Nästa artikel
Koenigsegg kraschade på Nürburgring
Nyheter

Koenigsegg kraschade på Nürburgring

Publicerad 20 juli 2016
Den etanoldrivna V8-motorn i Koenigsegg One:1 utvecklar 1 340 hästkrafter. Förhållandet mellan vikt och effekt är med andra ord 1:1 och det är förklaringen till bilens namn.
Superbilen One:1 värd runt 20 miljoner kronor totalförstördes under rekordförsök.
  

För två år sedan offentliggjorde Ängelholmsföretaget Koenigsegg sin nya superbil One:1 med en motoreffekt på en megawatt.

När det åter blev fri fart på Nürburgring i våras efter ett uppehåll på grund av dödsfall åkte Koenigsegg dit för att försöka sätta rekord med One:1. Men det fick ett snöpligt slut efter att bilen, med en prislapp på över 20 miljoner kronor kraschade mot ett räcke och fattade eld.

Koenigsegg bekräftar olyckan på sin blogg och berättar att föraren togs till sjukhus men kunde skrivas ut samma eftermiddag.

”Den här incidenten visar hur svårt det är att köra på den här nivån på världens ultimata testbana. Såklart är vi bestörta över utvecklingen men nöjda över att säkerhetssystemen fungerade som designat för att skydda vår förare”, skriver Koenigsegg på bloggen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-07-20 12:33
Vidstige

Trist, hade stora förhoppningar att One:1 skulle slå rekordet. Men kanske skulle kunna gå även med Agera R.

#2 • Uppdaterat: 2016-07-20 13:23
L. Mäkinen

Det är lätt hänt när man ligger på gränsen. Spåren före räcket indikerar ABS-problem. Jag är inte förvånad om saker går sönder i botten på Fuchsröhre i de farterna det här handlar om.

#3 • Uppdaterat: 2016-07-20 13:53
Reverend Benny

Känns lite meningslöst att försöka sätta nya hastighetsrekord, frågan är vad man uppnår förutom lite reklam då såklart.
Släpp kärran som en virtuell bil till Gran Turismo på PS3 istället så kan vi alla få leka.

#4 • Uppdaterat: 2016-07-20 14:46
L. Mäkinen

Rekord utan klassindelning är lite "fånigt", men att man kan (hahahaha...) köpa en bil som klarar Nordslingan under sju minuter är otroligt. Det finns ingen som vet hur bilarna är specade när det skryts om hur fort det har gått. När frångår man den bil man säljer till kunder? Räcker det med att man har monterat en extra skyddsbur (som i Egget) för att den ska jämställas med tävlingsfordon?

Jag råkade vara på Ringen samtidigt som Koenigsegg 2005 när de var där med en äldre bil och justerade den.

#5 • Uppdaterat: 2016-07-20 15:02
Reverend Benny

Att köra på ringen i en vettig bil är fortfarande på min bucketlist. Men känns som att man behöver träna rätt bra innan för att kunna få det mesta utav något varv.

Det som är intressant är att även ett "misslyckande" som detta ändå ger rätt mkt publicitet för Koenigsegg. Kul att det går runt för bolaget och dom finns kvar.

#6 • Uppdaterat: 2016-07-20 17:36
hans.antnas

Till vilken nytta produceras den här typen av bilar för en krets av miljardärer,det är ju inte för att uppnå några miljömål,nä leksaker för sådana som har sina banker på div. öar

#7 • Uppdaterat: 2016-07-20 20:44
Axa

Hans din tråkmåns. Det är klart att den bilen är en leksak. Inte tar man med familjen på husvagnssemester med sådan.

Och Hans, någon leksak har du säkert själv hemma så sluta gnäll på dem som vill leka och råkar ha råd med en sportbil.

#8 • Uppdaterat: 2016-07-21 08:20
L. Mäkinen

Nu har Koenigsegg konstaterat vad det var som hände och har gjort lite ändringar för framtiden.
http://koenigsegg.com/koenigsegg-analysis-of-nurburgring-accident/

Tydligen var det ABS-problem.

#9 • Uppdaterat: 2016-07-21 08:38
Lason1

Den hade nog klarat rekordet. En grymt säker bil dock, är nog inte många andra bilar som hade klarat en frontsmäll i räcket och slungas upp 8 meter i luften och ha en helt oskadd skyddsbur och en förare som gick ur bilen själv. Såna bilar behövs kanske inte, men det är roligt att Sverige ligger i absoluta världstoppen i den bilklassen. Gissar på hådare kvalitetskrav mot underleverantören nu...

#a • Uppdaterat: 2016-07-21 08:48
L. Mäkinen

Bilen är ungefär lika onödig som att kläder finns i andra färger än grått. För funktionen enbart finns det enklare alternativ. Jag lär aldrig få råd att köpa en K. men kan inte låta bli att beundra tekniken och viljan bakom produkten. Vi behöver visionärer som ser att man kan göra saker på ett annorlunda sätt. Det är så mycket mer än bara en bil med mycket hästkrafter. De har vågat prova teknik av olika slag för att knuffa utvecklingen framåt. Allt de har provat har inte fallit väl ut, men de försöker.

Jag är för miljöarbete och tycker det är viktigt att ha i tankarna dagligdags, men att plocka bort allt som är kul gör nog mest att få livet att kännas längre.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.