Bild
Nästa artikel

Kraftig nedgång efter rekordmånaden

Nyheter

Juni såg rekordhöga nyregistreringar på grund av bonus-malus, under juli syntes istället en kraftig nedgång.

BIL Sweden rapporterar att det i juni skedde rekordhöga nyregistreringar, personbilar var upp 73 procent och lätta lastbilar upp hela 193 procent jämfört med samma period förra året. Juli har fått ta nedgången som följer, med 49,4 procent färre personbilar nyregistrerade och 69,9 procent färre lätta lastbilar jämfört med juli förra året. 

- De kraftiga upp- och nedgångarna av nyregistrerade personbilar och lätta lastbilar i juni och juli beror på att många ville ta sina nya fordon i trafik före 1 juli för att undvika den kraftiga höjningen av fordonsskatten som Bonus-malussystemet innebär, säger Mattias Bergman, VD för BIL Sweden.

Sett till hela året har dock nyregistreringen gått upp med 9,1 procent för personbilar. Även för antalet laddbara bilar såg det bra ut, med andelen laddbara under juli månad på 18,7 procent - att jämföra med 4,6 i juli förra året. 

Diskutera: Hur tror du statistiken kommer förändras de kommande åren? 

Kommentarer

#1
2018-08-01 14:09

Jag tror att nedgången kommer att hålla i sig hela året på den privata sidan. De som vill köpa en fabriksny bil har sannolikt - till stor andel - gjort det innan 1 juli. På företagssidan kommer nedgången inte att vara lika självklar, eftersom den till väldigt stor del styrs av 3-års leasingavtal. Dessutom är inte företagen lika känsliga för höjda skatter på fordon som privatpersoner. Men det kommer att vara en viss nedgång i företagens bilköp under resten av året. Mycket handlar också om möjligheten att faktiskt leverera de miljöbilar som efterfrågas, vilket är ett stort problem idag. Sedan är bilhandeln extremt känslig för konjunkturläget, och hur det går beror nästan helt på hur konjunkturen utvecklas. Vissa inom finansbranschen tror på en krasch under hösten/vintern. Andra är mer tveksamma. Men rent cykliskt bör det komma en nedgång i konjunkturen snart.
Så... hur kommer statistiken att se ut på försäljning av nya bilar? Det beror på väldigt mycket, men kanske inte så mycket på bilskatten som den ser ut efter 1 juli som man kan tro. En viss överflyttning till mindre bilar kommer att ske, men jag tror inte att den kommer att vara dramatisk.

#2
2018-08-01 14:34

Ett förslag är att skaffa ett företag i t ex Estland och köpa bilen på det. Inga straffskatter där inte. Inte ens vägtrafikskatt. Och de första åren behöver man ju inte ens besiktiga.

Det finns alltid vägar runt Sveriges idiotlagar. Det är endast de korkade som betalar svenska skatter - framförallt med tanke på vilka idiotier de går till. Jag har ingen lust att avlöna genuskonsulter, det är då ett som är klart.

.

#3
2018-08-01 15:04

Att vara "klarsynt" och helt tappa rim och fason är patetiskt! Är all samhällsuppbyggnad helt gratis, man får nog tänka lite längre än näsan räcker!

#4
2018-08-01 15:34

Klarsynt jag hoppas du väljer att inte sätta ev barn i svensk skola och nyttja svensk sjukvård heller eftersom du inte vill betala.
Riktigt idiotisk kommentar du hade.

#5
2018-08-01 16:14

Detta håller i sig året ut .... minst!

#6
2018-08-01 16:45

Eller var klarsynt nog att köpa en mindre miljöpåverkande bil - och få bonus på köpet!
(Glöm inte att behålla kärran riktigt länge med)

#7
2018-08-01 18:20

Det är sexigt att betala skatt... ;-)
Klart att det skulle komma ett bakslag på Malus-bilar och uppsving på bonus-bilar. Julisiffrorna får man lämpligen ta ihop med juni och dela på två för att få en något så när balans.
Att det påverkar är jag helt klart med på, men som med så mycket annat så står och faller inte bilköparen på detta, annat än av eventuella ideologiska skäl, så varför inte gå för ett skifte vid nästa byte, antingen en snål bränslebil och få låg skatt eller en ren bonus-bil och få lite tillbaka... Det är liksom det som våra valda politiker ju vill, att vi skall jaga bonusen, så pass att den "tar slut" eller finns något annat på agendan?

#8
2018-08-01 18:38

Volvo minskar alltså med 69% i juli på grund av regeringens politik, samtidigt har då alltså regeringen mage att klaga på att Trump inför biltullar... #hyckleri

#9
2018-08-01 18:40

Kanske dags för Klarsynt/Antifeministen att åter byta alias - förslagsvis till Trångsynt denna gång..:)
F ö tror också jag att privatköpen blir mest påverkade den närmaste tiden men som vanligt så jämnar det ut sig med tiden.
Sen hoppas jag på en viss återgång till lite mindre bilar med lägre skatter - t ex fungerar väldigt många kombi-bilar i C-segmentet alldeles utmärkt som familjebilar.

#10
2018-08-01 18:43

när alla anpassat sig och accepterar den nya skatten kommer bilbytandet att komma igång

#11
2018-08-01 20:07

Vänta bara , i September kommer nästa smäll, då mäts bilarna med det nya systemet WLTP förbrukning i verklig körning, förbrukningen blir då högre, mer ärliga siffror, högre blir då skatten också.

#12
2018-08-01 20:33

Men oandrasidan så väljer man rätt familjebil så är ökningen mindre än tusenlappen så inte nån big deal.

#13
2018-08-01 22:03

Systemet, på nytillverkade bilar från November, men enligt ett mer rättvisande mätsystem.

#14
2018-08-01 22:36

Ett beslut som drabbar svenskproducerade fordon,jamen det var väl bra.
Ska vi svenskar ens producera miljöförstörande fordon, vi kan kanske gå i bräschen och lägga ner för miljöns skull.

#15
2018-08-01 23:32

Svensk produktion.
Jag hoppas volvos nya mildhybrider och dom andra hybridlösningarna kommer fort och att det blir ett bra koncept.
Jag skulle också villa köra svenskt men hitils har jag inte ekonomin tillåtit det tyvärr.

#16
2018-08-01 23:32

Svensk produktion.
Jag hoppas volvos nya mildhybrider och dom andra hybridlösningarna kommer fort och att det blir ett bra koncept.
Jag skulle också villa köra svenskt men hitils har jag inte ekonomin tillåtit det tyvärr.

#17
2018-08-01 23:32

Svensk produktion.
Jag hoppas volvos nya mildhybrider och dom andra hybridlösningarna kommer fort och att det blir ett bra koncept.
Jag skulle också villa köra svenskt men hitils har jag inte ekonomin tillåtit det tyvärr.

#18
2018-08-01 23:32

Svensk produktion.
Jag hoppas volvos nya mildhybrider och dom andra hybridlösningarna kommer fort och att det blir ett bra koncept.
Jag skulle också villa köra svenskt men hitils har jag inte ekonomin tillåtit det tyvärr.

#19
2018-08-02 08:36

Sen beror ju bilköp inte bara på vad man faktiskt har råd till utan man gör ju även en egen bedömning av värdet på den "tjänst" man köper - ofta jämfört med annat man också kan köpa. Personligen anser jag inte att det pris som en populär Volvo-modell betingar motsvarar det värde jag upplever även om jag i och för sig skulle ha råd. En faktor i värdebedömningen är kanske också att status-komponenten för mig är obefintlig medan det faktiska behovet styr betydligt mycket mera - t ex behöver jag ingen bil i storleksklass V90 eller XC60 för det transportbehov jag har. Sen kan man ju "nöjes-köpa" också, t ex nån form av sportbil, men då är det ju helt andra saker som avgör köpbeslutet. Mitt tidigare resonemang avser helt och fullt vardagsbilen och inget som berör "nöjeskontot".

#20
2018-08-02 11:57

Chock dyrt för Volvo V60 är ungefär samma utrymme som golfklassen men annan märken kostar mellan 150.000 - 250.000 kr. Inte V40 som golfklassen är väldigt trångt dvs små/mellan bil.
Volvo V60 2019 från 469.900 kr bensinmotor. https://www.bytbil.com/uppsala-lan/personbil-v60-t6-awd-momentum-pro-edi...

eller

Diesel 354.900 kr. https://www.bytbil.com/jonkopings-lan/personbil-v60-d4-momentum-edition-...

#21
2018-08-02 17:16

Hm, är det inte lika mycket hyckleri att å ena sidan förfäras över att VAG-bilar, som förvisso har fuskat, släppt ut eländigt mycket avgaser att till och med flera tusen dör för tidigt...för att sedan vara ilsken på regeringen för att Volvo och svensk industri drabbas hårt av bonus/malus och underförstått att Volvo ska tillåtas ha modeller som förorenar?

#22
2018-08-02 21:13

Bilarna från maj och juni är inte sålda utan bara registrerade. Nu skall de säljas också. Ofta dyra och svårsålda dieselbilar eller bensinare med V8.

#23
2018-08-02 22:25

Volvo har väl knappast kommit någon väg alls på miljöområdet?, en 240 drog 0,9-1 liter/mil.. det lär en XC60 också dra med bensinmotor, hahaha :-)

#24
2018-08-03 16:35

Enanannan Robban, du har rätt men likväl blir det en höjning av skatten, två ggr på ett år är ätt saftigt.

#25
2018-08-04 19:31

Systemet, nu visade det sig att det är någon flummig övergångsregel till 2020 och fram till dess skall de som certifieras enligt WLTP "räknas om" till motsvarande NDEC för att det inte skall bli hela smällen på en gång... Visst, skönt, men flum. Ryck plåstret en gång för alla!

#26
2018-08-04 21:55

Ja tänk om de kunde bestämma sej för hur de skall ha det, dessa förståsigpåare, enannan robban.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.