Bild
Nästa artikel
Kia e-Soul.
Kia e-Soul.
Kia e-Soul.

Kia e-Soul – rapport från provkörningen

Direktrapport

45 mil ska den komma på en laddning. Maria Dahlin är i Frankfurt för att testa nya generationen av fyrkantiga elbilen Kia Soul.

Hej Maria! Är det bara elektriskt som gäller för Soul nu?
– Hej Fredrik! Ja, i Europa kommer den hädanefter bara att säljas som elbil, under namnet e-Soul.

Vad tycker du om den då?
– Den raka bakdelen är en vattendelare. Antingen gillar man designen skarpt eller också inte alls. Jag tycker att den ser frän ut. Jag gillar också det höga insteget och den luftiga kupén. Och äntligen finns en app så att man kan se laddstatus med mera, något jag saknat i exempelvis Kia e-Niro och Hyundai Kona Electric.

Hur är den att köra?
– Sportläget är himla kul, även om det drar extra. Bilen känns pigg. Men jag tycker mig höra ett irriterande vindljud, som ett ylande, när man kommer upp i motorvägsfart.

När börjar den säljas och vad blir priset?
– Priserna är inte fastställda än men borde bli det om några dagar. Så fort det är klart tänker Kia starta försäljningen i Sverige. Det enda Kia kan säga är att e-Soul blir billigare än e-Niro, som kostar från 444 900 kronor eller 384 900 kronor efter statlig bonus.

– Jag tror att e-Souls öde beror mycket på prissättningen. Det gäller att inte hamna för nära e-Niro, som kan erbjuda större bagageutrymme.

Du läser hela provkörningen i Vi Bilägare nr 07/2019, som kommer ut den 7 maj. Prenumeranter får tidningen först av alla. Läs mer om prenumeration här.

Diskutera: Vad tycker du om Kia e-Soul?

Kommentarer

#1
2019-04-09 13:20

Avhuggen bakdel har ju varit en svensk specialitet, men den där ljusinramningen ser lite "speciell" ut.
Känns lite galet med så hög front när det inte finns något där utom plastytor.

#2
2019-04-09 13:55

Men för att vara elbil ser den ändå riktigt OK ut framifrån...

#3
2019-04-09 13:59

Tja, praktiskt är aldrig fel. Och den ser ju inte ut som något från Star Wars, utan mer.. normal. Men elbil är lika med kolbil, oavsett.

.

#4
2019-04-09 14:07

Beroende på prisnivån en trolig framgång.

MVH AL

#5
2019-04-09 17:19

" Men jag tycker mig höra ett irriterande vindljud, som ett ylande, när man kommer upp i motorvägsfart."
Den här bilen ska nog helst inte köras i motorvägsfart med den utformningen.
Annars kan den säkert vara praktisk.

#6
2019-04-09 17:26

Bakifrån ser den ut som en blå kundvagn med rött handtag.

#7
2019-04-09 17:28

Går det att göra en fulare bil, jo Nissan duke

#8
2019-04-09 17:36

Bakifrån? Nja, jag tycker hela bilen ser förskräcklig ut. Utseendemässigt ser Seats kommande betydligt vettigare ut.
Jag tror inte på någon succé direkt.

#9
2019-04-09 19:39

"Hej jag kör elbil och [hur jag ser ut har inget med saken att göra]"
Varför görs det inga snygga elbilar? Nissan Leaf ser ju ut som bajs med. Tesla model x är ju hemsk.

[Redigerad//Deeds]

#10
2019-04-09 19:50

Om man bortser från priset i och med att endast elbil säljs, hur motiverar PSA att man ska köpa en Citroen i stället för denna?
Den ser ut att erbjuda fler och bättre gjorda "udda" detaljer.

#11
2019-04-09 20:20

GRP: Smaken är subjektiv, bara för att du inte anser det finns snygga elbilar så finns det ju självklart massor av människor som tycker det finns snygga elbilar med. Så det där är ju ganska nonsensinlägg skriva så.....

#12
2019-04-09 20:40

N-iklas, enkelt. En C3 Aircross är snyggare och har fler fräcka detaljer. Gamla Soul var rent ut sagt ful och nya är också ful. En C3 Aircross är mjukare i formgivningen. C3 Aircross har idag både skönare fjädring och bättre uppträdande i undanmanöverprov än utgående Soul. Och trevligare marerial invändigt, särskilt med den uppgraderade interiören - t ex Urban Red.

Det återstår att se hur nya Soul kommer atr prestera, så det får vi återkomma till. Men utgående Soul har inte blivit någon succé i Europa, C3 Aircross säljer bättre. Jag tror de europeiska kunderna kommer tveka inför nya Soul också. Den är för anerikansk-japansk kantiig, trots att den är från Sydkorea. Men den har sålt bra i USA. I Europa är ju Citroën ett större märke.

Sen är det mer Peugeot e-2008, som visas nu till hösten och börjar säöjas våren 2020, som är PSAs konkurrent. 2008 kommer som elbil, vilket inte C3 Aircross gör. Det kommer en C4 Aircross i framtiden, som blir en elbil och som ersätter C3 Aircross. Och nuvarande C3 växer i storlek och kommer som crossover. Men dagens C3 Aircross får ingen direkt efterföljare. C4 Aircross blir lite större, men ändå mindre än Peugeot 3008, och byggs på CMP plattformen (3008 byggs på EMP2). Nästa C4 blir också CMP och kommer som elbil.

Så närmaste PSA konkurrent om vi snackar elbilar är ju e-2008. DS3 Crossback är mindre och mer lyx och design.

#13
2019-04-09 22:40

nja det låter nog lite tunt, det är ju den nya det gäller och inte den gamla.
Det är ju mycket åsikt det bygger på, rent materiellt tekniskt utförande så ser inte någon utomstående som inte har något speciellt förhållande till Citroen någon speciell fördel för Citroen.

Jag uppfattar denna som mer attraktiv än Citroen och varför skulle inte det kunna gälla för många andra som inte heller har ett etablerat förhållande till just Citroen?

Man borde verkligen försöka ha bättre försäljningsargument än så här, det är farligt naivt att tro att man kan säja uteslutande på varumärke och självförtroende.
Att underskatta konkurrenterna är ingen bra framtidsstrategi.

#14
2019-04-09 23:02

Henrik
Det var ju subjektivt från GRP. Han tycker ju inte det finns snygga elbilar...

#15
2019-04-09 23:09

Axa: Nej, GRP skrev att det inte finns några snygga elbilar, att Leaf ser ut som bajs och att Model X är hemsk! Han skrev inte att han tycker det är så.....det hade vart att skriva sin subjektiva åsikt....skriver man att något är en sak, då skriver man det som att det är fakta. Skriver man att "jag tycker", "jag tror" etc. så är det mer korrekt.

#16
2019-04-09 23:44

Henrik
I och med att det inte är faktabaserat påstående huruvida elbilar är snygga eller inte så är det underförstått att det hans egna åsikter och således subjektiva.
Eller handlar det här om att du som nybliven Teslaägare tycker hans åsikt är stötande?

#17
2019-04-09 23:52

Axa: Absolut inte, alla får ha vilken åsikt de vill om en bils utseende. Varför skulle jag som Teslaägare ha nå´t emot att han tycker Leaf ser ut som bajs? Sen kan man ju bara av den kommentaren dra andra slutsatser om personen i sig....
Nej, det jag reagerar på, och tycker är sjukt tråkigt på forumet här är när folk kastar ur sig såna helt onödiga negativa kommentarer med en neandertalares språkbruk....
Ja, man får självklart ha olika åsikter, men snälla skriv vettigt iaf, och skriva "jag tycker" eller liknande.....det ser så mycket seriösare ut. Som sagt man kan aldrig skriva "är" om vad man tycker om ett utseende.

#18
2019-04-10 00:29

Henrik
Visst är det en fördel om man är tydlig i sina kommentarer.
Om folk inte gillar utseendet på bilar så måste dem även få uttrycka det, även om andra kan uppfatta det som negativt och tråkigt. Att påpeka folks språkbruk tycker jag är lite översitteri. Syvende och sist är det admin som bedömer vad som är olämpligt eller inte.

Ifråga om själva Kian så tror jag inte utseendet kommer falla särskilt många i smaken. Kanske finns det andra saker som kommer göra att den säljer? Dock tror jag inte det med tanke på priset och vad konkurrenter har i pipeline.

#19
2019-04-10 08:17

Jag håller med Henrik M att en kommentar som är skriven som GPRs : "Hej jag kör elbil och ser ut som en idiot"
Varför görs det inga snygga elbilar? Nissan Leaf ser ju ut som bajs med. Tesla model x är ju hemsk." är bara skriven för att provocera och är inte seriös överhuvud taget. Totalt onödig.

#20
2019-04-10 08:44

Jag tycker man bör undvika danismer i svensk skrift. ;-) Antingen skriver man väl "syvende og sidst" eller "sjunde och sist".
Till viss del kan jag hålla med om att elbilar traditionellt har sett konstiga ut. Mötte en Peugeot iOn igår och det är inte den vackraste bil jag kört. BMW i3 är inte heller nån skönhet i mina ögon.

#21
2019-04-10 08:45

GPRs kommetar är redigerad pga ovan nämna anledningar.

#22
2019-04-10 12:24

Nu är ju Soul den bil den är oavsett el eller bränsledrift. Tycker den är rätt frän ja. Sticker ut utan att vara vulgär. Deras version av Peugot's små boxbilar typ C3 Picasso (kanske storleken större då - men tänker mer karaktär och utstrålning).

Den borde ju dessutom pass ViB's gubb-bittra läsargrupp väl då den absolut har funktion före form. Kompakt högbygge med lätt in- och utsteg, utan att vara en SUV med hög tröskel. Den boxiga karossen erbjuder dessutom minibusslika lastmöjligheter om man fäller sätet. Det närmaste en eldriven 740 ni kommer komma ;) Fast utan traktortendenserna då...

#23
2019-04-10 13:13

Tänkte precis fråga, är detta en MPV eller är det ordet numera banlyst?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.