Bild
Nästa artikel

Kvalitetsproblem i Model S

Nyheter

Teslas Model S har förändrat synen på elbilar. Men allt fler kvalitetsproblem börjar nu synas.

Amerikanska bilprovaren edmunds.com var från början lyriska över Model S och köpte en för att långtesta. Efter en grundlig utvärdering så ser de en del problem med bilen.
 
Även om Tesla har fixat alla fel som uppstått utan kostnad, antingen som garantiärende eller goodwill, så har det varit många fel. Edmund.com skriver att de är inne på sin fjärde drivlina och deras läsarkommentarer indikerar att det är fler som har liknande upplevelser. Den vanligaste anledning till drivlinebyten är ett missljud. Om det beror på ett allvarligt fel är oklart, men Tesla byter drivlinan när det uppstår.
 
Den populära amerikanska konsumenttidskriften Consumer Reports rapporterar liknande problem. De gav också Tesla Model S extremt höga betyg från början men har nu backat något efter längre utvärdering. Bland annat så slocknade skärmen, som styr fera nödvändiga funktioner, och fick återställas på verkstad.
 
Tesla säger att de prioriterar service och därför byter delar även om de inte tror att det är nödvändigt för att inte riskera framtida problem.

Källor: Edmunds.com, Green Car Reports, Reuters.

Diskutera: Vad tycker du om Tesla Model S?

Kommentarer

#1
2014-08-12 12:08

Kvalitetsproblem? Fjärde drivlinan! Låter väl mer som katastrof.

#2
2014-08-12 12:29

I dagsläget har elbilen ingen framtid.

#4
2014-08-12 13:00

Elon skojade ju lite vid ett tillfälle och sade att endast 6 detaljer behövdes bytas/servas på en Tesla, 4 däck och två torkarblad.
Sanningen är ju att Model S inte innehåller speciellt många rörliga/mekaniska komponenter.
Drivlinan (Drive Unit) utsätts dock för hårda påfrestningar, då många förare utnyttjar den sanslösa accelerationen. Tesla måste därför uppdatera drivlinan så den klarar av dessa krafter.
Vad skiljer drivlinan mellan de olika varianterna, har t.ex. P85 kraftigare dimensionerad drivlina än övriga modellvarianter?

#5
2014-08-12 14:03

Teslas kvalitetsproblem kan innebära att proppen sätter stopp för elbilsmarknaden och att den förväntade nya strömmen av kunder inte ligger i rätt fas och polaritet med finansiärernas visioner.

#6
2014-08-12 14:22

@Rafael: Väntar med spänning på en fortsättning.

#7
2014-08-12 14:43

Om en bil är full av fel eller är felfri har ingen betydelse – det enda människor bryr sig om är om den är populär eller inte.

#8
2014-08-12 15:38

Gissningsvis är det nog bara batterikapaciteten som skiljer de olika versionerna frånsett rena utrustningsdetaljer - men jag har ärligt talat inte detaljstuderat specarna. Att batterikapaciteten skiljer är dock helt klart.

#9
2014-08-12 17:03

Nu var bilen som edmunds fick en tidigt producerad och därmed kanske lite mer förståeligt att den hade såna problem men inte låter det direkt förtroendegivande med detta efter 4800 mil:

Suspicious noise Replace first drive unit Warranty
Car died roadside Replace second drive unit Warranty
Suspicious noise Replace third drive unit and ride height sensor Warranty
Car died roadside Replace main battery Warranty
Touchscreen froze Replace main display screen Warranty
Optional 21-inch rear tires worn to cords prematurely Replace rear tires and fix alignment Warranty
Car died roadside Replace 12-volt battery and cables Warranty
Steering wheel creak Shim and torque sub-frame bolts Warranty
Odd noise from undercarriage Rerouted logic harnesses per TSB Warranty
Sunroof will not work Replace broken sunroof deflector Warranty
Driver door opens automatically Replace driver door handle mechanism Warranty
Recall issued Battery shield kit installed Warranty
TSB issued Inspect joints for all lower control arm washers Warranty
TSB issued Update firmware to version 5.8.4 Warranty
TSB issued Update firmware to version 5.11 Warranty
TSB issued Replace front bumper carrier bolts Warranty
TSB issued Install rear upper camber bolts Warranty
TSB issued Replace side motor mount Warranty
TSB issued Replace front floor mats, install rear floor mats Warranty
Left radiator shutter faulty Replace center louvers Warranty
Lug nuts beginning to swell Replace all 20 lug nuts Warranty
Cracked vanity mirror hinge Replace cracked vanity mirror hinge Goodwill
Humming noise at start-up Install AC compressor NVH cover Goodwill
Vanity mirror hinge cracked Replace missing charge cord trim piece Goodwill
Touchscreen froze Manual reset (required 9 times during test) None
Windows lowered automatically Unresolved, happened twice None
TPMS confused Unresolved, happened once None
Condensation in taillight Unresolved prior to sale None

http://www.edmunds.com/tesla/model-s/2013/long-term-road-test/wrap-up.html

Nåja, de lär väl sig så småningom. Synd om inte då Teslan är den första riktigt användbara elbilen.

#10
2014-08-12 17:14

Alla som jobbar med bilar känner igen problemen. Så fort en helt ny modell släpps kommer det alltid en massa barnsjukdomar oavsett märke. Att då starta ett helt nytt märke kan jag tänka mig är lite värre då man kanske inte har rutinen att hantera allt rätt!

#11
2014-08-12 17:49

Tyvärr blir det ofta en del fel i början på en helt ny modell. Min Model S fick just ny motor/drivenhet vid 3000 mil pga knappt hörbart klonk vid på och avdrag. Annars har jag inte haft de problem som beskrivs i artikeln. Klonket på min bil kvarstår dock, verkar vara ett glappt motorfäste, så drivenhetsbytet var i onödan. Eftersom drivenheten är så liten och går snabbt att byta har Teslas policy varit att byta hela enheten så fort en kund klagat på missljud. Det ska de tydligen sluta med nu när de identifierat vad problemen är och kan åtgärda på plats enligt vad som sades på Q2 analytikermötet: http://www.media-server.com/m/p/bbz2caea

#12
2014-08-13 09:32

trasten, Jag håller helt med dig att det är mer eller mindre vanligt med mycket barnsjukdomar på nya modeller på i stort sett alla märken. Men tar vi min Prius 3 som exempel så var det en helt ny modell när den kom 2009 där min bil är tillverkad första halvåret tillverkningen startade. Den har hitintills drabbats av 2st fel på dryga 21 000mil varav det första (vattenpump) inträffade vid 17 000mil och det andra som var en givare i hybridsystemet inträffade vid 20 000mil.
Toyota har förbättrat båda dessa komponenter senare i tillverkningen och för felet som inträffade vid 20 000mil har man nu även återkallat tidigt tillverkade bilar för att det inte ska inträffa.
Men jämför man dessa två fel under 21 000mil med Teslan i testet eller många andra helt nya modeller så ligger detta på en helt annan nivå i felfrekvens.
Så Tesla har ett otroligt jobb framför sig med risk för väldigt höga garantikostnader/alternativt missnöjda kunder i längden som jag tyvärr tror kan bli väldigt tufft för märket vilket är synd då jag gillar bilarna skarpt i övrigt!

#14
2014-08-15 23:38

Nu införs en ny väldigt generös garanti på drivlinan:

http://www.teslamotors.com/blog/infinite-mile-warranty

#15
2015-01-07 21:10

Jag har kört några BMW dieslar senaste 9 åren. Totalt har jag tillryggalagt över 60 000 mil. Under de milen har en enda bromsskiva bytts. Inga lampor, eller andra saker. INGA problem någonsin. De bara går och går.
Nu har jag köpt en Tesla S och hunnit köra ett antal mil. Mina intryck är följande. Med avancerad teknik och genomtänkt koncept och egna laddstationer har man gjort något unikt. En mycket bra produkt. Utmärkta köregenskaper och antisladd/traction control i världsklass. Vad jag däremot inte gillar är att man byggt världens mest innovativa produkt utan att tänka på att det är en bil. En bil färdas man i och Musk utlovar upp till 50 mil. Då skall man sitta där en stund och kanske ha passagerare som vill ha med sig lite grejor. En bil i miljonklassen skall inte ha en kupe med stolar i nissan micra klass. Avsaknad av förvaringsfack, bristfällig innerbelysning eller backsensorer som reagerar för sent. Det skall heller inte dra kalluft från dörrarna eller bli kondens i taket.
Det är detaljmissar som inte anstår en bil i miljonklassen och måste åtgärdas. Så Musk måste nu koncentrera sig på att bli en Must på engleska.
Jag vill fortsätta köra Tesla och håller tummarna för att det här verkligen håller hela vägen ut och att konceptet utvecklas och får en ordentlig kvalitetsstämpel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.