Nästa artikel
Laddad framfart för Optima
Nyheter

Laddad framfart för Optima

Publicerad 12 juli 2017 (uppdaterad 13 juli 2017)
Kia lanserade nyligen Optima Sportswagon som laddhybrid. Modellen är en billigare utmanare till Volkswagen Passat GTE och det visar sig i statistiken för juni månad.
Att Kia har lanserat en kombi som laddhybrid visar sig vara ett lyckokast.
När branschorganisationen Power Circle summerar antalet nyregistrerade laddbara fordon i juni är resultatet en ny rekordmånad. 1.333 nya laddbara bilar tillkom under juni, vilket är bästa månaden för 2017 totalt sett. Just nu rullar 35.053 laddbara bilar på de svenska vägarna.

74 procent av de laddbara bilarna som registrerades under juni månad var laddhybrider. Volkswagen Passat GTE och Mitsubishi Outlander PHEV är fortsatta favoriter, med 245, respektive 134 nya fordon i juni, men nykomlingen Kia Optima SW spurtade upp till en tredjeplats med 98 nya bilar i juni. Lågt pris och lågt förmånsvärde bäddar för en tjänstebilsfavorit, vilket också Vi Bilägares reporter Mikael Schultz trodde när han provkörde bilen nyligen.

Laddhybriden Volvo V60 hade ett dåligt månadsresultat med endast två nya bilar på marknaden: ”Det märks tydligt att svenska folket tröttnat på de gamla laddbara bilarna som släpptes för flera år sen. Nu vill man ha nya och bättre bilmodeller och många sätter sin förhoppning till de två kommande åren då flertalet nya laddhybrider och elbilar kommer att lanseras”, skriver Power Circle i sitt pressmeddelande.

När det gäller elbilar blev Renault Zoe månadens nummer ett med 93 bilar, följd av Tesla Model S och X med 69, respektive 55 nya fordon.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-07-12 13:10
L. Mäkinen

"Lågt pris" vet jag inte om man beskylla Optima för att ha. Visserligen får man mer leksaker för pengarna än om man köper en Passat GTE, men därifrån är steget långt till "lågt".
Jag tror att Kia Niro kommer plocka kunder när den kommer med sladdanslutning.

#2 • Uppdaterat: 2017-07-12 13:14
Styggavargen

Helt otroligt att det tagit sådan lång tid att få ut en vanlig kombi bil på marknaden som är snål och med hybrid teknik. Nu sprutar tillverkarna ut massor med nya SUV modeller istället för att lägga kraften på viktigare saker som hybrider av vanliga bilar. Att först bygga en SUV, för att sedan förse den med hybrid/el för att få ned förbrukningen till nivå som en vanlig bil utan el/hybrid är rena slöseriet med tid och miljön, ett nollsummespel...

Jag hoppas folk kan sluta köpa SUV, tjänstebilsmarknaden är viktig för miljön... det är här de flesta bilar kommer som nya ifrån. Rika nybilsägare måste också se till att köpa "rätt" bil, snålare modeller .. typ Prius, eller andra välkänt snåla vanliga bilar som kommer att ligga till grund för beg marknaden i framtiden. Bilen som rullar ut ur bilhallen ny idag måste vara snål, annars gör vi aldrig några miljövinster utan utsläppen kommer att öka ännu mer. Vem vinner något på att vi står där med en beg marknad med SUV's som var omoderna redan dag ett? Ingen vill äga törstiga bilar som begagnat, utan enkla bilar som funkar. Fyrhjulsdrift är inte heller positivt på beg marknaden.

#3 • Uppdaterat: 2017-07-12 14:17
Grosser

Vargen, Marknaden jobbar inte fortare än så här.
Angående Optiman så skrev jag under en annan nyhet att "vi" tjänstebilister får loss dem för under 7,5 pbb, men att en privatkund vackert får slanta upp över 400 kkr. Niro med sladd kommer absolut att locka till sig fler privatkunder!

#4 • Uppdaterat: 2017-07-12 16:53
Mattse

Marknaden jobbar precis i den takt de själva väljer. Det är inga problem för någon biltillverkare att redan idag ta fram en snål laddhybrid med skaplig räckvidd. Men vad ska de då ha för nyheter och försäljningsargument "i morgon"? Modellsläppen är planerade in i minsta detalj. Först ska bilkonsumenterna köpa dagens bilar. Om något år är det dags att köpa en ny lite förbättrad version. Sedan släpps en ny ännu lite mer förbättrad som kunderna bara måste ha. Och så fortsätter det... Speciellt nu i det inledande skiftet mellan el och fossil kommer vi få se ett helt gäng "förbättrade" hybrid-modeller släppas varje år. Den som inte absolut måste köpa en hybrid/el just nu gör nog klokt i att vänta några år till marknaden svängt in en aning.

#5 • Uppdaterat: 2017-07-12 17:02
rikast

Jag köper en när det finns ekonomi i det. Du ska köra många mil för att det ska löna sig med en hybrid för 420 000 istället för motsvarande bensinare på 220 000. Sen kan man ju köra en för att man tror det gör skillnad klimatmässigt men ekonomin talar emot.

#6 • Uppdaterat: 2017-07-12 17:11
Styggavargen

Mattse, jag hoppas att bilden du målar upp är osann. Att biltillverkare håller inne med teknologi som inte efterfrågas låter otroligt. Tjänstebil förarna bryr sig inte om miljön, de betalar inte ens hälften vad bilen kostar att äga/köra. Vi andra får dessa bilar som begagnade. Det går åt fel håll eller för långsamt när det gäller våran miljö.

#7 • Uppdaterat: 2017-07-12 17:33
Swemba

1. Det heter teknik, inte teknologi!
2. Tjänstebilsköparna betalar ungefär lika mycket för sina bilar som privatbilsköparna. De förstnämnda tjänar in lite grann på förbrukningsartiklar, typ vinterdäck, torkarblad, spolarvätska osv men några stora summor är det inte.
3. Biltillverkare släpper inte produkter som konsumenterna inte vill ha. Är det svårt att förstå? Det är ingen djävulsk plan att suga på någon slags teknikkaramell. Det är sunt förnuft!

#8 • Uppdaterat: 2017-07-12 20:00
Styggavargen

Swemba, vad jag vet så betalar man förmånsvärdet... och det är långt under mot om du köpt bilen och ägt den. Hur tror du annars XC60 kunnat vara en toppsäljare? Eller är det en "förnuftig" bil tycker du?

#9 • Uppdaterat: 2017-07-12 21:59
L. Mäkinen

Det är dumt att inbilla sig att alla tillverkare har tekniskt kunnande att producera laddhybrider. Visst kan man ge någon av underleverantörerna en hög pengar för något som redan finns klart, men man ger samtidigt bort en del av framtida säljargument och inkomstmöjligheter.

#a • Uppdaterat: 2017-07-12 22:11
Swemba

@Styggavargen, vem betalar resten tror du?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.