Bild
Nästa artikel
När Mazda 6 var ny fick den fyra av fem stjärnor i krocktestbetyg. De rostiga bilarna som testades fick en svag trea.
Den Mazda 6 som kördes i frontalkrockprovet hade kraftiga angrepp undertill. Tvärbalken bakom vänster framhjul var nästan helt bortrostad.
Vindrutestolpen har veckats vid två ställen och dörren är på väg att lossna, tecken på att bilens struktur börjar ge vika. Hade hastigheten varit några km/tim högre hade bilen kunnat kollapsa fullständigt, enligt Thatcham.
Aj! Väggen bakom pedalerna har tryckts in samtidigt som golvet pressats upp. Fotleden hade brutits på en människa, menar Ben Townsend, testchef på krocktestlabbet Thatcham.
Att golvet lossnat från tröskeln, så pass att flera fingrar går in i glipan, är ytterligare ett symptom på att rosten orsakat okontrollerad deformation av kupén.
Det tillknycklade golvet fick förarstolen att tippa framåt och mot dörrstolpen, vilket i sin tur påverkade krockdockans rörelse och fick huvudet att slå igenom krockkudden och träffa rattkanten – och därefter slungas tillbaka in i dörrstolpen.
Den inre sidobalken på vänster sida har fått sig en rejäl törn. Balken har bockats på fyra ställen och som en följd har golvet höjts med ungefär 15 cm.
Den rostiga Mazda 6:an fick betydligt större inträngning i kupén jämfört med det ursprungliga testet från 2003 med en ny bil.

Krocktest avslöjar: Rost kan öka dödsrisken

Nyheter

Rost på fel ställe betyder ökad risk för död och svåra skador. Det visar det första krocktestet med rostiga bilar. De två Mazda 6 som testades klarade krocken betydligt sämre jämfört med när modellen var ny.

Läs hela granskningen

Rost på fel ställe kan betyda livsfara. Det visar det allra första krocktestet med rostiga bilar. Vi Bilägare var på plats. Ladda ner och läs hela reportaget (8 sidor) här!

Hur rost påverkar krocksäkerheten har tidigare varit okänt. Det har funnits misstankar om att bilens struktur skulle kunna försvagas – men inga bevis.

Nu har rostiga bilar krocktestats för första gången. Det är Folksam och Villaägarnas Riksförbund som låtit prova två begagnade Mazda 6, årsmodell 2003 och 2004, som köpts av bilhandlare i Sverige.

Bilarna var besiktigade och godkända för trafik vid inköpet, trots att de var kraftigt rostangripna i flera bärande balkar.

Testet utfördes vid engelska Thatcham Research som är en av sju anläggningar som gör Euro NCAP:s krockprov.

Resultatet visar att krockskyddet har försämrats jämfört med det ursprungliga Euro NCAP-testet från 2003 när Mazda 6 var ny. I frontaltestet – där bilen körs rakt in i barriär i 64 km/tim med 40 procent av fronten – blev inträngningen i kupén klart större.

– Deformationen är mycket större jämfört med det ursprungliga testet, säger Tom Leggett, testingenjör på Thatcham.

Bland annat veckades A-stolpen på två ställen och den inre vänstra sidobalken separerade från golvet, veks på fyra ställen, pressade golvet 15 centimeter uppåt och tippade förarstolen framåt och mot dörrstolpen.

Inträngningen vid fotutrymmet på förarplats gjorde att krockdockans vänsterfot hamnade i otäck vinkel.

– Om det vore en människa skulle fotleden vara bruten, säger Ben Townsend, testchef på Thatcham.

Vridningen av förarstolen gjorde att förarens huvud träffade utkanten av krockkudden och slog igenom in i rattkanten. Därefter slungades huvudet bakåt – in i dörrstolpen. Islaget uppmättes till 144 g.

– Det räcker för att få en allvarlig hjärnskada, säger Per Enblad, professor i neurokirurgi vid Akademiska i Uppsala.

Man skulle kunna tro att denna skaderisk påverkar krocktestbetyget men Euro NCAP tar inte hänsyn till huvudets returrörelse. Mer om detta i Vi Bilägare nummer 6/2018.

Även i sidotestet – där bilen blir påkörd från sidan av en 950 kilo tung släde som kommer farande i 50 km/tim – blev inträngningen klart större jämfört med ursprungsprovet. Sidogardinen löste ut men förarens bröstkorg blev intryckt 3,7 centimeter.

– Det är allvarligt. Förmodligen brutna revben, konstaterar testingenjör Tom Leggett.

Sammantaget får de rostiga bilarna 18 av 37 poäng i vuxenskydd, jämfört med 26 poäng när modellen var ny. Betyget sänks därmed från fyra till tre stjärnor. Eftersom gränsen till två stjärnor går vid 16 poäng är betyget att betrakta som en svag trea.

Stjärnfallet betyder, enligt Folksam, att risken för död eller svåra skador ökar med ungefär 20 procent.

– Om bilen är kraftigt rostig i energiupptagande balkar påverkas sannolikt krocksäkerheten och skillnaden kan vara så stor att man bör ta hänsyn till den, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.

All rost behöver dock inte vara lika farlig. Folksam har också låtit krocktesta tre begagnade Volkswagen Golf (årsmodell 2004–2007). Den yttre rosten var omfattande men krockskyddet påverkades nästan inte alls.
 

Folksams generella råd är att bilar med mycket yttre rost bör undersökas undertill på en besiktningsanläggning. Upptäcks kraftig rost i balkar bör man undvika köp.

Vid köp av nyare bil hänvisar Folksam till Vi Bilägares rostskyddsbetyg.

– Vår rekommendation är att man tar del av betygen. Det finns ingen annan som systematiskt bedömer sannolikheten för rostproblem längre fram, säger Anders Ydenius.

Bilar med lite eller ingen rost, som fått betyg 1–2, bör rostskyddas för att upprätthålla säkerhetsnivån, menar Folksam.

Läs mycket mer om krocktestet av de rostiga bilarna i Vi Bilägare nummer 6/2018 som utkommer i butik 17 april och kommer till prenumeranter från 10 april.

Läs hela reportaget (endast för prenumeranter)

Diskutera: Vad tycker du om krocktestet?

Fakta: Stjärnfall för rostig Mazda 6

Provet med två begagnade Mazda 6 gjordes på samma sätt som när modellen var ny. De rostiga bilarna testades i frontal- och sidokrock (max 16 poäng i vardera moment) men inte i stolpkrock (max 2 poäng). Resultatet visar att betyget sänks från fyra till tre stjärnor.

Krocktest 2003 med ny bil – poäng vuxenskydd:
Frontalkrock: 11:
Sidokrock: 13
Stolpkrock: 2

Totalpoäng: 26
Stjärnor: 4

Krocktest 2018 med rostig bil – poäng vuxenskydd:
Frontalkrock: 7
Sidokrock: 9
Stolpkrock: 2*

Totalpoäng: 18
Stjärnor: 3

* Testet genomfördes inte med rostig bil, poängen från 2003 års test består.

Kommentarer

#1
2018-04-10 07:20

Märkligt att en rostig bil klarar en krock sämre än en bil utan rost. Jag trodde att rost stärker komponenterna mer.

#2
2018-04-10 07:29

Många verkar tyvärr enbart kontrollera rost på en bil genom att gå runt den och kolla på utsidan, och sedan tro att allt är frid och fröjd.

#3
2018-04-10 07:39

Ja, det var ju raketforskning det också....

#4
2018-04-10 07:56

Kanske dags att sluta salta för att öka krocksäkerheten, sänka skatten och förbättra miljön längs vägarna. Otroligt att det är tillåtet att ösa ut salt på vägarna men förbjudet att tvätta bilen på garageuppfarten.

#5
2018-04-10 08:08

Knappast en nyhet, men bra att det bevisas hur illa saltet skadar våra bilar.
Men, det stannar inte vid rostskador på karossen, även bromsar och leder tar mycket stryk. Vilket i sin tur ökar riskerna i trafiken. Lägg sedan till diverse elproblem och skador på avgassystem mm så blir det betydande kostnader för ägarna.
Sedan har vi den miljömässiga delen av det hysteriska saltandet, förstörda vattentäkter, ökad användning av spolarvätska och tvättmedel, plus vilt som går upp på vägarna. Även fågellivet skadas av saltet.
Saltning av vägarna medför ökade hastigheter, vilket i sig medför värre skador, ökade utsläpp.

#6
2018-04-10 08:14

Fundering på sidokrocktestet: 950 kg släde, finns det ens så lätta nya bilar? Borde inte den påkörande "bilen" väga minst 1500 kg? Detta för att svara mot någon slags snittvikt för dagens bilar.
Vad blir resultatet om en storSUV på 2,2 ton kör in i sidan? Tyngre och högre, kan aldrig vara bra (för den som blir påkörd..)

#7
2018-04-10 08:21

Sunt förnuft säger ju att de är så. Men det skadar ju inte att få det svart på vitt.

#8
2018-04-10 08:39

Håller med Saabium,
man kan misstänka saker, men utan att mäta vet man inte hur illa det är. I skolan fick man lära sig att "istället för att tycka och tro kan man mäta och veta".

#9
2018-04-10 09:02

Hultarn
Iihs.org testar just med en deformerbar SUV attrap i sidoprovet. Har inte tid att kolla hastighet och vikt på den just nu. Men den är betydligt högre, och träffar bara inte dörren.

Tyvärr som ett resultat av detta, sitter det på många modeller. Helt andra sidokuddar, och gardiner. På bilar som säljs i USA, än i Europa. Så du kan ofta inte titta på deras test, och se hur säker din Sverige sålda bil är.

#10
2018-04-10 09:33

GRATTIS Välkommen ut ! Har hjärnan vaknat ? Det här visste nästan alla andra sen lååång tid tillbaka. Oj, oj, oj !!!

#11
2018-04-10 11:14

Rille: jag hittade lite info, kommentaren förvånar inte:
"when cars are struck in the side and the principal impact is above the doorsill, which is what happens when the striking vehicles have tall front ends like SUVs, the predictable result is that the people in the cars fare poorly. Their heads are at extra risk in side impacts because of the height of the SUVs. "
Exempel på när en SUV träffar en vanlig bil i sidan. Tröskeln träffas inte alls: http://www.car-accidents.com/2007-crash-pics/1-10-07-md-crash-2.gif

Ännu värre när en USA-pickup träffar en vanlig bil. Och då ska man hålla i minne att just pickup är bästsäljare i USA. De är inte så vanliga här som väl är.
http://cedarspringspost.com/wp-content/uploads/2017/11/DSCN0812.jpg

Men, nu kom jag visst långt från tråden, men ändå inte. En rostig bil lider ännu mer av en såndär klump.

#12
2018-04-10 10:34

"Därefter slungades huvudet bakåt – in i dörrstolpen. Islaget uppmättes till 144 g."

"Man skulle kunna tro att denna skaderisk påverkar krocktestbetyget men Euro NCAP tar inte hänsyn till huvudets returrörelse."

Å, Jag har tjatat om detta i evigheter, har äntligen någon fattat?
För att inte tala om alla andra liknande skador och händelser som Euro NCAP på precis samma sätt "inte tar hänsyn till"...
Att man betygsätter baksätets nackskydd utan att överhuvudtaget testa det ska vi bara inte tala om.

#13
2018-04-10 11:21

M a o så är rostskyddet på bärande delar viktigare än rostskyddet på yttre plåtdetaljer - alltså det vi ser med blotta ögat när vi bedömer om/att bilar klarat sig bra ifrån rost... Inte så konstigt men kanske nåt som de som ständigt klagar på ViBs "rostskyddsprognoser" borde tänka lite mera på när dom försvarar sina egna åsikter och bilmärken med att man knappt ser några rostiga bilar av vissa märken - trots tveksamt omdöme av ViB. Det som göms i snö....

#14
2018-04-10 12:28

Oerhört förvånade resultat...

#15
2018-04-10 16:37

Jämmer o elände. Ytterligare en sak att jaga upp sig för.

#16
2018-04-10 16:55

Väntat resultat.
Alla krockkuddar fungerade.

#17
2018-04-10 18:14

Kanske dags att testa om bilar som kör 120 km/h klarar en krock sämre än en som kör 50 km/h. Jag har mina misstankar

#18
2018-04-11 10:46

Vi har haft 3 st Mazda 323 o mågen 1 st 626. Värsta rosthögar man kan tänka sig. Har dessutom dålig erfarenhet av ett flertal öst-bilar som INTE har galvade balkar, En erfarenhet som jag fått som besiktare.. Jag känner inte till något märke från Öst som har galvat, vilket nästan alla Europeiska bilar har. Europeiska bilar är säkrare helt enkelt, och det har konstaterats att många av de "nya" märkena som blivit populära i Sverige är rena dödsfällorna redan innan rosten angripit. När sedan rosten är ett faktum kommer eftertankens kranka blekhet fram

#19
2018-04-11 11:11

Resultatet för mej var ingen nyhet, är man hyfsat bilintresserad så förstår man det lätt, än en gång ser vi vad vägsaltet förstör.

#20
2018-04-11 22:26

Puh,en "nyhet" i dagens Sverige.men för 30 år sedan visste man redan detta och antageligen mycket längre innan.
Som före detta fordonstekniker i 15 år skrattar man åt sådana här "nyheter", hoppas bara inte nån idiot har fått betald för att forska fram detta?
Det ör hällre inte bara i bärande bjälkar och chassi detta har högre risk för skador.Skärmar och baklucka tex.som rostar i Sverige tack vara " saltkonspirationen" efter 8-10 år så har man altså tappat bort en viktig del av "crumbelzonerna" dom delar som tar upp stötar och minskar trauma under en crash.En sönderrostad skärm fram tex. (Som är helt okej på besikningen) som mycket annat osäkert,har ingen som helst dämpande effekt,och traume blir avsevärt större.Sverige går bakåt i tiden,för att sen åtgärda saker så det ser ut som det går framåt.
Himla tråkiga grejer faktiskt.
Att det kan vara så idiotiskt är pinsamt.
Gå ut på en gjennomrutten balkong på andra våningen eller högre och sen hoppa på den,då ser man vad som händer,presis samma med att crasha en "rutten" bil.Väkna era "guldfiskar".

#21
2018-04-12 10:04

Detta vet även ett barn.....

#22
2018-04-12 22:07

Hultarn, bra kommentar om detta vansinniga saltande som inte bara förstör bilar, utan också orsakar miljöskador som inte syns på samma sätt som rost.

#23
2018-04-13 17:02

Som vanligt många tvärsäkra förståsigpåare, men få kommenterar testet av de gamla Golfarna - där rostangreppen inte tycks spela någon roll alls! Antagligen är svaret på frågan - "Det beror på vad det är för bil, och exakt vad som har rostat och hur".

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.