Bild
Nästa artikel

Kia tror på storverk med Stonic

Nyheter

Nu har Kia släppt bilder och information om B-suven. Förväntas bli en av märkets mest sålda bilar.

Designen är enligt Kia vågad, men med vedertagna element som tigernosgrillen. 20 olika färgkombinationer tack vare att taket går att få i kontrasterande färg.
– Kia Stonic kommer att bli en av de mest övertygande nya bilarna i den snabbt växande klassen tack vare Kias unika garanti, bilarnas tillförlitlighet och erkänt höga kvalitet samt moderna design. Eftersom segmentet expanderar kan Stonic bli en av våra mest sålda bilar, säger Michael Cole, vd för Kia i Europa.

Bilen är ritad och utvecklad i Europa och ska skapa körglädje och väggrepp med aktiv vridmomentskontroll och kurvbromskontroll. Uppbyggnaden är 51 procent höghållfasthetsstål. I bagageutrymmet får det plats 352 liter. Via infotainmentsystemet går det att koppla in mobilen med Android Auto eller Apple CarPlay. Säkerhetssystem som ingår är autobroms och krockövervakningssystem, döda vinkelnvarnare och filövervakning.

Motorutbudet delas med nyligen presenterade syskonet Hyundai Kona. Det finns en enliters bensinturbo på 120 hästkrafter, samt två utan turbo på 1,25, respektive 1,4 liter. Dieselmotorn har en cylindervolym på 1,6 liter. Kia Stonic komer till Sverige i november. Priserna är inte satta än.
 
Diskutera: Vad tycker du om Kia Stonic?
 

Kommentarer

#1
2017-06-20 15:24

Ganska återhållsam design från en asiatisk tillverkare. Den kan nog passa européer i smaken och sälja bra.
Lite slöa motoralternativ kan jag tycka.

#2
2017-06-20 15:34

Stoned in a Stonic. Inget bra namn.

#3
2017-06-20 15:47

Ännu mindre bagageutrymme än den redan snålt tilltagna Hyundai Kona?! Uppenbarligen ingen familjebil, målgruppen verkar vara singlar utan barn och utan lastbehov. 352 liter är så ynkligt att det är pinsamt. I jämförelse har Citroën C3 Aircross 410-520 liter volym (skjutbart baksäte är standard). Kia kör med stramare linjer än Hyundai, men följer inredningsmodet med kontrasterande linjer runt ventilationsutsläpp enligt klassens standard där orange är en populär färg för detta.

#4
2017-06-20 15:52

Ang. namned. 5th dimensions gamla 70-tals hit "Stoned Soul Picnic" torde vara ett perfekt val som temalåt i Kias reklamfilm för bilen...
https://youtu.be/a7L65em0d88

#5
2017-06-20 15:55

Lär väl knycka kunder ifrån Mazda CX-3 kan man tro. Sen är nog franska bilar redan ifrån början "utvisade" hos många bilköpare och då ligger nog denna bra till inom klassen.

#6
2017-06-20 15:57

Perfekt kandidat när det är dags att byta ut RIOn som andrabil.

#7
2017-06-20 16:48

Skitful!

#8
2017-06-20 17:03

Pi, jag är inte övertygad om att franska bilar är "utvisade" i denna bilklass när det just är de franska som är marknadsledande i B-SUV segmentet i Europa. Klassens bästsäljare är Renault Captur, och Kias erbjudande konkurrerar uppenbart inte med utrymmena där är Captur överlägsen. Även i Sverige säljer Captur bra och är tillsammans med Clion Renaults mest sålda modeller. Vi får väl se om de koreanska utmanarna kan utmana här, för den som söker utrymmen, komfort och praktisk funktion så tror jag mer på att C3 Aircross kan ta marknadsandelar från Captur. Hyundai/Kia verkar mer nischade mot ensamhushåll utan barn, eller som andrabil i en familj som redan har en rymligare bil.

#9
2017-06-20 18:18

pinjong: Precis så. Ungefär som Honda Fitta, Mazda LaPuta, Mitsubishi Pajero, Opel Ascona

#10
2017-06-20 19:17

Väljer hellre en "fralla" faktiskt för att dem är genuina.
Dem här "koreanerna" är som med dagens musikmakare, att de tar av andras verk och klipper o klistrar.
Bilen ser ut att vara gjord i Photoshop.

#11
2017-06-20 19:19

Med så lite lastförmåga framstår en Golf som rena drömmen. I mitt tycke är detta en onödig bil som antagligen drar mycket mer än förväntat i förhållande till sin storlek.

#12
2017-06-20 19:35

Jag är övertygad om att den kommer sälja bra. Vet inte varför alla ska ha så stora bagageutrymmen. Oftast fraktar jag mest bara luft.

#13
2017-06-20 19:45

Prydlig och redig utan att vara tråkig. Gäller även interiört.
Den har förvisso konkurrenter, men kan vara värd att se närmare på.

Jag har skrivit det tidigare, men upprepar det:
Vet du inte hur man skiljer på "de" och "dem", skriv "dom" genomgående.
Annars är chansen större att det blir rätt om du skriver "de" än "dem".

#14
2017-06-20 20:54

@roy
+1 för "de" och "dem", stör mig allt mer på att det allt oftare används precis tvärtemot hur de borde användas och då är jag varken last gammal eller något språkgeni...not even close:)

#15
2017-06-20 21:13

@Styggavargen (#11): Stonic gissas blir c:a 416 cm lång, och då är Golf nästan en dm längre och har 380 liters bagageutrymme mot Stonics 352 liter. Så det är ingen stor skillnad med längden tagen i beaktande, men jag håller med om att Kia har sjabblat bort bagageutrymme i förhållande till vad som borde ha kunnat finnas. (Se t ex #3 om C3 Aircross.)

Sedan kan jag hålla med Mäkinen (#12) om att det ofta (i Sverige) finns en överdriven fixering vid bagageutrymme -- "bra att ha" -- även om det i regel inte ligger mycket där. Dock tycker även jag att 352 liter är i minsta laget!

#16
2017-06-20 21:17

Jag tänker mig att om man köper en SUV eller SUV-liknande, alltså en friluftslivsbil, så har man en hel del fritidsintressen som handlar om natur eller sport. En bil att frakta skidor, SUP:ar, surfingbrädor, tält och annan campingutristning, ihoppfällbara cyklar, hockeytrunkar, golfbagar och så vidare och så vidare. Eller så har man den för att frakta hundar och hundburar.Utifrån den aspekten kan det vara självmål att lansera en SUV som ligger i klassens bottenliga när det gäller storleken på bagageutrymmet. Och det kan i detta sammanhang vara värt att uppmärksamma att det är just de som har anständiga bagageutrymmen som leder klassen försäljningsmässigt, vilket visar att målgruppen har intresse av detta. Men Kia Stonic och Hyundais motsvarighet kan säkert bli populära som stadsbilar hos "innefolket" som bara vill synas och som egentligen inte behöver en bil.

#17
2017-06-20 21:49

Stonic m fl är definitivt mycket praktiska stadsbilar (själv skulle jag ta en av de bilar i klassen med rimlig sikt bakåt och snett bakåt), eftersom de inte är så långa och är enkla att gå i och ur i (det blir mycket mer gå i och ur, ofta i litet trånga lägen, när man kör många korta sträckor i stan än när man plöjer 50-milssträckor på landsväg!).

Men när gäller att sticka ut (och speciellt bland innefolket) så kommer man nog inte så långt med en Kia, åtminstone inte i Stockholm som är den miljö jag ser. :-) Har man en M-B G65 AMG med 21-tumsdäck så sticker man ut, även om man inte måste ta i riktigt så mycket!

#18
2017-06-20 21:56

Raphael.. fördommar?
Jag har en SUV men ær totalt ointresserad av att utföra sporter och friluftsliv likaså, förutom husvagnen då men den har gott om lastutrymme.

#19
2017-06-20 22:11

SUV friluftsbil? Är inte alla bilar det? Jag kör i skogen och plockar svamp med min Octavia utan problem, grusvägarna är inte något större problem, även där grusväg övergår till skogsväg brukar jag komma fram. Sedan parkerar man den bredvid skogsvägen och går in i skogen. Man behöver varken en SUV eller MPV för detta som många tror. Däremot håller jag med Raphael att en MPV är så mycket smidigare än en SUV, utrymmen i sådan är betydligt bättre tak vare rakare linjer. Även en kombi är något sämre på detta område än en MPV i samma storlek (yttre mått). Dock kan jag stoppa in golfklubbor om jag vill både på tvären och längden i min bil, inga som helst problem.

#20
2017-06-20 22:15

SUV är egentligen inte bra på något!? På motorvägen, hög förbrukning tack vare högre luftmotstånd. I stan, drar den mer soppa pga högre vikt (relativt vanlig bil i samma storlek). Synfältet om man skall parkera bilen är sämre, speciellt med saker som är nära inpå bilen (som små barn mm). Jag kan inte komma på något som SUV är bra på eller bäst, utom möjligen att den får dra lite tyngre släp ibland (i alla fall de större SUV:arna). Men all denna info, är det en gåta för mig varför man köper en SUV!?

#21
2017-06-20 22:20

Ser nyktert designad ut utan att vara riktigt "tråkig". Intressant hur många drag den den delar med andra modeller i KIA-familjen, de håller verkligen på att få ett enhetligt designspråk!

#22
2017-06-20 22:38

Styggavargen, SUV:ar har oftast högre markfrigång än vanliga bilar vilket kan vara en fördel särskilt när tjälen lossnar och gör grusvägar leriga med djupa spår från traktorer. Kör jag på en sådan väg får jag bottenkänning i min bil med normal markfrigång, det skrapar i underredet. Gäller även skogsvägarna till naturreservatet. För att inte tala om vintertid då höjd markfrigång kan vara en fördel på oplogade vägar som är så vanliga på landsbygden. Men helst bör ju detta kompletteras med någon form av diffbroms (elektronisk eller mekanisk). Fyrhjulsdrift har jag inget behov av, men jag skulle inte tacka nej till förhöjd markfrigång, särskilt inte när vägstandarden bara blir sämre och sämre. En modern SUV i B-klassen är snål och effektiv på bränsle, ja nu talar jag inte om Hyundai eller Kias B-SUV för de verkar inte så snåla... Men C3 Aircross är snål, Peugeot 2008 är snål. Renault Captur med 1.5 dieseln är snål (säljs tyvärr inte i Sverige). Även en Cactus är riktigt snål och ligger på under 0,4 l/mil på landsvägen. Synd bara att versionen med Grip Control inte tas in i Sverige. Så talar vi franska SUV:ar så drar de inte mer bränsle än en fransk MPV/minibuss i samma storlek. Och de franska SUV:arna har ju dessutom mer bagageutrymme än Kia...

#23
2017-06-20 22:40

Ännu en bilmodell som designats så den har en ogynnsam påverkan vad gäller bränsleförbrukning och utsläpp.

#24
2017-06-20 22:54

Den är designad för att folk skall vilja köpa den och för att tillverkaren skall tjäna pengar!
Skall vi köpa sånt vi inte vill ha menar du?

#25
2017-06-20 23:14

Raphael och Styggavargen
Idrottarna, friluftsmänniskor och extremsportare kör varken Kia eller franskt. Iallafall inte på mitt område där många håller på med sport på något sätt...

#26
2017-06-21 04:12

Många bryr sig nog inte alls om hur många liter som går i skuffen. Så länge man kan fälla sätet går det mesta in ändå om det skulle behövas. Är sån själv. Då är jag mer emot små brevinkast som på Volvo S60 tex. Jobbigt att behöva oroa sig för att slå emot plåten när man försöker tråckla in det som faktiskt får plats.

#27
2017-06-21 08:08

Stygga.. Jämförelse med min tidigare Volvo V70.

BIlar: Volvo V70 2,4D 2010 2WD, Hyundai Tucson Active 1,7 CRDI 2WD------
Vikt:
Volvo V70 D5 -10: 1.805 kg.---
Hyundai Tucson -17: 1.609 kg.------
Skillnad i vikt är alltså 196 kilo till Tucsons fördel.-----
Storlek i bagage:
Volvo V70: 575 liter.---
Hyundai Tucson: 513 liter.---
Skillnad i bagageutrymme är alltså 62 liter till Volvons fördel-----

Bränsleförbrukning (Enligt egna mätninga):
Volvo V70: Genomsnitt 0.65---
Hyundai Tucson: Genomsnitt 0,58 -----

Vad läser du ut av detta vargen?
JO, Volvon väger 200 kilo mer, lastar enbart(!) 62 liter mer och drar i genomsnitt 7 centiliter mer per mil.. Usch va dåligt med suv som väger sååå mycket mer än "vanliga" bilar och drar så mycket mer än "vanliga" bilar.. Usch alltså!

#28
2017-06-21 08:10

Fy f*n vad jag tycker illa om att man inte kan använda radbrytning i dessa inlägg... Detta har påtalats länge nu ViB!
Kom igen. Det är 2017 nu!

#29
2017-06-21 09:07

I egenskap av att vara uppvuxen i Jämtland och att ha kört väldigt mycket på skogsvägarna där så kan jag säga att det fungerade utmärkt även med en liten Hundkoja med 10" hjul så behovet av stora och höga SUV:ar för att nån enstaka gång köra på lite sämre vägar är nog starkt överdrivet. Och vi körde i stort sett bara på grusvägar och ofta dessutom på rena skogsvägar. Sen kan det finnas andra fördelar men detta med framkomlighet är nog ett rätt svagt argument för de allra flesta.

#30
2017-06-21 09:28

En fördel med SUV är att när plogbilen varit framme när man kommer hem från jobbet så behöver man inte skotta bort vallen för garageuppfarten.. Det är bara att köra över den ;)

#31
2017-06-21 09:32

Visst Deeds - men sen har man å andra sidan skapat en hård snösträng som är svårare att skotta bort. Så jag brukar faktisk skotta innan jag kör in - även om min bil också skulle klara detta. Har f ö aldrig haft nåt problem med att ta mig in eller ut ifrån garageuppfarten...:)

#32
2017-06-21 12:12

Det många här säger att lastutrymme inte är viktigt, att man bara kör runt med "luft". Men i så fall, funkar inte en liten bil som Polo då istället? Varför köra runt med en bil som väger 400 kg extra som ändå inte kan lasta så mycket i förhållande till vikt och längd. För mig känns det omodernt i dessa tider då vi måste sänka utsläppen.

#33
2017-06-21 12:17

Jag tycker den är snyggare än Hyundai Kona. Kommer säkert att bli en storsäljare inte minst här i Australien. Jag tror att det är jag som är målgruppen. Lite äldre förare som vill ha en bil som det är lätt att kliva in och ut ur. Ungarna är utflugna sedan länge så något rymligt baksäte eller stort bagageutrymme behövs inte. Vi har visserligen bara haft vår Renault Captur i ett par veckor men hittills är vi supernöjda. Biltypen passar oss perfekt. Pi, de som inte gillar franska bilar har förmodligen aldrig ägt någon inte vet vad de pratar om. Samma anledning jag vet att Skoda är skitbilar. Jag har aldrig i mitt liv ägt någon och när vi hyrde en i Tjeckien förra året så var det första gången jag satt i en. Men jag vet bäst. Jag är fortfarande helt övertygad om att det är skitbilar.

#34
2017-06-21 12:34

Om man inte har en aktiv fritid, och om man inte kör på leriga grusvägar med djupa spår av traktorer eller på oplogade vintervägar på landsbygden där den lokala bonden plogar först tre dagar efter det stora snöfallet, varför ska man då ha en bil som är anpassad för just det? Det är som att köpa en 7-sitsig MPV/familjebuss utan att ha en familj... Det verkar ju helt poänglöst då att köpa en SUV (Sports Utility Vehicle = Friluftslivsbil).

#35
2017-06-21 13:55

Jag köpte en SUV för att den va snygg och trevlig att köra. Att den sen har bättre framkomlighet på oplogade vägar eller när man ska dra ner båten till sjön är bara en bonus. Våran granne har en Picasso och min fru har sagt att en sådan kommer inte in på våran parkering. Blir vi såpass många så tar vi hellre två bilar dit vi ska. Hon tycker alltså att en MPV är ful och det är jag glad för.. Då kan jag fortsätta köpa SUV ;)

#36
2017-06-21 13:57

Raphael - det är väl ungefär det som Vargen "tjatat" om under lång tid. Sen köper jag Peters argument för en bil med lite enklare insteg speciellt för oss lite äldre men i mitt fall löstes det genom en Golf SV. Tittade f ö på en C3 Picasso för några år sen och den skulle säkert också duga för mig men min fru sa samma sak som Deeds fru - och då var det avgjort...:)

#37
2017-06-21 13:56

En SUV är en personbil med luftigare kupe och högre markfri gång, inget annat.

#38
2017-06-21 21:04

Ja varför Vargen. Varför varför varför varför. Varför varför varför. Varför? Varfööör! VARFÖÖÖÖÖR? Varför? DÄRFÖR!

Jag skulle klara mig en Smart. Har jag en Smart? Nej! För att jag tycker småbilar är lite småfjantiga och tilltalar mig inte designmässigt överlag. Jag skulle kunna ha en bil i samma storlek med mindre motor, mindre utrustning, tråkigare chassie etc. Har jag det? Nej. För jag vill ha en bil med iallafall lite pulver i som är rolig att köra. Jag tycker om helläder och vill ha en bra stereo. Behöver jag det? Nej! Men om jag nu ska ha något som kostar mig rätt mycket pengar oavsett vad jag köper så köper jag ju hellre nåt jag vill ha än nåt som bara uppfyller de basala behoven. Är det praktiskt möjligt för dig att förstå att att folk kanske köper en bil de tycker är snygg? Man riktar in sig på en ungefärlig storlek och ett prisspann - sen testar man runt tills man hittar en man tycker om.

#40
2017-06-21 22:09

Helst vill man ju ha en V8...

#41
2017-06-21 23:54

Jag funderar på en Volvo V60 som nästa bil, eller möjligen som andra bil. Många säljer sina S60/V60 som är relativt nya för att skaffa XC60, så det kan dyka upp bra tillfälle. Tänk på blodtrycket, det är inte bra för hälsan att reta upp sig på mig.

#42
2017-06-23 12:42

En eldriven Kia Stonic är snart här. Håll ut Styggavargen.

#43
2017-06-22 00:54

Det finns flera aspekter av detta. I Sydamerika och flera platser utanför Europa så är bilar med högre markfrigång väldigt populära, de är det på grund av ett vägnät med bristande standard. I Brasilien och Argentina t ex har man länge marknadsfört SUV:ar i olika storleksklasser även de mindre. Fiat var t ex tidigt ute med sin Adventure-serie som var vanliga personbilar med extra plast på sidorna och högre markfrigång. Citroëns första C3 Aircross gjordes för den Sydamerikanska marknaden och det var en Picasso med höjd markfrigång och med reservhjulet utanpå bakluckan. I Brasilien fanns en slags SUV-variant som byggde på VW-bubblan, och var av inhemsk tillverkning.

Det är dyrt för biltillverkarna att göra olika bilar för olika marknader. Det ligger i tillverkarnas intresse att slimma modellprogrammet och göra bilar som är gångbara på så många marknader som möjligt. SUV-trenden handlar även om att tillverkarna vill göra den global, så att modeller för Sydamerika, Afrika och Kina även kan säljas i Europa - med mindre juateringar av utrustning och motorerbjudanden, det blir helt enkelt mer kostnadseffektivt så.

#44
2017-06-23 12:33

Vi bör minnas i sammanhanget att Kia Stonic är en mini-SUV. Det är en småbil i storleken under en Golf, Focus, Astra etc. En mindre småbil med extra attribut. Vad man än tycker om SUV-bilars negativa miljöpåverkan så kanske det är att fokusera på fel mål att försöka skjuta ner minstingarna, är det inte bättre att fokusera på stora bilar och rent allmänt se att problemet mer handlar om stora bilar än små. Vi bör främja små, kompakta och rymliga bilar framför storbilar.

#45
2017-06-23 12:48

Jag håller med dig Raphael, dock så drar dessa "små mini SUV's" rätt mycket, lastar lite och vad är poängen med maximera utsläppen? Jag har inget emot mindre bilar, även om jag föredrar mellanklass. Generellt kör vi för stora bilar. De stora SUV's som idag finns i Sverige ser nästan ut att vara bygga i en helt annan skala. Jag har också full förståelse för att vissa måste ha en SUV, typ en hästägare som skall dra tyngre släp. Hela mitt kvarter är fullt av nya SUV:ar som släpper ut långt mer än bilarna som ägdes innan. I många fall har ägaren inte gjort någon vinst i lastförmåga eller antal passagerare, utan man kör helt enkelt runt med en "klumpigare" bil som förbrukar mer energi och släpper ut mer. Helt onödigt enligt mig.

#46
2017-06-24 09:58

Jag har inte sett några förbrukningssiffror för Stonic, men Hyundai Kona drar mycket med kombinationen bensinmotor och fyrhjulsdrift - jag har inte sett några förbrukningssiffror för de andra motiralternativen.

Om vi tittar på konkurrenterna så har Fiat 500X en låg förbrukning i de framhjulsdtivna versionerna särskilt med dieselmotor. Mest sålda 500X är den framhjulsdrivna 1.6 E-Torq. De fyrhjulsdrivna drar mer men det är knappt någon som köper dem. De framhjulsdrivna finns med justerbar elektronisk diff för olika underlag. Fiat 500L Trekking / Cross drar i sin SUV-version inte mer än det vanliga minibuss-utförandet.

De franska Renault Captur och Peugeot 2008, som är de mest sålda i lilla SUV-klassen i Europa, drar inte särskilt mycket de heller. En Peugeot 2008 med diesel ligger på under 0,4 l/mil och med trepip bensinturbo runt 0,45 l/mil. Den nya rymliga Citroën C3 Aircross ligger på ung samma. Alla dessa är framhjulsdrivna och finns med elektronisk diff. C3 Aircross drar mindre än min C3 Picasso och har en rymligare kupé med större bagageutrymme och den är inte tyngre. Motorerna är mer effektiva och har lägre förbrukning.

Nya Peugeot 3008 SUV är lättare än den tidigare generationen som var en crossover/minibuss, tack vare en ny och lättare bottenplatta som väger 200kg mindre än den tidigare bottenplattan.

De flesta SUV:ar som säljs är framhjulsdrivna, de är mycket mer populära än de tyngre fyrhjulsdrivna versionerna som drar mer bränsle. De framhjulsdrivna ser likadana ut som de fyrhjulsdrivna.

Så jag tycker inte att detta egentligen är ett problem.

#48
2017-06-24 14:01

Efter att ha tittat på ett antal Youtube-klipp skulle jag säga att Stonic är SUV-liknande dvs har vissa attribut i designen som ska föra tankar till SUV, men i själva verket är en "vanlig" lite förhöjd småbil. Frontspoilern ser t ex farligt låg ut och takhöjden ger bra innerutrymmen men det är allt. Att kritisera bilen för att vara onödig utifrån epitetet SUV är inte bara lite fel utan helt uppåt väggarna skulle jag säga.

#49
2017-06-25 18:47

Opels hylla under skärmen för att stödja handen på ser skrattframkallande ut, där var man fräcka i överkant.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.