Nästa artikel
Krav på tuffare tag mot fortkörare
Nyheter

Krav på tuffare tag mot fortkörare

Publicerad 10 april 2014 (uppdaterad 10 april 2014)
Det är oacceptabelt att mer än hälften av alla bilister kör för fort, anser Trafikverket som vill trappa upp kampen mot fortkörarna.

Förra året omkom 260 personer i trafiken, enligt siffror från Trafikverket. Det är en minskning med nio procent jämfört med 2012 och en historiskt låg nivå.

– Det är ”all time low” sedan andra världskriget, konstaterar Hans-Yngve Berg, trafiksäkerhetsanalytiker vid Transportstyrelsen.

Men även om antalet trafikdöda minskar fortsätter hastigheten på vägarna att gäcka Trafikverket. Under 2013 var det bara 47 procent av trafiken på det statliga vägnätet som följde hastighetsgränserna. Målet för 2020 är 80 procent – men dit är det långt.

– Det här är en fråga som vi måste fokusera på. Det går alldeles för långsamt för att komma åt den här delen, säger Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm.

Viktigaste verktyget för att komma åt fortkörarna är fartkameror, bedömer Trafikverket. Mellan 2014 och 2020 ska ytterligare 200-300 kameror sättas upp varje år.

Diskutera: Vad kan göras för att fler ska köra inom hastighetsgränserna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-10 07:58
Hackenbush

Om, fortkörarna ojar sig över detta så skall de tänka på att det är de själva som är orsaken till fler kameror och mer hastighetsövervakning.

Det är detta som kallas att binda ris till egen rygg.

#2 • Uppdaterat: 2014-04-10 08:05
Tjalle

Frågan löd: Vad.....

Svaret är mycket enkelt: ha rimliga hastighetsgränser.

#3 • Uppdaterat: 2014-04-10 08:39
Pensionären

2013 så var det alltså 53% som körde för fort och "band ris till egen rygg" !
Det är säkert fler som vill åka fortare men inte vågar. Min slutsats är att hastighetsgränserna inte har acceptans hos flertalet bilister. Tillät man högre farter på motorvägar skulle förmodligen förståelsen/acceptansen för nuvarande begräsningar på övriga vägar öka. Nu upplever nog många att gränserna sätts litet "fyrkantigt" (läs byråkratiskt).

#4 • Uppdaterat: 2014-04-10 08:49
hultarn

Som vanligt tar Trafikverket den enkla vägen: fartkameror.

Största problemet i trafiket är attityden, nykterheten, dålig vägstandard, olagliga bilar och ologiska fartgränser.
I 25% av alla dödsfallen är onykterhet inblandad.
I 50% av dödsfallen där ungdomar omkommit i singelolyckor är onykterhet inblandad.

Och vad gör Trafikverket? Sätter upp fler kameror... voine,voine.
Källan till ovanstående procentsatser? Trafikverket...

Men, som svar på frågan: levande poliser. De är så mycket effektivare är kameror som uppenbarligen har som uppgift att dra in pengar, inte höja trafiksäkerheten.

#5 • Uppdaterat: 2014-04-10 09:04
Peugeote-Pär

Det bästa man kan göra för att få folk att hålla hastigheten är att höja hastigheten på flera vägar och ha lägga sig på en rimlig nivå, tex så finns det väldigt många vägar som man kan höja till tex 120km/h...
När man bara sänker hastigheter på fina raka vägar så blir folk bara frustrerad och skiter i vad skylten visar, svårare än så är det inte.

#6 • Uppdaterat: 2014-04-10 09:25
duccedriver

Ska köra mc i tyskland en vecka över påsk.
100 på landsvägarna känns bra, ibland kör man inte fullt och inte många kör för fort, då kan man acceptera de sänkningar det finns fog för.
Varje gång man kommer hem, blir man lika frustrerad över en spikrak landsväg med 70-gräns.

#7 • Uppdaterat: 2014-04-10 10:03
Kalle2

Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm säger att det här med hastigheter är en fråga som vi måste fokusera på. Men eftersom Trafikverket aldrig någonsin har fokuserat på något annat än hastighet, de har i alla tider uppträtt som LSD-drogade papegojor med ett ord i hjärnan- "hastighet, hastighet, hastighet, hastighet...osv. i all oändlighet" och alla andra frågor som påverkar trafiksäkerheten har fått stå tillbaka så verkar detta uttalande så verklighetsfrämmande att det saknas ord för att beskriva galenskapen. Hastighetsgränserna behöver höjas på många vägar för att bli trovärdiga. Vilket parti ska man rösta på för att få en regering som tar bort pengarna från galenpannorna på Trafikverket ?

#8 • Uppdaterat: 2014-04-10 10:22
linnear

Har man en modern bil idag och kör på dubbelfiliga motorvägar, så är 110 i lägsta laget. Jag upplever det så långsamt att jag tappar fokus rent av.

#9 • Uppdaterat: 2014-04-10 10:30
Thommys

Trafikverkets uppgift borde vara att få upp hastigheten på vägarna med bibehållen säkerhet, för bättre effektivitet i samhället.

Alkohol och droger står för mycket av olyckstillbuden. Det måste bort helt från vägarna.

#a • Uppdaterat: 2014-04-10 10:35
saabnisse

Jag har bråkat om det här många gånger förr.
Fartkameror är fullständigt värdelösa, jag har aldrig blivit tagen efter att jag passerat med för hög hastighet, förmodligen har de inte tomtens adress.

Hultarn har den bästa åsikten här, det är absolut fler riktiga trafikkontroller som behövs, inte plåtpoliser.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.