Bild
Nästa artikel
Volvo S60 Polestar.
Volvo S60 Polestar.
Volvo V60 Polestar.
Volvo V60 Polestar.

Kolfiber pressar ner Polestarvolvo

Nyheter

Inför 2018 uppdateras fabrikstrimmade Volvo S60 och V60 Polestar med lättviktsmaterial som ökar nedkraften med 30 procent.

Motorn i prestandamodellerna av Volvo S60 och V60 är densamma som förut: Fyrcylindriga Drive-E som producerar 367 hästkrafter. Det är i aerodynamiken som Polestars ingenjörer varit inne och petat inför 2018.

Förändringarna inkluderar ny frontsplitter, sidotrösklar och bakre spoiler, alla tillverkarde i lättviktsmaterialet kolfiber. Detta ska göra att fordonets downforce eller nedkraft ökar med 30 procent. Att bilarna ligger mer slickade mot vägbanan än förut ökar grepp och stabilitet.

Noll till hundra kilometer i timmen avverkas på 4,7 sekunder i S60 och 4,8 sekunder i V60. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 kilometer i timmen.

Andra förändringar i Polestaroptimerade S/V60 2018 är nya färgen ”Bursting Blue Metallic” och ny sätesklädsel med blå kontrastsömmar och broderat Polestarmärke.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volvo S/V60 Polestar?
 

Kommentarer

#1
2017-08-28 10:34

Procent av vad då? Hur mycket nedkraft fanns det förutom bilens vikt?

#2
2017-08-28 11:36

Det finns inget svenskt ord "nedkraft" - däremot kan bilen utsättas för en aerodynamisk nedåtriktad kraft, som läggs till vikten.

Att ange "30% ökad nedkraft"= nedåtriktad aerodynamisk kraft, utan att ange storleken på den ursprungliga, är "hål i huvet".
Dessutom är det den aerodynamiska kraften som verkar på bakdelen som är viktigast - man bör alltså även ange krafterna på framaxel/bakaxel.

Dåligt av Volvo - och ViB.

#3
2017-08-28 11:46

30 % mera än förut skulle jag tro.

#4
2017-08-28 11:49

Tjalle: Downforce är ofta marginell på en standardbil. Det är vad jag känner till mest Porsche och supersportbilar som håller på med det. Hos en Volvo handlar det om försvinnande små värden så en ökning om 30% är knappt mätbar.

Men det låter ju fint i försäljningsbroschyren....:-)

MVH AL

#5
2017-08-28 13:43

AL - det är ofta lyftkraft (det ordet finns :o) ) på bakvagnen - dvs belastningen på bakhjulen är lägre än vid stillastående bil, och orsakar instabilitet.

Vi får väl tro att Polestar med tidigare åtgärder åstadkommit- även på bakvagnen - en nedåtriktad aerodynamisk kraft, men den är, som du säger, sannolikt marginell.

#6
2017-08-28 13:53

Tjalle. Ja hos i alla fall Volvo är målet att "lyftkraften" på bakvagnen skall vara noll - även i toppfart. Porsche och några till brukar ha ett lite högre tryck (nedåt).

Så Polestars lösning gör sannolikt liten skillnad.

MVH AL

#7
2017-08-28 14:21

"Noll till hundra kilometer i timmen avverkas på 4,7 sekunder i S60 och 4,8 sekunder i V60. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 kilometer i timmen." Berättar pressmeddelandet från Volvo/Polestar..säkert noggrant mätt..
Svar på aktuellt samhällsproblem?
Klimatförändringar och skadliga halter av avgasutsläpp från bl.a fordonsindustrin.
Finns det en enda vettig konsument som attraheras?

#8
2017-08-28 15:31

Leo: En vinstdrivande producent kan aldrig lösa samhällsproblem. Det är inte syftet med biltillverkning ö.h.t. Det en producent gör är att man möter den efterfrågan som finns, och uppenbarligen bedömer Polestar att det finns en såpass stark efterfrågan på sådana här produkter att det lönar sig att utveckla denna vagn. Om Leo sedan tycker det är fel kan han låta bli att köpa prestandabilar. På så vis minskar efterfrågan något och om tillräckligt många gör samma sak tar tillverkarna fram något annat.
Men notera: Det är aldrig miljövänligt att köpa bilar.

MVH AL

#9
2017-08-28 16:27

Åjo. Visst kan dom det.
Kärnkraften, som exempel, har ju både bra och dåliga sidor och kan snabbt bli ett samhällsproblem. Fukushimas kärnkraftsanläggningar förvandlades snabbt till ett gigantiskt samhällsproblem, det räckte med en jordbävning med påföljande tsunamivåg.
Solcellesindustrin och vindkraftsindustrin, båda lönsamma, tar nu sitt samhällsansvar och bygger bra produkter i stora serier som gör att vi slipper kärnkraften, Tyskland förbjöd den.

#10
2017-08-28 16:37

Leo: Så solkraft och vindkraft är inte ute efter att tjäna pengar? Det är du nog ensam om att tycka...
Och för övrigt är både solkraft och vind-varianten förenade med andra miljöproblem. Har du missat det? Konsumtion kommer alltid att ha en sådan påverkan. Och Volvo bygger de bilar som kunderna efterfrågar, inte tvärtom. Det är en grundbult inom all industriell serietillverkning.
MVH AL

#11
2017-08-28 16:37

Marknaden måste styras, med lagar och utbildning av konsumenter, bilindustrin alldeles särskillt!
Dieselboomen med efterföljande dieselgate är ett bra exempel. Vi sitter nu med helt fel bilpark, dieselpersonbilar med kväveoxid halter som är hälsovådliga i storstäder, för aktuellt samhällsproblem. Ökande hälsoproblem..

#12
2017-08-28 16:40

Självklart är solkraft och vindkraftsindustrin ute efter att tjäna pengar! Men de löser också ett samhällsproblem, kärnkraftens risker.

#13
2017-08-28 16:51

Vilka samhällsproblem löper Polestar Volvo?

#14
2017-08-28 17:11

Men Leo, vad är du för en mupp? Om du nu hatar bilar så innerligt varför tittar du ens på ViBilägares hemsida?

#15
2017-08-28 18:23

Leo. Vi har redan gått igenom dieselbilarnas för- respektive nackdelar och vi behöver inte upprepa samma sak en gång till. Bensinmotorer är nämligen värre, särskilt de direktinsprutade. Angående Volvo så bygger man det kunden efterfrågar, svårare är det inte. Och nu vill kunderna ha bilar med goda prestanda och därför tillgodoser producenten det behovet. Leo behöver inte köpa en sådan bil om han inte vill. Det finns andra varianter att tillgå. Dock är det tillräckligt många som vill åka i en sådan här vagn och därför byggs den, om inte av Volvo så av någon annan tillverkare. MVH AL

#16
2017-08-28 18:28

Volvo borde läsa Teknikens världs "Bankalaset"
Bilen kom sist där, tveksamt att dom 30% gör resultatet bättre.

#18
2017-08-28 20:00

Oavsett hur många hästar eller hur mycket "downforce" skulle jag aldrig komma på tanken att köpa en Volvo, om jag var ute efter en sådan här typ av bil...

#19
2017-08-28 22:53

Håller med A.L. till punkt och prickar. Så länge det finns efterfrågan kommer det att tillverkas. Det är så vårt samhälle är uppbyggt!

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!