Bild
Nästa artikel

Krav på hastighetsbegränsare i EU

Nyheter

Ja till förslag att införa funktion som stryper farten i alla nya bilar senast 2022.

Europaparlamentets utskott för inre marknaden och konsumentskydd har röstat igenom ett lagförslag som kräver att biltillverkare inom tre år måste standardmontera en rad säkerhetssystem i sina nya bilar. Det är till exempel trötthetsvarnare, autobroms, system som upptäcker fotgängare och cyklister, samt fartbegränsare, även kallad ISA – Intelligent Speed Assistance.

Förslaget utarbetades från början av organisationen Europeiska transportsäkerhetsrådet (ETSC) och de rekommenderar att hastighetsbegränsaren till en början ska kunna gå att stänga av. Tekniken finns redan i vissa bilar från till exempel Ford, Volvo, Mercedes och Peugeot/Citroën.

Funktionen kombinerar kartinformation och nuvarande GPS-koordinater med skyltavläsning och stryper motorns kapacitet över tillåten hastighet utan att bromsa bilen. Om föraren trycker hårt på gaspedalen går det att komma runt begränsningen.  

Volvo gick för ett tag sedan ut med nyheten att de från och med nästa år inte kommer att bygga bilar som kan åka snabbare än 180 kilometer i timmen

Diskutera: Vad tycker du – är hastighetsbegränsare i alla bilar en bra idé?
 

Kommentarer

#1
2019-03-18 09:35

Bra idé tycker jag.

#2
2019-03-18 09:36

Jag tror inte jag kommer märka om den finns.

#3
2019-03-18 10:32

Pengar att spara gentemot fartkameror och hastighetsövervakning. Plus att ISA är väldigt effektivt om/när det blir obligatoriskt och omöjligt (eller svårt) att stänga av. Detta motiverar förstås våra myndigheter att införa ISA.

#4
2019-03-18 09:53

De tyska statusbilarna har i många år haft en frivillig överenskommelse att begränsa toppfarten till 250 km/tim. Inga stora protester har hörts om detta. Varför har det blivit sånt hallå om Volvos nya topp på 180 km/tim? Är skillnaden så dramatisk?

#5
2019-03-18 10:12

EU diktaturen visar sin makt. Lägg ner EU som föreslår detta och låt oss behålla vår frihet hos folket. Köp inte en bil med denna fotboja på gaspedalen. Ur led är tiden.... snart !!!

#6
2019-03-18 10:12

pinjong, antalet fartkameror kommer inte att minska, de blir allt fler och de kan aldrig minska antalet notoriska fartöverträdare.
"Om föraren trycker hårt på gaspedalen går det att komma runt begränsningen."
Det innebär att de som nu påstår att de inte såg 70-skylten blir tvungna att erkänna att de har blyfot om de blir påkomna, vilket de givetvis knappast blir för trafikkontrollerna blir ännu färre i framtiden.

#7
2019-03-18 10:17

Finns väl ingen Volvo som går över 180 ändå...

#8
2019-03-18 10:19

Brexit låter inte så dåligt nu

#9
2019-03-18 10:26

40-talisten, jag tror 200 uppfattas som en magisk gräns. Det var isf så när jag växte upp. Bilar under och bilar över 200. Det var skillnad i status. Och nu är Volvo under 200.

#10
2019-03-18 10:37

@saabnisse. Fartkamerorna kommer att försvinna då de är dyra att underhålla, ineffektiva eftersom de är stationära och helt enkelt omoderna jämfört med ISA. Att ISA går att stänga av nu när det frivilligt ingår i flera bilmodeller kommer (tror jag) att ändras med motivering att det går att spara liv.

#11
2019-03-18 11:06

@pinjong Att fartkameror kommer att försvinna är något att drömma om. Jag har alltid ansett att det är bland det mest korkade som politikerna beslutat om. De är som du skriver dyra att sätta upp och underhålla och tar inte fast några notoriska fartsyndare.
Men det kommer att ta decennier innan de försvinner, tyvärr!
Blir ISA obligatoriskt kommer funktionen kanske att ingå i den obligatoriska besiktningen så småningom.

#12
2019-03-18 11:17

Ja saabnisse det kan nog ta något decennium eller mer innan fartkamerorna är nedsågade. Såvida inte myndigheterna tycker att de behövs av andra övervakningsskäl.

#13
2019-03-18 11:29

Håll i era bilar och vårda dem ömt - när det här eländet införs så kommer äldre prestandabilar att bli guld värda.

.

#14
2019-03-18 11:40

Inget konstigt med det, systemet ingår ju i självkörande bilar att hålla hastigheten så det kunde jag räkna ut. Jag har en liten invändning dock som jag varit med om. Hastig sjukdom eller olycka och det inte går att invänta ambulans. Bor man utanför tätbebyggt område kan det vara ett problem. Då finns bara en sak och det är att komma till akuten fortast möjligt och då vill man inte ha en hastighetsspärr. Men om 10 år kanske ambulanser är drönare som hittar bara man har en mobiltelefon på sig, och kommer fortare än de gör idag.

#16
2019-03-18 13:35

Det här kan på ett utmärkt sätt kompletteras med en inbyggd straff-funktion. Har man lyckats överskrida hastighetsgräns så förvandlas bilen till en epa-traktor med maxfart 30km/t i en vecka framåt. Miljöpartisterna skulle bara älska en sådan funktion

#17
2019-03-18 13:53

Nja, automatisk fortkörningsbot som bilen själv skriver ut är väl mer närstående.

#18
2019-03-18 14:05

Saabnisse, där har vi olika åsikter. Jag tycker fartkameror är bra! Där jag bor har de nu byggt om vägen och i samband med det så försvann fartkameran. Resultatet: Högre hastighet! Redan första veckan efter ombyggnaden var klar, vägarbetet borta, så skedde en krock. Rätt så allvarligt. Jag kan säga att jag och mina grannar är missnöjda med att fartkameran är borta. Fartkamerorna hjälper till att hålla hastigheten nere.

#19
2019-03-18 16:08

Det bygger på feltänket att hastigheten är den ENDA orsaken till olyckor. Förra veckan var det en tjej som spann ur på E20 vid Strängnäs, hon körde inte över hastighetsbegränsningen men lyckades ändå snurra fem-sex varv innan hon fick stopp på det. Och vi andra körde inte över hastighetsbegränsningen heller och lyckades ju få stopp på våra bilar i och för sig, men där kvittade ju faktiskt hastigheten. Det var ju hennes oförmåga att hantera bilen som var orsaken. Så, nej tack till hastighetsbegränsare. Jag får hålla mig till bilar äldre än 2022 i så fall... Men med skattepålagorna etc. så blir det ju lätt.

#20
2019-03-18 16:56

Med tanke på hur mycket för fort många kör skulle det behövas krafttag. Sänk gränsen för körkortsindragande. Sänkt försäkringspremie mot att man har en hastighetslogg i bilen m m. Vita medelålders män har generellt stora problem att respektera gällande lagar och regler i trafiken vad gäller hastighet och avstånd. Bort med svinen från vägarna.

#21
2019-03-18 17:30

Verkar vara många som tycker det är viktigt att kunna köra fortare än hastighetsbegränsningen... Varför kan man undra?

En fråga till JOCA_1: Tror du det hade gått bättre om hon kört fortare? Eftersom du använder detta som argument mot hastighetsbegränsare.

#22
2019-03-18 18:30

Egentligen ganska märklig diskussion. Med dagens hastighetsbegränsningar är det väl inga problem om maxgränsen är 180km/tim. Det är ganska långt över vad du får framföra en bil i för hastighet i Sverige. Visst ibland vill/måste man stampa plattan i mattan för att komma om framförvarande, men 180 är en ganska hög hastighet trots allt.

#23
2019-03-18 18:36

Optimus

Finns fortfarande vägar där man får köra över 180 km/h utanför Sverige. Men detta handlar väl inte om en begränsning på 180 km/h?

#24
2019-03-18 18:37

@Raphael, det är ytterst ovanligt att notoriska fartsyndare bötfälls efter att ha kört för fort förbi en fartkamera. De ser aldrig ut som fordonsägaren och fordonsägaren vet aldrig vem som kört fordonet.
De som bötfälls är de som vanligtvis är laglydiga, men kanske just nu av någon anledning åkt för fort.
Fartkameror är ett politiskt påhitt som används för att slippa avsätta tillräckligt med pengar så att det täcker kostnader för verkliga vägpatruller. Dessa skulle kunna förhindra betydligt värre brott som drogbruk, något som ökar mycket för varje år och där är fartkamerorna värdelösa!

#25
1
2019-03-18 18:56

Skönt! Nu är det på gång, det oundvikliga. Detta måste till för miljön och för att få till en bra säkerhet. Ytterligare ett exempel på att fredsprojektet EU är bra.

#26
2019-03-18 18:57

”Detta måste till för att få till en bra säkerhet”
Lustigt då att avsnitten med fri fart på autobahn är bland de absolut säkraste vägarna i världen.

#27
2019-03-18 19:59

Jaha... då får våra många politiska trafikexperter ytterligare en siffra att skruva på..
(förre ordf i riksd trafikutskott har fö inget körkort, och var även mp-are, den nye är en vpk-are så förvänta inte för mycket)

#28
2019-03-18 20:00

Nåja, eller så skaffar man en motorcykel...

#29
2019-03-18 21:26

Förmyndarmentalitet. Typiskt för politiker. Fri fart för fria mäniskor

#31
2019-03-18 22:22

Pinjong
Nu var det iofs inte en fråga om att faktiskt köra fort utan snarare att mc inte omfattas av föreslagen lagstiftning och man slipper begränsningar.

#32
2019-03-18 22:27

Intressant! Förmodligen både oundvikligt och lämpligt. Nu börjar vi nog skönja slutet på prestanda och sportighet till förmån för säkerhet och komfort. Inte mig emot.

#33
2019-03-18 22:59

Det är ok så länge du får välja själv om du vill använda det, och inte myndigheterna. Jag har haft systemet i 2 år på min V90 och det fungerar ganska bra, men ibland så hittar systemet på egna hastigheter som inte stämmer med skyltarna, vilket kan leda till kraftig inbromsning. Då måste man koppla ur systemet snabbt för att inte skapa irritation för bakomvarande trafik.

#34
2019-03-19 04:18

Snabbare än 120 km/ tim. får man ju ändå inte köra i Sverige, så varför inte en hastighetsbegränsare inställd på det samma?

#35
2019-03-19 05:46

Bra med begränsad toppfart på suv då de allt annat är stadiga i blåst och höga farter om det inte är en herrejösses suv från mb då tex.

#36
2019-03-19 06:47

Helt okey bara om alla håller skyltad hastighet efter gps.
Det är allt för många som dagligen sitter och pendlar 5-15 km under skyltad hastighet fast dom inte vet om det.
Ytterst irriterande och dessutom höjer beteendet olycksrisken.

#37
2019-03-19 08:49

200 km i timmen, så fort körs inte ens rallybilarna på våra vägar.

#38
2019-03-19 10:38

Min gamla Saab 9-3 2,0T toppar ju 230 och accar 0-100 på 8,0 sek. Börjar ju bli riktigt het... :-)

#39
2019-03-20 16:24

Om detta införs så att man inte kan köra snabbare än skyltarna visar så kan det säkert spara många liv, men nya problem uppstår då som också kan orsaka dödsfall.

Säg att skylten visar 100km/h, men den framför kör 90 och du vill köra om för att hålla 100. Då blir det en mycket långsam och potentiellt livsfarlig omkörning om det inte finns dubbla filer. Undrar hur det ska lösas?

#40
2019-03-22 16:21

Autobroms ska vara standard redan idag, annars köper man ju inte en sådan bil (ny).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.