Nästa artikel
Kinesisk suv för Europa
Nyheter

Kinesisk suv för Europa

Publicerad 18 november 2014 (uppdaterad 18 november 2014)
Qoros visar konceptet 3 City SUV 20 november. Produktionsbilen ska finnas på kinesiska marknaden nästa år.
Om två år ska kinesiska Qoros lanseras i Europa. Till dess breddas utbudet med en kompakt suv/crossover.
Kinesiska Qoros tillverkar hittills bara modellen 3. Bilen säljs endast på den inhemska marknaden samt i Slovakien, som sedan ett år tillbaka fungerar som europeisk pilotmarknad. Global lansering är att vänta under 2016 och planer finns nu på att bredda modellprogrammet.
 
Den 20 november visas konceptet Qoros 3 City SUV på bilsalongen i kinesiska Guangzhou. Den mellanstora suven ska enligt uppgift säljas i Kina under nästa år men den är även tänkt att nå Europa framöver.
 
Förutom högre markfrigång och därmed bättre framkomlighet ska bilen ha goda möjligheter till uppkopplade tjänster via onlineplattformen QorosQloud.
 
Diskutera: Vilken bil tror du Qoros 3 City SUV främst konkurrerar med om den börjar säljas i Sverige?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-11-18 13:58
Irvor

Designen hinner bli gammal innan den kommer hit.

#2 • Uppdaterat: 2014-11-18 14:16
Styggavargen

Hoppas den inte kommer hit!, stoppa vansinnet med SUV/Crossover. Varför funkar inte en vanlig kombi längre?. En kombi är överlägset på allt om man ser till volymen på fordonet. En SUV/Crossover kommer alltid att se ut som övergästa köttbullar. Varför vill man ha högre tyngd och luftmotstånd helt i onödan? Varför vill man bygga ett fordon onödigt högt och vingligt? Jag har ärligt talat inte förstått mig på den här trenden. Varför fokuserar inte bilindustrin på att få ner vikten, luftmotståndet och minska förbrukningen? Tänk om de kunde få en kombi att dra 0,3 liter/mil som var rymlig och stor. Låt oss hoppas att denna onödig trend med SUV/Crossover försvinner. Att börja tävla om att bygga den ena efter den andra SUV:en allt större och tyngre gör oss ingen vinst, då slutar det som i USA att vi kommer att börja köra omkring i rambyggen som har 24" hjul och 50 cm markfrigång, är det så vi vill ha det? Många SUV/Crossover har även sämre krockskydd om de krockar i fasta föremål än en Kombi/Sedan med lägre vikt. Endast Volvo får godkänt i sitt säkerhetsarbete när det gäller Crossover/SUV segmentet enligt mig. Titta på tex Nissan X-Trails Euroncap resultat så förstår ni vad jag pratar om.

#3 • Uppdaterat: 2014-11-18 18:06
Irvor

Då allt fler människor bor i staden och åker på slät asfalt så behövs inga högbyggda bilar. Vill man ha ett lite bekvämare insteg så kan en bil typ Volvo Cross Country räcka bra, de är inte alls så höga.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.