Nästa artikel
Lån och läckage vanligaste kontrollmissarna
Nyheter

Lån och läckage vanligaste kontrollmissarna

Publicerad 7 mars 2019
Vid köp av begagnad bil glömmer de flesta att kolla vätskenivåerna och undersöka om bilen är belånad.
Enligt en ny Sifo-undersökning som utförts på uppdrag av bilauktionsföretaget KVDbil är spekulanter till begagnade bilar bäst på att kolla serviceboken, men bara 17 procent tar reda på om bilen har lån eller om vätskenivåerna är låga, vilket skulle kunna indikera oljeläckage. 

Två av tre glömmer att kontrollera om säljaren är densamma som ägaren till bilen. Endast en av tre kontrollerar bilens bromsar. 
– Det är många detaljer som är viktiga att kontrollera vid köp av en begagnad bil och undersökningsplikten är omfattande. När en bil köps privat gäller köplagen, vilket innebär att köparen inte kan klaga på fel i efterhand om felen kunde ha upptäckts vid en undersökning, säger Karl Danowsky Prytz, marknads och produktchef på KVDbil.

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 8–11 september 2018. Totalt intervjuades 1.219 personer i åldern 16-79 år, varav 1.006 har tillgång till bil i hushållet.

Funderar du på att köpa begagnad bil? Utbilda dig med Vi Bilägares webbkurs för att göra ett så bra köp som möjligt. Läs mer om kursen här.

Diskutera: Vad är det viktigaste att granska innan man köper begagnad bil enligt dig?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-03-07 13:29
JorgenE

KVD? Bland de värsta hästhandlarna på norra halvklotet enligt mig. Att de ska få uttala sig om köptrygghet och råd är en skymf.
Inget ovanligt att de inte ersätter solklara fel på fordon, istället ska kunderna dra det till ARN och troligvis ännu längre innan något görs.

#2 • Uppdaterat: 2019-03-07 13:43
L. Mäkinen

JorgenE,
Det är väl så marknaden fungerar? Kommer man inte överens med en motpart är det ARN som gäller. Följer inte KVD ARNs rekommendationer? Jag har bara sålt bilar via dem och jag är nöjd.

#3 • Uppdaterat: 2019-03-07 19:50
JorgenE

Sålt bilar.. då har du inte smakat på andra sidan av myntet. Prova köpa något där som senare visar sig ha ett fel, som dessutom förelåg vid försäljningstillfället och du har en lång frustrerade process framför dig. Har talat med ett ett antal konsumentombudsmän som diplomatiskt uttryckt var allt annat än positiva när namnet nämndes.

#4 • Uppdaterat: 2019-03-07 20:54
L. Mäkinen

OK,
Jag har några bekanta som handlar där regelbundet, men de har väl aldrig fått fordon med fel på. Följer de ARNs beslut?

#5 • Uppdaterat: 2019-03-08 08:46
GTS

Vilket framsteg det var när politikerna gjorde så att lånet följer bilen och inte personen... -för svindlarna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.