Nästa artikel
Lättare att räkna milpris med gas
Nyheter

Lättare att räkna milpris med gas

Publicerad 30 december 2013 (uppdaterad 30 december 2013)
Den som kör en gasbil betalar i dag per normalkubikmeter. Men mätaren i bilen visar hur mycket gas som är kvar i kilo. Nu ändrar branschen.

2014 introduceras kilogram som ny mätenhet för den som tankar fordonsgas. I kombination med att antalet tankstationer ökar hoppas fordonsgasbranschen nu på att det ska bli lättare att köra på gas.

Den stora fördelen med ändringen är att det blir lättare att räkna ut priset per mil, eftersom bränslemätaren i gasbilar visar i kilo. Samtidigt betalar man i dagsläget sin gas i kronor per normalkubikmeter.

Ändringen innebär också att Sverige anpassar sig till resten av Europa. I många länder betalar man redan i dag sin fordonsgas i kronor per kilo.

Bytet påbörjas i januari och branschen hoppas nu på att alla aktörer har bytt till det nya systemet innan första halvåret 2014 är slut. Bytet ska inte påverka priset.

Diskutera: Hur ser du på den nya mätenheten?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-12-30 20:19
Mr.Wheeler

På min bil, Passat EcoFuel, kan man ställa om mellan Nm3 och kg. En Nm3 är ungefär en liter bensin så att räkna med kilo är tycker jag är svårare.

#2 • Uppdaterat: 2013-12-31 09:55
Mythbuster

Det här är egentligen ett resultat av långvarigt arbete från Tyska bilindustrin som varit för lata att ange värdet i m3. Skulle någon anmält detta till konsumentverket skulle de troligen blivit fällda. Volvo har i alla år angett förbrukning i m3 och inte i kg. VW har som Mr W skrivit faktiskt anpassat sig efter några års envist skriva i enbart kg. Men.. spelar egentligen ingen roll i vad man skriver bara det är samma som på mätaren. Bäst hade dock varit om man kunde angett kWh, på så sätt skulle förbrukningen varit jämförbar oavsett gaskvalitet (det skiljer rätt mycket mellan ren biogas, propanspettsad biogas och naturgas).

#3 • Uppdaterat: 2014-01-01 11:14
duccedriver

Vad är då milpriset, på ett ungefär, på en gasbil tex. en passat?
Är den fördelaktig jämfört med diesel?
Bor i skåne, där det är hyfsat tätt med mackar, så det kunde vara ett alternativ.
Skulle vara kul att veta från nån som kör gas, har inte fått bra svar, de jag känner som kör gas har korta körsträckor och fokuserar på tjänstebilsförmån, så dom bryr sig inte.
Är det ett alternativ för en privatbilist, att köpa begagnad gasbil?

#4 • Uppdaterat: 2014-01-01 13:00
Mythbuster

Om man vill titta på passat som inte är Sveriges mest sålda bil så ligger priset per mil för variant, manuell med novembers förbrukningsdata och OKQ8 obemannad med dagens priser:
TDI 105 6,5:- (diesel)
TSI 160 multifuel 9,8 :- (bensin 95), 9,0 :- (E85)
TSI 150 ecofuel 10,1 :- (bensin 95), 9,3:- (biogas 50)

Dvs diesel är klart billigast. därefter VW flexifuel om man kör på E85 sendan ecofuel på gas. Alltid sämre ur kostnadsperspektiv att köra på bensin än på gas/E85 om man ser på bränslekostnaden.

Men... Det är stora skillnader på kvalitet (kWh/kg i gas) och priser. Billigast per m3 (de har inte bytt än) är boden på 10 sek/m3. Dyrast är Göteborg med drygt 15 sek/m3 men om man kompenserar mot energiinnehåll ligger Gävle, Simrishamn & Tomelilla sämst till. Värt att veta är att det inte är några 20% billigare på gas som garnbranschen försöker påstå. Gas är bra men ogillar starkt överdrifter.

#5 • Uppdaterat: 2014-01-02 11:21
Bortom

Bränslemätaren i gasbilar visar TRYCK, inget annat. I fossilbilar volym, inget annat.
Pumpen mäter gasen i kubikmeter. Det är helt onödigt att räkna om det till kg. Idioti helt enkelt. Typ som om mackarnas bränslepumpar skulle börja sälja bensin/diesel på vikt (kg) istället för liter. (1 liter bensin väger ca. 0,7kg, diesel ca.0.81kg). Hur mycket drar din bil? Jo; ett halv kilo per mil. Alla skulle tycka att det är idioti!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.