Bild
Nästa artikel

Jimny gjorde medelmåttigt krocktest

Nyheter

Fjärde generatrionen av Suzukis terrängbil fick tre av fem stjärnor i betyg. Bättre gick det för nya Audi A6 och Volkswagen Touareg.

Enligt krocktestorganisationen Euro NCAP, som genomförde testerna, låg Suzuki Jimnys största svaghet i dåligt förarassistanssystem och marginellt skydd för oskyddade trafikanter. Det finns ingen funktion för att upptäcka och autobromsa för cyklister på kollisionskurs.

Autobromsen som är menad för att upptäcka gångtrafikanter fungerade dåligt i dagsljus och i dunklare ljus fungerade den inte alls. Dessutom gick det inte så bra för krockdockan som kolliderade med motorhuven, vindrutestolparna konstaterades vara mycket stela. Totalt tilldelades Jimny 52 procent i delmomentet oskyddade trafikanter. Ännu sämre gick det i kategorin förarassistans där resultatet blev 50 procent. Autobromsen fungerade okej på motorväg, men grep in sent när den närmade sig en bromsande bil framför. Det finns avåkningsvarnare, men ingen filhållningsassistent. 

Bäst ifrån sig gjorde Jimny när det gäller barnskydd, med 84 procent. Vuxna åker lite mer osäkert, bland annat blåstes inte airbagen upp ordentligt vilket gjorde att krockdockan slog huvudet i ratten. Dessutom var förarens överkropp dåligt skyddad då ramen kring dörren inte höll emot smällen tillräckligt. 

I samma säkerhetsomgång utvärderades också nya Audi A6 och Volkswagen Touareg och de fick båda fem stjärnor. Särskilt beröm gav Euro NCAP till bilarnas funkiton som upptäcker och bromsar automatiskt för cyklister. 

Flexbilen Ford Tourneo Connect testades också vid samma tillfälle. Den fick fyra av fem stjärnor. Att det inte blev mer berodde bland annat på att autobromsen för cyklister fungerade dåligt när cyklisten korsade vägbanan framför. Dessutom var skyddet för barn lägst av alla testade bilar, 79 procent. Säkerhetsbältet gled ner från en krocktestdockas axel. 

Diskutera: Vad tycker du om bilarnas resultat i krocktestet?

Bilarnas krockbetyg

Suzuki Jimny: 3/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 73%
Skydd av barn: 84%
Oskyddade trafikanter: 52%
Förarstödsystem:  50%
 
Audi A6: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 93%
Skydd av barn: 85%
Oskyddade trafikanter: 81%
Förarstödsystem:  76%
 
Volkswagen Touareg: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 89%
Skydd av barn: 86%
Oskyddade trafikanter: 72%
Förarstödsystem:  81%
 
Ford Tourneo Connect: 4/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 92%
Skydd av barn: 79%
Oskyddade trafikanter: 65%
Förarstödsystem:  75%
 

Kommentarer

#1
2018-09-20 08:46

Jag tror att de som väljer en Jimny har andra kriterier för sitt val av bil än de som väljer en Audi A6.

#2
2018-09-20 09:11

Ja, man prioriterar inte skydd av oskyddade trafikanter...

#3
2018-09-20 09:34

"Ja, man prioriterar inte skydd av oskyddade trafikanter..."

Eller skydd av sig själv. Den klarar inte ens frontalkrocken bra. Dörren öppnas och taket böjs. Värdelöst är bara förnamnet. Finns en stor mängd 10 år gamla bilar som gör bättre ifrån sig.

#4
2018-09-20 09:40

A6 KANSKE klarar att föraren inte slår huvudet i B-stolpen utan nackstödet, vilket vore anmärkningsvärt, tyvärr går det inte att se tydligt då gardinerna idiotiskt utlöses helt i onödan i samtliga frontkrockar, totalt groteskt att man i en så dyr bil inte orkar ha en dator som kan analysera situationen och blåsa upp de kuddar som behövs och inga andra.

Det nya ofoget med trenden alla tar efter med att nästan alla bilar utlöser alla kuddar av ren lättja och snålhet är en djävla skandal.
Och än värre är att en bunt åsnor tycker det är bra till på köpet.

#5
2018-09-20 09:55

Många väljer en stor och tung bil enbart i tron att barnen ska åka säkrare då. Nu faller det argumentet då Jimnyn ligger på samma nivå som stora A6 och ännu större Touareg.

#6
2018-09-20 10:27

"Många väljer en stor och tung bil enbart i tron att barnen ska åka säkrare då. Nu faller det argumentet då Jimnyn ligger på samma nivå som stora A6 och ännu större Touareg."

Så länge barnen sitter bak ja. Fram åker de avsevärt säkrare i A6 och Touareg. Tycker inte Jimny låter så säker för vuxna:

"Vuxna åker lite mer osäkert, bland annat blåstes inte airbagen upp ordentligt vilket gjorde att krockdockan slog huvudet i ratten. Dessutom var förarens överkropp dåligt skyddad då ramen kring dörren inte höll emot smällen tillräckligt. "

Riktigt, riktigt uselt på en nyutvecklad bil 2018. En Smart-for-two klarar frontalkrockar bättre än denna. Antagligen är den dock inte utvecklad för europeiska marknaden.

#7
2018-09-20 10:29

Som jag skrivit tidigare. De flesta mil man kör krockar man inte. Att alltid optimera för något som är osannolikt att det inträffar är för mig orimligt.

#8
2018-09-20 10:30

Jimny är en märklig bil. Hela fordonet är byggt för att på millimetern kunna skyltas som kei car i Japan (basmodellen där har krympta stötfångare och reglementsenlig 660 cc turboladdad 3-cyl), men är en rambyggd historia med permanent 4x4 även för 660-kubikaren. Samtidigt är den alls ingen storsäljare där heller eftersom SUVar aldrig nånsin varit populära på japanska marknaden. På sätt och vis kul att de gör den, men jag skulle aldrig tänka tanken att köpa en såvida mitt bilåkande inte strikt begränsade sig till leriga småvägar i glesbygd.

#9
2018-09-20 10:38

Jimny är populär som hyrbil på Island kan jag säga....

#10
2018-09-20 10:44

Så ViB har ändrat retoriken? Nu är 3 stjärnor inte uselt eller livsfarligt längre utan bara "medelmåttigt".

#11
2018-09-20 11:36

Framförallt borde Ncap ändra stjärnsystemet så att det visar huruvida fordonet är bra eller inte på att motstå en verklig krock. Alltså en som verkligen händer. Idag handlar stjärnsystemet mest om diverse elektroniskt bling-bling som kanske (om allt fungerar) kanske kan avvärja en krock.

Ovan tester visar ju även tydligt hur farligt det är med autobromsen. Folk litar på den och interagerar med sitt fordon på ett annat sätt, det vill säga de fibblar mer med mobilen. Men så fungerar inte autobromsen och en helt onödig olycka är ett faktum.

.

.

#12
2018-09-20 12:02

Japaner..

#13
2018-09-20 12:50

"Att alltid optimera för något som är osannolikt att det inträffar är för mig orimligt."

Må så vara, men jag skulle säga att Jimny har inte ens medelbra krockskydd vid frontal krock, den är usel med moderna mått mätt. En Mercedes E-klass från 2003 klarar sig bättre med avseende på deformation av karossen:

https://www.youtube.com/watch?v=FhcBthYDnu8

Detaljstuderar man resultet så får Jimny 4,6 poäng för vuxenskyddet vid offsetkrock. Hittar ingen annan bil testad under 2017-2018 som är så dålig i detta moment. Till och med Fiat Punto som fick 0(!) stjärnor har bättre vuxenskydd vid frontalkrock med 6 poäng. Och Suzuki kan detta med säkerhet. Nya Vitara får t.ex. 7,8 poäng för sitt vuxenskydd vid offset-krock. Så här har man helt enkelt valt att skita i säkerheten för att spara pengar.

#14
2018-09-20 12:20

"Framförallt borde Ncap ändra stjärnsystemet så att det visar huruvida fordonet är bra eller inte på att motstå en verklig krock. Alltså en som verkligen händer. Idag handlar stjärnsystemet mest om diverse elektroniskt bling-bling som kanske (om allt fungerar) kanske kan avvärja en krock."

Kan jag hålla med om, men Suzuki Jimny skulle nog inte klara sig så bra i en verklig krock heller...

#15
2018-09-20 13:56

@Skodaägare

Nej, men att testa en terrängbil efter huruvida den har autobroms eller inte verkar ju lite knasigt. Den där autobromsen är till och med inbakad i vuxenresultatet, så... Men visst, det går säkert att hitta krocksäkrare terrängbilar, även om det nu inte primärt är det de byggs för :)

.

#16
2018-09-20 14:54

"Men visst, det går säkert att hitta krocksäkrare terrängbilar, även om det nu inte primärt är det de byggs för :)"

De körs ju troligen inte bara i terräng heller. Man måste ju oftast ta sig till terrängen också.

#17
2018-09-20 14:55

Alla människor vill inte ha en koloss att bända runt i trafiken som en MB E-klass eller en A6 eller en V90. Man kanske har en sommarstuga där man själv är enda användare av vägen eller har en infart som är fyra meter lång och lever enbart med sig själv utan högvis med ungar eller helt enkelt bara tycker bilen är snygg.

#18
2018-09-20 15:11

@Skodaägare

Instämmer. Men någonstans måste man ju nyansera sig och testa efter vad bilens primära funktion är, kan man tycka.

.

#20
2018-09-20 21:15

Stel ram och flexibel kaross som gungar fram och tillbaka vid frontalkollision.
Finns roligare sätt att ta livet av sig.

#21
2018-09-20 23:40

@Lasse J

Gör det? Vilka då? Supa ihjäl sig, eller? Jag kan nog tänka mig att sitta i min terrängbil i en rolig terräng och så få en frontalkrock. Låter som ett roligt sätt att ta livet av mig. Fast fasen vet om jag dör av det, fordonet färdas väl inte så fort i terrängen. Men det beror ju på vad man krockar med, är det Godzilla som är ute och knatar i skog och mark så är det väl kört :)

.

#22
2018-09-21 08:28

Här är några bra fakta:
Det omkommer nästan 1,5 miljoner människor i trafiken i världen varje år (mer än 100 miljoner senaste 100 åren) och de flesta har något med bilar att göra (men en hel del är tvåhjulingar också). Om vi ser till Sverige så omkom nästan 400 personer i bil varje år om vi går 15 år tillbaka i tiden. Nu är vi nere på drygt 100. Framgången beror på flera saker men under senare år är det främst bilutbytet som skapat den. En Volvo från mitten av 90 talet jämfört med senare bilar efter 2010 innebär en dödsrisk som är ungefär 80 % reduktion. Snacka om framgång. Och det är både krocksäkerhet och system som ska hindra eller mildra en olycka som ligger bakom.
Det mesta av detta är långt utöver lagkrav (som ju en Jimmy klarar). Faktum är att man kan ha 0 stjärnor och ändå klara lagkrav. Och det är detta som är Euro NCAP s framgång, att stimulera tillverkare att gå så lång utöver lagkrav som är möjligt och att driva på hal tiden. Men bara med sådant som ger effekt på verkligheten, det är viktigt. För varje egenskap som lyfts in finns forskning som visar att det är en sak. Och det mesta utvärderas efteråt.
Så tre stjärnor sett i ett längre perspektiv är inte dåligt, men det visar att man inte prioriterat säkerhet. Och det har nästan aldrig med pengar att göra, det finns ganska billiga bilar som klarar sig jättebra. Säkerhet i massproduktion är faktiskt inte så dyrt, det är oftast utveckligen som kostar pengar.
Det enda som EuroNCAP verkligen misslyckats med är barnsäkerhet. Dagens barnstolar är fortfarande inte inbyggda utan klumpiga, svår att montera och dyra. Där hade NCAP kunnat göra storverk genom att inte släppa igenom bilar med högt betyg som inte är förberedda för barn på ett vettigt sätt. Synd när allt annat gått så oerhört bra!!

#23
2018-09-21 10:43

Mattse - en stor, tung och ny bil är fortfarande säkrare än en lätt bil med samma delbetyg. Krocktester ger per automatik bara ett resultat som går att jämföra med en bil med samma vikt. Vilket eruoncap också påpekar om man läser deras beskrivningar noggrant. Fysikens lagar gäller fortfarande. Däremot går det inte att säga att en stor gammal bil är lika säker som en ny mindre och lättare bil.

#24
2018-09-21 10:47

Man måste banne mig börja I-märka(Ironimärka) sina inlägg.
Tragiskt!

#25
2018-09-22 16:56

Niklas, du skall nog vara glad att krockkuddar löser ut. I onödan tror jag de inte gör. Däremot verkar vissa biltillverkare snåla med krockgardiner, det tycker jag är synd.

#26
2018-09-22 20:19

Såg på Astras krocktest att det nog hade varit bra om sidokudden löste ut.
Slog huvudet i B-stolpen tydligt.
Men Opels datorer kanske säger att det inte händer så därför är det så... ;-)

#27
2018-10-13 23:33

Fel på sidan.

#28
2018-10-13 23:29

Väldigt trögt och irriterande att skriva här, det blir flera upprepade kommentarer och det går inte att ta bort de utan man kan bara skriva över.

#29
2018-10-13 23:24

Fel på sidan

#30
2018-10-13 23:18

Tittar man på de Amerikanska äldre tester, som krocken är något mer sned framifrån eller bättre sagt med mindre överlapp, ser man att nästan alla ”förare” glider från kudden och slår huvuden på A stolpen. Att gardiner blåses upp är inte dumt och varför inte? Vad skall man ha dem till när bilen skall skrotas iaf? Suzuki jemini är kanske mer tänkt för Indien, där är Suzuki störst och priset tyvärr speglas i säkerheten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.