Nästa artikel
”Kommer inte att bli smärtfritt”
Nyheter

”Kommer inte att bli smärtfritt”

Publicerad 7 oktober 2015 (uppdaterad 7 oktober 2015)
Matthias Müller tillträdde nyligen som vd för Volkswagen AG.
Volkswagen kan tvingas avbryta satsningar och investeringar för att klara krisen. Det sa nya vd:n Matthias Müller vid ett personalmöte.
Igår träffade nya Volkswagen-chefen Matthias Müller 20 000 anställda vid Wolfsburgfabriken i Tyskland.

– Vi kan och vi ska komma ur den här krisen, sa den forne Porsche-vd:n under mötet. Men det kommer inte att ske utan uppoffringar.  

– För att tala klarspråk – det här kommer inte att bli en smärtfri process.

Müller syftar på att hårda besparingar väntar. Dels kan de anställda bli utan bonusar, dels kommer planerade investeringar och satsningar som inte är absolut nödvändiga att senareläggas eller avlysas.

Christer Karlsson, professor vid Copenhagen Business School, tror att Volkswagenägda Scania kan påverkas av kommande besparingar.
– Man kommer att behöva sälja av delar av verksamheten. Vissa produktlinjer, till exempel Scania, kan behöva säljas för att få in pengar, sa han i en intervju  i Sveriges Radios Studio Ett.

De drygt 60 miljarder kronor som har reserverats för att klara krisen kommer troligen inte att räcka. Med största sannolikhet väntar betydande bötesbelopp och enligt beräkningar från banken Credit Suisse kan den slutgiltiga notan i värsta fall hamna på över 700 miljarder kronor.

Diskutera: Kommer Volkswagen att klara sig ur krisen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-10-07 09:09
Luke

Kanske läge för Volvo AB att lägga ett bud på Scania...

#2 • Uppdaterat: 2015-10-07 10:32
Reverend Benny

En plan framåt skulle ju kunna vara att fokusera på dotterbolagen som inte skadats lika mkt av krisen. Främst då många upplever att det är VW som fuskat inte Audi, Seat, Skoda eller några av de andra märkena.
Att börja prata om kvalitetshöjning för alla VW AG gruppens märken är bara löjligt i detta läget, många av de märken som VW AG äger har idag betydligt högre kvalitet och lever väl p.g.a att dom just köpts av VW och att dom fått ta del av teknik.
Om det inte vore för VW så skulle t.e.x. Seat fortfarande producerat risiga Fiatkopior under eget namn.

#3 • Uppdaterat: 2015-10-07 10:46
muskorv

Tråkigt för alla drabbade VAG-kunder och för anställda och andra som direkt eller indirekt påverkas negativt av detta.

Det enda man kan hoppas är att VAG och berörda myndigheter reder ut ansvarsfrågan ordentligt och ser till att ansvariga inte kan komma undan. Avgångsvederlag för höga chefer borde vara uteslutna, snarare borde det föreligga stora personliga skadeståndskrav och risk för lång tid bakom lås och bom.

Att personer på höga positioner har höga löner brukar motiveras med att de har ett stort ansvar, ibland får man dock känsla av att ansvaret inte gäller i så väl nöd som lust. Tendensen i samhället är att det är de längst ned i samhällspyramiden som får ta smällarna när det krisar samtidigt som de i toppen gärna skördar när det går bra.

#4 • Uppdaterat: 2015-10-07 10:54
IngoS

Jämför hur amerikanska staten räddade GM. Volkswagen kommer att räddas av tyska staten vid behov, och för att komma runt EUreglerna om statligt stöd kommer man att vara antingen ytterst kreativa ("miljösatsningar") och eller ändra på EUreglerna. Tyskland har ett visst inflytande. I EU m man säger så. Politikerna i Tyskland kommer att vilja rädda arbetstillfällen. Kanske kommer man bli tvungna att kompromissa bort en del avgasregler och skjuta fram strängare NOXgränser som eftergift till Frankrike, Spanien och Italien, vars bilindustri är mycket mer priskänslig och beroende av dieselmotorerna. Det bäddar också för att EU godänner analogt mer statligt stöd i Frankrike. VWs tidigare investerings och forskningssatsning har varit mer än 50 % större än Renaults, PSAs och Fiats sammanlagt. Det finns en del att ta av och det är inte säkert balansen tippar bort från VW om övrig bilindustri inte heller har pengar att investera för att möta miljökraven. Premiumtillverkarna och Volvo klarar sig bättre. De kan ta ut de 5000-10000 extra det kostar att uppfylla miljökraven -tekniken finns. VWs bilar är i övrigt såpass attraktiva, särskilt i Audiförklädnad så de har inte heller så svårt att ta ut vad det kostar.

#5 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Lite perspektiv på saker och ting...
http://www.aftonbladet.se/bil/article21514236.ab

My Toyota IS fantastic... ;-)
I skymundan har även Toyota hamnat i en liten ovälkommen granskning...
http://www.dn.se/ekonomi/usa-pressar-toyota-om-is-fordon/

Det visar väl att vilken tillverkare som helst kan hamna i blåsväder när som helst om precis vad som helst...

#6 • Uppdaterat: 2015-10-07 13:21
Raphael

Mycket prat om kvalitet i tråden och hänvisningar till Bilprovningen (även den tyska motsvarigheten), men som vi redan känner till så är nu dessa bilprovningar inte ett kvalitetsmått. De problem med kvaliteten som Volkswagen har, de syns inte hos Bilprovningen - som problemen med trasiga kamkedjor och förstörda motorer eller DSG-problemen, dessa bilar upptäcks inte hos Bilprovningen eftersom de åker till verkstaden som fixar felen och när Bilprovningen sedan testar dem så är de reparerade så de fungerar. Som vi förstår av detta så blir det bara oseriöst att hänvisa till Bilprovningen och ta dem som ett mått på kvalitet.

#7 • Uppdaterat: 2015-10-07 13:25
Raphael

När det gäller frågan om statligt ägda och statligt subventionerade Volkswagen kommer att klara sig ur krisen, ja det kommer de att göra - fast det kommer ta många år för dem att återfå förtroendet hos kunderna. De kommer att tappa på den internationella marknaden och de kommer förlora massa pengar, men de kommer inte att gå under som företag. Det är väldigt ironiskt i detta forum att samma personer som kritiserat franska statens ägande av PSA på 14 procent samtidigt försvarar Volkswagen-gruppen och ställer sig på deras sida, Volkswagen där tyska staten (genom delstaten där Volkswagen har sitt huvudkontor) äger 20 procent. Dvs den tyska staten äger mer av Volkswagen än franska staten äger av PSA...

#8 • Uppdaterat: 2015-10-07 14:00
Tvärnit

Jag värjer mig mot påståendet att VW:s kunder har blivit lurade för det är en grov överdrift.
Den här affären ligger på rent statlig nivå, byråkrater, vetare och ideologiska ståndpunkter i ett o samma rackarspel som förvisso berör mannen på gatan men knappast är avgörande för dennes val här i livet även om agendor i sin hybris inbillar sig så.
VW klarar sig vad gäller marknaden men summan pengar i vite som är lika främmande som hela denna affären, tja mitt tips är att fantasi är fantasi, ingen kan gå in med den summan och Tyskland lär inte släppa VW så det lär ta tid.

#9 • Uppdaterat: 2015-10-07 15:13
Optimus

@Tvärnit, jag hänger inte med i ditt resonemang. Har VWs kunder inte blivit lurade?
På vilket sätt skulle det inte påverka folket på gatans val när det gäller köp av ev en VW?
Jag hajjar inte.....

#a • Uppdaterat: 2015-10-07 15:22
ENTJ1

Klart de klarar sej,men typ Volvo kan komma att stänga Torslanda om de inte kommer att klara framtida krav på ett smidigt sätt.
Toyota har ju köpt dieslar från BMW,av flera anledningar.
(Toyota har ju alltid sugit så att säga,och de suger även med turbo.)
;-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.