Nästa artikel
Kia Cee'd GT Line kommer 2016
Nyheter

Kia Cee'd GT Line kommer 2016

Publicerad 20 februari 2015
Kia C'eed GT Line introducerar Kias nya trecylindriga motor.
Kia Cee'd kommer i GT Line-utförande 2016. Det innebär en blandning av standard-cee'd och GT versionen. Med lanseringen kommer också en ny trecylindrig motor och en sjustegad växellåda.
Samtliga modeller av Cee'd kommer att erbjudas i det nya utförandet. Tanken är att man får den sportigare looken från GT-modellerna, med bland annat LED-ljus, dubbla avgasrör och bredare stötfångare på standardversionen av bilen.

De stora nyheterna som kommer med lanseringen är en helt ny motor och växellåda. Det handlar om en trecylindrig bensinmotor på en liter som ger 120 turboladdade hästkrafter, den levereras tillsammans med Kias sexväxlade manuella låda. Men det kommer också en helt ny sjuväxlad dubbelkopplingslåda som matchas med Kias 1,6 liters dieselmotor. Den nya lådan ska, kunna erbjuda både sportkänsla och komfort, beroende på körprogram. Båda nyheterna kommer finnas tillgängliga på fler Kia-modeller i framtiden.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Cee'd?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-02-20 15:21
Raphael

Trecylindrig är den nya sexan! :)
Kia Ceed är för bullrig och obekväm för min smak, saknar den där extra uppmärksamheten till de små detaljerna. Utseendemässigt så tycker jag det blir plottrig med 4 duttar för varseljusen i en fyrkant, ser ju rätt.... hmmm... ut. Och nu var jag snäll. Stökig design, inte min favorit.

#2 • Uppdaterat: 2015-02-20 15:21
Swemba

Koreanerna är vassa på design men synd att det inte går att få DCT-lådan till den trecylindriga motorn.

#3 • Uppdaterat: 2015-02-20 15:26
Leom

Har ägt två Kia Cee´d. Dåvarande generationen och den nuvarande. Mycket bra bilar i sin helhet. Driftsäkra och den senaste generationen är snygg och se på och ett jättelyft från föregående. KIA går med stormsteg framåt och nästa generation lär bli ordentligt farlig för konkurenterna. Dock har man fortfarande saker man måste åtgärda. Bullret är verkligen nått man måste komma tillrätta med till nästa generation. På vår svenska grova asfalt är Cee´d inte alls speciellt komfortabel. Man blir trött i huvudet efter ett tag. Dock tror jag detta är nått man kommer att bli bättre på till kommande modellbyte. KIA kan har man visat på en rad andra saker. Äger idag ingen KIA längre men skulle mycket väl kunna återgå i framtiden

#4 • Uppdaterat: 2015-02-20 15:55
ENTJ1

Fortfarande ful som stryk med lampor som når nästintill fram till a-stolpen,dessutom 4-ledsljusen som ser ut som" led generation 0".
(utseende o så,det är faktiskt inte så att jag inte skulle erkänna att tex en Kia eller någon annan bil är estetiskt tilltalande pga att det är "fel" märke,tex Optiman SER ju bra ut.)
GT,skall väl innebära lite sport,120 hp faller det väl då på redan där.
Skall bli spännande att se verklig förbrukning på nya motorn,det har ju ibland stämt så illa att de stämts i USA pga fantasisiffror,prestanda 0-100,vrid?
Dubbla avgasrör o 3 cylindrar..
Nä,usch och tvi.(kommer iofs säkert sälja bra..)
Venga skulle jag kunna skriva en hel del om,även kompisens Optima,i40 13-14 års modeller.
(Kompisens gamla ecoceed drog mer än hans V70,avogt inställd till Koreaner,javisst,fakta ger åsikter med substans.)

#5 • Uppdaterat: 2015-02-20 16:07
Hackenbush

Ganska snygg men buller och dyr service stretar emot.

#6 • Uppdaterat: 2015-02-20 16:39
Reverend Benny

Är denna motor något helt egenutvecklat eller köps det från någon annan tillverkare?

#7 • Uppdaterat: 2015-02-20 16:41
Raphael

Ryktet säger att motorn köps in från Hyundai. :)

#8 • Uppdaterat: 2015-02-20 17:57
Leom

Antifeministen. Läs på lite. Du kan serva din KIA på andra verkstäder också numera och fortfarande ha kvar 7-årsgarantin.

#9 • Uppdaterat: 2015-02-20 19:54
Pi

Vår lilla Kia har synnerligen trevliga servicekostnader så jag är benägen att tro att detta med att "ta igen" garantikostnader på servicekostnader är en vandrings-sägen. Dessutom är det väl den enskilde verkstadsägaren som tar in servicekostnaderna medan Kia centralt står för garantikostnaderna. Synd att den tycks vara tämligen bullrig för annars tror jag det är en utmärkt bil numera. Förra generationen hade dock en körställning som inte passade mig i alla fall - den var helt enkelt helt omöjlig.

#a • Uppdaterat: 2015-02-21 00:48
Mistro

Servicekostnaderna på Kia går i sär. En del hävdar att priserna är höga och en del säger att de är acceptabla och t.o.m låga. Antar att en dels åsikter baseras på Kias tidigare priser som var kända för att vara höga.
När priserna verkar att diffa så rejält mellan de olika modellerna,verkstäder och årgångar så blir det förstås knepigt för kunden att veta vad som gäller.
Dock är ju inte detta specifikt för Kia att verkstäderna tycks godtyckligt sätta sina egna priser.
Kia blir allt bättre och det märks också på försäljningsstatistiken.
När det gäller VAR man servar sin Kia så har fabrikatet numera valt en annan väg för att försöka binda kunderna till de egna verkstäderna.
Kia kräver att bilen har rätt uppdateringar för att garantin skall gälla och om man då servar bilen någon annanstans så upphör alltså garantin.
Det går att kringgå detta men vem orkar? .... Sist jag jämförde Mekonomen och Meca med den märkesverkstad där jag servar så var märkesverkstaden billigast med några hundralappar och varför skall man då krångla?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.