Bild
Nästa artikel
Kia lanserade nyligen Optima Sportswagon som laddhybrid. Modellen är en billigare utmanare till Volkswagen Passat GTE och det visar sig i statistiken för juni månad.

Laddad framfart för Optima

Nyheter

Att Kia har lanserat en kombi som laddhybrid visar sig vara ett lyckokast.

När branschorganisationen Power Circle summerar antalet nyregistrerade laddbara fordon i juni är resultatet en ny rekordmånad. 1.333 nya laddbara bilar tillkom under juni, vilket är bästa månaden för 2017 totalt sett. Just nu rullar 35.053 laddbara bilar på de svenska vägarna.

74 procent av de laddbara bilarna som registrerades under juni månad var laddhybrider. Volkswagen Passat GTE och Mitsubishi Outlander PHEV är fortsatta favoriter, med 245, respektive 134 nya fordon i juni, men nykomlingen Kia Optima SW spurtade upp till en tredjeplats med 98 nya bilar i juni. Lågt pris och lågt förmånsvärde bäddar för en tjänstebilsfavorit, vilket också Vi Bilägares reporter Mikael Schultz trodde när han provkörde bilen nyligen.

Laddhybriden Volvo V60 hade ett dåligt månadsresultat med endast två nya bilar på marknaden: ”Det märks tydligt att svenska folket tröttnat på de gamla laddbara bilarna som släpptes för flera år sen. Nu vill man ha nya och bättre bilmodeller och många sätter sin förhoppning till de två kommande åren då flertalet nya laddhybrider och elbilar kommer att lanseras”, skriver Power Circle i sitt pressmeddelande.

När det gäller elbilar blev Renault Zoe månadens nummer ett med 93 bilar, följd av Tesla Model S och X med 69, respektive 55 nya fordon.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 

Kommentarer

#1
2017-07-12 13:10

"Lågt pris" vet jag inte om man beskylla Optima för att ha. Visserligen får man mer leksaker för pengarna än om man köper en Passat GTE, men därifrån är steget långt till "lågt".
Jag tror att Kia Niro kommer plocka kunder när den kommer med sladdanslutning.

#2
2017-07-12 13:14

Helt otroligt att det tagit sådan lång tid att få ut en vanlig kombi bil på marknaden som är snål och med hybrid teknik. Nu sprutar tillverkarna ut massor med nya SUV modeller istället för att lägga kraften på viktigare saker som hybrider av vanliga bilar. Att först bygga en SUV, för att sedan förse den med hybrid/el för att få ned förbrukningen till nivå som en vanlig bil utan el/hybrid är rena slöseriet med tid och miljön, ett nollsummespel...

Jag hoppas folk kan sluta köpa SUV, tjänstebilsmarknaden är viktig för miljön... det är här de flesta bilar kommer som nya ifrån. Rika nybilsägare måste också se till att köpa "rätt" bil, snålare modeller .. typ Prius, eller andra välkänt snåla vanliga bilar som kommer att ligga till grund för beg marknaden i framtiden. Bilen som rullar ut ur bilhallen ny idag måste vara snål, annars gör vi aldrig några miljövinster utan utsläppen kommer att öka ännu mer. Vem vinner något på att vi står där med en beg marknad med SUV's som var omoderna redan dag ett? Ingen vill äga törstiga bilar som begagnat, utan enkla bilar som funkar. Fyrhjulsdrift är inte heller positivt på beg marknaden.

#3
2017-07-12 14:17

Vargen, Marknaden jobbar inte fortare än så här.
Angående Optiman så skrev jag under en annan nyhet att "vi" tjänstebilister får loss dem för under 7,5 pbb, men att en privatkund vackert får slanta upp över 400 kkr. Niro med sladd kommer absolut att locka till sig fler privatkunder!

#4
2017-07-12 16:53

Marknaden jobbar precis i den takt de själva väljer. Det är inga problem för någon biltillverkare att redan idag ta fram en snål laddhybrid med skaplig räckvidd. Men vad ska de då ha för nyheter och försäljningsargument "i morgon"? Modellsläppen är planerade in i minsta detalj. Först ska bilkonsumenterna köpa dagens bilar. Om något år är det dags att köpa en ny lite förbättrad version. Sedan släpps en ny ännu lite mer förbättrad som kunderna bara måste ha. Och så fortsätter det... Speciellt nu i det inledande skiftet mellan el och fossil kommer vi få se ett helt gäng "förbättrade" hybrid-modeller släppas varje år. Den som inte absolut måste köpa en hybrid/el just nu gör nog klokt i att vänta några år till marknaden svängt in en aning.

#5
2017-07-12 17:02

Jag köper en när det finns ekonomi i det. Du ska köra många mil för att det ska löna sig med en hybrid för 420 000 istället för motsvarande bensinare på 220 000. Sen kan man ju köra en för att man tror det gör skillnad klimatmässigt men ekonomin talar emot.

#6
2017-07-12 17:11

Mattse, jag hoppas att bilden du målar upp är osann. Att biltillverkare håller inne med teknologi som inte efterfrågas låter otroligt. Tjänstebil förarna bryr sig inte om miljön, de betalar inte ens hälften vad bilen kostar att äga/köra. Vi andra får dessa bilar som begagnade. Det går åt fel håll eller för långsamt när det gäller våran miljö.

#7
2017-07-12 17:33

1. Det heter teknik, inte teknologi!
2. Tjänstebilsköparna betalar ungefär lika mycket för sina bilar som privatbilsköparna. De förstnämnda tjänar in lite grann på förbrukningsartiklar, typ vinterdäck, torkarblad, spolarvätska osv men några stora summor är det inte.
3. Biltillverkare släpper inte produkter som konsumenterna inte vill ha. Är det svårt att förstå? Det är ingen djävulsk plan att suga på någon slags teknikkaramell. Det är sunt förnuft!

#8
2017-07-12 20:00

Swemba, vad jag vet så betalar man förmånsvärdet... och det är långt under mot om du köpt bilen och ägt den. Hur tror du annars XC60 kunnat vara en toppsäljare? Eller är det en "förnuftig" bil tycker du?

#9
2017-07-12 21:59

Det är dumt att inbilla sig att alla tillverkare har tekniskt kunnande att producera laddhybrider. Visst kan man ge någon av underleverantörerna en hög pengar för något som redan finns klart, men man ger samtidigt bort en del av framtida säljargument och inkomstmöjligheter.

#10
2017-07-12 22:11

@Styggavargen, vem betalar resten tror du?

#11
2017-07-13 08:09

Styggavargen: Indirekt eller direkt beroende på företag betalar den anställda såklart mer än bara förmånsvärdet, antingen genom ett synligt bruttolöneavdrag som är olika stort beroende på hur bilen är eller icke synligt genom en lägre lön än vad man hade erhållit utan förmånsbil. Självklart ger inte företag bort bilar gratis hur gärna du än vill tro det. Jag t:ex betalar på sista raden c:a 4900 kr för min V90 jag har som förmånsbil. Ja det är lite billigare än om jag hade haft den privat men inga stora summor billigare. Utan det jag tycker är det bra med förmånsbil som för mig är att jag vet exakt vad bilen kostar mig varje månad, slipper överraskningar som reparationer m.m. och behöver inte tänka på värdeminskningen om jag kör några hundra mil extra på semestern. Sen så är det inte många företag som låter de anställda välja bil hur som helst utan gränsen för utsläpp på bilen man väljer sänks varje år. Vi måste välja bil som släpper ut mindre än 139 g/km t.ex.

#12
2017-07-13 09:04

Om inte förmånsbilar vore fördelaktiga för både företaget (konkurrensfördel avseende arbetskraften) och inte minst för den anställde så skulle knappast alla dessa relativt dyra bilar väljas av de anställda som kan utnyttja denna "ägande-form". Så jag håller nog med Vargen - givetvis är det fördelaktigt annars skulle det knappast förekomma i den omfattning det gör. Så ni som anser att det bara är lite billigare med era förmånsbilar - testa att köpa en lika dyr bil privat vid nästa bytestillfälle istället för att ta en förmånsbil så får ni se vad det i verkligheten kostar. Tror faktiskt inte att många av er riktigt förstår hur stor den verkliga kostnaden är - inte minst själva värdeminskningen och även servicekostnaderna. Och "oförutsedda" kostnader brukar sällan förekomma under bilens normala leasingtid - ofta 3 år. Vissa märken har ju dessutom 5 års eller 7 års garanti vilket borde minska riskerna ytterligare vid privatköpet.

#13
2017-07-13 09:30

@Pi, det stämmer inte. Är det förmånligt för arbetstagaren så beskattas denne för detta motsvarande. Och som vanligt så vrids påståendena hejvilt för att passa den egna agendan. Vi har inte hävdat att det inte är förmånligt alls. Som sagt, man tjänar lite fortfarande, framförallt på kringkostnader men det är inte mycket. Styggavargen är expert på att häva ur sig grundlösa påståenden. Att tjänstebilsförarna inte ens skulle betala hälften av vad bilen kostar stämmer inte! Finansieringsmässigt är det nästan inga skillnader alls med tjänstebil jämfört med t ex privatleasing, beroende på aktuella erbjudanden så klart.
Dessutom får du lägre milersättning med tjänstebil än du får med privatfinansierad bil så skillnaderna äts upp mer än vad man tror.

#14
2017-07-13 09:37

Självklart är det en förmån att ha förmånsbil. För egen del hade jag möjlighet att få några tusenlappar till i lön eller en bil för max 7,5 PBB och med max 120 g CO2/km. De mil jag kör i tjänsten får jag betydligt sämre betalt för än om jag hade haft egen bil. Det kräver att man har en bränslesnål bil om det ska gå ihop så jag inte betalar bränslekostnaden för att få arbeta.

#16
2017-07-13 10:17

Swemba - vad är t ex förmånsvärdet för en laddhybrid ? Och varför tror du att bl a dessa bilar blivit poppis bland förmånsbils-förare ? Inte är det för att dom kostar i närheten av vad ett privatköp kostar - det kan jag i alla fall tipsa dig om. Sen är jag fullt medveten om att det är som Mäkinen säger att man får lägre milersättning för i detta läget skall ju milersättningen i huvudsak bara täcka bränslekostnaden eftersom förmånsbils-tagaren inte i nån större utsträckning betalar för driftkostnader och värdeminskning. Å andra sidan lär milersättningen för en privatägd bil knappast täcka de reella kostnaderna som finns för dessa idag. Sen beror det ju på hur olika företag hanterar dessa - t ex kan man få löneavdrag men såvitt jag minns så kan detta sen kvittas emot förmånsvärdet. Inte helt lätt att ha en seriös diskussion via ett forum men även jag har jobbat på företag med förmånsbilar så helt bortkommen är jag inte i ämnet - även om jag inte är helt uppdaterad på vad som gäller idag.

#17
2017-07-13 10:20

Henrik M, du har rätt och Swemba tolkade mig fel. Det jag säger att det är billigare att ha en förmånsbil, eftersom jag själv haft det någon gång så vet jag att bilen jag haft skulle jag definitivt inte haft om jag köpt den privat. När man slipper betala däck, service och annat dyrt och dessutom kunna köra runt med en ny dyr bil relativt billigt skulle nog inte många säga nej till. Bilen man plockar ut, typ en V90/XC60 eller motsvarande är inga direkt billiga bilar att äga och köra runt med. Men jag undrar nog inte om Volvo's försäljning av bilar i Sverige mer än hälften består av tjänstebilar. Det är alla fall min gissning.

#18
2017-07-13 10:42

@Styggavargen, tolkade dig fel? "Tjänstebil förarna bryr sig inte om miljön, de betalar inte ens hälften vad bilen kostar att äga/köra." Går det att tolka på fler sätt?

#19
2017-07-13 11:07

Pi: Ja, om man har ett Nettolöneavdrag på lönen så kan man ta med det i sin deklaration och få ett visst avdrag, men få företag kör med nettolöneavdrag utan det är bruttolöneavdrag som gäller för flertalet och det får/kan du ej ta med i din deklaration.

Styggavargen: Som jag skrev tidigare, ja, det är billigare ha förmånsbil än att äga motsvarande bil privat, vad jag menade är att det är inte så mycket billigare som många vill göra gällande. Innan jag valde en tjänst med förmånsbil ägde jag mina bilar privat och hade motsvarande bilar, bland annat hade jag en XC60 privatköpt. Som sagt, så himla mycket billigare är det inte, men, för min egen del uppskattar jag att alltid veta vad bilen kostar mig per månad.

På mitt företag är det många som har möjlighet att plocka förmånsbil men som inte väljer att göra det då de tycker det blir för dyrt, då de är såna som kör 100.000 kronors begagnat till vardags och då blir det inte förmånligare för dem med en förmånsbil som kostar dem mellan 4 och 5.000 i månaden på sista raden. Då kör de hellre privat bil till och från jobbet och sen "loggad" företagsbil på arbetstid.

#20
2017-07-13 11:38

Men skall man jämföra så är det ju inte en ny förmånsbil för säg 350.000 kr mot en privatägd begagnad bil för 100.000 kr utan lika mot lika. Och artikeln som rikast länkade till bekräftar ju definitivt att det är väldigt förmånligt med förmånsbilar idag och av bilvalen att döma allra mest förmånligt med de dyraste bilar man kan klämma in under gällande begränsningar. Tror som sagt inte att försäljningsstatistiken sett likadan ut om inte förmånsbilar existerade. Vi köper ju ovanligt stora bilar i Sverige - t ex bara i jämförelse med grannlandet Danmark. Har ingen aning om deras förmånsbils-reglemente men gissningsvis är det inte lika förmånligt med större och dyrare bilar där.

#21
2017-07-13 11:46

@Pi, tror det har att göra med att många som är berättigade till tjänstebil genom jobbet inte ser leasingkostnaden eller förstår att om de inte tar en tjänstebil så kan de i de flesta fall få leasingkostnaden som lönepåslag i stället.

#22
2017-07-13 14:06

En fördel med vissa modeller på tjänstebilsmarknaden är väl att de är har rätt bra rabatter. Se tex Mercas Fleet Editions osv. Stora företag som köper många bilar får bättre priser bara genom att vara stora kunder, något som man som privatperson får vara bra len i käften för att matcha.

#23
2017-07-13 18:05

Tjänstebilar föryngrar landets vagnpark.

#24
2017-07-13 18:09

Där tror jag att du har rätt, Mäkinen. Med privatköpta bilar som ersättning för alla tjänstebilar så hade nog "användningstiden" hos 1:a ägaren varit längre, dessutom är jag rätt övertygad om att storleken på bilarna i gemen varit lite mindre.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!