Bild
Nästa artikel

Kia Soul EV dubblar kraften

Nyheter

Större batteri och fler hästkrafter i nya generationen av elbilen.

På bilsalongen i Los Angeles visar Kia upp både en Soul med förbränningsmotor och en elbil, men det är bara den elektriska varianten som kommer att säljas i Europa och Sverige med start någon gång under första halvåret 2019. 

Batteriet är av typen litiumjonpolymer och ligger på 64 kWh. Det är mer än dubbelt så mycket som i föregående version som låg på strax under 30 kWh. Detta kommer såklart inverka positivt på räckvidden, men hur långt Kia Soul EV tar sig på en laddning vet vi inte än. Kia håller på att mäta detta enligt EPA-norm i USA och förhoppningsvis får vi också resultatet enligt vår europeiska körcykel WLTP inom kort. Kia berättar att batteriet är vätskekylt och detta är särskilt fördelaktigt vid snabbladdning. 

Även motorns kapacitet har ökat. 204 hästkrafter är även det nästan det dubbla upp mot förra generationens 110. Vridmomentet ligger på 395 Nm.

Utseendemässigt behåller Soul sitt lådformade yttre och pekskärmen i förarmiljön är 10,25 tum i storlek och växelväljaren är ett runt vred.

Det finns inga priser fastställda än, men kommer att offentliggöras inom de närmsta månaderna.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Soul EV?

Kommentarer

#1
2018-11-29 08:14

Vad jag tycker? Det enda sättet för att få en längre räckvidd är att sätta in ett ännu större blodsbatteri. Ett batteri som dels släpper ut oerhörda mängder växthusgaser vid tillverkning och dels kommer att laddas med el tillverkad av kol. Det är 1000 g CO2/kWh bara det. Elbil = kolbil.

Varför sponsras den med dina och mina skattepengar??

.

#2
2018-11-29 08:26

Senast jag kollade var den kolbaserade elproduktionen i norden nära 0. Så jag har svårt att hålla med om ditt påstående. Sen finns det länder som ex. USA som behöver minska andelen kolel för att elbilar skall bli renare.

#3
2018-11-29 08:32

@ Granlundii

All el i Europa är sammankopplad och när vår konsumtion ökar så måste vi importera. Och när de vi importerar från får ökad efterfrågan så bränner de än mer kol för att täcka. Dessutom, som om inte det skulle räcka, så är det brist på el i Sverige idag.

"Nya elbilar, nya bostäder, ny tunnelbana samt fortsatt urbanisering – Stockholm kan kommande år få stora problem att klara den ökade efterfrågan på el.
För att avvärja en framtida bristsituation hoppas myndigheten Svenska kraftnät nu att den elproduktion som ska läggas ner i Värtan får vara kvar längre än planerat – däribland kolet."

https://www.di.se/hallbart-naringsliv/larmet-risk-for-elbrist-i-stockholm/

Så dels importerar vi kolkraft och dels har vi egen kolkraft att ta till, när efterfrågan ökar. Och, självklart, för varje elbil som ersätter en diesel eller bensin dito, så blir det ökad efterfrågan.

.

#4
2018-11-29 08:39

Precis som på Niro EV blir det tydligen Kias större batteri (64 kWh) -- det är synd att Sverige inte får någon av deras elbilar med det mindre batteriet, som säkerligen hade varit tillräckligt för många.

#5
2018-11-29 08:47

Visst importeras smutsig el i liten mån, du får gärna hitta en siffra, jag är säker på att det är en mycket liten del av totala elkonsumptionen i Sverige. Dessutom blir elen allt renare i övriga Europa också, lite synd förstås att vissa länder prioriterar att stänga kärnkraftverk istället för kolkraftverk. Men att utgående från att vi importerar lite kolel påstå att elbilar är rena kolbilar är kraftigt överdrivet.

#6
2018-11-29 08:51

@Granlundii

Varje gång någon byter från en vanlig bil till en elbil så ökar konsumtionen. Det är den ökade konsumtionen du skall titta på. Den kan bara täckas på ett sätt: Antingen genom att importera smutsig el eller genom att köra kolkraften som finns lokalt i Sverige.

"I debatten låter det ofta som att lösningen när det gäller koldioxidutsläppen är att övergå till exempelvis elbilar. Men när vi i dag laddar elbilar i Sverige är det alltid med kolkraft, skriver debattörerna Bjarne Sjödell och Jan Hamrefors."

https://www.svd.se/elbilar-ar-inte-miljovanliga--laddas-med-kolkraft

Detta från folk som jobbar i branschen.

.

#7
2018-11-29 08:50

Oavsett om vi använder smutsig el eller inte så blir ju luften i innerstaden betydligt bättre med fler elbilar.

#8
2018-11-29 09:07

Klarsynt, det finns ett tredje alternativ också, att öka produktionen av förnyelsebar el. Men hej, det gör vi redan!

https://www.energivarlden.se/artikel/sveriges-elproduktion-gar-pa-hogvarv/

#9
2018-11-29 09:26

Klarsynt, du får gärna utveckla det där med blodsbatterier lite och på vilket sätt det är kopplat just till batterier i elbilar? Och både vad gäller blodsbatterierna och påståendet om koldioxidgenererande batteritillverkning kan du väl specifikt visa vad modern tillverkning, exempelvis Teslas Gigafactory som är ett exempel från den verkliga världen, har för miljöpåverkan? Och du är förstås väl medveten om vilka fantastiska förhållanden som råder inom oljeindustrin, inga arbetsmiljöproblem där inte - alldeles särskilt inte hos småproducenterna kring Persiska viken. Man ser det man vill se, eller hur var det?

#10
2018-11-29 09:46

Även om jag ifrågasätter att elbilar skulle vara sämre än fossildrivna fordon så kan jag också ifrågasätta elbilarnas positiva inverkan på klimatpåverkan i stort. Att gå från fossildriven bil till elbil skulle kanske minska min bils utsläpp med 20%. Min bils utsläpp står för kanske 20% av min totala klimatpåverkan, alltså har jag totalt minskat min klimatpåverkan med 4%. Känns inte som att jag har gjort nån jättestor insats, kan jag tycka.

#11
2018-11-29 10:32

https://www.sydsvenskan.se/2018-11-29/eon-varnar-for-elbrist-i-skane-tag...

Lättare sagt än gjort, kärnkraftverk avskaffas och skall ersättas av vad?

#12
2018-11-29 10:42

Granlundii,
Det är väl tanken att många små insatser tillsammans gör nytta.

Klarsynts fantasier ger jag inte mycket för. Det är bara dödsryckningar från en svunnen tid som tillåts fortsätta trots att personen tidigare stängts av från forumet.

För egen del har jag lite svårt för utseendet på Soul, men Hyundai/KIA har ju fler modeller.

#13
2018-11-29 11:09

Blir priset rätt (rimligt) så kan detta komma att bli ytterligare en KIA på topp 20 listan över sålda bilar - om inte konkurerande märken kommer med något vettigt i elbilsväg snart de också.... (?).

#14
2018-11-29 11:14

Utseendet på Kia Soul ger en utrymmeseffektiv konstruktion. Lite som den klassiska dam-skon, liten utanpå och stor invändigt... Tyvärr lär väl denna mindre elbil också kosta minst 300 kkr här.

#15
2018-11-29 14:54

Bara för att det inom Sveriges gränser har förnyelsebar elproduktion betyder inte att ursprungsgarantierna hamnar hos oss kan man läsa här!
Så förvandlas din svenska el till smutsig kolkraft
Alla elkunder i Sverige som köper el från svensk ren elproduktion tror självklart att de stöder just det de köper: ren el. Men det de stöder är i själva verket att smutsig elproduktion på kontinenten ska kunna få fortsätta.
Svensk såld el är inte fossilfri – den är tvärtom till huvuddelen gjord av kol och gas.
Nej, det visste du inte och det är inget som berättas i reklambroschyrer eller annonser.
De svenska stora elproducenterna har nämligen sålt den gröna elen till andra länder. På så vis säljer de själva smutsig el.
Det hela är en berättelse om en greenwash av gigantiska proportioner.
Den norska elen är till 63 procent fossil – alltså smutsig. Utöver det är 14 procent förnybar och hela 21 procent kommer från kärnkraft. Men Norge har ju varken stora kolkraftverk eller kärnkraftsverk. Ändå är den sålda elen till medborgarna smutsig.
I Sverige gäller samma sak. Trots att den mesta elen är förnybar så säljs i Sverige 48,4 procent fossil el, 35,3 procent kärnkraftsel medan förnybar el endast står för 16,3 procent av försäljningen.
Det här är ju pinsamt eftersom Sverige ofta skryter om att den svenska elen till största del är ”klimatneutral”. Låga utsläpp redovisas från vattenkraft, kärnkraft, bioenergi och självklart vindkraft.
Men samtidigt är elen som sedan säljs smutsig. Varje kilowattimme såld el i Sverige har i snitt ett utsläpp på 350,51 g/CO2. Det är långt över alla redovisade utsläpp. (När jag skriver detta är de svenska utsläppen officiellt 64 g/CO2 per kWh, enligt en karta som visar utsläppen i realtid.)
Så hur kan det bli såhär?
Det beror på att de svenska energijättarna säljer elens rena produktion till utlandet. Detta har sin grund i ett system där all ren el får ursprungsgarantier. Elproducenter får helt enkelt en garanti (ett certifikat) per MWh som produceras. En solcellspark får garantier, miljövänlig vattenkraft får det, biobränslekraftverk, geoenergi och vindkraft likaså. Detta för att elkunder ska kunna välja den rena elen och veta att den verkligen är producerad som lovat. Poängen är alltså att konsumenterna ska kunna stödja ren elproduktion genom att köpa el som är ursprungsmärkt.
För Norges del betyder det att nästan all elproduktion får ursprungsgarantier (det heter ”opprinnelsegarantier” på norska). I Sverige får ungefär hälften av elproduktionen det. Ursprungsgarantierna är alltså en garanti för att den el som produceras är ren. Så hur kan då den el bolagen säljer vara smutsig?
Ursprungsgarantier infördes av EU och har funnits sedan 2001. (Direktiv 2001/77/EC) Eftersom det är en nyliberal marknadsidé bakom den avreglerade elhandeln infördes också en regel om att ursprungsgarantierna kan säljas på en marknad. De som inte har ren elproduktion kan köpa ursprungsgarantier och därmed hävda att de säljer ren el. Det blir ett billigt sätt för smutsiga kolkraftverk i Tyskland att leverera lägre utsläppsvärden till kunden. Samtidigt får de som producerar ren el lite extra betalt för att de levererar den till de gemensamma elnäten.
Det är bara ett problem med det här systemet.
Vad händer när ett norrländskt vattenkraftverk, ägt av till exempel Vattenfall, säljer sin ursprungsgaranti till en elhandlare som samtidigt köper sin el från ett smutsigt kolkraftverk i Tyskland?
Jo, i denna påhittade låtsatsmarknad så flyttas den rena ursprungselen från Norrland till Tyskland. Genom att köpa de rena garantierna så kan tysk el nu säljas som ren el – ursprungsgarantin finns ju där som bevis – medan den el som skickas till kunderna fortfarande är smutsig kolel.
”Grön el” blir världen största greenwash.
Det här är absurt eftersom kolel ju aldrig kan blir ren – oavsett hur många certifikat elhandlaren köpt på marknaden. Kunderna i Tyskland blir alltså lurade. Men vad händer i Sverige?
Det är nu ursprungscertifikatsmarknaden förvandlas från greenwash till lurendrejeri. Svenska elkunder vet nämligen inte om det här. De köper ”all el från vattenkraft” eller ”all el från svensk vindkraft” utan att veta att samma rena el säljs som alibi för tysk kolkraft. Eftersom de svenska elbolagen inte måste upplysa de svenska elkunderna om att de ursprungscertifikat de tilldelats har sålts vidare så får kunderna aldrig veta att de blivit ett alibi för fortsatt smutsig elproduktion i Tyskland. Eller i något annat land där dessa certifikat används.
Alla elkunder i Sverige som köper el från svensk ren elproduktion tror självklart att de stöder just det de köper: ren el. Men det de stöder är i själva verket att smutsig elproduktion på kontinenten ska kunna få fortsätta. Ansvaret ligger här inte hos konsumenten – utan på elproducenten som inte velat upplysa kunden om det här. Det beror på att bolagen tjänar pengar på att sälja ursprungsgarantin i stället för att behålla den och använda den själv. Vi pratar om en extra peng på några ören per kWh och det är för ett vinstjagande bolag väldigt många ören.
Men det finns inget som tvingar den elproducent som får en ursprungsgaranti att sälja den. Vill ett bolag göra klimatnytta kan det själv köpa upp garantin själv så att den försvinner från handeln. Men det är inte det de svenska eljättarna gör. De säljer och hoppas att kunderna inget ska upptäcka.
Vad kan man då som konsument göra åt detta? Det finns två sätt att få ren el – som verkligen är rent producerad hela vägen. Det första är att göra den själv. Med solceller på taken är elens ursprung glasklar – du vet ju själv att det är ren el du gör.
Det andra sättet är att välja el som har märket ”Bra Miljöval”. Det betyder att de som säljer elen faktiskt också vet att ursprungsgarantin kommer från de elproducenter de köper ifrån och att ursprungsgarantin därmed avvecklas. Elföretaget kan inte sälja garantin vidare eftersom den är förverkad, och du har inte köpt el som sålt sin renhet till kolkrafts producenter i Tyskland.
Hela detta system med ursprungsgarantier är naturligtvis vanvett. Det är skapat av regeringar som istället för att tvinga elbolag att producera ren el, försöker ”locka dem” genom att införa garantier de kan få och sedan sälja. Men storföretagen fann snabbt ett sätt att tvärtom tjäna pengar på ren greenwashing.
Nej, svensk el innehåller inte 48,4 procent fossil el. Men eftersom vi säljer vår rena elproduktion för att hjälpa smutsig kolkraftsel så blir även den svenska nedsmittad.
För de stora bolagen finns ett enkelt sätt att lösa detta: att inte sälja ursprungsgarantierna.
För dig som elkund gäller det att att välja rätt så du inte blir lurad. Börja med att sända ett mejl till ditt elbolag och fråga vad de gjorde med ursprungsgarantierna från sin elproduktion.
Fråga sedan din politiker i kommunen varför detta får fortgå.
JOHAN EHRENBERG,
Rekommendera75 Dela

#16
2018-11-29 17:47

Ser ut som en modern Volvo Duett ;) Om man nu vill att denna praktiska `korvlåda´ skall bli en volymbil för folket med optimal körlängd / ekonomi, varför i hela värden 204 hästars motor! Borde inte typ 110-135 vara nog?

#17
2018-11-29 18:10

Ja, det är väl bäst att slå av allt eldrivet i hushållet inkl värmesystem eftersom vi köper så mycket smutsig el - eller ? Om jag skulle köra eldrivet till 100 % så skulle det motsvara ca: 10 % av nuvarande förbrukning för uppvärmning och alla andra elförbrukare i hemmet. Så jag förstår inte riktigt varför många har så hatisk inställning till eldrivna bilar och hänvisar till "smutsig el" - då kan ni ju börja med att sluta förbruka "smutsig" el i ert hushåll först...

#18
2018-11-29 18:41

Blodsbatterier eller blodsbensin? Pest eller kolera? Choose the lesser of two evils!

#19
2018-11-29 18:42

Jag köper bara vindkraft till hushållet, så min framtida elbil kommer att drivas av vinden, känns helt fantastiskt, tänk på det du Styggavargen.

#20
2018-11-29 19:41

Jag gillar Kia Soul - en skoj och rymlig låda på hjul. Tur att den får starkare batteri och längre räckvidd.
Och till alla er "besserwissers" som tror ni kan allt om elbilar, deras blods-batterier (löjligt namn) och önskar kortare räckvidd (?)..
Om ni någon gång kan få förmånen att äga en elbil, så önskar ni nog alla att den kunde gå lite längre på en laddning.. Förutsatt att ni inte är Stockholmare eller politiker - som bara kör max 50km/dygn, åker kommunalt eller cyklar hejdlöst (överallt).
Min Tesla har inte smutsat ner miljön 1mg sedan den dag vi tog ut den - till skillnad från dessa hybrider som spyr ut för varje km, efter att elen tagit slut... För att inte tala om er som fortfarande kör på enbart bensin eller diesel i stan o på landet - skäms! Ni bör ju inte ens ha en åsikt i denna fråga!
Ps. Teslas batterier är de mest miljövänliga i produktion (jämfört med de kommande europeiska bilbatterierna) och fabriken har stränga utsläppssiffror att hålla sig till. Kalifornien har alltid legat i framkant när det gäller utsläpp, fordon och miljö.

#21
2018-11-29 20:20

Bilräven: visserligen är jag stockholmare — dock vare sig av födsel eller ohejdad vana utan av flytt :-) — och vi kör inte ens 50 km/dygn, snarare max 5 km/dygn en vanlig vecka. Men att jag önskade mindre batteri beror förstås inte på en önskan om kortare räckvidd, utan om lägre pris. Kia (och andra tillverkare) kan ju sälja bilarna i två versioner, med olika batterier? Åtminstone tills batterierna blivit billigare. Som Tesla. Kia har redan två batteristorlekar redan dessutom (dock ej i Sverige).

I övrigt tycker jag att det är en rolig bil!

#22
2018-11-29 23:36

Ytterligare en anledning att ligga lågt med elbil i olika former. Utvecklingen går fort. Starkare motorer - för dom som vill ha dragkrok. Framförallt starkare batterier. Köpte ny bensinare nyligen och väntar nog ytterligare några år / generationer innan det blir aktuellt. Nyhetens behag kostar på. Eller är det månne så att alla köpare av elbil tänker på miljön.....

#22
2018-11-29 23:36

Ytterligare en anledning att ligga lågt med elbil i olika former. Utvecklingen går fort. Starkare motorer - för dom som vill ha dragkrok. Framförallt starkare batterier. Köpte ny bensinare nyligen och väntar nog ytterligare några år / generationer innan det blir aktuellt. Nyhetens behag kostar på. Eller är det månne så att alla köpare av elbil tänker på miljön.....

#23
2018-11-29 23:37

Ytterligare en anledning att ligga lågt med elbil i olika former. Utvecklingen går fort. Starkare motorer - för dom som vill ha dragkrok. Framförallt starkare batterier. Köpte ny bensinare nyligen och väntar nog ytterligare några år / generationer innan det blir aktuellt. Nyhetens behag kostar på. Eller är det månne så att alla köpare av elbil tänker på miljön.....

#24
2018-11-30 01:55

Skaffa ett elavtal med el från förnyelsebara källor, så hjälper du till att det produceras mer miljö- och klimatanpassad el.

#25
2018-11-30 12:04

Tyvärr inget lastutrymme att tala om i denna modellen, bilen är för kort.

#26
2018-11-30 12:28

Ja, bagageutrymmet i den nuvarande modellen var ju oerhört begränsat - typ det i Picanto - men det står ju att den utökade karosslängden bl a har använts till större bagageutrymme. Så man kan ju hoppas...
Sen tycker jag att fronten på el-versionen ser bättre ut i denna modell än den tidigare. Att bara ha ett plåtsjok där man annars har olika former av kylargaller tycker jag personligen förfular elbilarna även om jag inser att nåt kylargaller i gängse betydelse inte behövs.

#27
2018-11-30 19:44

Håller med Pi. Denna kan bli riktigt intressant till rätt pris. Lagom högt i och ursteg till bilen också.

#28
2018-11-30 21:01

Det är ju en praktisk karossform även om det inte blir speciellt vackert.
Jag är lite kluven när det gäller fronten, jag är medveten om att en grill inte behövs och jag gillar att man har något där så att det inte blir som Tesla Model 3 där är det för naket, men här är det ändå inte riktigt bra, kanske är det bättre IRL.
Men som vanligt när det gäller de flesta asiater tycker jag inredningen är för dyster, hoppas att den går att få lite gladare.
Men ratten är ju ändå rund!

#29
2018-11-30 22:11

Pi (#26): jag ser inte var du läser om karosslängd och bagage, men här finns fler detaljer om nya Soul:
https://www.motor1.com/news/279548/2020-kia-soul-revealed/
Bl a att bilen blir 419 cm lång, 5 cm mer än nuvarande generation. Bagageutrymmet anges till 23,8 kubikfot, vilket jag får till 674 liter. Kan det stämma, det låter mycket? Är amerikansk måttstandard, upp till taket kanske?

Jag kan instämma i att den här bilen verkar intressant -- mer än Niro faktiskt, som jag tycker är litet slätstruken.

#30
2018-11-30 22:24

ToRy - kan hända att jag läste det i TV eller AMS. Bagaget är säkert INTE på 674 l - det är nog det enda man med säkerhet kan säga.

#31
2018-12-01 22:07

Farsan har en Kia Soul och det är en riktig gubb bil. Säterna är nästa lika dåliga som Toyota. Instrumentering har 80 tals vibbar. Högt väg ljud och noll styrkänsla. Usch

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.