Bild
Nästa artikel

Kia Ceed ändrar i namn

Nyheter

Här är den nya generationen av småbilen – utan apostrof.

Tredje generationen av Kia Ceed har dumpat det upphöjda kommatecknet i namnet, som brukade sitta mellan bokstäverna ”e” och ”d”, (Cee'd). Utseendemässigt har bilen tagit inspiration från sportiga GT-vagnen Stinger. Nya Ceed har en mindre så kallad tigernosgrill jämfört med föregångaren. Det är samma axelavstånd som förut, men överhänget fram har kortats med 2 centimeter och det bakre har förlängts med lika många centimetrar.

Två nya motorer har tillkommit: Bensindrivna 1,4 T-GDi på 140 hästkrafter och dieseln 1,6 CRDi som producerar 136 hästar och är utrustad med SCR/AdBlue-avgasrening. Det går att välja på en sexväxlad manuell låda eller en sjuväxlad dubbelkopplingslåda.

Bland säkerhetsutrustningen finns aktiv filkörningsassistent, kollisionsvarnare samt autobroms som upptäcker fotgängare. De svenska priserna är ännu inte satta. Nya Kia Ceed i halvkombikaross börjar säljas efter sommaren.

Vi Bilägare har redan provkört nya Kia Ceed, då i maskerat utförande. Det kan du läsa om här!

Diskutera: Vad tycker du om Kia Ceed?
 

Kommentarer

#1
2018-02-15 14:23

Så Hyundai och Kia närmar sig varandra utseendemässigt, här har ju Kia Ceed samma linjer som Hyundai i30 - det som skiljer är fronten och lamporna i aktern. Från sidan ser de likadana ut. Interiörmässigt är det större skillnad än på utsidan. Frågan är hur kunderna reagerar när bilarna ser så lika ut?!

#2
2018-02-15 14:49

Ja, otroligt lik Hyundai I30. Varför ens producera två varianter? Tom. den i sista sekund ditlagda skärmen på instrumentpanelen...

#3
2018-02-15 14:56

Är det skillnad på deras inriktning gällande körstil? Att det ena märket ska attrahera kunder mer intresserade av komfort och det andra mer av aktiv körning?
Om Kia för övrigt får ordning på vägljudet så är det absolut ett bilmärke som jag kan överväga att byta till.

#4
2018-02-15 15:12

Jag har pratat med en Hyundai-säljare om detta, och han sa att tanken är att Hyundai ska vara mer komfort och Kia mer sport, men att i praktiken är det ingen större skillnad. Han sa det är större skillnad mellan Peugeot-Citroën än det är mellan Kia och Hyundai. Detta sa han i höstas, och då hade ändå Kia och Hyundai fortfarande bilar som skiljde sig åt utseendemässigt. Men denna Kia Ceed ser ju - som flera noterat - likadan ut som Hyundai i30, det är bara detaljer i front och akter som skiljer. Chassiet är samma, motorerna är samma, sen får väl ett jämförande test peka ut eventuella skillnader i komfort och körkänsla...

#5
2018-02-15 16:25

Tycker ändå detaljerna i grillen tex gör att den ser strået vassare ut än i30. i30 känns lite väl sömnig.
Riktigt snygg interiör med. Gillar den köttiga växelspaken :P

#6
2018-02-15 16:26

Frågan är dock - varför släppts i30 N om nu Kia är det sportigare märket? Borde inte sportvarianten släppts på Ceeden istället då?

#7
2018-02-15 16:51

Kia är nu det mest sålda märket i min kommun. Skicklig återförsäljare med suverän service. Definitivt prisvärda grejor. Ljudnivån är betydligt lägre i senaste modellerna. Samma sak med Skoda. I mina ögon är Skoda och Kia likvärdiga grejor. Ceed tillverkas och delvis utvecklas också i Tjeckien med samma kultur och kostnadsläge. Man måste nog säga att Koreanerna är ett flitigt folk. Men jag tänker nog inte köpa någon Kia. Det blir nog något dyrare och bättre känner jag på mig.

#8
2018-02-15 16:55

Roger, ställ den frågan till Kia och Hyundai. :) Jag tror man skall tolka inriktningen så att vardagsbilarna från Hyundai har mer komfort och Kia mer sport, det tar inte bort att varje märke kan göra specialversioner med annan inriktning. Kia har ju flera sportvarianter, Stinger GT t ex, och förra Ceed fanns ju som en 3-dörrars sportcoupé.

#9
2018-02-15 17:47

Även om det i vissa avseenden är lika mellan Ceed och i30 så utgörs helheten av delarna. Jag tycker därför att nya Ceed har en annan designmässig helhet än i30. Ceed är helt enkelt snyggare.

Det ser betydligt bättre ut än vad det har gjort tidigare generationer. Kanske värt en provkörning.

#10
1
2018-02-15 18:25

Snygg bil. Hybriddrivelina krävs dock för att bli modern och trevlig.

#11
2018-02-15 18:33

Tycker interiörkänslan hittills varit högre på Hyundai, mer repvänlig hårdplast i Kia. Hyundai ligger ofta prismässigt högre än Kia så något skall man väl få för prisskillnaden.

#12
2018-02-15 21:37

Jag gillar framtoningen på de senaste årens produkter från KIA. Trots att Hyundai använder samma grund till sina bilar lämnar de mig helt kall. I30N verkar vara kul att köra, men utseendet är tråkigt.

#13
2018-02-15 22:32

Fast jag tycker tvärtom som Raphael när det gäller interiörerna nämligen att Kia generellt känns modernare och allmänt trevligare inombords. Liksom ofta även utsidan. Men smaken är som baken... Så jag förstår om det säljs flera Kia än Hyundai - i vart fall i vårt land.
Provsatt f ö senaste i30 för ett tag sen och upplevde att den kändes lägre att ta sig in i än tidigare modeller vilket inte tilltalade mig. tyvärr. Liksom den lite gammalmodiga interiören med väldigt liten multimedia-bildskärm. Visst - det finns säkert utföranden med större bildskärm men de som stod i hallen hade den pyttelilla skärmen.

#14
2018-02-15 23:29

Att det säljs fler Kia än Hyundai kanske även beror på att det är lättare säga Kia, det ligger bättre i munnen än Hyundai, som man kan höra många olika uttal på... ;-)

Men jag tycker också senare versioner av Kia känns mer tilltalande än Hyundai, möjligen undantaget Tucson. Nya i30 gillade jag inte alls. Kändes billig och med enkla obekväma stolar. Jag hoppas Ceed blir bättre. På interiörbilden liknar den sina större syskon och jag hoppas stolarna blir i samma klass, för i dom sitter jag bra. I så fall kan kanske en Ceed kombi vara ett tänkbart köp nästa gång.

#15
2018-02-16 05:20

Frågan är om Ceed får adaptiv farthållare eller inte. Med tanke på att både Sportage och Stonic saknar det...

I30 går att få med adaptiv farthållare men endast i galen paketering.

#16
2018-02-16 06:17

Riktigt snygg bil detta som kommer att axla gamla Ceeds försäljningssiffror. Kia går från klarhet till klarhet. Hoppas den kommer med en hybriddrivlina och inte en hopplöst omodern dieselmotor. Hoppas den fått bättre isolering mot vägbuller som var en akilleshäl på frugans senaste.Det kan mycket väl bli en Ceed igen.

#17
2018-02-16 07:48

Nej ingen vidare design. Slå ihop alla tyskar i en slumpgenerator och du har en kiayndai. Huven är för kort, äkta premium som 1-serien är betydligt längre och mer exklusiv. Förövrigt känns halvkombi lika spännande som sedan. Tror många väljer SUV före denna, tyvärr.

#18
2018-02-16 08:19

Pi, eftersom Kia ofta är lägre prissatt än Hyundai så är det inte så konstigt att många väljer en Kia istället...
Och jag tror definitivt att många kommer välja nya Ceed istället för nya i30, för genom att de nu är i praktiken precis samma bil - endast med olika märkesfront och skillnader i bakljus och interiört - så blir det ännu mindre skäl för att köpa en i30. Nu har nya i30 inte blivit en hit i Sverige. Jag har inte sett någon på vägarna, bara i bilhallen. Vi får väl se om nya Ceed lyckas bättre. Jag tycker de tidigare modellerna hade mer karaktär. Nu har designen blivit utslätad.

#19
2018-02-16 08:31

Ytterligare en kvalitetsuppryckning av KIA, svårt att inte vara imponerad. Prismässigt lär den ligga kvar under Golf-nivå men med förbättrad standardutrustning. Niro har ju adaptiv farthållare som standard - så att det inte skulle komma på Ceed vore ju högst otroligt, men det kanske inte är standard på basmodellen utan ett steg upp i utrustningsnivån (likt Golf Masters/Comfortline).

#20
2018-02-16 08:34

Läste ett test om i30N mot Golf GTI och 308 GTI i brittiska evo igår där koreanen gick segrande ur striden. Ganska imponerande, tycker jag.
KIA säljer mer än Hyundai i Korea också, åtminstone under förrförra året.

#21
2018-02-16 11:04

Grosser - Golf 7 har sedan introduktionen i Sverige i början av 2013 haft adaptiv farthållare som standard även om det säkert finns nåt utförande i andra länder som saknat funktionen. Så att en helt ny modell år 2018, 5 år efter att Golf 7 kom på marknaden, och som skall konkurrera med bl a Golf saknar den funktionen som standard har jag svårt att tro.

#22
2018-02-16 11:38

Pi - Som bekant slopade VW Sverige instegsmodellen på Golf och gjorde "Masters" till lägstanivå här i Svedala. I basutförandet av Golfen är inte ens farthållare standard, och vem köper en sådan bil idag? :-)
Det blir säkerligen som du förutspår att KIA paketerar med adaptiv farthållare på bilar sålda i Sverige. Det är ju en "no brainer" i sammanhanget.

#23
2018-02-16 12:56

Tilltalande överlag.
Men nog måste det finnas andra sätt att piffa upp en inredning än metallblänk. Ringarna runt instrumenten syns ju mer än själva instrumenten, och det kan ju ändå inte vara meningen.

#24
2018-02-16 16:25

Jag köpte mig hösten 2013 en ny Kia Ceéd SW, och måste säga att jag var överlag mycket nöjd med bilen, framförallt förbrukningen som var ytterst human. Visst bullrade den en del, men jag hade under de ca 5000 milen jag hann köra med den inga problem eller något att anmärka på. Den blev däremot för liten med två små barn på semesterresan, eller främst pga dagens extremt stora barnstolar.

När det är dags att byta bort nuvarande Audi A6, så kanske det åter igen blir en Kia, dock ligger Skoda Superb rätt hett till...

#25
2018-02-16 16:26

Tillägg. Jag skulle också vilja se lite tjockare lack på denna nya modell av Ceed. På förra/nuvarande tyckte jag den verkade väldigt tunn och ömtålig.

#26
2018-02-16 18:26

Sämre baksätesutrymme än i nya Polo och inte så jättemycket större bagage heller. Säga vad man vill om VW, men optimera utrymmet kan dom i alla fall.

#27
2018-02-17 15:17

Det är lite roligt att den största nyheten enligt ViB, det som de väljer att lyfta fram i rubrik och ingress, det är att apostrofen i namnet är borta.

#29
2018-02-17 18:37

Tid 3:05 och kolla instrumentpanelen att den finns båda förare och passagen har fläkt i stolen :-o
https://www.youtube.com/watch?v=GO6PJigstAo

#30
2018-02-17 18:57

Tid 3:03 och kolla sidodörr med stolvärme i baksäte.
https://www.youtube.com/watch?v=hlmYZdffjN8

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.