Nästa artikel
"Kan bli slutet för bilindustrin i Sverige"
Nyheter

"Kan bli slutet för bilindustrin i Sverige"

Publicerad 29 september 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
1000 anställda kan varslas från Volvo. Nu kommer de första reaktionerna - och de är kraftfulla. 
- Något liknande detta har jag aldrig upplevt. Det här kan bli slutet för personbilsindustrin i Göteborg, och i Sverige, säger Stig Axelsson, ordförande för Unionen på Volvo Personvagnar, till Göteborgs-Posten.

Först kom ett varsel på 1200 i somras. Nu kan det vara dags igen. Enligt uppifter från SVT kan 1000 anställda tvingas bort från Volvo Personvagnar - och uppgifterna möts av bestörtning hos de anställda.

- Jag är väldigt orolig. Det här är katastrof, säger Stig Axelsson.

Volvo PV redovisade en förlust på omkring 1,6 miljarder kronor under det första halvåret i år. Efter detta har sparpaket skapats, men dessa ser inte ut att räcka. Nu pekar uppgifter på att ytterligare 1000 anställda kommer att varslas.

Nu kräver talesmän för de anställda krafttag för att sätta stopp för raset.

- Det är väldigt viktigt att ledningen tänker igenom noggrant hur de skall gå vidare, säger Magnus Sundemo, ordförande för Sveriges Ingenjörer, till Göteborgs-Posten och fortsätter:

- Jag skulle vilja se en offensiv satsning på att marknadsföra de produkter vi har - för de är inte dåliga. Det måste till en vändning av den här nedåtgående spiralen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-09-29 13:45
Bjorn n (ej verifierad)

Volvo har ett väldigt gott namn utomlands (jag vet av egen erfarenhet). Tyvärr så finns det två problem, tråkig exteriör design och hög bensinförbrukning.

#2 • Uppdaterat: 2008-09-29 15:07
Gabbe (ej verifierad)

Inser man allvaret i det hela så börjar man nästan gråta. Jag själv äringen Volvo entusiast men jag tycker synd om Volvo, måste jag säga. Att de tillverkar stora och törstiga bilar kan jag hålla med om men vissa Volvo modeller är jäckligt snygga. Synd att det har blivit så. Detta påverkar svenska bilindustrin och ekonomin också.

#3 • Uppdaterat: 2008-09-29 15:51
Simon (ej verifierad)

Katastrof för Sverige, men man kan inte bygga bilar som drar så mycket bensin, kostar så mycket och tro att man ska få någon bestående försäljningsvolym....

Volvo har helt enkelt satsat fel...

Bara att hålla tummarna att det inte är för sent....

#4 • Uppdaterat: 2008-09-29 16:53
Red (ej verifierad)

Volvo och dess ledning har i flera år fokuserat på "premium" bilar som kostar mycket samt drar på tok förmycket soppa. Att marknaden vill ha billiga bilar som är någorlunda bränslesnåla verkar ledningen ha missat tottalt.. Som vanligt börjar man i fel ände dvs man sparkar folk på golvet samt tjänstemän istället för att börja från toppen och byta ut ledningen.

#5 • Uppdaterat: 2008-09-29 17:10
Perra (ej verifierad)

Till Red. Volvo har ju sparkat VD Fredrik Arp. Det får man väl ändå se som att företaget byter ut ledningen? Förändringar behövs i Volvo och det är det som vi får se nu.

#6 • Uppdaterat: 2008-09-29 17:33
Danne (ej verifierad)

Man blir som man umgås, säger de. Att umgås med Ford var ju givetvis ingen bra idé. Vad ville Ford med volvo egentligen? skapa ett premiummärke samt ta del av den feta vinsten, som gick direkt ned i Fords svarta hål. Att volvo nu inte har fyllt på krigskassan efter flera feta år kan givetvis bara sluta i katastrof. Volvo måste satsa för att överleva, men vem vill betala för det? Ford har ju inga pengar kvar. Rädda vad som räddas kan och hoppas på bättre tider. Synd för Volvo, synd för Göteborg och synd för hela Västsverige.

#7 • Uppdaterat: 2008-09-29 19:44
Ingen volvo (ej verifierad)

Har inte Volvo fattat att man inte bara kan bygga stora stridsvagnar. Nu har verkligheten kommit ifatt.
Nu står de med sina bränsle slukande monster som ingen vill ha.Och innan de fattar att det behövs mindre snåla bilar. Då är Volvo redan nerlagt.
Vilka idioter

#8 • Uppdaterat: 2008-09-29 22:56
Anders (ej verifierad)

OM vi slutar köpa svenska bilar kan vi lika gärna sluta med vår välfärd i Sverige. Alla arbetstillfällen behövs och vi måste vara beredda att kämpa för de arbetstillfällen vi har i landet. Inom fordonsindustrin arbetar ca 210 000 människor i Sverige! Arbetstillfällen är synonymt med svenskproducerade varor! Jag förstår inte att tex facket slåss för medlemmarnas arbetstillfällen dvs våra arbetstillfällen samtidigt som medlemmarna och andra väljer bort svenska arbetares varor tex bilar, SAAB, Volvo. Vi - de - verkar inte fatta att det är ingen idé att slåss för svenska arbetstillfällen och samtidigt köpa utländska varor tex Toyota eftersom då man köper Toyotan har man redan där tagit trängt bort svenska arbetstillfällen till förmån för utländska i Toyota fallet, japanska. Nä, vi måste slåss för Volvo och SAAB genom att köpa svenska dyra, kanske t o m törstiga bilar för att därigenom trygga vår egen sociala och ekonomiska överlevnad och därmed landets välfärd.

#9 • Uppdaterat: 2008-09-30 00:31
Mozez (ej verifierad)

Volvo har ju satsat ruskigt på USA maknaden och försäljningen i Sverige har ju alltid varit god då bl a märket är Svenskt. Personligen håller jag mig till bilar i golfklassen, köper inte stadsjeepar dessvärre...

#a • Uppdaterat: 2008-09-30 01:19
inte volvo (ej verifierad)

Till Anders

Köp du volvo. Tror du verkligen svensken köper volvo bara för att rädda volvo. Då får de först sänka priset på de överbetalda bilar som volvo producerar,sen får de göra något åt tegelstens modellerna och sist bränsleförbrukningen.

MEN KÖP DU!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.