Bild
Nästa artikel

Laddhybrid klarar 9 av 10 bilresor

Nyheter

Nio av tio körsträckor kan köras med endast el. Det enligt Vattenfall som låtit 30 familjer byta sin vanliga bil mot en laddhybrid.

Elbolaget Vattenfall presenterar nu en kartläggning av laddhybrider i verklig trafik. I samarbete med Volvo har 30 svenska familjer försetts med varsin prototyp av en laddhybrid.

Sedan all körning loggats under testperioden kan Vattenfall konstatera att nio av tio körsträckor var under 30 kilometer. Under 2012 lanserar Volvo nya laddhybriden V60 Plug-in Hybrid med en elektrisk räckvidd på 50 kilometer.

Med de siffrorna i åtanke drar Vattenfall slutsatsen att den absoluta majoriteten av alla bilresor kan köras på el.

– Så behovet av utökad infrastruktur för laddning av laddhybrider är begränsat. Framförallt visar projektet att laddhybriden helt kan fylla den konventionella bilens roll samtidigt som el ersätter större delen av det fossila bränslet, säger Johan Tollin, projektledare för samarbetet med Volvo.

Laddning av bilarna utfördes under testperioden i hemmet till 59 procent, 25 procent på jobbet och 7 procent på andra laddplatser.

– Resultaten visar att laddningsmöjligheter i hemmet och på arbetsplatsen är tillräckligt för att täcka det vardagliga körbehovet, som att åka till arbetet, hämta och lämna barn, åka och handla med mera, säger Johan Tollin, projektledare för samarbetet med Volvo.

Diskutera: Vad krävs för att du ska köpa en elbil eller laddhybrid?


Kommentarer

#1
2011-04-06 09:53

För de flesta bilägarna är det nog oväsentligt om bilen går att köra 30, 50 eller 100 km på enbart el.
Jag tror att den totala milkostnaden är avsevärt mer intressant.
En bil i den här storleksklassen som är dubbelt så dyr som laddhybrid jämfört med den konventionella måste köras väldigt långt innan den blir ekonomiskt försvarbar.

Sedan kommer ju miljöaspekterna in, men hur många har råd att ta personlig hänsyn till detta.

#2
mendefera
2011-04-06 10:00

Nej, toyota prius är inte inovativ! vägra köra japansk!

#3
2011-04-06 11:30

Vem vill ha en bensinbil som bara har en tank på 5 liter? Ingen, även om man "bara" kör 5 mil i snitt varje dag.

#4
2011-04-06 11:38

"Vad krävs för att du ska köpa en elbil eller laddhybrid?"

Att den finns att köpa och inte kostar mig mer bekymmer och pengar än min bil idag.

#5
2011-04-06 11:42

En laddhybrid går ju att köra på mer än elen. För övrigt håller jag med nuppe, med den brasklappen att jag hellre kör fossilt än gynnar våra korrupta svenska elproducenter.

#6
Storknut
2011-04-06 12:34

Är priset på Volvos ladhybrid rimligt tror jag att man kommer att sälja många bilar inte bara till företag utan även till privatpersoner. Vidare måste naturligtvis designen vara tilltalande som den är på tex samtliga Volvos modeller idag och inte se ut som ett Asiatiskt, Japanskt "missfoster" á la....!

#7
2011-04-06 12:35

Även jag håller delvis med "nuppe"
Det vore väl smartare av Volvo om man vill ha köpare av bilen att därför minska ner batteripaketet och därmed kostnaden med 40-50% eftersom man ju ändå räknat ut att 9 av 10 resor görs under 3 mil och det alltså är där behovet finns, så varför ska 10 av 10 kunder betala 50% mer för de svindyra batteripaketen för att kunna köra dubbelt så långt än man i 9 fall av 10 faktiskt gör när bilen ändå går att köra längre sträckor som en vanlig hybridbil när man bara behöver använda detta en gång av tio?
Tror att man får sälja betydligt fler bilar med ett mindre batteripaket då bilen kan säljas betydligt billigare än vad den tilltänka bilen kommer att kosta när den har ett batteripaket för 5 mils körning.

#8
2011-04-06 14:58

Re. mendefera.
Då det visat sig att även Volvo och andra biltillverkares bilar innehåller ca: 10 % Japanska delar så blir det svårt att "vägra köra japansk!”
Är inte Prius innovativ, vilka bilar är då innovativa?
Enligt VTI så kör Svenska damer 1 mil i snitt per dag och männen kör 2,6 mil per dag.
Enligt Toyota blir Priusen 3500-5000$ dyrare som laddbar bil.

#9
mendefera
2011-04-06 15:37

@PREVIA : Inte tror du väl att prius var först med hybrid drift bensin och el. kolla här t.ex på volvo ECC från 1992,

prius var tänkt främst för den japanska marknaden från början. och är värdelös som bil! japaner har aldrig varit innovativa och kommer aldrig att bli no way! men kopiera är det enda de kan! gäller alla asiater. 10% delar är japanska säger du, inte har de produktionsstopp för det om det ens stämmer.

#10
2011-04-06 18:33

mendefera: är du helt puckad eller? Volvo har väl aldrig producerat nån hybrid. Att visa upp en slags prototyp är nåt helt annat än verkligheten som Toyota levererar. Sorry, men volvo är 10 år efter i utvecklingen vad gäller hybrider. Man har ju inte ens fått ut någon på gatan än.

#11
2011-04-06 19:56

Om det fanns laddstationer på södermalm skulle det vara intressant med en elkärra. De e bara de i villa som kan ladda hemma idagsläget. Det är stockholm city, hornsgatan som har sämst luft så där borde man satsa på laddstationer i stället för att bara focusera på dubbdäck.

#12
mendefera
2011-04-06 19:59

tl_1 : har du ens tittat på länken jag lagt ut? det är en turbinmotor gasdriven t.o.m som börjar bli aktuellt nu. men som volvo var först med. dessutom har inte japanerna ens haft prototyp före, te.x tyskland och frankrike, tyskland hade byggt hybridbil sedan stenåldern så det är inte nytt! redan i början av seklet. el och fosilt drift! så är det ngn som är puckad borde det vara du. Det är först nu laddhybrider är aktuella det är inte för att de inte kunde producera före japan! volvo hade dessutom ekonomiska och statliga hinder!

#13
2011-04-06 21:33

Även om en laddhybridbil klarar 9 av 10 resor så är det högst 1 av 10 hushåll som klarar kostnaderna för batterierna i en sådan. Efter några år måste de bytas ut, och det kostar väldigt mycket pengar. Det blir dyrare än med vanlig bil även om laddströmmen är gratis.

#14
Granlund
2011-04-06 21:55

Japp, batterierna förlorar 5-10% per år i kapacitet vilket blir mycket dyrt. I Toyotas kommande plug-in är batteriet byggt för att hålla bilen ut. Men den blir kanske försenad nu pga katastrofen.

#15
2011-04-06 21:59

Ett 30-tal av Volvo Personvagnars underleverantörer finns i Japan. Flera av dem i de norra, värst jordbävningsdrabbade områdena. Bland annat köper Volvo växellådor, tillbehör till ljudanläggning, luftkonditionering och navigationssystem från fabriker i Japan.
http://www.dn.se/ekonomi/komponenter-fran-41-lander-blir-en-volvo
volvo ECC från ser man inte fler av på vägarna än turbinbilar från andra biltillverkare.

#16
2011-04-06 22:50

mendefera.

Länka till någon av de hybridbilar Tyskland producerat/serietillverkat som är lika avancerad som Toyota Prius. Försök inte att Tyskland på allvar introducerade hybriddriften, den uppgiften gjorde Toyota som utvecklat sedan 1960talet. 1997 stod Toyota Prius klar i serietillverkat utförande,och den var inte en kopia av Porsches tidigare bil på tal om kopiera...... Ganska många patent som skilljer dem emellan.......

För att jag ska köpa en elbil/laddhybrid krävs att de blir billigare än nu och när de introduceras på allvar.

#17
mendefera
2011-04-06 22:53

Shogun: Det är ingen idé att diskutera med ngn som inte fattar något orkar inte tyvär.

#18
2011-04-06 23:23

mendefera.

Det är inte lätt att argumentera när man inser att man har fel och "fattar" det......Bra!

#19
mendefera
2011-04-06 23:33

Men vem var först med principen och första bilen då? här står det fakta http://www.answers.com/topic/lohner-porsche-mixte-hybrid lohner mixte porsche var världens första hybridbil fatta? men då oljan var billig gick inte att vidareutveckla du pratar om 97 det här är 1899!!

#20
2011-04-06 23:52

Nu har du ändrat dig till vem som var först med "principen" för att få rätt, och då har du rätt! Men du ska inte på allvar mena att någon annan var före Toyota med att serietillverka hybridbilar på allvar och att tidigare så kallade hybridbilar var lika avancerade som Prius,det är det ingen annan hybridbil som är som tillverkades då Prius kom. Så denna Porsche var lika avancerad som Prius? Och vilka är det som nu kopierat Prius? Sök gärna på nätet på det också......

#21
mendefera
2011-04-07 00:17

Shogun@ vad spelar det för roll när vinnaren tar allt / the winner takes it all, ABBA, i det här fallet tyskland. Det är liksom hela grund idén/ tanken som räknas hur eller vad de ändrar har ingen betydelse. men idén har de visst norpat det hävdar jag iaf. Och volvo ECC´s gasturbin hybrid har jaguar på G med mer kompaktare gasturbin drift och el. Vem har kopierat volvo ECC det är prius volvo kom ju först. att serie tillverka det har de alltid gjort och det är de bäst på men att uppfinna glöm det. kopiera och masstillverka. planetväxel som finns i prius är väl inte japans uppfinning samma sak el-motorn.

#22
2011-04-07 10:47

Vet du överhuvudtaget vad du vill ha sagt "mendefera" ?
Du tycker inte om Japanska bilar ....punkt!
Men det blir de inte sämre eller mindre utav.

Ser fram emot dessa hybridbilar när de på riktigt är kostnadseffektiva men det kommer väl bilindustrin dra ut på några sekel till....( oljan måste tvärsina och folk börja cykla innan man på riktigt blir innovativa )

#23
2011-04-07 11:25

"Blockera" knappen kommer till användning igen......

#24
mendefera
2011-04-07 12:12

Re.Shogun det är bra! för att du inte vill inse fakta/verklighet och gillar troligen japanska bilar, jag har inte sagt att jag inte gillar japanska bilar men de har ingenting nytt att komma med. Hade det varit frankrike som hade kärnkraftsolycka så skulle det hagla massor av svordommar men när japan spränger 2 reaktorer så gör det inget ändå, är ju fel i skallen på ja behöver inte säga. kör du din riskokare skulle skaratta ihjäl mig om jag såg dig körandes. åk till usa där kryllar det av de tråkiga japaner och tyskar! men franska bilar får du drömma om.

#25
Granlund
2011-04-07 12:21

mendefera:
Köp en Prius så blir allt bra igen.

#26
mendefera
2011-04-07 12:30

Granlund@ Nej tack! inte ens i mina vildaste drömmar!

#27
2011-04-07 12:45

Som sagt "blockera" knappen är en bra uppfinning......förövrigt ska jag till Karlstad och titta på nya Peugeot 508 om det är någon tröst för dig. Och ja jag kör vidare i våran Toyota Auris 2,2diesel och Volvo S-70,V70,BMW 5 serie,Toyota Supra som sommar/entusiast bil. Man får inte bli enögd vad gäller bilar......;o)

#28
2011-04-10 10:52

Att Porsche plockade ihop en hybridbil redan sista året på förrförra seklet är imponerande, men det förtar inte Toyotas bedrift att vara först i modern tid med Prius. En synerligen välbyggd bil beträffande drivlinan som visat att såna kan vara minst lika pålitliga som konventionella bilar. Dessutom har de ju uppenbarligen bra batterilivslängd.
Det kan väl inte vara så mycket att tjafsa om.
Hanzzon kommer med en ovanlig och smart invändning beträffande Volvon. Om man anpassar batteristorleken så att den räcker till 90 % av de resor man normalt gör, så slipper man släpa på onödigt dyra och tunga batterier.
Naturligtvis är alla former av elbilar än så länge orimligt dyra, men utvecklingen får väl ha sin gång.
Herregud, vad kostade inte de första cd-spelarna? DVD-spelarna. BD-spelarna. Datorerna. Platt-tv.

#29
mendefera
2011-04-10 17:13

Re: Roy j de var inte först i modern tid, utan endast först i seriemässigt utförande. F.ö hade volvo ecc ett cw värde på så rekord låga 0,23 det är väl lägre än nuvarande prius på 0.25. förresten citroen sm från 1970 hade faktisk 0,25 i cw värde. vad tycker du om cw värdens betydelse?

#30
2011-04-10 21:53

Saab 92 hade också ett luftmotstånd i den klassen.
Cw-värdet är endast ett mått på formens betydelse. Även storleken avgör. Två fordon kan ha samma cw-värde men vara av olika torlek. Det med störst frontarea har högst luftmotstånd.
I stadstrafik kan man bortse helt från luftmotståndet. Andra faktorer är helt dominerande. Ligger man och drar längs en landsväg är läget förstås ett annat.
Jag kommer inte ihåg vid vilken hastighet som luftmotståndet normalt överstiger rullmotståndet. Det lär för övrigt variera en hel del.
Generellt har inte luftmotståndet så stor betydeles som vissa vill göra gällande.

#31
2011-04-11 01:45

Tack Roy J men detta var egentligen inte min idé, jag kopierade faktiskt bara Toyotas smarta tänk i deras snart kommande plugin-Prius till Volvo så kanske även dom inser att det är smartare att använda sig av ett batteri-paket som klarar mer än 9 av 10 resor när bilen ändå kommer att kunna köras som en "vanlig" hybridbil under längre resor om man som resultat får ett batteripaket som är 40-50% billigare och därmed kan sälja bilen till betydligt vettigare priser till betydligt fler, detta har Toyota redan insett men jag tycker även Volvo borde inse detta om man vill kunna konkurrera om att sälja några bilar.

#32
2011-04-12 12:49

Cd värden för olika bilar ser man här.
http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficients
CdA är kanske ett bättre värde där man tar hänsyn till bilens frontaria.
När tillverkare av bilar behöver hjälp med hybridiseringen av sina nya bilar tar dom hjälp av Toyota.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/motor/article2474860.ece
Citroen SM från 1970 har väl ett Cd värde på 0,39 enligt den här sidan.
http://www.histomobile.com/dvd_histomobile/usa/10/1970_Citroen_Sm.htm
eller den här sidan.
http://www.histomobile.com/dvd_histomobile/usa/10/1970_Citroen_Sm.htm
Men här står det faktiskt Cw 0,33
http://de.wikipedia.org/wiki/Str%C3%B6mungswiderstandskoeffizient

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.