Bild
Nästa artikel

Kortare räckvidd i Kona Electric

Nyheter

Hyundai gör som Kia och justerar ner siffrorna för sin elbil.

Vi berättade nyligen om Kias överskattning av räckvidden i elbilen e-Niro. På grund av felaktigt utfört test som ska mäta hur långt elbilen kunde köra på en laddning blev siffran något överoptimistisk.

Kona Electric, som delar mycket av sin grund med e-Niro, behöver därmed också justera sina siffror. Hyundais europeiska pressavdelning går ut med att batteripaketet på 39 kilowattimmar med den nya kalkylen ska ge 28,9 mils räckvidd och det större batteriet på 64 kilowattimmar uppskattas kunna ge en körsträcka på 44,9 mil vid blandad körning enligt körcykeln WLTP. 

”Inkonsekvensen i testcyklerna har identifierats i av Hyundais pågående homologiseringsarbete, och denna situation följs noggrant för att komma fram till en fullständig förklaring”, skriver Hyundai i ett pressmeddelande. 

Kona Electric lanseras i Sverige under våren 2019. Några priser är inte fastställda än. 

Diskutera: Tror du att de korrigerade räckviddssiffrorna kan inverka negativt på försäljningen av Hyundai Kona Electric?
 

Kommentarer

#1
2018-12-04 12:52

Helt klart tycker jag det mindre batteriet är mest intressant. Kör ju max 20 mil i sträck, sen är det dags för en fika/toapaus och då låter man bilen ladda.

#2
2018-12-04 13:22

Nej, det påverkar inte försäljningen det minsta. Problemet är tillgången på bilar, annars hade Hyundai (och KIA) sålt hur många som helst... Både Kona och Niro är förbaskat bra ihopskruvade bilar.

#3
2018-12-04 14:25

Raphael, om det finns laddstation att tillgå!?

#4
2018-12-04 14:34

På denna typ av bil får man räkna med energiförbrukning på ca 1,6 - 2 kWh/mil.

#5
2018-12-04 15:05

Vargen - har du testat eller gissar du ? När jag körde en Soul EV för några år sen så snittade jag runt 1,3 kWh/mil. Visst - det beror definitivt på hur fort man kör och årstiden men personligen skulle jag nog kunna ligga på de siffrorna kanske 7--8 månader/år. Sen är det kanske egalt om bilen drar 1,3 eller 1,6 kWh/mil så länge nuvarande beskattning på elen finns.

#6
2018-12-04 15:06

Styggavargen, elbilar kan laddas hemma i eluttag till motorvärmare fast det går rätt långsamt då men kan laddas över natten. Är man på resa så finns det idag laddstationer av olika slag över landet. Om man åker Sthlm - Göteborg så kan det vara lämpligt med paus i Linköping eller Jönköping och de har flera laddmöjligheter för elbil. Åker man Stockholm - Malmö så laddar man också där. Kör man Göteborg - Malmö så finns det flera laddmöjligheter utmed E3, och kör man Stockholm - Borgholm så kan man ta paus och ladda i t ex Linköping eller Västervik. Och sen har Kalmar och Borgholm laddare. Kör man Stockholm - Oslo så finns det flera laddare utmed E18. Varför inte en matpaus vid Diners som ligger på E18 mellan Arboga och Köping? Sen har du i Örebro, Karlskoga, Karlstad, Grums, Årjäng... Kör du Stockholm- Sundsvall kan du pausa i Gävle eller Hudiksvall... Kör man Örebro - Östersund så tar man en paus i Falun. Osv osv...

#7
2018-12-04 15:15

Vargens uppskattningar är nog ganska hyfsade säger min erfarenhet. Landsväg borde de ligga på 1,5 och motorväg närmare 2,0 kWh/mil större delen av året. En Ioniq förbrukar 1,65-1,8 på motorväg ungefär..

Testa gärna www.abetterrouteplanner.com för ett bra planeringsverktyg för elbilsresa. Finns "riktig" förbrukningsdata för flera vanliga elbilar.

#8
2018-12-04 15:43

Hur effektiva olika elbilar är verkar variera en del. Motor1.com i Italien har testat några här:
https://insideevs.com/electric-car-ev-range-test-rela-world/ på engelska
https://it.motor1.com/reviews/279422/auto-elettriche-prova-autonomia-rea... på italienska

#9
2018-12-04 16:03

Grosser - nu kör jag personligen relativt få mil motorväg eller snarare få mil med 90-begränsningar eller högre. I mina dagliga körningar ingår det bara typ 5 km 100-väg - resten är 80 eller lägre.

#10
2018-12-04 16:03

Pi, du är en perfekt elbilsägare, men det vet du säkert redan! :-)

#11
2018-12-04 16:06

Jo - det har nog möjligen framkommit tidigare...:) Men tyvärr tycker jag att dom är alltför dyra för att motivera ett köp.
Kollade Mäkinens första länk ovan och om jag likställer Kona med Soul EV så kan jag säga att mina egna testresultat för Soul EV och Zoe stämmer närapå 100 % med de som redovisades i tabellen.

#12
2018-12-04 16:29

Tänk vad bra det hade varit om de gamla siffrorna hade framgått också, ViBilägare!

#13
2018-12-04 16:51

Har både kört och åkt i modellen. Kör man lugnt och inte så fort går det att köra på runt 1,3 kwh/mil... men är det lite kallare, vind och motorvägsfart så drar det iväg i de siffrorna jag presenterar.

#14
2018-12-04 17:27

Notarus: WLTP-noteringen gick från 482 km till 449 km, ett tapp på ca 7%.
Verklig räckvidd uppmättes till 435 km i det italienska testet.

#15
2018-12-04 18:15

Styggavargen anger en upplevd förbrukning på 1,6 - 2 kWh/mil på denna typ av bil. Mitt elpris är 1,23 kronor per kWh för nätet och 0,60 kronor per kWh för själva elen ("all inclusive" får båda enligt senaste elräkningen). Detta ger en total på 1,83 kronor per kWh. Om vi tar ett snitt på Styggavargens förbrukningssiffror blir det 1,8 kWh per mil, och med mitt totala elpris på 1,83 kronor per kWh får vi alltså 3,30 kronor per mil. Och om vi räknar med ett tredubblat elpris när elförbrukningen rakar i höjden till följd av att alla ska ha elbil och elbolagen har plöjt ner tiotals miljarder i elnätet för att klara distributionen (jag gör det lite enkelt och tredubblar nätkostnaden och tredubblar elkostnaden), får vi snygga 9,90 kronor per mil!

Lägger vi sedan till hushållets övriga elförbrukning på i snitt 18 500 kWh per år (genomsnittet för villa/radhus på 25 000 kWh/år och lägenhet på 12 000 kWh/år; siffror hämtade från Energirådgivaren) och lastar på en tredubblad totalkostnad (mitt elpris blir alltså 5,49 kronor per kWh) drar hushållets kostnad iväg till smått otroliga 101 565 kronor - från "blygsamma" 33 855 … Så, tack vare alla elbilar som spås köpas kan genomsnittshushållet vid ett tredubblat elpris räkna med att Styggavargens elbilsexempel kommer att kosta 67 710 (ökad totalkostnad för hushållselen) + 19 800 (ökat pris för att ladda elbilen för 2 000 mils körning) = +87 510 för hushållselen ett helt år och för att driva elbilen 2 000 mil ett år - alltså 43,75 kronor per mil … Grattis!

Vad alla fortfarande tycks glömma är att när elpriset rakar i höjden till följd av kraftigt ökad efterfrågan, är det inte bara kostnaden för att ladda elbilen som "kostar" utan också hushållets totala elräkning bokstavligen exploderar. Och stackars alla de som sitter med 25 000 kWh per i årlig elförbrukning eller mer. Jag orkar inte ens räkna fram kostnaden, men summorna blir rent groteska! Men om vi nu "nöjer oss" med "bara" ett dubblat elpris lär ju priset för varje elbilsmil landa på nästan 23 kronor per mil.

Hur många är det som förstår att plånboken drabbas långt bortom kostnaden för att ladda elbilen - att också kostnaden för hushållselen dras med och ska betalas? Det ser jättebra ut just nu med kostnaden för att ladda en elbil, men sedan då? Och då har jag inte ens räknat med vad det kommer att kosta att ladda elbilen vid till exempel en bensinstation. Tro inte något annat än att bensinstationen vill ha vinst på försäljningen. Ska vi säga 45 kronor milen i första exemplet (vid tredubblat elpris) och 25 kronor milen i andra exemplet (vid "bara" dubblat elpris)? Det blir jättebra, det här. N_O_T!

Så, med dagens elpris (mitt elpris på totalt 1,83 kronor per kWh):

Elbil idag med 1,8 kWh förbrukning per mil = 3,30 per mil. 2 000 mil = 6 600.
Elbil med dubblerat elpris (1,8 kWh förbrukning) = 6.60 per mil. 2 000 mil = 13 200.
Elbil med tredubblat elpris (1,8 kWh förbrukning) = 9,90 per mil. 2 000 mil = 19 800.

Genomsnittshushåll 18 500 kWh/år x 1,83 = 33 855.
Genomsnittshushåll 18 500 kWh/år x 3,66 = 67 710.
Genomsnittshushåll 18 500 kWh/år x 5,49 = 101 565.

Det blir absurt dyrt när det stigande elpriset inte drabbar bara laddningen av själva elbilen, utan också drabbar kostnaden för hushållselen. Bara så att ni vet.

#16
2018-12-04 18:02

Vargen - och här i stan har vi inte ens en Kona Electric i handlarens "show room". Sen anser jag att för de flesta som köper elbil så är nog inte motorvägskörning det mest typiska men visst drar den lite mera vintertid.
Notarius - sagor är inte så svåra att författa när man inte behöver förhålla sig till verkligheten.

#17
2018-12-04 18:06

Tror nog att denna blir lika populär som i Norge där 20.000 förhandstecknade sig, sen stängde dom möjligheten. Hela 2019 års leveranser är slutsålda och du får vänta till andra halvåret 2020 för att få en bil om du beställer nu.
Kostar 335.900 för fullutrustad, enda kvarstående tillvalen är skinn, taklucka metallic lack.
Så den lär troligen kosta nån stans strax över 400.000 i Sverige. För modellen med stora batteriet.

#18
2018-12-04 18:21

Hyundai har tydligen problem med agenturen vilket dröjt lanseringen av Konan men den börjar dyka upp nu med förbränningsmotor. El-versionen kommer till våren.

Jag väntar på DS3 Crossback E-Tense med lagomt batteri på 50 kWh. Det räcker för mina behov.

#19
2018-12-04 18:28

Ja så är det, har varit problem sen ett år tillbaka, dålig lönsamhet och därav dom höjda priserna strax före semestern.

#20
2018-12-04 18:53

Här finns priser: https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20181204/svenska-pris...

Med lilla batteriet blir det precis 300kkr efter bonus. Nu börjar det likna något!

#21
2018-12-04 19:18

Men lilla batteriet kommer inte lagerhållas, de satsar på det stora för Sverige. Är väl 6-9 månaders levtid för det lilla om det är fabriksbeställning. Elbilar är poppis i Norge. Norrmännen har anmält förhandsintresse för DS3 Crossback E-tense också, 1 000 förhandsbokningar och betald deposit på över 300 euro redan första dagen de öppnade för att ta emot (det var första dagen på Parissalongen). Norrmännen är helt crazy i elbilar. :) Och bilen kommer i produktion efter nästa sommar. Modigt att beställa en bil som ingen ens har provkört och testat än...

#22
2018-12-04 19:29

Raphael att föransmäla intresse är inte det samma som att signera ett köpekontrakt. 3000 är insatsen för att få vara med i kön och teckna en order när det är möjligt.

#23
2018-12-04 19:54

Guran, det visar ändå intresset för bilen att man betalar strax över 3 000 kr bara för att vara med i kölistan för att vara en av de första som tecknar en order. Lättförtjänta pengar för DS, det innebär att de redan har fått in 3 miljoner från norrmännen - på en enda dag och det för en bil som inte finns i tillverkning än och som ingen har provkört eller testat. Det tycker jag är rätt imponerande.

#24
2018-12-04 19:55

Hyundai håller på eller har nyligen bytt agentur för Sverige enligt ortens Hyundai-ÅF.
Vilket tydligen inte var en dag för tidigt...

#25
2018-12-04 20:09

Under flera år så var Hyundai Bilimport den som importör som uppskattades bäst, men fabriken genomförde förändringar i beställningen som innebar att för att få bra pris på populära modeller så var man tvungnaatt köpa in mindre populära också, de såldes alltså ihop i ett paket. Och då stod importören med ett lager av svårsålda bilar som de förlorade pengar på, så de gjorde förluster och fick dra ner på marknadsföringen för att överleva - och det är därför som ägarna av Hyundai Bilimport sökt sälja importören till en annan. De tröttnadd på Hyundai-fabriken. Många modeller hade även lång leveranstid. Vi får väl se om en ny ägare av importören lyckas få till en bättre relation med fabriken.

#26
2018-12-04 20:13

Sen finns givetvis även en avundsjuka i att Kia går bättre än tåget medan Hyundai säljer allt sämre, bilarna är ju väldigt lika varandra... Varför säljer KiaCeed bättre än Hyundai i30 t ex? De känns ju väldigt lika och har nästan likadan design...

#27
2018-12-04 20:36

Som jag förstått det säljer KIA bättre än Hyundai även på hemmamarknaden. I mina ögon är KIAs modeller alltid snyggare än syskonen. Det syns att det är en europeisk designer.

#28
2018-12-04 20:57

Tory
Frågan är vad Tesla 3 kommer kosta i Sverige?

#29
2018-12-04 20:59

Notarius
Det är ganska många antaganden du gör...
Men tänk om elpriser tiodubblas?!? Tänk om man bor i en bostad som drar 90 000 kWh per år?!?
Suck

#30
2018-12-04 21:26

Axa (#28): Det är en relevant fråga, definitivt. Talar vi om basmodellen ("$35000-modellen") så är den möjligen i närheten. Men den modellen har inte ens börjat tillverkas än (kanske om sex månader, enligt Musk), och när kommer den till Sverige?

I vilket fall känns det som om det långsamt, långsamt börjar släppa nu vad gäller laddningsbara bilar för "vanligt folk". 2019 kanske inte blir genombrottsåret, men man kan hoppas på 2020! Jag hoppas också att när det väl släpper, så släpper det rejält!

#31
2018-12-04 21:40

Hyundai är större i Europa med 513000 bilar sålda 2017 mot Kias nära 458 000 bilar. Det är i princip bara i Sverige som Kia säljer bättre och det måste nog tillskrivas Kias svenska Generalagents ledning. Och att Kia Sverige är dotterbolag till Kia Europa som är helägt dotterbolag till Kia Motors Korea. Men produkterna är mer europaanpassade, se Niro kontra Ioniq, Sportage kontra Tucson där europeisk design passar oss bättre med Kia

#32
2018-12-04 21:41

Tory
Jo, det kan komma dröja tills Teslan kommer till Sverige. Det verkar dock som att Musk har fått igång tillverkning rejält. Dessutom verkar den sälja bra i oljetokiga-USA.

Mjo, tidigare föreställde jag mig (felaktigt) att 2018 skulle bli ett genombrottsår. Deg lör nog dröja.

#33
2018-12-04 21:47

Kia Niro Ev är storleken större än Hyundai Kona. Niro ska jämföras med Ioniq Ev som 2020 kommer uppdaterad med större batteri, ny front och lite designuppdateringar. Det finns ju många bilköpare som inte vill ha en SUV design o då passar Ioniq in som alternativ

#34
2018-12-04 23:19

Men Svenrune nu är du väl ute ock cyklar, Kona och Niro är samma bil, fast med lite olika design. Ionic är en sedan med liftbacklucka där bak. Kia har ingen likande den.

#35
2018-12-05 07:40

Rent utseendemässigt skiljer det på Niro (4,37 m) och Ioniq (4,47 m), men båda är D-segmentbilar och kommer troligen ha samma LG-drivlina undertill. Troligen får dock en uppgraderad Ioniq hålla tillgodo med 39 kWh-batteriet.

#36
2018-12-05 08:21

Niro är drygt 20 cm längre än Kona, och Kona skall snarare jämföras med Stonic. Men den finns inte som elbil förstås.

#37
2018-12-05 13:10

...och här har vi priserna för Model 3 i befintliga versioner:
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20181205/tesla-model-...

Från 600 kkr efter bonus. Hade jag varit riktigt sugen på en elbil hade det nog blivit en billgare sort i alla fall... Men det kanske finns förmånsbilsförare som hoppar på?

#38
2018-12-05 15:36

Som ToRy säger så är Kias motsvarighet karossmässigt alltså Stonic - Niro är klart större och rymligare än Stonic/Kona.

#39
2018-12-05 16:13

Fusk!

#40
2018-12-05 17:39

Kia Stonic kommer som elbil, troligen 2020. Det är mer en fråga om att de ska hinna med och att produktion av batterier etc hänger med.

#41
2018-12-06 21:35

@ notarius - en elektrifiering av hela den svenska bilflottan skulle bara öka elförbrukningen med 6-7%. Det är mindre än dagens elöverskott. Varför i all världen skulle det få elpriset att tredubblas? Ett helt bisarrt antagande.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.