Nästa artikel
Krav på hastighetsbegränsare i EU
Nyheter

Krav på hastighetsbegränsare i EU

Publicerad 18 mars 2019
Ja till förslag att införa funktion som stryper farten i alla nya bilar senast 2022.

Europaparlamentets utskott för inre marknaden och konsumentskydd har röstat igenom ett lagförslag som kräver att biltillverkare inom tre år måste standardmontera en rad säkerhetssystem i sina nya bilar. Det är till exempel trötthetsvarnare, autobroms, system som upptäcker fotgängare och cyklister, samt fartbegränsare, även kallad ISA – Intelligent Speed Assistance.

Förslaget utarbetades från början av organisationen Europeiska transportsäkerhetsrådet (ETSC) och de rekommenderar att hastighetsbegränsaren till en början ska kunna gå att stänga av. Tekniken finns redan i vissa bilar från till exempel Ford, Volvo, Mercedes och Peugeot/Citroën.

Funktionen kombinerar kartinformation och nuvarande GPS-koordinater med skyltavläsning och stryper motorns kapacitet över tillåten hastighet utan att bromsa bilen. Om föraren trycker hårt på gaspedalen går det att komma runt begränsningen.  

Volvo gick för ett tag sedan ut med nyheten att de från och med nästa år inte kommer att bygga bilar som kan åka snabbare än 180 kilometer i timmen

Diskutera: Vad tycker du – är hastighetsbegränsare i alla bilar en bra idé?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-03-18 09:35
Hackenbush

Bra idé tycker jag.

#2 • Uppdaterat: 2019-03-18 09:36
L. Mäkinen

Jag tror inte jag kommer märka om den finns.

#3 • Uppdaterat: 2019-03-18 09:53
40-talisten

De tyska statusbilarna har i många år haft en frivillig överenskommelse att begränsa toppfarten till 250 km/tim. Inga stora protester har hörts om detta. Varför har det blivit sånt hallå om Volvos nya topp på 180 km/tim? Är skillnaden så dramatisk?

#4 • Uppdaterat: 2019-03-18 10:18
saabnisse

pinjong, antalet fartkameror kommer inte att minska, de blir allt fler och de kan aldrig minska antalet notoriska fartöverträdare.
"Om föraren trycker hårt på gaspedalen går det att komma runt begränsningen."
Det innebär att de som nu påstår att de inte såg 70-skylten blir tvungna att erkänna att de har blyfot om de blir påkomna, vilket de givetvis knappast blir för trafikkontrollerna blir ännu färre i framtiden.

#5 • Uppdaterat: 2019-03-18 10:12
Alfie

EU diktaturen visar sin makt. Lägg ner EU som föreslår detta och låt oss behålla vår frihet hos folket. Köp inte en bil med denna fotboja på gaspedalen. Ur led är tiden.... snart !!!

#6 • Uppdaterat: 2019-03-18 10:19
Apex

Brexit låter inte så dåligt nu

#7 • Uppdaterat: 2019-03-18 10:26
Raphael

40-talisten, jag tror 200 uppfattas som en magisk gräns. Det var isf så när jag växte upp. Bilar under och bilar över 200. Det var skillnad i status. Och nu är Volvo under 200.

#8 • Uppdaterat: 2019-03-18 10:32
pinjong

Pengar att spara gentemot fartkameror och hastighetsövervakning. Plus att ISA är väldigt effektivt om/när det blir obligatoriskt och omöjligt (eller svårt) att stänga av. Detta motiverar förstås våra myndigheter att införa ISA.

#9 • Uppdaterat: 2019-03-18 10:37
pinjong

@saabnisse. Fartkamerorna kommer att försvinna då de är dyra att underhålla, ineffektiva eftersom de är stationära och helt enkelt omoderna jämfört med ISA. Att ISA går att stänga av nu när det frivilligt ingår i flera bilmodeller kommer (tror jag) att ändras med motivering att det går att spara liv.

#a • Uppdaterat: 2019-03-18 11:06
saabnisse

@pinjong Att fartkameror kommer att försvinna är något att drömma om. Jag har alltid ansett att det är bland det mest korkade som politikerna beslutat om. De är som du skriver dyra att sätta upp och underhålla och tar inte fast några notoriska fartsyndare.
Men det kommer att ta decennier innan de försvinner, tyvärr!
Blir ISA obligatoriskt kommer funktionen kanske att ingå i den obligatoriska besiktningen så småningom.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.