämförbar med 520d och A6 2.0 Tdi men det får stå till honom. Både dessa bilarna är billigare i grundutföranden men går ändå betdligt bättre trots mindre effekt. De som köper dessa bilar är inga "rallyförare" och oftast handlar det om tjänstebilar.
Men de är ändå som sagt betydligt snabbare:
520d gör 0-100 på 7,9sek (aut) och toppar 231km/t,deklarerad förb. 0,45
A6 2.0 Tdi gör 0-100 på 8,2sek (aut) och toppar 222km/t,deklarerad förb. 0,50
Störmomentet buller utav dieselmotorerna kan jag inte se då de flesta moderna dieselmotorer går tyst och fint under färd.

En premiumbil utan överflödig effekt blir ju liksom lite avmattad ...eller?

#12
2014-03-20 12:18

Tobo skriver: "Kapten, om du hade läst ViB nr 3-14, sidan 15 så hade du sett att Calle Carlqvist stått som författare till denna artikel."

Vad skulle det bevisa i de turerna som blev fallet här? Det förklarar inte hur Andreas Jennersjö dök upp som artikelförfattare. Han stod faktiskt inte bara med namn som artikelförfattare utan också med e-postadress till ViBilägare. (Där calle.carlquist@vibilagare.se nu står.) Uppenbarligen bör Andreas i vart fall finnas med på ett hörn hos ViBilägare. Sedan var det då Facebook.

#13
2014-03-20 12:38

@misro: Vill man ha högre effekt och mer utrustning så finns ju Lexus GS 450h Executive som konkurrerar med MB E500, BMW 550 och Audi S6 fast till ett lägre pris vid samma utrustningsnivå.

#14
2014-03-20 12:45

Jag tycker att den är riktigt snygg, faktiskt den första Lexus som jag tyckt om utseendet på.
Och även jag gillar den analoga klockan, något som jag saknat sedan mina Saab 9000 -dagar, dessa bedrövliga numeriska klockorna ser bara billiga ut oavsett vilken bil de sitter i.
Men hur bilen är att köra återstår ju att känna på, jag undviker helt att komma med förutfattade meningar.

#15
2014-03-20 12:46

KaptenOberkommandokk: I vårt publiceringssystem är den inloggade by default artikelförfattare. Så även i detta fall när vår webbreporter Andreas skulle publicera en artikel från ViB nr 3 2014 som Calle Carlquist skrivit. Andreas glömde helt enkelt att ändra författare, något som är åtgärdat nu. Där har du förklaringen. Jag föreslår att du istället ägnar din energi till att hålla dig till diskussionsämnet. /Maria Dahlin, Vi Bilägare

#16
2014-03-20 13:00

Jo jag vet att Lexus förstås har starkare versioner men jag kommenterade bara den aktuella bilen kontra påstådda likvärdiga konkurrenter.

#17
2014-03-20 13:01

Ok, tills vidare får jag köpa förklaringen och gratulera Calle till en mycket annorlunda text - även om en liten misstanke kvarstår. Intressant också att texten andas så mycket "ungdom", då min åldersgissning på Andreas lustigt nog visade sig stämma väldigt bra: strax över de 20. Var jag sedan lägger min energi behöver du inte lägga energi på. Jag anar lite surt efter min tur på Facebook.

#19
2014-03-20 14:35

GS 450H konkurrerar inte med S6, 550 m.fl. Snarare med A6 3.0 TDI, 530d och E300 CDI och då är den inte lika prisvärd.

#20
2014-03-20 15:16

Automotorsport testade iallafall Lexus Gs450h mot Bmw 550 i när det begav sig och några fler konkurrenter......har ganska nyligen slängt bort de flesta gamla tidningar så jag kan inte säga i vilket nummer det var. Men det kanske Leifer kan söka på som är prenumerant på AMS? Största nackdelen (och enda) med Gs450h är bagageutrymmet. Edit. Hittade testet!

http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/061302.pdf

Och Lexus är fortfarande det bästa märke jag ägt, en is och två Gs. Och det tackar jag Mercedes för när ni inte tog ert ansvar när min Mercedes och en bekants rostade bort........som det förövrigt blev en i raden av artiklar om här i VIB om dessa problem. Tack Mercedes!

#21
2014-03-20 15:17

Shogun, dom har testat 450H, 550 och Model S i ett test, ja. Det gör inte bilarna till konkurrenter. Top Gear har testat en F16 mot en Aventador. Det gör dem inte till konkurrenter heller.

#22
2014-03-20 15:41

Den är väl ok men premium? Nähä! Jag tycker faktiskt att premiumnivå uppnår bara bilar som Mercedes, Bentley, Jaguar och BMW frånsett Rolls Roys såklart. Nä, Lexus är inte alls bättre än min vanliga Toyota auris utan snarare tvärt om i den meningen att Lexus är en riktigt ful bil i designhänseende. Det är bara ett designmässigt överprisad Toyota för gamla knaggliga gubbar som tydligen både saknar stil som finess. Så är den premium eller ens en bil man reagerar över då man ser den i trafik? Nähä, inte alls!

#23
2014-03-20 15:42

Swemba.

För dig kanske dom inte är konkurrenter........;o)

#24
2014-03-20 18:08

Så förbannat trist när Kapten genast ska misstänkliggöra något som går hans egen uppfattning förnär.
Det finns bilar som ger en viss stämning och den avspeglas i artikelförfattarens ordval och formuleringar.
Hade det gällt en Mercedes så hade du, Kapten, kallat det för själ. Men nu anser du ju att en bil som inte funnits i 100 år saknar "anor". (Allt enligt tidigare alster i kommentarsspalter.)

Jag gillar bilen skarpt!
Synd bara att Lexus inte har bättre rostskydd.

#25
2014-03-20 18:22

@Swemba;
"GS 450H konkurrerar inte med S6, 550 m.fl. Snarare med A6 3.0 TDI, 530d och E300 CDI och då är den inte lika prisvärd."
Ingen av de dieseldrögar du nämner klarar 200 till 250 km/h under minuten och MB E500, BMW 550 och Audi S6 är visserligen alla tre något snabbare 0 till 100 men samtliga tre blir klart efter när det gäller 200 till 250 och det är i det området man knäcker folk på autobahn. Många har fått bita i gräset på sträckan mellan Putgarden och Stuttgart.

#26
2014-03-20 18:23

Enda Lexus jag kan tänka mig är LS 460, alltså icke hybriden. Jag blir tokig på CVT-lådan i hybridbilarna. Jag tycker Fifth Gear fångar problemet ganska bra i den här videon, exakt 2 minuter in:

#27
2014-03-20 19:24

Det tog fem år att utveckla en stol. Bra eller dåligt?

Håller med Hacken, den ser bättre ut med tvärslån över fronten. Annars kan man lätt skrämma barn med Lexus nya frontar.

Jag har väldigt svårt för ACC-panelens platta knappar. Det är 90-tal. Den ser heller inte ut att integrera i bilen. Lite som en 2xDIN radio. Blinkers och vindrutetorkarspak är för mycket Toyota. Växelväljaren med grinden ser ut att passa bättre på antikrundan än i en bil 2014.

Och igen. Varför denna avancerade hybridkonstruktion, när Mercedes bygger enklare variant som släpper ut mindre CO2 och ändå går mycket snabbare?

#30
2014-03-20 20:42

Kan bara hålla med Roy! Men leta reda på de billigaste och mest misskötta Lexusarna du hittar på tex blocket och kolla hur många med allvarlig rost du lyckas hitta, jag kan sätta en peng på att det blir en svår uppgift och att man hittar betydligt värre ex från de flesta lika gamla konkurrenter.
Den äldsta vi servar på mitt jobb är en LS 400 från -93 som ännu har originallacken kvar utan rost efter 35 000 mil trots att den används året runt.

I övrigt kan jag skriva under att Lexus håller högre verklig kvalitet speciellt i längden än konkurrenterna inkl Mercedes. Även vi hade tidigare flera Mercedes i familjen men efter att jag ägt två Lexusar som jag var riktigt nöjd med håller jag helt klart Lexus högre och jag kommer med stor sannolikhet köpa en igen nu när hybriderna finns i alla Lexusmodeller och de blir mer ekonomiska att äga.

Thommys, Därför att Mercas version är en snikhybrid med löjligt klen elmotor i jämförelse som knappt alls går att glida med enbart på elmotorn i tex 70km/h, men trots den billigare och klart mindre sofistikerade tekniken tar Merca ändå mer betalt för den. Samtidigt kvarstår problemen med dieselmotorerna med betydligt högre nox utsläpp samt partikelfilter, partikelfiltervätska och kladd som fördyrar service, det känns heller inte så premium att stå i transportbilskön och tanka diesel.

#31
2014-03-20 21:49

För min del är Lexus fortfarande en dröm. Jag har sagt att jag någon gång skall köpa och äga en Lexus. Men det får bli i framtiden när vulgärgrillarna är borta och när märket erbjuder en vettig fyrhjulsdrift i kombination med en kombimodell.

Så som sagt; Jag håller en slant på att jag inom 10 år har en Lexus parkerad på min garageuppfart!

MVH AL

#32
2014-03-20 21:57

AL, jag är nog en av dem som väsnats mest över Lexus otäcka grillar (och andra fabrikat också), men just den här tycker jag är riktigt snygg och balanserad i designen.
Kanske lite 80-tal, men det behöver absolut inte vara något fel, jag tycker att det visar på ett sundhetstecken med en återgång till mer balanserade linjer.

#33
2014-03-20 22:24

Jag håller med dig där saabnisse. Den ser betydligt bättre ut i GS300 än på de mindre versionerna.

MVH AL

#34
2014-03-20 22:39

Saabnisse och Al, Man kan som jag försökt nämna förr välja hur vulgär grill man vill ha i alla de nya Lexusmodellerna (även de mindre) och jag håller med er att den här normala ser lagom elegant ut. Om än inte lika sportig och utstickande ut som den mer vulgära sportgrillen som har just det syftet då man av vissa anklagats för fega designmässigt tidigare. Bilen i övrigt gillar jag skarpt men jag rekommenderar en egen provkörning för att skapa er en uppfattning om den.

#36
2014-03-20 22:57

Hmm, nja Leif, jag tror inte att en sådan känns ok just nu men är beredd att ompröva min ståndpunkt när jag läst in mig lite mer på modellen. Skall jag ha en Lexus beställer jag en ny, inte begagnad.

MVH AL

#37
2014-03-20 23:40

Men hållå,
frågeställningen var väl om lexus är en sk premium bil? Mitt svar är: nej! Lexus var, är och förblir inget annat än en "upp hottad" överprisad toyota men det betyder inte att den behöver vara dålig mer än för de stackare som köper den eftersom man får faktiskt lika mycket bil om man köper en toyota istället. Tex en auris som jag kört sedan 2010 som rullat strax under 5500 mil utan några större problem.

#38
2014-03-21 00:10

Ja i såfall blir det Rx 450h som den nyare modellen heter AL, jag vet ju inte om du har råd med en ny sån men de har ju funnits något år nu och finns fina begagnade till andra priser som tex dessa: http://www.blocket.se/stockholm/Lexus_RX_450h_Business_dragkrok_52387365.htm?ca=5&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Lexus_RX_450h_SVENSKSALD_240000_bud_49754231.htm?ca=5&w=3

Stoor, Vakna upp, Lexus är generellt betydligt mer egen från Toyota än tex Audi är från Vw, man funderar knappast på en Auris eller en GS 450h eller RX450h. Toyota är generellt framhjulsdrivna med tvärställda motorer medans Lexus generellt är bak eller fyrhjulsdrivna med egenutvecklade modeller och helt annan layout, chassi/hjulupphängningar, kvalitetskänsla, komfort, ljudpaket, isolering och effekt än Toyota.

#39
2014-03-21 03:23

Ännu ett test av Lexus Gs 300h, och denna gång från Norge.

http://www.dinside.no/927757/test-lexus-gs-300h

#40
2014-03-21 07:17

Hanzzon:
Fattar du inte att det måste vara något son inte stämmer med lexus eftersom av annonserna som du länkar till dels visar att andrahandsvärdet på dessa lexushäckar är uselt eftersom de har ju kostat runt 700 - 800 000 kr nya och nu kostar de efter ca 4 år runt 250 000 kr och man blir fortfarande inte av med eländena trots att annonsen sattes in den 8:e februari och dessutom sänkt priset med ytterligare 20 000 kr...

Snacka om att lexusbilar är iskalla på beg.marknaden! Nä, annonserna förstärker bara min tes om att lexus inte bara saknar premiumkänsla - image - de verkar dessutom ha ett riktigt uselt andrahandsvärde. Alltså som sagt lexus är inte bara fula "gubb-bilar" de har dessutom väldigt svårsålda trots stort värdefall och saknar premium image dvs de ägs och körs av personer med dåligt såväl omdöme som smak... Nä, köp en toyota istället så blir ägandekostnaderna lägre och kvalitén lika fin och man förlorar knappast något i imagehänseende heller! Vill man absolut ha en premiumbil stavas de BMW, Audi, Mercedes, Bently, Jaguar, Rolls Royce etc.

#41
2014-03-21 08:37

Känner du ingen skillnad mellan en Lexus och en Auris "Stoor" då du kör dessa bilar eller för den delen mellan andra lyxbilar och vardagsbilar så kan du ju lyckligt köra vidare och tro att det inte finns någon skillnad.
Som Hanzzon skriver så står folks val knappast mellan en Auris och en stor Lexus så alla andra förstår nog skillnaden.
Alla lyxbilar tokrasar i värde och Lexus är inget undantag.
Att den sedan ser vardaglig ut och inte utstrålar: HÄR ÄR JAG!,..SER DU MIG? MIN ÄGARE HAR PENGAR! faller inte alla i smaken.
Vill man ha folks reaktioner och avundsjuka blickar bör man nog välja en Bmw eller MB istället för sådana har folk alltid retat sig på.

#42
2014-03-21 09:25

Lexus GS är för dom som vill ha verklig kvalite och fin teknik.
Jag har tyvärr ägt en del tyskar och fått tagit del av många verkstadsbesök( två besök per år i snitt utöver service) pga medioker kvalite, otrevlig personal, dyr service.
Nu har jag haft en GS 450h snart två år.. Inte några fel på bilen och den går som en dröm.
Verkstadsbesök, dieselknatter och dieselos tycker jag inte är premium.

#43
2014-03-21 09:30

Mistro:
Jag tror inte att man dvs de flesta "retar sig" på premiumbilar tex BMW, Mercedes Benz, Jaguar eller Masserati dock ser man att de ÄR sk premium, créme de la créme och det var väl det ViB's frågeställning är. Eller? Jag vrider mig inte om när jag ser en lexus dock reagerar jag och många med mig när en fin fet BMW, vräkig Mercedes Benz, läcker Masserati och en skön Rolls Royce eller Jaguar men knappast när man ser en missbildad lexus med en "apful" grill. Nä, då blundar jag och tänker på hur mkt pengar jag tjänar på att köra min toyota auris som ingen heller vrider sig om för att se en gång till...

#44
2014-03-21 09:49

@Hanzzon, jag skulle säga att Audi är precis lika mycket/lite VW som Lexus är Toyota. Generellt sett har Audi också egna plattformar, egna drivlinor och är i grunden fyrhjulsdrivna.

#45
2014-03-21 10:31

Håller Mistro: bilen är diskret som en Toyota och väcker ingen uppmärksamhet, vilket kanske uppskattas av en del ägare.

Men, hittills har jag inte attraherats av Lexus design, en del är förskräckligt fula, andra menlösa i mina ögon sett.

Om sedan bilen kanske håller god teknisk kvalitet och har en föredömlig service, det uppväger liksom inte för mig.
Jag kikar hellre på en Jaguar, MB, eller BMW.

Smak och tycke kan egentligen inte jämföras, men det påverkar likaväl bilvalet.

#47
2014-03-21 13:39

Premium är även en känsla. Det är kanske den som Stoor saknar?

#48
2014-03-21 14:27

Lexus är definitivt ett premiummärke, det förstår jag inte hur man kan argumentera emot. Det innebär dock inte att man konkurrerar med andra premiummärken på alla plan.
De tre tyskarna har bilar för både komfort och sport. Lexus inriktar sig mer på komfort och har ingen direkt motsvarighet till S/RS, AMG eller M. Vidare har man inga kombimodeller eller fyrhjulsdrivna sedaner.
Lexus är helt enkelt ett mindre och smalare märke, men är man ute efter en komfortabel och lyxig bil och inte prioriterar körkänsla och prestanda, så är Lexus helt klart ett alternativ till de tre tyskarna.

#49
2014-03-21 14:48

Tycker att ordet premium är rätt urvattnat när det gäller bilar tycker att biltillverkarna kan skippa pratet om premium.
Stoor pratar om premiumbilar och nämner BMW, Audi, Mercedes, Bentley, Jaguar, Rolls Royce och Maserati. Vissa av dessa är för mig rena lyxbilar som nästan uteslutande har tillverkat dyra och luxuösa modeller. Att lägga en "simpel" Audi (allt är relativt) och en lyxkryssare som RR i samma fack känns sådär tycker jag.
Under tiden när Audi(DKV) tillverkade moppebilar eller senare mindre bilen Audi 50 så tillverkade RR lyxlimousiner.
Lexus är ett ungt märke i Toyota familjen 25 år och gör bra bilar premium eller inte.

#51
2014-03-21 15:23

Jag delar in bilar i tre klasser:

1. Lyx / premium
2. Vanliga bilar
3. Sportbilar

Där 1:an är bilar såsom Maserati, Jaguar, BMW, Mercedes Benz etc

2:an är Volvo, Opel, Renault, toyota, Ford, VW, Fiat, lexus etc

3:an är tex Porsche, Lamborghini, Koenigsegg samt sportmodeller av BMW, Audi, Mercedes Benz mfl

#53
2014-03-21 17:04

Helt riktigt, Lexus lirar i 2:an.

#54
2014-03-21 17:11

Nja, Lexus bör finnas i klass 1,5 i alla fall för de är lite finare än vanliga bilar.

#55
2014-03-21 17:13

Dieselknatter Amg??
Min dieselmotor knattrar minsann inte .. den närmast väser.

#58
2014-03-21 19:04

Lexus är semipremium

#59
2014-03-21 19:28

VW är som namnet säjer en folkvagn men phaeton och Passat CC då.

VW lilla klassresa.

Up, Polo, Golf, Passat = Folkvagnar
Passat CC, scirocco? = Lite dyrare folkvagnar
Phaeton, Touareg = Dyra folkvagnar

#61
2014-03-21 20:28

Eftersom någon tycker att Toyotas Lexus bilar inte har någon bil med fyrhjulsdrift enligt vissa som skriver här så får man väl nöja sig med någon enklare Toyota som dessa.
Crown Athlete.
3.0 L 3GR-FSE V6 (Royal Saloon) (4WD) 278HP
3.5 L 2GR-FSE V6 (Athlete) (2WD) 320HP
3.5 L 2GR-FSE V6 Supercharged (Athlete) (4WD) 380HP
4.6 L 1UR-FSE V8< BiTurbo (4WD)(TRD) 565HP

Crown Majesta
UZ ENGINES (CROWN EDITION) V8 (2009-2011)
4.3 L V8 Toyota 3UZ-FE (G/V/Q) (2WD only) 325HP
4.7 L V8 Toyota 2UZ-FE (S) (4WD only) 350HP
4.7 L S/C V8 Toyota 2UZ-FE (TRD) (4WD only) 390HP
UR ENGINES (CROWN EDITION) V8 (2011-2014)
4.6 L V8 Toyota 1UR-FE (G/V) (2WD only) 355HP
5.0 L V8 Toyota 2UR-FE (Q) (4WD only) 385HP
5.0 L V8 Toyota 2UR-FSE (Hybrid) (4WD only) 395HP
5.7 L V8 Toyota 3UR-FE (S) (4WD only) 420HP
5.7 L Biturbo V8 Toyota 3UR-FE (TRD) (4WD only) 555HP
GZ ENGINES (CROWN EDITION) V 12(2012-2013)
5.0 L V12 Toyota 1GZ-FE (VIP) (4WD only) 480HP
5.0 L Biturbo V12 Toyota 1GZ-FE (TRD VIP) (4WD only) 600HP
6.0 L V12 Toyota 2GZ-FE (PRESIDENTS) (4WD only) 550HP
6.0 L Biturbo V12 Toyota 2GZ-FE (TRD PRESIDENTS) (4WD only) 650HP

#62
2014-03-21 20:55

Previa.

Lärorikt för många detta då bara ett fåtal känner till dessa modeller. Fina bilar. Finns ju även hybridversioner av Crown.

#63
2014-03-21 23:11

Mercedes är premium premium. Lexus lirar i 2:an. Punkt.

#64
2014-03-21 23:50

Mercedes-Benz Citan är knappast premium premium snarare lågbudget men övriga modeller sträcker sig från s.k premium till rena lyxbilar.

När började bilbranschen tjata om den s.k premiumklassen?

#65
2014-03-22 07:27

Sköna stolar och tyst gång betyder inte med automatik att en bil är premium. Då skulle även Volvo V70 vara premium. Premium innebär att det finns en statuts som vilar över märket som bär på långa traditioner inom lyxsfären. Inte minst bilmärkets volymmodellerna skall uppfylla dessa krav. Man kan inte kalla sig premium bara för att man hux flux uppstått från ingenstans eller ha sin grund i en PV, Amazon eller Corolla, Starlet osv.

#66
2014-03-22 09:34

Någon påstod att Lexus inte hade några AWD, här är de AWD som finns som 2014 års modell:
IS 350, GS 350, LS 460, LS 600h, RX 450, RX 450h, GX 460 och LX 570.

#67
2014-03-22 09:39

Tyvärr har ju Crown S-210 fått den hemska vulgärgrillen.
Synd, tycker jag.

#69
2014-03-22 10:02

Det här med Lexus och premium är lite flytande, bilen som sådan håller lätt premiumklass, däremot så har den inte riktigt fått anorna än som är så viktiga för många.

Men för de som vuxit upp med märket så är det ett premiummärke rakt igenom medans för de som var tjugo trettio år när Lexus lanserades så är Lexus inte premium, för den har inte det rätta arvet för dessa människor.

#71
2014-03-22 15:02

leifer, du talar mer om konkreta värden som kan ändras från ena dagen till den andra. Det är just sådant som man inte kan bygga en premiumbil på. Jag talar mer om abstrakta värden.

Mercedes skulle t ex inte ha sin klass om de enbart lutade sig mot S-klass. Volymmodellerna E och C lever i allra högsta grad upp till dessa värden också.

När du kommer neråt i klasserna så får man givetvis jämföra med motsvarande segment.

En dieselmotor i sig behöver inte betyda att en bil inte är premium. En diesel är en mycket enkel och robust konstruktion för att få snåla motorer med låga CO2 värden. De dieslar de säljer idag uppfyller också Euro 6, vad gäller partikelutsläpp. Jag menar se bara på E-klass Hybrid med diesel, som vi talade om tidigare. Den har mycket låga CO2 värden men ändå en bra prestanda och det är tack vara att Mercedes använder sig av dieslar. En teknik som är bättre än bensinhybrider.

Att en bil skulle ha lägre status för att den har lägre hästkraftsantal stämmer inte heller. Se bara på tidigare generationer Mercedes. De var knappast några raketer, men ändå denna fina aura runt dem. Du åkte trotts allt väldigt skönt i dem ändå.

Min B-klass har en diesel som knappt vibrerar alls på tomgång och det går inte att höra att det är en diesel i jämn fart heller. Jag lider inte alls och har inga planer på att byta till en bensinare heller. Speciellt inte när man drar husvagn. Då är kombinationen kraft och snålhet perfekt. En Prius går ju inte ens att få med dragkrok.

#73
2014-03-22 18:50

För mig är premium följande.

1. En tekniktung bil där man får det senaste
2. God kvalitet rakt igenom
3. Tyst och komfortabel gång
4. Möjlighet att utrusta bilen med allehanda finesser och konfigurationer
5. Att produkten inte faller igenom på en enda punkt - d.v.s håller en hög jämn nivå.

Min nuvarande vagn, BMW 525 xd Touring, betraktar jag som premium.
En Lexus ser jag definitivt som premium likaså.

MVH AL

#74
2014-03-22 19:01

Premium finns inom alla produktområdet och är i princip motsatsen till budget. Premium inbegriper inga reella värden utan är kortfattat bara något som är bättre och dyrare än genomsnittet.
Målgruppen för premiumprodukter är de som tycker att produkten är den avgörande faktorn, medan målgruppen för budgetprodukter är de som tycker att priset är viktigast.

I bilbranschen har de tre tyska märkena kommit att bli synonymt med premium eftersom de inom segmentet "vanliga bilar" står för det lite lyxigare, dyrare och med högre kvalitet.

Som alla förstår innebär det inte att produkterna är överlägsna allt annat eller aldrig går sönder.
Det innebär inte heller att ingen annan kan kvala in som utmanare i det segmentet.

Alla kan bygga bilar med hög kvalitet och prestanda. Svårigheten är att övertyga marknaden om att produkterna är värda det pris man behöver ta för dem för att få det lönsamt.

#76
2014-03-22 20:26

leifer, Jag menar inte att min diesel är mer premium än någon annan. Utan jag menar att dieselmotorn mycket väl kan placeras i en premiumbil.

Det enda som var negativ om C-klassen i SvD:s test var rubriken. Läser man texten så står det t ex "Klassledande kvalitetskänsla, men konkurrenterna nafsar i bakluckan."

Tidigare när 190-serien kom så fanns det ingen konkurrent men som vanligt blir Mercedes kopierade. Jag har kört nya C-klass och jag upplever att den har egenskaper som inte konkurrenterna har. B la den stabila lugna gången i motorvägsfart som kännetecknar Mercedes så väl. Jag har inte kört någon bil som kommer i närheten. Det är lika odramatiskt att köra i 90 som i 180. Nya C-klass är inte en liten bil. 80 och 90 -tals mellanklassare har kortare axelavstånd än nya C. Så egentligen är det ingen ren efterträdare till 190-serien.

#78
2014-03-22 20:46

Det enda som är bestående är förändringen........kanske Lexus tagit över från Mercedes. Och snart i en nära framtid kanske någon kines tagit över efter Lexus......

#79
2014-03-23 11:32

Jag tycker ni glömmer en viktig sak när ni pratar "premium" vilket är hur kunden upplever och behandlas av återförsäljare och verkstäder.
För är det verkligt premium så ska kunden även känna sig speciell och kunna lita på sitt märke och då är det inte bara själva bilens egenskaper (där det mesta håller hög nivå på bilarna i denna klass) utan även märkets kundservicenivå på hela organisationen som till stor del väger in.

#80
2014-03-23 13:03

Hanzzon.

Helt rätt! Och där håller inte Mercedes måttet med min erfarenhet och flera med mig. Därför fick de heller inte sälja någon mer bil till mig efter den behandlingen att man inte tog ansvar när bilarna rostade bort. Mercedes har mycket att lära av Lexus/Toyota.

#82
2014-03-23 13:59

Shogun: Jag skulle nog vilja säga att alla biltillverkare har något att lära av Toyota. I fallet MB har man exempelvis uppmärksammat att man haft problem och tillsatt resurser för att åtgärda dem. Vi får se om det är tillräckligt men på kort sikt tycker jag mig kunnat notera förbättringar med avsikt på kvalitetsnivån.

Som jag tidigare påpekat är det dock VAG som imponerar mest i nuläget. VAG når ju också en motsvarande lönsamhet som Toyota och det är ju ingen hemlighet att detta hänger ihop. Så i det långa loppet tycker jag det skall bli spännande att se om VAG hunnit ikapp Toyota ifrågan om produktivitet och produktionskvalitet.

MVH AL

#84
2014-03-23 14:21

Att genomföra sådana mätningar är inte helt okomplicerat Leif. Det finns rätt många störkällor som påverkar vår undersökning i den ena eller andra riktningen. I slutändan är det därför vanskligt att jämföra olika bilar med såpass många mil och år på nacken (och mätaren).

Precis samma problematik gäller inom epidemiologi, där man vanligtvis behöver långa tidsserier och stora mängder data för att kunna kartlägga populationens hälsostatus. Att därefter försöka sig på att visa skillnader och koppla dessa till olika faktorer (rökning, alkohol, mediciner, motions- och matvanor etc) är ännu svårare.

Det är av ovanstående skäl som diverse småstudier och index inte duger för att förklara skillnaderna mellan olika bilar. Det går inte att förklara variationen och än mindre att koppla den till enskilda bilar, i alla fall inte med traditionella datakörningsmetoder.

MVH AL

#85
2014-03-23 15:07

Verkar vara en riktigt fin bil.

Men: "PRESTANDA: Toppfart 190 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,2 s."

Kan detta verkligen stämma? Det är ju prestanda som en Corolla.

#87
2014-03-23 18:24

Ja Audi, det har du helt rätt i.. 190 km/h lär heller inte imponera på tyskarna....
Och prestanda är en faktor som premiumköparna värderar högt. För det kan inte vara roligt att bli frånåkt av en Suzuki när man köpt en bil i >halvmiljonklassen.

:-)

MVH AL

#88
2014-03-23 18:43

Leif: Det beror nog egentligen på vad det är vi vill mäta. Talar vi om en motor så brukar man lyfta in saker som belastning och driftstimmar exempelvis. Är det däremot chassikomponenter så är miltal (på olika underlag) ett mer relevant mått osv.

Poängen med mitt resonemang var dock att själva kvalitetsbegreppet är svårt att uttala sig om enbart genom obskyra undersökningar. Det är ännu svårare att dra slutsatser om skillnader mellan olika märken.

Så för att återupprepa vad jag tidigare skrivit så finns det egentligen bara en typ av vettig undersökning för att bedöma kvalitet och det är bilprovningen. Sedan är det ändå rätt vanskligt eftersom bilprovningen dels enbart mäter ett urval av komponenter och dessutom växer omfattningen hos störkällorna progressivt vilket försvårar en jämförelse. Så går vi på riktigt gammal data så är det tveksamt om den ens duger till annat än att konstatera skicket hos respektive märkes population.

Men i dessa trådar vill vi ju vanligen jämföra olika märken mot varandra med avsikt på kvalitet. Vi har under årens lopp kunnat se att det kan ske både på ett vettigt som mindre vetenskapligt sätt. Det är när de hemmasnickrade jämförelserna brister som jag som statistiskt skolad reagerar - vilket ofta resulterar i att diverse fanatiker blir upprörda på mig personligen (se här: http://www.vibilagare.se/nyheter/peugeot-hakar-pa-coupetrenden ).

Kortsiktigt är garantikostnaderna ett bra sätt att mäta produktionskvaliteten. Det är ändå vanskligt som jämförelseobjekt mellan olika märken då det föreligger skillnader i interndebitering och kalkylering. Men trots detta är det vad vi har att gå på och det korrelerar rätt väl med de uppgifter vi får via internationell som svensk besiktningsstatistik.

På längre sikt får vi utnyttja andra källor för att bilda oss en uppfattning. En kan vara att vissa märken och bilar inte uppnår ett lika högt miltal som andra utan skrotas ut tidigare.

Men att sätta upp en absolut gräns blir ett allt för trubbigt instrument enligt mig. Det innebär sannolikt att vi missar en del relevanta saker som både påverkar och snedvrider utfallet.

Vad tycker Audi om detta? Vore kul med en ytterligare infallsvinkel.

MVH AL

#89
2014-03-23 18:45

Jaa, det är en riktigt skitbil vad gäller prestanda..........;o) För att klara de nya utsläppsmålen (som Tyskland sköt upp, efter mutor från biltillverkare) så får man nog krypa till korset förr eller senare om de ska klaras på ett eller annat vis. Vissa klarar ju dessa nya utsläppsmål redan. Frågan är hur länge det dröjer för tyskarna att klara detta?

Och noll-100km/tim mäter jag varje dag när jag kör bil........;o) Däremot är nog 70-120 kmtim desto mer intressant för mig. Och jag är övertygad om att jag skulle klara mig med det denna bil levererar. 190 km/tim räcker också för mig som kör 70-100 km/tim dagligdags till jobbet oavsett om bilen heter Hyundai, BMW, Volvo, Toyota, Lexus, Kia eller annat. Annars får man väl kliva upp till Lexus GS 450h om inte prestandan räcker på GS 300h. Men visst får andra tycka annorlunda vad som är viktigt.

#90
2014-03-23 19:02

Fast det finns tekniska lösningar med både goda prestanda som låga utsläpp.

6,1 sekunder till 100 och 49g/km i utsläpp.

MVH AL

#91
2014-03-23 19:12

AL:s och min åsikt är nog ganska överensstämmande; det är inte lätt att mäta kvaliteten på bilar, annat än när det sticker ut rejält; t.ex. Toyota/Lexus i ena änden och PSA, Renault och Fiat i andra änden. Där kan man nog med stor säkerhet säga att man har en skillnad i kvalitet som är vederlagd.

SBP har ju upp tills nu varit det enda(?) riktigt säkra måttet på kvalitet - men som AL skriver, endast i det man mäter. Här faller t.ex. VAG:s växellådsproblem ur bilden. Vidare så kommer Toyotas förnämliga "fixa till det gratis innan besiktningen" att vara en störande variabel.

Sen blir det, enligt mig, lite lätt absurt att diskutera måttet av kvalitet när leifer (och särskilt Raphael) är inblandade. leifers förmåga att analysera felkvoten på Prius i SBP:s statistik är väl i detta avseende tydligt nog. Han påstod där att ägarna av Prius slutade att använda handbromsen i och med årsmodell 2009. Nu har ju leifer blockerat mig (och tvärt om), så diskussionen om detta blir väl mellan AL och mig.

Vad gäller Shoguns inlägg, ber jag att få återkomma efter torskryggen;-)

#93
2014-03-23 19:22

Torskryggen behöver 10 minuter till i ugnen. Shogun, jo man kan faktiskt ha synpunkter på mediokra prestanda. Det som är förvånade är att 181 hk i spisen inte ger bättre skjuts. Min egen lika tung bil med ungefär samma antal hk ger rätt mycket bättre prestanda. Den släpper ut en rasande massa mer skit i luften, men det var ju inte det egentliga föremålet för min invändning.

Som AL visat finns det faktiskt bilar som gör det bättre än denna Lexus, så "det går att göra". Att Audi inte klarat det än är en annan femma;-)

#94
2014-03-23 20:00

Denna Volvo V60 plug-in kostar i runda slängar ca 100000kr mer än denna Lexus vi pratar om här. Och Volvon är en imponerande bil på sitt sätt. Om det är värt priset 0-100 km/tim är tveksamt i Min värld......;o)

Allt går att göra bättre, Kaizen.......

Jag väljer Lexus alla dagar i veckan trots allt.

#96
2014-03-23 20:50

AL, Det är väl inte särskilt konstigt att en dyrare Volvo V60 Plug-in med 60hk mer än Lexusen gör 0-200km/h på två sekunder snabbare tid i filmen du visar? Varifrån kommer den extra kraften i Volvon? Jo från batteriet som laddats upp utifrån utöver dessa 49 gram och Volvon har i DNs långtest hitintills inte legat på ett snitt som varit i närheten av 49 gram 0,18L/mil då den långa stunder snittat uppåt och även över 0,7 liter milen i verklig körning samtidigt som deras Prius plug-in bevisat att det går att snitta betydligt närmare de angivna siffrorna än Volvon: http://blogg.dn.se/laddhybridbloggen/skribent/jacques-wallner/

Så jag vet inte om man ska anse Volvon som en så mycket mer lyckad helhet än Lexusen i verkligheten.

#98
2014-03-23 20:52

Hanzzon.

Efter man läst din länk till DNs blogg om Volvon så förstår man att allt kan göras bättre, Kaizen.............;o)

Och vad ligger Nox utsläppen på?

#97
2014-03-23 20:58

Audi A5 SB, Är du säker på att din bil är snabbare 0-150 eller 80-120 än denna Lexus med lilla hybridversionen? Det är just i dessa register som Lexus hybrider imponerar mest, GS 450h har visat sig snabbare än många erkänt snabba bilar i omkörnings accelerationer. Här en jämförelse med Bmw 335 där man även ser att GS 450h är hela 11 sekunder snabbare 0-200 än V60 plugin i filmen från AL tidigare där GS 450h når 260km/h då V60 når 200km/h om man nu vill ha riktigt bra prestanda: www.youtube.com/watch?v=7mEJAGw_nNU

#99
2014-03-23 21:04

Hanzzon; " Är du säker på att din bil är snabbare 0-150 eller 80-120 än denna Lexus med lilla hybridversionen?"

Nej det vet jag inte. Men du vet?

F.ö. tror jag nog att en bil som gör 0-100 på 9,2 sekunder inte hinner ikapp min tröga vagn upp till 150.... Men jag ser, som sagt, fram emot att överbevisas.

#100
2014-03-23 21:19

Jag vet inte, men jag tycker det är intressant att kolla upp lite innan jag säger mig veta saker. Vad är det för vagn och motor du syftar på av de du har som vi ska jämföra emot Lexus då?

#101
2014-03-23 21:33

Det är en A4 Avant med 2,0 TDI Quatrro och S-tronic. 177 hk, 0-100 på 8,0 sek, 218 km/h i toppfart.. Bilen är i runda slängar (sedan mot sedan minus 4WD) 100.000:- billigare än Lexusen.

Förbrukningen ligger på för en sedan med automat och motsvarande prestanda på; 4,8 och 127. Min Quattro Avant ligger på 5,5/144.

#103
2014-03-23 22:09

Är inte Gs en konkurrent till A6? A4 är väl konkurrent till Lexus is, äpplen och päron i mina ögon. Oavsett skulle jag välja Lexus, men det är jag det.

Leifer.

Ja, om det gäller Mercedes är det nog så, man vill i varjefall inte ta ansvar för sin produkt när den rostade bort. Därför blir det ingen mer Mercedes för mig. Men Mercedes ska ha en eloge för att jag fick upp ögonen på ett märke som kan leverera kvalitet i allt från köp till ägande. Kort sagt en premiumprodukt i allt. Tack Mercedes!

#104
2014-03-23 22:17

Shogun; A6 med slöaste diesel och automat (0-100 på 8,2 s och 222 km/h i toppfart) har en förbrukning på 5,0/132.

#106
2014-03-23 22:37

Varför diskutera 0-200 när bilen ifråga gör 190 km/h som bäst? Varför blanda in andra lexusar? Ja, det kan man fråga sig, eller hur?

#105
2014-03-23 22:39

Motsvarande Lexus till din A4 är IS 300h som faktiskt inte är i närheten av några 100 000kr dyrare utan priset ligger väldigt nära med automatlåda.
Har tyvärr lite svårt att hitta några högre tider som 0-200km/h på A4 2,0 Tdi 177 men här A6 2,0 Tdi 177 som tar ca 20 SEK till 150 och 42 sek till 200km/h www.youtube.com/watch?v=Ol_kKoWeAyI

Det verkar lika svårt att hitta på nya GS 300h men IS 300h med samma drivlina tar 16 sek till 150 och 31 sekunder upp till 200km/h (och utan problem fortsätter till 210 där föraren släpper trots en angiven toppfart på 200) så vi kanske kan enas om att Lexusen inte alls är slöare än din Audi trots allt: www.youtube.com/watch?v=ws2elOek2EQ

#107
2014-03-23 22:57

Läs igen då eftersom åtminstone IS300h med exakt samma drivlina faktiskt toppar högre än angivet, vad gör din A4 0-150 eller 0-200 då, vet du det? Eftersom bilarna verkar ha väldigt jämförbara prestanda så känns det lite märkligt om detta vore en så stor nackdel på Lexusen i dina ögon eftersom du själv uppenbarligen köpte din A4 ändå?

#108
2014-03-23 23:15

Audi A5 SB.

Jag har redan svarat vad jag anser om 0-100 km/tim och toppfart över 200km/tim. Det är av akademiskt intresse för mig. Mer intressant är 70-120 km/tim som jag har nytta av. Oavsett så väljer jag Lexus alla dagar i veckan i valet mellan dessa båda märken och modeller av olika anledningar. Men som sagt det är jag det........;o) Du ska köpa en A6 med slöaste dieseln och automat är mitt råd till dig.

Ett intressant test av Lexus Gs 450h.

http://www.dinside.no/905432/test-lexus-gs-450h

A4 är en konkurrent till Lexus is, jämför då med den. Och jämför en A6 med en Gs, det blir nog mest rätt är jag rädd.......case closed for me.....

#109
2014-03-24 07:53

@shogun, varför är testet du länkar intressant? Vad gör det mer intressant än alla andra test och jämförelser av Lexusen?

#110
2014-03-24 07:53

Det var många ömma tår här.... Lexus själva anger att bilen gör 190 km/h som bäst. Men eftersom det är en usel siffra, så stämmer den inte. Det är så jag ska tolka det?

#111
2014-03-24 09:25

@Audi A5 SB
Om du vill ha högre toppfart och bättre acceleration, välj då Lexus GS 450h som accelererar från 0 till 250 km/h på 30,3 sekunder (alltså klart bättre än Audi A5 och även bättre än Audi S5).

#112
2014-03-24 09:29

Självklart så är den angivna toppfarten 190 km/h felaktig.
Angivna toppfarter är som tillverkarnas förbrukningssiffror, glädjekalkyler...

Skulle tro att denna modell gör mellan 175-185 i toppfart :-)

#113
2014-03-24 09:29

Audi A5 SB, Du ser ju i filmen att IS300h med samma drivlina utan protest fortsätter över sin angivna toppfart men vi släpper det då och avfärdar toppfarten som usel eftersom vi inte hittar något toppfartstest på GS300h än.
Men i stället är 132 Gram CO2 för konkurrenten Audi A6 med automat som du skriver väl i så fall en lika usel siffra (mer än +20%) jämfört med Lexus 109 gram? Och då tar vi inte ens hänsyn till NOX utsläppen.

#114
2014-03-24 10:26

@Hanzzon såna där filmade hastighetsmätare på Youtube är totalt meningslösa och intetsägande. För det första har du ingen aning om förutsättningarna. Bilen kan vara trimmade (kanske är svårt i en lexus), den kan stå i nedförsbacke med medvind eller hela klippet kan vara fejkat, precis som det ökända klippet med Lexus 450h och BMW 335i är.

#115
2014-03-24 10:54

@Swmba
Vari ligger fusket so du påstår finns i de två ihopkopierade videoklippen so visar både BMW 335i och Lexus GS 450h? En fyllig förklaring, tack.

#116
2014-03-24 11:05

Swemba.

Har jag sagt att jag tycker det mer intressant än andra?? Vad är det som inte är intressant enligt dig då? Om du inte vill ha en Lexus så kan jag förstå att det inte är intressant, men om man som jag är öppen för alla märken......så är det intressant.

Och om bilen så bara gjorde 150km/tim så skulle det vara tillräckligt för mig,jag klarar mig med en sådan bil helt krasst när jag kör 70-100 km/tim i vardagslag till och från jobbet för det mesta. Så prestigelös är jag och kan därmed åka Lexus ;o) Till och med Hyundai och Kia duger idag......

#117
2014-03-24 12:14

Jag väljer bort Lexus av i stort sett samma anledning som AL. De har ingen modell med vettig fyrhjulsdrift på den svenska markanden. I t.ex. USA så finns både GS och IS med permanent fyrhjulsdrift via mittdiff, men inte i Sverige. Jag tänker aldrig mer köra bakhjulsdrivet i Svenskt vinterväglag så IS och GS går bort för mig. RX450h är heller inget alternativ. Har läst ett flertal inlägg på diverse forum, där konsensus är att framkomligheten i snö för RX:en är sämre än för många framhjulsdrivna bilar! Elmotorn på bakaxeln är för klen och ger upp ganska snart när batterierna får slut på ström. Och antispinnsystemet tillåter inget hjulspinn alls vilket gör att bilen bara blir stående. Jag har kört Lexusen och visst den går väldigt tyst, men fjädringskomforten och styrningen imponerar inte det allra minsta på mig. Chassit är alldeles för primitivt för en bil som kostar över en halvmiljon. Jag skulle välja en Mercedes GLK framför RX:en alla dar i veckan. Visserligen är GLK:n mindre men körupplevelsen är på en helt annan nivå. Dessutom sparar jag 180000 kronor som jag kan lägga på att reparera GLK:n ifall den skulle gå sönder mer än RX:en :-)
Där är IS och GS bättre, men de har ju som sagt ingen fyrhjulsdrift.

#118
2014-03-24 13:47

@Shogun,

du skrev: "Ett intressant test av Lexus Gs 450h."
Jag undrade vad det var som var intressant med det?

#119
2014-03-24 16:08

Swemba.

Vad var inte intressant?

#121
2014-03-24 19:51

Kul för så stort intresse för Lexus här i spalten.
Nu tar strömmen inte slut till den bakre elmotorn i Lexus som hela tiden kan få ström från generatorn på 123 kW som drivs av bensinmotorn, precis som i Prius kan generatorn som drivs av bensinmotorn ge ström till elmotorn när inte batteriet gör det. Om man tänker köra ute i terrängen är nog Toyota Landcrusier eller Toyota JF att föredra men för att dra husvagn på lerig mark går det utmärkt med den något enklare fyrhjulsdriften tycker jag.

#122
2014-03-24 20:06

Som sagt, kul med detta intresse för bilen ifråga. Nu har ju producenten av bilen i fråga en väldigt klar åsikt om dess prestanda. Hanzzon har en annan. Frågan blir då vilken källa man ska lita på.

Sen kommer det in förslag om att uppgradera till GS 450h, om man nu mot förmodan skulle vara missnöjd med bilens prestanda.

Ja, själv skulle väl kunna tänka mig att köpa en RS4 som alternativ till min egen sketna (men snabbare än bilen vi diskuterar) A4 med diesel.

Det är rent märkligt hur märkesfanatismen krälar fram här och där. Och; om ni nu skulle få för ett anklaga mig för märkesfanatism; vänligen visa detta.

#123
2014-03-24 20:50

En internetsökning på "Lexus GS300h 80-120" ger att omkörnings-accelerationen 80-120 anges till 7,4 sekunder.

#124
2014-03-24 21:01

Audi A5 SB, Ett exempel är väl att du inte ens tar till dig eller svarar på mitt inlägg där jag tycker att vi avfärdar toppfarten i Lexusen som usel för att du ska bli nöjd oavsett vad exakt samma drivlina presterar i filmerna då detta enligt ditt synsett inte är relevant, det liksom min fråga om det i såfall inte är lika uselt om A6 Tdi med automat har ett CO2 utsläpp som är över 20% högre för att inte nämna de mångdubbelt så höga partikelutsläppen?

#125
2014-03-24 21:10

Personligen tycker jag det är ett konstigt val som Lexus gör i sin GS-serie. GS450h har prestanda så det räcker och blir över - en typisk "top of the line"-produkt. GS300h däremot har i det närmaste minibuss-prestanda. Jag tror många fler hade varit intresserade av att köpa den "billiga" varianten om den haft lite mer tryck i sig.

#126
2014-03-24 21:41

MickeAn, Visst är det stor skillnad i 0-100 tid mellan GS 450h och GS 300h (liksom i förbrukning/utsläpp) men har du testat den? Jag upplever tvärtom drivlinan som ganska pigg när man kör speciellt med tanke på förbrukningen och det verkar ju även skribenten i testet ovan göra som skriver: "Att framvagnens dubbla triangellänkar, de justerbara dämparna och de riktigt raska 223 hästkrafterna kan få ekipaget att tända till överraskande mycket är väl, tja, kul att veta men inte så mycket mer. Den här bilen har helt andra ideal"

Hittade du förresten ingen 0-150 eller 80-150 tid när du ändå lyckades hitta den andra tiden?

#127
2014-03-24 22:24

Huruvida prestandan räcker till för den enskilde eller inte är egentligen irrelevant. Min (och troligtvis Audis) poäng är att premiumköparna inte tycker att 0-100 på 9 sekunder och en topphastighet på 190 km/h är tillräckligt. Och det är kunderna som avgör.

Utsläppen är ju heller inte särskilt låga. Det finns dieslar med både bättre prestanda som lägre co2-utsläpp än så här.

Att en GS450 sedan har resurser så att det räcker och blir över är en annan femma. Den har ju en prislapp som kräver det. GS300 har också en sådan prislapp, och befinner sig i ett segment där goda prestanda är en viktig egenskap. Då är det onekligen en brist med så dålig acceleration och framförallt en toppfart som blir slagen av en vanlig skåpbil.....

Men kanske att det är ett feltryck? Kanske att den egentligen är rappare. Någon som dubbelkollat?

MVH AL

#128
2014-03-24 22:35

Inte konstigt att man mutade sig till att de nya utsläppskraven skulle skjutas på framtiden för tyskbilindustri......

#129
2014-03-24 23:01

9,2 och 190 finns på alla officiella Lexus-hemsidor vad jag kan se.
Jag har inte hittat något annat hastighetsintervall än 80-120 som angavs till 7,4 sekunder.

#130
2014-03-25 00:50

Sicken jävla sandlåda. Min pappa är starkare än din pappa ...

#131
2014-03-25 06:17

Kaptenober.

Bidrar själv till sandlådan när det passar.....;o)

2014-03-21 23:11
"Mercedes är premium premium. Lexus lirar i 2:an. Punkt."

#132
2014-03-25 08:06

Kapten. Fråga en tysk bilspekulant om 190 km/h räcker.. Lägg sedan till att Tyskland är EU:s största lyxbilsmarknad så inser du förstås att så skrala prestanda är en brist i en bil för nära en halv miljon. D.v.s Lexus lär få svårt att nå några större volymer.

MVH AL

#133
2014-03-25 09:34

Lexus har väl aldrig haft några stora volymer i Europa och lär inte få det med den här modellen heller.
Annat är det i USA där de inte är så noga med anor och sånt.

#134
2014-03-25 09:51

Leifer: Skillnaden är att BMW och Mercedes både kan köpas med fyrhjulsdrift i Sverige. För Lexus är det enda alternativet Rx450h.
Angående vad som är snyggt eller inte så är det ju ganska personligt. Jag gillar den kantiga designen på GLK:en. Den sticker ut lite. Dessutom blir ju sikten mycket bättre med raka takstolpar. I min egen Skoda så skymmer de sluttande takstolparna sikten rejält när man ska köra ut från korsningar t.ex.
Valet mellan Lexus eller premiumtyskarna handlar om vad man prioriterar. Vill man ha ett chassi i världsklass så är det nog tyskarna som gäller. Tittar man hur bilarna ser ut undertill så verkar det onekligen som att tyskarna lägger ner betydligt mer pengar på hjulupphängingen än vad Lexus gör. Visst Lexus har också multilänkbakaxel och dubbla triangellänkar fram, men skillnaden mot en BMW 5-serie eller Audi A6 är ändå stor. T.ex. har BMW och Audi två separata länkar nertill i framvagnen istället för en triangellänk som Lexus. Men att spara på sådana saker tror jag är helt i linje med Toyotas och Lexus produktionsfilosofi, man tar reda på vad kunden vill ha och sedan gör man en bil som är precis så bra som kunden vill ha men absolut inte bättre.

#135
2014-03-25 11:04

Här kan du se att Lexus GS 450h behöver strax över180 kW för konstant fart 263 km/h på mätaren, vilket är 250 ärliga km/h (Mätaren är programmerad att visa 5,0 procent för hög hastighet, ett måste för typgodkännande)


GS 300h har 165 kW tillgängligt med tillskott från batteri vilket torde räcka till ca 235 ärliga km/h och 133,5 kW utan tillskott vilket torde räcka till 215 ärliga
km/h. Den inprogrammerade toppfarten är satt lågt eftersom detta är en lågeffektsversion där låg förbrukning vid normkörning är viktigare.
En GS 450h skulle kunna komma upp i 285 ärliga km/h utan spärr (300 på mätaren).

#136
2014-03-25 11:11

@Skodaägare:
Lexus GS generation 2 hade exakt samma länkarmar m.m. som Toyota Supra generation 4, så någon besparingsiver torde inte råda.

#137
2014-03-25 12:41

Ja om toppfarten är elektriskt begränsad även på GS 300h (liksom jag läst att den är på IS 300h till 200km/h verklig fart) till 190km/h verklig fart (ca 200 på mätaren) så är det väl valfritt för den som absolut vill ha högre toppfart att leta upp hur man kopplar bort spärren.

#138
2014-03-25 19:27

Aha, bilen är spärrad för farter över 190 km/h. Det var ju begåvat. Är den även spärrad för acceleration 0-100 km/h? 9,2 sekunder är ju rätt trögt, minst sagt.

Hade Lexus ingenjörer otur när man tänkte? Eller tänkte man att vissa kunder bör exkluderas från "vill ha-listan"? "Jäkla tyskar, vi vill inte att ni köper bilen!"

Nu har ju Lexus fixat så att de där lite mer välbeställda som kan tänkas köpa vagnen blir - lite färre. Men det gör ju bilen lite mer exklusiv i alla fall;-)

Japaner finner nya och outgrundliga vägar till framgång hela tiden.....

#139
2014-03-25 20:29

Om bilfabrikanten anger 190 som toppfart är det vad den klarar i nerförsbacke och i medvind, i bästa fall.
190 i toppfart finns inte i högre premiumsegmentet ... där är det strypt vid 250.

#140
2014-03-25 21:02

Jag förstår inte varför en elektronisk begränsning vid 190 skulle göra någon skillnad i normförbrukningen i förhållande till att låta den kunna gå så fort den kan.

I mina ögon är det intressanta de prestandasiffror som är tillgängliga för mig som köpare. 9,2 och 190 duger inte i mina ögon som premium. Om det dessutom visar sig att drivlinan teoretisk skulle kunna klara mer så är det väl nästan ännu värre, köparna betalar i så fall för något som de inte ens kan utnyttja.

#141
2014-03-25 21:21

MickeAn; nej det är en gåta. Det enda man får som svar här blir att det antingen inte stämmer, alternativt att det går att ta bort spärren. Om det nu mot förmodan skulle stämma, det där som var sant...........

Men det kanske blir så när man är totalt insnöad på detta märke?

Jag tycker Lexus är ett fantastiskt fint bilfabrikat med synnerligen hög kvalitet. Just denna vagn lär inte stå på min inköpslista nästa gång. Bristen på prestanda (inbillad eller inte) och frånvaron av 4WD gör att jag inte ens frågar efter en offert. Hanzzon må gnissla tänderna, men det kan jag leva med.

#142
2014-03-25 21:45

Jag gjorde en inventering, så att alla ska fatta att jag har inget mot japanskt:

3 motorcyklar, Honda
2 kameror, Panasonic och Sony
7 knivar Global, Yaxell, Kyocera och Kai
1 PC Sony
1 mobiltelefon Sony

Förutom att kniven från Kai är j-vligt vass, så är jag överförtjust över japanska produkter. Möjligen frånsett denna Lexus;-)

#143
2014-03-25 22:10

Audi.

Det räknas inte, man är tvungen att någon gång i livet ha en Lexus. Då har man nått Top of the line. Så när du kan lägga till det i din lista så är du med i den exklusiva cluben, och bevisat att du inte har något emot Lexus ;o)

#145
2014-03-26 07:58

@Micke An:
I vissa körcykler ingår att det skall köras viss tid med en viss procentsats av toppfarten. Låg toppfart ger då en lägre hastighet med lägre bränsleförbrukning.

#146
2014-03-26 08:31

Det råder alltid en "motsättning" mellan maximala prestanda och förbrukning i olika körcyklar. Dessutom måste grejorna hålla ihop och tåla att användas i alla miljöer (körning i alperna, dra tungt släp, extrem värme och kyla, med varierande bränslekvalitet, bilköer etc) under hela bilens livslängd. Därför är de flesta motoroptimeringar en kompromiss mellan alla dessa faktorer. Det gäller även tyska bilar.

I en ideal värld skulle förstås alla åka omkring på 98-oktanig bensin, använda den dyraste motoroljan och byta den regelbundet, inte dra släp, inte åka uppe i alperna och bara köra på fullast (när oljan nått sin arbetstemperatur) under någon minut eller så. Men så är ju som bekant inte fallet. Kunderna vill ha en bil som fungerar i alla miljöer.

Hur Lexus tänkt när man optimerade sin GS300 har jag ingen aning om. Men 190 km/h i toppfart i en bil där konkurrenterna klarar +230 km/h med motsvarande förbrukning tycker jag är en brist, i alla fall marknadsmässigt.

MVH AL

#147
2014-03-26 09:25

Audi A5 SB, Det intressanta är att diskussionen från din sida fortsätter handla i princip enbart om toppfarten även efter mitt inlägg om att vi ska klassa den som usel liksom i dina ögon för att komma framåt. Samtidigt reflekterar eller svarar du inte ens på om det i så fall inte är lika uselt att tex Co2-utsläppen från en Audi A6 TDI aut är över 20% högre trots en knattrande dieselmotor som även innebär många gånger högre NOX utsläpp. Hur relevant är ärligt talat en toppfart på 190, 200 eller 225 i jämförelse med utsläppen, ljudkomfort, kvalitén eller alla andra egenskaper en bil har när högsta tillåtna hastighet på motorväg är minst 70km/h lägre än detta?

AL, Hur många konkurrenter i storleksklassen klarar 230km/h+ med utsläpp på 109 gram och i princip utan NOX-utsläpp?

#148
2014-03-26 09:40

Hanzzon.

Det var därför tyskarna var tvungna att muta sig till att de nya utsläppsreglerna till 2020 skulle skjutas på framtiden, man klarade inte dessa med sina motorer......men de har ju hög toppfart det är ju viktigt ;o)

Men låt var och en bestämma om de vill åka bilar som har framtiden för sig eller bilar med stenåldersteknik och en "durrande" dieselmotor där fram med höga och skadliga Nox utsläpp. Jag vet att jag skulle klara mig med en bil som denna med 190 km/tim toppfart i Sverige, jag som kör 70-100km/tim fram och tillbaka till jobbet. Så också handen på hjärtat de flesta andra också.......;o) Vem kör mellan 190-230km/tim till jobbet varje dag i Sverige? De som kör 190-230 km/tim till jobbet får uppgradera till en Gs 450h för att få en bil med liknande kvalitet som Gs 300h. Men det blir ju inget onödigt tjafs annars.......

#149
2014-03-26 13:15

I vardagskörning är det ointressant med 0-100 värde och toppfart över 120 (OK, 150 då). Hur många ligger och drar rödljusrace hela tiden?

Då är det mer intressant med omkörningsprestanda. Särskilt på högsta växeln om det är en manuell.
Att bara göra som TV som använder delar av maxacctestet genom växlarna och kalla det för omkörningsacc är totalt stolligt. Vem stoppar i 2:an eller 3:an i en diesel för att köra om?

Jag tror nog att denna Lexus har kraft nog för att klara vardagen, om man sen gillar den eller inte, är en fråga om personlig smak.

#150
2014-03-26 15:02

Shogun - även om jag kan hålla med dig i mycket så är det väl faktiskt så att dina egna bilar faller in i kategorin "bilar med stenåldersteknik och en "durrande" dieselmotor där fram med höga och skadliga Nox utsläpp."
Lite som våra politiker som tycker att vi skall köra "miljövänliga" bilar men tydligen själva kör annat...:) Nåja - det var inte så illa ment men det är inte jämt så lätt att välja det miljömässigt rätta när det kommer till ens egna behov och inte minst ens ekonomiska resurser. Bilar får ju trots allt inte kosta "skjortan" för man skall ju kunna unna sig annat här i livet också.

#151
2014-03-26 15:41

Pi.

Helt rätt det är en "durrande" omodern diesel motor i båda som är gårdagensteknik, så jag tar inte illa vid mig för det det är ju sant! Även om den ena är miljöklassad i 5år.......sicket skämt! Trots utsläpp av de hälsoskadliga NOx partiklarna men de pratas det inte så mycket om i pressen och test av bilar bara Co2. Men i de nya utsläppskraven som var på G till 2020 var NOx på tapeten, därför sköts det på framtiden genom mutor till politiker. Hybrid ligger nog i tiden om några år har de bränsleceller till hjälp. Men det blir nog inte gratis......

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.