Bild
Nästa artikel

Kamouflerad G-klass tar sig an terrängen

Nyheter

Nya generationen av Mercedes offroadbil krafsar runt längs testbanan på Österrikiska berget Schöckl.

Vi har tidigare sett bilder på interiören och inför den officiella premiären nästa vecka släpper Mercedes nu egna – men kamouflerade – bilder av nya G-klass.    

Tyska biltillverkaren menar att bilen numera kan klättra i 100-procentig lutning, om underlaget är greppvänligt. Dessutom ska vadningsdjupet ha ökat med en decimeter till 70 centimeter och markfrigången på 24,1 centimeter är en halv centimeter högre än förut.

Körläget G-Mode är nytt. Bilen byter automatiskt till det om någon av de tre differentialspärrarna blivit aktiverade eller bilen körs i lågväxelläge.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes G-Klass?
 

Kommentarer

#2
2018-01-05 13:19

Det finns inga onödiga bilar, bara åsikter. Bra att det finns ett fordon för varje möjligt behov. Än så länge.

#3
2018-01-05 13:39

"klättra i 100-procentig lutning", vad avses med det?
Hade det inte varit enklare att ange i grader?

#4
2018-01-05 14:21

Niklas, 100% = 90%

#5
2018-01-05 14:21

N-iklas, jag utgick från ett pressmeddelande där det står: Slope climbing ability of up to 100% on suitable surfaces. Jag diskuterade med kollegor och vi antog att det angav hur stor andel av sträckan som förflyttas i höjdled. T.ex att komma 10 meter högre på att köra 10 meter.

#6
2018-01-05 14:40

100% av vad? Menar man 45 grader eller menar man att den kan klättra på vägen?

#7
2018-01-05 15:01

Ja skulle jag köpa en SUV, så skulle det bli en sådan här och inte någon XC60 eller X5

#8
2018-01-05 15:16

Den slutgiltiga SUVen, bättre än så här blir det inte.

Das Beste oder nichts!

#9
2018-01-05 19:07

Fysiklektion. 100% lutning = 45 grader = den största vinkel varvid något med friktionskoefficient 1,0 inte börjar glida. Har man tillräckligt låg tyngdpunkt, tillräcklig friktion mellan däck och underlag (1,0 förslagsvis), fullständigt jämn fördelning av drivande moment mellan hjulen, så tar man sig uppför en 45 graders lutning. Bäst görs detta i en militärt designad bil - eller en G-klass.

#10
2018-01-05 19:21

Troligen den enda mb som behållit sin fornstora kvalité genom tiderna.

#11
2018-01-05 22:04

Ja Mercedes har uttryckt sig luddigt med 100 %, att fysiklärare slickar sig om munnen över den härliga formuleringen är alls ingen ursäkt, klart och enkelt ska man uttrycka sig - så är det bara.

#12
2018-01-05 22:48

Detta måste vara den ultimata SUV:en. De som jag tidigare har ägt får slänga sig i väggen. Skall man äga en äkta SUV skall det vara en sådan här. Men då måste man väl bo på Östermalm också, för att komma över trottoarkanten på vintern :-)

#13
2018-01-05 23:02

N-iklas i #11 borde skola sig i elementär bilkörning. Trafikverket kan dock upplysa N-iklas om detta. Det finns skyltar i de flesta länder som upplyser förare om backen lutning - så även i Sverige. De flesta anger lutningen i %.

https://vägmärken.se/brant-lutning/

Själv har jag kört en MB SL500 på Teneriffa under veckan där lutningen var (sannolikt) i närheten av 40%. Det är riktigt brant, vill jag lova. Återkommer med rapport om denna bil i nästa vecka när jag är tillbaka.

Skola dig nu, N-iklas;-)

#14
2018-01-08 14:20

Inte alls det är dumheter, här talar man om hur stor lutning bilen kan köra uppför, det har inget att göra med hur lång sträcka man kör i denna lutning.

Procent används för att det är enklare att räkna ut höjdskillnaden på en viss sträcka.

Jag kan heller inte se vilken nytta man har av att veta hur stor höjdskillnaden är på en viss körd sträcka.
Höjden håller man reda på i ett flygplan inte i en bil, det man däremot vill veta är vilken vinkel lutningen framför är på för att kunna bedöma om den är farlig eller inte.

Om man av någon outgrundlig orsak är nyfiken på höjden så står det normalt angivet på detaljerade kartor om man nu inte har en modern telefon eller klocka där höjdmätare vanligen ingår.

Inget annat är en dum vana man kör vidare på för att "så brukar man göra".

Förövrigt är väl Audis formulering rätt kränkande och det bryter mot vi bilägares regler, ett brott han gör sig skyldig till mest hela tiden - utan åtgärd, kompiskorruption.

#15
2018-01-06 12:51

Blev också lite fundersam över "100-procentig lutning" men tackar ödmjukast för förklaring.
Missat, glömt eller bara aldrig funderat över lektionen.
Bilen är ett måste ha - om kriget kommer :-)

#17
2018-01-06 13:21

Om man inte vet eller förstår, så är det inte så särskilt jobbigt eller svårt att googla.

#19
2018-01-06 15:23

Inte mitt fel om man är säker på något man gissar sig till hur det är. Om man bara tror, så är det väl inte så mycket begärt att någon googlar för att få veta.

#21
2018-01-06 17:01

Skriver någon att jorden är platt, så borde den vara det...

Skriver någon att en bil är fyrhjulsdriven, så borde den driva på alla fyra hjulen...

Återigen. Om man bara tror, så är det bättre att googla och lära sig.

#22
2018-01-10 11:43

Om 100% lutning är 45 grader, då är 90 graders lutning oändligt många procent. Det hade varit tydligare för de flesta att ange 45 grader från början

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.