Bild
Nästa artikel

Laddbar Q5 till hösten

Nyheter

Audis suv blir plug in-hybrid under namnet Q5 55 TFSI e quattro.

Räckvidden sägs enligt WLTP bli ”längre än 4 mil”. Men några exaktare siffror än så vill Audi i nuläget inte offentliggöra.

Det de däremot kan berätta är att Q5 som laddhybrid följer biltillverkarens nya sätt att benämna bilar utifrån effekt. 55 betyder i det här fallet 367 hästkrafter som levereras av en tvåliters, fyrcylindrig och turboladdad bensinmotor som jobbar ihop med en elmotor. Fyrhjulsdriften kopplas in vid behov och bilen avverkar noll till hundra kilometer i timmen på 5,3 sekunder. Toppfarten är satt till 239 kilometer i timmen. Litiumjonbatteriet på 14,1 kWh ligger under bagageutrymmet.   

Via en app går det att se laddstatus, samt styra uppvärmning eller nedkylning innan avfärd. Klimatanläggningen styrs då elektriskt. Körlägena som går att välja på är EV (bara el), Battery Hold (förbränningsmotor) och Hybrid (blandning av el/bensin). 

LED-strålkastare och sportsäten ingår i priset, som är okänt i Sverige, men i Tyskland kostar bilen från 60.450 euro.

Diskutera: Vad tycker du om Audi Q5?
 

Kommentarer

#1
2019-05-22 14:12

Vad jag tycket? Det är en skitfin kvalitetsbil från Audi som jag gärna skulle köpa om den finns med tex 3,0 liters Tdi dieselmotorn. Den svagare 2,0 liter Tdi diesel funkar också med hybridmotor. Bensinhybrid vill jag däremot absolut INTE ha. Har kört Audi sedan mitten av 00 talet och är otroligt nöjd med dem!

#2
2019-05-22 17:10

Problemet är att de flesta bilar med komfort och lite utrymme som är elektrifierade i någon mån har en prissättning som gör att ägarna egentligen inte bryr sig om Maluskostnaden. För de människor som inte klarar av Maluskostnaden ekonomiskt är dessa bilar inte lösbara inom rimliga kostnadsgränser.
Att Audin och Mercas "e-GLC" är fantastiskt fina bilar är en helt annan sak.
Audin börjar på +600kkr och Merca +700kkr.

#3
2019-05-22 17:28

Diesel är dött

#4
2019-05-22 18:03

Låg
*Det är en skitfin kvalitetsbil* = Det är en skitbil av dess like!
Som är bevisad genom alla kvalitets bekymmer; Olje- drickande motorer
Fuskande med avgasutsläpp som de inte klarade av
Växellådor, jag skall inte upprepa alla bekymmer igen de är ju världs kända.
Från en missnöjd, för detta Audi ägare

#5
2019-05-22 18:06

GRP
Diesel är dött!
Trots att de har extremt låg Co2 utsläpp som skonar klimatet.

#6
2019-05-22 21:32

Aldrig mer Audi:
Då har du haft extrem otur eller så lobbar du mot VAG av nån orsak. Jag är inne på min tredje Audi och har aldrig haft några speciella fel men små irriterande fel har jag anmärkt på flera gånger. Är man kräsen Audiägare ställer man höga krav på bilen men jag kommer lätt att köpa en till läcker dieseldriven Audi vid nästa bilbyte men det tar några år tills det blir byte igen. Min Audi dieselbil är av modellår 2018.

#7
2019-05-23 14:24

@Låg, Jag instämmer med @Aldrig mer Audi. Vi köpte vår Audi Q5, sprillans ny med all utrustning vi ville ha, vi trodde att vi skulle få vår drömbil. Efter 8månaders ägande hade den varit inne på verkstaden 4gånger, sista gången stod verkstadspersonalen och sa rakt ut - Vi kan inte laga den...

Felen som bilen hade var följande:
Bilen starade typ 50% av gångerna man tryckte på knappen, men ofta fick man trycka två gånger, detta kunde inte Audi åtgärda, och det var dessutom ett fel som alla deras bilmodeller är befästa med. Ska man vara säker på att bilen ska starta så måste man hålla knappen nedtryckt.
Höger bakruta gick inte att stänga alla gånger, som värst var jag tvungen att med nyckeln hålla låsknappen intryckt för att elhissmotorn skulle börja jobba och sen samtidigt dra upp rutan med handkraft. Detta klarade de inte heller av att reparera trots tre reperationsförsök.

Utöver detta så var svarstiden på växellådan så extrem att det blev en trafikfara för min fru som sällan körde bilen.

Vi har haft flera Audi bilar förut innan denna, och vi var så säkra på att vi köpte en kvalitetsprodukt att vi inte ens provkörde bilen innan vi slog till, bara provsatt i bilhallen.

Efter dessa 8månader så hävde vi bilköpet och handlaren tog tillbaka bilen. Nu åker vi Volvo istället och är väldigt nöjda!

#8
2019-05-25 09:42

Zoux:
Visst kan man ha otur och få ett måndagsexemplar även från Audi men på det stora hela tillverkar Audi riktigt kassaskåpsfina bilar med grym kvalitet. Jag / vi har ägt flera bilmärken och kan konstatera att inget slår Audis kvalitet i mekanik, rostskydd, körkänsla, komfort etc. Har en kollega som körde en Lexus 450h som tjänstebil som menade att den var en överreklamerad japanare med dålig sittkomfort o kass skuff och tillika hög soppaförbrukning, det var en bensinare tror jag. Volvo har jag aldrig ägt men antar att den inte är lika skön som Audi. Vi har just nu två Audin i familjen, jag o frun min. Jag har haft tre egna diesel Audin och vet att bättre bil finns nog inte att köpa till rimligt pris.

#9
2019-05-27 12:28

Låg:
Att en Lexus är trist förstår jag, inget annat att vänta sig av en sminkad Toyota, precis som flera av Audis modeller är sminkade VW bilar.

Volvo har med sin SPA plattform gjort ett gigantiskt kliv och är helt uppe i premium segmentet, jag kan inget annat än varmt rekommendera dem för dig nästa gång du ska byta bil. Men som sagt, det gäller bara deras nya line-up, baserad på SPA. Inte äldre eller för den delen kinesiska utvecklade XC40 som baseras på någon plattform från Kina, det är inte en Volvo.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.