Bild
Nästa artikel

Kona Electric kommer i höst

Nyheter

Hyundai släpper helt eldriven kompaktsuv med upp till 47 mils räckvidd.

Vi har redan stiftat bekantskap med Hyundais småsuv Kona. Biltillverkaren har från början varit tydlig med planen att göra den till en elbil – och nu får vi veta lite mer om den.

Kona Electric kommer att finnas i två olika drivlineversioner – gissningsvis skiljer de sig åt i räckvidd. Maximalt kan bilen nå 47 mil på en laddning, hävdar Hyundai. Kona Electric lanseras efter sommaren, men innan dess kommer mer information när bilen har premiär den 27 februari. Till dess får vi hålla till godo med en skiss och en kort videosnutt.

Diskutera: Tror du att Hyundai Kona Electric kommer att bli en säljsuccé?
 

Kommentarer

#1
2018-02-07 13:10

Jag tror att de får svårt att leverera bilar i den takt folk vill köpa.

#2
2018-02-07 14:20

Förhoppningsvis har Hyundai insett sin miss med IONIQ.

#3
2018-02-07 15:30

Grosser: vilken miss syftar du på, dragkrok?

#4
2018-02-07 15:42

Den stora missen med IONIQ var väl att tro att folk inte ville köpa den eldrivna och därför hade de inte tillgång till batterier.

#5
2018-02-07 17:17

Som Mäkinen sa..

#6
2018-02-07 17:44

Tillgången på batterier är ett problem som alla kämpar med.

#7
2018-02-07 17:46

Men en grej man kan fundera över - allt fler elbilar, allt fler som laddar, det leder till högre belastning på nätverket. Tänk ett helt villakvarter där alla har en snabbladdare hemma och laddar sina elbilar. Klarar elnätet detta?

#8
2018-02-07 18:12

Regeringen har tillsatt en utredning som skall föreslå kilometerskatt på bilar som kan köras på laddad elenergi.
Vem tror de att de lurar med att ge subventioner på att köpa sådana bilar.?

#9
2018-02-07 18:52

Fast med tanke på vad medelbilen i Sverige går varje dygn så borde inte belastningen på elnätet bli alltför betungande och att övergå till mera eldrivet är ju dessutom inget som sker över en natt.

#10
2018-02-07 18:53

Raphael
Varför skulle nätet inte klara av det?

#11
2018-02-07 19:04

Elnätet i stort lär klara flera miljoner elbilar Problemet är lokalt där kommer behövas mycket stora investeringar i infrastrukturen för el i tättbebyggda områden där de flesta bilarna finns Grövre framledningar och större transformatorer- 10 snabbladdare om 80A utanför en vägkrog drar lika mycket kraft som en större kontorsbyggnad.

#12
2018-02-07 20:27

Här är en sprillans ny artikel om just elbilar och elnät. Läsvärd!
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-ska-elnatet-forsorja-fem-miljoner-elbi...

#13
2018-02-08 00:38

Just vad Opel tänkt sig 2019 om inte GM lagt hinder i vägen.

#14
2018-02-08 07:16

Man skall inte ta elen som en självklarhet. Den måste produceras och detta är inte helt klimat neutralt idag. Utsläpp kommer att ske. Ett av problemet är att energibehovet över hela linjen måste minska, antingen genom besparingar eller teknik utveckling. Därför är elsuv uteslutet som jag ser på det. Varje bil måste bli snålare på något sätt.

#15
2018-02-08 07:28

Biltypen är uppskattad hos många. Att den nu kommer som eldriven känns som ett steg i rätt riktning. Detta kommer att bli en succe!

#16
2018-02-08 08:37

Den stora frågan kvarstår dock, vad kommer den att kosta?

#17
2018-02-08 13:27

Ioniq har ett frånpris på ca 375000:- före supermiljöbilspremie och eventuella rabatter, så med ett större batteri än Ioniqs 28 kWh får man räkna med "något mer", så gissningsvis ett frånpris på mellan 425' och 450' före rabatter och premie.

#18
2018-02-08 15:59

StefL
Ok, det var dyrt för en bil. Kommer den sälja trots det högre priset? Tänker mest på privatköparna

#19
2018-02-08 16:16

Priset för privatleasing lär inte bli värre än för en XC40 i alla fall.

#20
2018-02-08 17:30

Axa, det återstår förstås att se, och jag ser självklart gärna att priset blir lägre - jag antar bara att den blir dyrare än Ioniq eftersom den ska ha större batterier. Men samtidigt blir totalkalkylen annorlunda med en elbil eftersom "bränslet" blir så pass mycket billigare, och på sikt borde även bilarna bli rejält mycket billigare än fossilbilar när batteripriserna fortsätter ner.

#21
2018-02-08 17:35

StefL
Ja, jag väntar på att någon tillverkare ska släppa en elbil med hygglig räckvidd och med ett pris som är inom räckhåll för ”vanligt” folk, en folk-elbil. Jag tror att inköpspriset avskräcker många privatister även om driftskostnaderna kan vara låga.

#22
2018-02-08 18:36

Får de till komforten lite bättre och bilen i övrigt håller vad de lovat, kan det mycket väl bli en framgång.

#23
2018-02-09 13:48

Elbilstillväxten är fortfarande i sin linda och batterier är fortfarande jämförelsevis dyrt. Beroende på vilken "expert" man lyssnar på får man lite olika siffror, men de flesta verkar överens om att elbilar iaf inom tio år kommer att vara billigare än motsvarande fossilbil även i inköp, så det är bara att visa tålamod.
Själv har jag en reservation på en Tesla Model 3 men om jag ska utnyttja den återstår att se, det beror på vad den kostar den dag det verkligen blir möjligt att köpa en och vilka andra alternativ som då också finns på marknaden . Hittills har jag bara provkört Hyundai Ioniq men det var en synnerligen angenäm upplevelse - hade den haft ett större batteri som gav 30-35 "riktiga" mil hade den absolut varit en kandidat vid nästa bilbyte. Det blir intressant att se vad Kona får för batteri och vad den kostar, men jag har inget emot att rulla vidare med min avbetalda Octavia några år till.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.