Bild
Nästa artikel

Krympt lidar kan hjälpa självkörande bilar

Nyheter

Forskare vid KTH har utvecklat en laserradar som väger och kostar en bråkdel av vad de befintliga gör.

Lidar är en förkortning av Light detection and ranging. Med hjälp av pulserande lasersignaler kan avståndet till andra ting bestämmas. Lidar är en nödvändighet för att självkörande ska kunna orientera sig i omgivningen.

Nackdelen med de befintliga lidarenheter som finns är att de är dyra, tunga och förbrukar mycket energi. Uppskattningsvis kostar dagens lidar-teknik tiotusentals kronor, väger runt ett kilo och konsumerar flera watt.
 

Traditionell lidar från företaget Velodyne.

Men nu har forskare vid KTH – Kungliga Tekniska Högskolan – uppfunnit en lidar som utgör en tusendel av den ursprungliga i såväl vikt som pris och energiförfrukning. Den bygger på en teknik som kallas för mikroelektromekanisk optisk strålstyrning.
– En traditionell lidar bygger på att man monterar en serie av lasrar på ett roterande torn, i likhet med Velodynes hockeypuck. Vår lidar bygger på integrerad mikro-opto-mekanik, där vi byggt in ett avstämbart gitter i ytan på ett kiselchip. Genom att ändra gittrets period bestämmer vi i vilken riktning strålen ska svepa, säger Kristinn B. Gylfason, universitetslektor på KTH. 

Forskarna bakom innovationen tänker sig att den skulle kunna passa bra för att få ner kostnaderna i fordonsbranschens utveckling av självkörande bilar, men den lilla lidarn skulle också kunna göra nytta i drönare och robotar. En artikel om tekniken är med i vetenskapliga publikationen Optics Letters.

Diskutera: Tror du att den modifierade laserradarn kan påverka utvecklingen av självkörande bilar?

Den nya typen av lidar mäter cirka 100 mikrometer och ser ut så här om man tittar på den i mikroskop.

Kommentarer

#1
2019-02-20 14:02

Kanon, inte illa. Bra att energiförbrukning gått ner så pass mycket, väldigt imponerande. Mer teknik i framtidens bilar tvingar också branschen att ta fram mer strömsnåla produkter, annars kommer inte ekvationen gå ihop energi mässigt när elbilar blir allt mer aktuellt.

#2
2019-02-20 14:48

Jag vet inte om det där med vikt och energiförbrukning är av någon som helst betydelse när dagen lidar = "Uppskattningsvis kostar dagens lidar-teknik tiotusentals kronor, väger runt ett kilo och konsumerar flera watt."

Flera watt och Styggavargen går i spinn;-)

#3
2019-02-20 16:03

Klart, många bäckar små...vore väl synd om du måste ha en släpkärra med batteri bakom bilen för att alla dina tekniska nymodigheter i bilen drar massor av energi...haha, eller?

#4
2019-02-20 17:12

En naturlig utveckling precis som med all elektronik, stort och dyrt i början för att sen med åren bli smått och billigt.

#5
2019-02-20 18:16

Solid state batterier är på gång. Tre gånger så mycket energi så småningom eller 1/3 del av dagens vikt på batterier. Behöver inte heller kylas och laddas oerhört mycket snabbare.
Kommer om ca 5 år, även om kineserna påstår att de har börjat tillverka dem redan nu!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.