Nästa artikel
Kia Niro får sladd
Nyheter

Kia Niro får sladd

Publicerad 8 mars 2017 (uppdaterad 9 mars 2017)
Laddluckan för ström sitter på förarsidan på främre delen av Kia Niro.
Kia har nyss kopplat in det på Optima Sportswagon. Nu kommer även nyheten att hybriden Niro blir laddhybrid.
5,5 mil ska Kia Niro ta sig på enbart eldrift  som Plug-in Hybrid. Detta tack vare el från ett litiumpolymerbatteripack på 8,9 kWh. Elmotorns effekt på 44,5 kW plussas ihop med en 1,6 liters GDI-motor på 105 hästkrafter. Detta ska ge sammanlagt 141 hästkrafter och 265 Newtonmeter, samma prestanda som i hybriden.

Liksom på Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid har Kia valt att placera batteriet under lastgolvet. Här käkar det upp 103 liter av utrymmet jämfört med hybriden. Totalt lastutrymme i laddbara Kia Niro blir alltså 324 liter.

Plug-in Hybriden får dra släp som väger 1300 kilo. Den lanseras i månadsskiftet augusti/september i år men pris är inte fastställt än. Kia lovar dock att det kommer att bli mycket attraktivt jämfört med befintliga konkurrenter.
 
Diskutera: Vad tycker du om Kia Niro som laddhybrid?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-03-08 14:00
Raphael

Får sladd? Jag trodde Kian var utrustad med antisladdsystem, är inte detta egentligen ett steg bakåt i utvecklingen?

#2 • Uppdaterat: 2017-03-08 14:02
Raphael

324 liter var ju ynkligt med tanke på bilens storlek.. Bilen ser rymlig ut, men med ett sådant klent bagageutrymme... ojoj säger jag. Inte användbart alls. Uppenbart har bilen inte designats från början som laddhybrid, utan det är en efterkonstruktion, en nödlösning...

#3 • Uppdaterat: 2017-03-08 16:11
L. Mäkinen

Bra att någon tillverkare har vaknat och insett att folk vill kunna köra på ström. De verkar dessutom kunna leverera i närtid och inte i en obestämd framtid.

#4 • Uppdaterat: 2017-03-08 16:14
Raphael

Vi avvaktar med spänning mottagandet på marknaden. Nu gäller det för Kia att skapa goda kontakter på marknaden, men förhoppningsvis förstår ledningsgruppen detta. Men frågan är om inte elbilsmarknaden börjar bli för likriktad?

#5 • Uppdaterat: 2017-03-08 21:42
Grosser

Det var ett givet steg att lansera Niro som laddhybrid. Jag utmanar KIA att lansera den som "Sveriges billigaste laddhybrid". Ett frånpris omkring 300 kkr vore görbart!

#6 • Uppdaterat: 2017-03-09 20:59
Grosser

.

#7 • Uppdaterat: 2017-03-10 18:42
erikotto

Kia är på rätt väg. Pålitligt och snygg. Kan priset hållas på en rimlig nivå blir det succé. Vem köper en törstig bensinare 2017?

#8 • Uppdaterat: 2017-03-10 21:25
Pi

"Törstig bensinare" ? I denna bilklass är inte bensinarna speciellt törstiga idag även om också jag gärna skulle ha en laddhybrid med 5-6 mils elektrisk räckvidd. Då skulle man inte behöva tanka speciellt ofta. Men priset får som vanligt inte sticka iväg alltför mycket för detta är ju en typisk privatköpar-bil.

#9 • Uppdaterat: 2017-03-12 18:27
Styggavargen

Frågan är hur mycket hybridlösningen kan sänka förbrukningen?, ökad vikt ökar förbrukningen .. så en del av vinsten går förlorad av hybrid systemet som måste monteras i bilen. Många hybrider verkar bra på pappret, men i verkligheten har det inte gjort större skillnad mer än kanske 10-20% lägre förbrukning relativt modellen utan hybridsystemet. Den som är intresserad kan titta på Toyota Auris som hybrid och utan, skillnaden är ca 20%.

#a • Uppdaterat: 2017-03-12 21:30
L. Mäkinen

Du kan ju inte jämföra Auris med en laddhybrid. Att kunna köra de dagliga turerna på el lär påverka totala förbrukningen rejält.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.