Bild
Nästa artikel

Kör du laddhybrid? Skriv till testlaget!

Nyheter

Hur är det med räckvidden? Förbrukningen? Hur fungerar laddningen? Vad har du för körmönster? Kostnader? Fel och reparationer? Service? Plus och minus?

Just nu håller vi på med ett stort test av landets tre mest populära laddhybrider, levererade i totalt ca 9 000 exemplar under 2018: Kia Optima PHEV, senaste utgåvan av Mitsubishi Outlander PHEV och Volkswagen Passat GTE. Tillsammans har de under 2018 kapat åt sig mer än en tredjedel av marknaden för laddbara bilar och nu vill vi veta vad du som kör någon av dem har för erfarenheter.

Hur är det med räckvidden? Förbrukningen? Hur fungerar laddningen? Vad har du för körmönster? Kostnader? Fel och reparationer? Service? Plus och minus?

Allt sådant vill vi veta, skriv på min mejladress och berätta: calle.carlquist@vibilagare.se

Med vänlig hälsning,
Calle Carlquist och Vi Bilägares testlag
 

Kommentarer

#1
2018-12-07 10:29

Jag har kört Golf GTE i ungefär 2,5 år. Upplevelsen att den fungerar som en ren el-bil så länge som batteriet hade laddning var en oerhört skön känsla.
En av de stora fördelarna med el kontra fossil, är att kallstarter existerar inte, värmen kommer i stort sett direkt, tyst man glider bara fram. Lite RR känsla.
Under c:a 360 dagar per år har jag ett körmönster på 1-9 mil. Under de 2,5 år jag hade bilen låg den totala bensinförbrukningen 0,13 l/mil mätt vid pump, inkl. dagliga semesterkörningar på c:a 50 mil och körning med släp.
Jag har laddstation på landstället och i stan det sista halvåret. De två första åren via schuko 6A på garageplatsen.
Enda nackdelen med laddhybrid är avsaknaden av laddstolpar på allmäna parkeringar, även om de finns på många ställen så borde det finnas betydligt fler.
Numera sedan ett snart halvår kör jag en ren el-bil, vilket passar mig ypperligt med mitt körmönster. Behöver inte tänka på att ladda jämt, har alltid ac:n på.
På långresor fungerar snabbladdning perfekt, ett litet kort stopp då och då. Bra att sträcka på benen och rasta hunden.

#2
2018-12-07 12:21

I en övergång borde rena fossil bilar förbjudas. Vi kan minska utsläppen med säkert 75% utan problem. Stor skillnad på 0,15 och 0,65 liter bränsle per mil (i genomsnitt).

#3
2018-12-07 15:40

@Styggavargen

Övergång? Vi har brist på el i Sverige redan som det är:

”Elbrist hotar Sverige redan i vinter”
"När tillgångarna är uttömda tvingas då driftledningen att bryta elmatningen till ett antal orter för undvikande av större nätsammanbrott."

https://www.svd.se/elbrist-hotar-sverige-redan-i-vinter/i/senaste

Och all ökad konsumtion av el tas ifrån kol, tillverkad både internt och i vårt närområde. Elbil = kolbil.

Och som om det inte räcker åtgår det oerhörda mängder energi (vilken ju också då får tillverkas av kol) att tillverka alla de hiskeliga blodsbatterierna till din "övergång".

Detta innebär att utsläppen av koldioxid skulle öka markant om du fick bestämma.

.

#4
2018-12-07 22:28

Jag tänker kanske sätta upp solpaneler nästa år. Fler och fler gör detta. Sedan är det nog dags att börja spara på elen, jag tycker elen i Sverige idag är åt helsike när avgifterna kostar mer än själva elen man förbrukar.

#5
2018-12-09 15:17

@Styggavargen
Anledningen till dem ökande nätavgifterna är den ökande installationen av intermittenta elproducerande sol och vindkraftverk.
Då dessa elkällor ställer utökade krav på elnätet samt ökat behov av service på befintliga vattenturbiner, blir nätägarnas enda val att höja avgiften.
Om du monterar solpaneler kommer du att "belasta" elnätet ytterligare och således höja nätavgifterna än mer.

#6
2018-12-10 13:17

Elbilar kommer att ha samma öde som etanolbilar. Jo folket, det tar tid (och lite till utbildning) för er att förstå, tyvärr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.