Nästa artikel
Bilmarknader får bottenbetyg
Nyheter

Bilmarknader får bottenbetyg

Publicerad 26 april 2013 (uppdaterad 26 april 2013)
Bilverkstäder och begbilar är två av de tio mest problematiska marknaderna, enligt en ny undersökning av konsumentverket.

Konsumentverket släpper i dag sin första konsumentrapport som visar vilka marknader som är minst och mest problematiska. Rapporten, som dels baseras på en konsumentundersökning och dels baseras på statistik över anmälningar och klagomål, visar att livet som bilägare stundtals kan vara en pina.

Både bilverkstäder och begagnade bilar hamnar på listan över de tio mest problematiska marknaderna, enligt rapporten. Bilverkstäderna landar på en sjundeplats medan begagnade bilar får tiondeplatsen i sammanställningen. Dessutom är försäkringar näst sämst, efter telekommunikationstjänster, något som såklart är relevant för bilägaren.

Bilverkstäder hamnar bland de branscher där konsumenterna upplever att konkurrensen är som lägst, då bara 49 procent tycker att de har alternativ att välja mellan. Bilverkstäder är dessutom svåra att jämföra, endast 27 procent tycker att de enkelt kan jämföra olika verkstäder med varandra.

Begbilar kräver vägledning
Begagnade bilar får näst mest ärenden, efter bostadsreparationer, hos kommunal konsumentvägledning. Konsumentvägledarna fick ge råd i inte mindre än 5 728 fall som rör begagnade bilar under 2012. Bland de tio värsta hamnar också reparation och underhåll av fordon, med 2 407 fall.

Samtidigt ser bilköpare till att vara välinformerade inför sina köp. 87 procent tycker att de var mycket välinformerade när de köpte nybil, medan 72 procent tycker detsamma om sitt köp av begagnad bil. Nybilsmarknaden är dock en av de mest komplexa marknaderna, då bara 43 procent tycker att det är enkelt och okomplicerat att köpa bil.

Diskutera: Hur ser du på rapporten?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-26 14:45
Leif Larsson (ej verifierad)

Är det någon som är förvånad?

#2 • Uppdaterat: 2013-04-26 18:38
trasten

Bilar är en komplicerad produkt!

#3 • Uppdaterat: 2013-04-26 18:51
Focus

Bilhandlare är släkt till forna tiders hästhandlare i rakt nedstigande led. Denna sanning lär aldrig förändras.

#4 • Uppdaterat: 2013-04-27 13:33
Hackenbush

När man handlar bil handlar det inte om ifall man blir lurad utan hur mycket man blir lurad.

#5 • Uppdaterat: 2013-04-29 10:24
S-E S

Alldeles rätt Hackenbush, det är som att köpa ett hus!
Ingen har sagt eller lovat något och ingen vill uttala sig "i ett enskilt ärende".
Eller som inom sjukvården. Överläkaren är skyldig till alla begångna fel och ingen har något ansvar utom vid lönerevisioner.

#6 • Uppdaterat: 2013-04-30 10:52
Kalle2

vid köp av bil blir man väl någorlunda bra behandlad, bilsäljaren vill ju sälja och då går det att även förhandla om priset pga. konkurrens från andra handlare och andra bilmärken, men vid verkstadsbesök är man rökt, det börjar med att man blir behandlad som en lättlurad idiot, och sedan fläskar man på med priset utom all rim och reson, därutöver kan reservdelar kosta precis vad som helst, ett exempel, en ny navigeringsenhet till Cadillac BLS, dvs. modellen som är samma som Saab 93, kostar SEK över 50.000:-. Att handla motsvarande navigering separat som fästs med sugkopp kostar runt tusenlappen. Mitt råd, försök att serva själv om du kan, handla reservdelar på nätet t.ex. från mister-auto eller skruvat osv. Försök också att hitta en bra ej auktoriserad verstad som är specialist just på din bil, det finns sådana i alla fall kring de större städerna. Serva bilen utomlands om du kan t.ex. i Estland eller Polen i samband med semesterresa, eller i mindre städer

#7 • Uppdaterat: 2013-04-30 17:26
trasten

Konstig jämförelse, har du stereon kopplad till din sugkoppsnavigator då eller?

#8 • Uppdaterat: 2013-05-02 11:36
Mistro

Nähä? ,.. ännu en anledning för er på VIB att våga ta tag i skiten och göra en ordentlig undersökning på vilka verkstäder som sköter sig och inte.
Hur stort är fusket och hur mycket är egentligen arbetet och reservdelarna värda?
Ingen har ett bättre underlag eller en större anledning till att utföra ett sådant arbete men ni gör det inte vilket är irriterande.
Må hända att jag förolämpar nu men så länge inga krafttag tages mot bilverkstäderna ifrån tidningen sida så utgår jag ifrån att ni inte vågar alternativt har egna intressen utav att verkstädernas bedrägeri inte släpas för hårt i smutsen!

#9 • Uppdaterat: 2013-05-02 17:27
trasten

Framförallt borde de marknader som toppade listan kollas!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.