Nästa artikel
Kör bilarna själva om ett år?
Nyheter

Kör bilarna själva om ett år?

Publicerad 11 januari 2013 (uppdaterad 11 januari 2013)
2014 planerar elektronikföretaget Bosch att lansera ett system som kan ta kommandot och vägleda bilen genom trafikstockningar.

Under den senaste tiden har allt fler biltillverkare och andra företag satsat på att utveckla system som leder oss mot alltmer självkörande bilar.

Elektronikföretaget Bosch jobbar med att försöka utveckla ett system som med hjälp av radarsensorer och kameror kan kontrollera fordon genom trafikstockningar. Utvecklingen av hjälpsystemet ska ske i flera steg och tanken är att en första generationens trafikstockningsassistent ska börja serieproduceras under 2014.

En bil som är utrustad med trafikstockningsassistenten ska, efter att systemet aktiverats då fordonet rör sig i hastigheter under 50 km/tim, kunna bromsa, accelerera och styra helt själv utan att föraren behöver ingripa. Efterhand är tanken att systemet ska klara av allt högre hastigheter och kunna kontrollera bilar som färdas på motorvägar.

Diskutera: Vad tycker du om Boschs trafikstockningsassistent?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-01-11 11:56
FZR600R

Ännu ett steg i en utveckling som i slutändan leder till att bilar inte är bilar. Är det inte billigare att avskaffa landsvägsfordon och bygga spårbundet för det blir ju slutresultatet. Om det är inte tanken förstår jag inte vad vi skall ha skiten till. Vi behöver inte ännu ett system som fjärmar föraren från processen med att köra och som uppmuntrar Facebookuppdatering bakom ratten. Vart tog det egna ansvaret vägen?

#2 • Uppdaterat: 2013-01-11 12:00
Hackenbush

Vi skall alltså övergå från att vara bilförare till att vara bilåkare.
Tråkig utveckling tycker jag och då kan man som FZR600R skriver lika gärna bygga spårbunden trafik så slipper vi trafikstockningar helt

#3 • Uppdaterat: 2013-01-11 12:45
johan44 (ej verifierad)

nya spårvägen i stockholm har kostat ca 1 miljon/meter, man kan inte "lika gärna bygga spårbundet" överallt.

#4 • Uppdaterat: 2013-01-11 12:52
FZR600R

Det finns bussar. är man för lat eller inkompetent för att köra själv så kan man ta en sådan och spara både plånbok och miljö(inte för att jag är miljöfanatiker men många här verkar ju vara det).

#5 • Uppdaterat: 2013-01-11 19:23
Thommys

Systemet kommer inte fungerar så säkert att man kan koppla av, utan man kommer snarare att spänna sig mer. Frågan är då vad det tjänar till? Kan det bli så säkert att man kan ta sig en tupplur? Det hade ändå varit bekvämt efter en tröttsam arbetsdag att lämna över körningen till betjänten.

#6 • Uppdaterat: 2013-01-14 04:29
Roy J

Nej, bilarna kommer knappast att vara självkörande redan nästa år.
Men vi kommer helt klart att hamna där, åtminstone i städerna och deras tillfarter. Hur jäkla kul är det att köra själv i en bilkö?

FZR600R är i vanlig ordning teknikmotståndare och tror att det endast handlar om inkompetens.

#7 • Uppdaterat: 2013-01-14 11:24
FZR600R

Varför inte skrota alla bilar och endast nyttja kollektivtrafik? Det är ju det det är, bara en osäkrare och mer miljöskadlig version. Klart det handlar om inkompetens alternativt lathet. Jag lägger inte mitt liv i händerna på en dator mer än jag måste. Ni andra bräkande får kan göra som ni vill. Det enda jag bryr mig om är att det är frivilligt.

#8 • Uppdaterat: 2013-01-16 03:32
Roy J

Vilken tur att man inte tillhör de bräkandes skara, då...

#9 • Uppdaterat: 2013-01-16 13:17
Hackenbush

Jag undrar fortfarande hur en olycka som skett med sådant system aktivt, utreds. Alla system kan fallera det vet vi. Kameror kan bli skitiga, elektronik kan kortslutas vid oxidation eller fukt och det är inte säkert att föraren hinner med att ta kontrollen själv innan det händer något. Vi har ju läst ganska nyligen hur en del bilar haft problem med otäthet och att vatten läckt in till databoxar och orsakat elektronikproblem så säg inte att detta aldrig kan hända. Vem skall skulden läggas på? Föraren har ju inte haft kontrollen över bilen så han kommer att neka till att ha orsakat olyckan. Kommer ansvaret för olyckan att läggas på systems utvecklare?

#a • Uppdaterat: 2013-01-16 13:23
Leif Larsson (ej verifierad)

Kan tänka mig att det är Du som bilförare, är skyldig att se till att systemet fungerar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.