Bild
Nästa artikel

Jesko är Koenigseggs nya megabil

Nyheter

Laglig att köra utanför racingbanorna och döpt efter Christian von Koenigseggs pappa.

Tankar man vanlig bensin i Jesko producerar V8-motorn 1280 hästkrafter. För den som väljer E85 som bränsle istället stiger antalet hästar till 1600. Vridmomentet skäms inte heller för sig: 1.500 Newtonmeter. 

 

Jesko ersätter slutsålda Agera RS. Växellådan är utvecklad av Koenigsegg själva. Döpt till Light Speed Transmission (LST) är den konstruerad utifrån ett flerkopplingssystem och har förmågan att hoppa mellan växlar, utan att följa en specifik ordning. Om du är på sjuans växel kan du alltså byta till fyrans, utan att behöva gå genom sexan och femman. Allt för att kunna accelerera så snabbt som möjligt: biltillverkaren menar att växlingarna sker ”nästan likvärdigt” med ljusets hastighet.

Bilen har bakhjulsstyrning och trippelfjädring motverkar tendensen att huka sig vid kraftig acceleration. Baktill sitter en gigantisk vinge som ska öka marktrycket. Den karaktäristiska omslutande vindrutan har justerats för att fungera bättre ihop med vingen. Tillverkaren påstår att Jesko är deras mest ”aerodynamiskt aggressiva” bil och vid 275 kilometer i timmen utvecklar den ett marktryck på ett ton.
 

Koenigsegg kallar Jesko för den ultimata megabilen och den är godkänd att köras på allmän väg. Toppfarten ryktas vara 480 kilometer i timmen. Sitt namn har den fått från Jesko von Koenigsegg, pappa till det svenska bilmärkets grundare, Christian. 

Det finns inga uppgifter om priser eller i hur många exemplar bilen kommer att byggas. 

Diskutera: Vad tycker du om Koenigsegg Jesko?

Jesko Koenigsegg.

Kommentarer

#1
2019-03-05 16:10

Riktigt cool. Men kanske inte så kul att få benen avklippta av den utskjutande framspoilern, vid händelse av en påkörning av en fotgängare?

#2
2019-03-05 16:47

Snyggt jobbat - om man ser till kunnighet och design! Otroligt bra för en så "liten" firma att hålla världen stången. Mycket tacksam för att firman finns i mitt närområde - då jag ser dessa skapelser ganska ofta på vägen, "krypande" i tillåten hastighet. Då behövs nog ingen LST låda..

#3
2019-03-05 16:47

Kul att de äntligen börjar få till designen, riktigt snygg, bra att den har växellåda också.

#4
2019-03-05 17:04

Det är svårt att inte vara imponerad. Även om detta inte är en bil för folk med vanlig plånbok så lockar han ju tillräckligt många att köpa sina bilar så att fabriken kan fortsätta.

#5
2019-03-05 17:41

Känns ju tryggt att den inte lyfter från vägen när man cruisar som man brukar. I 275 km/h!

#6
2019-03-05 19:24

Häftig! Men apropå Ferrari F8 Tributo som Är nyligen omskrive på ViB...jag hade nog hellre valt Ferrarin om plånboken tillät

#7
2019-03-05 21:09

När Saab försvann är det skönt att det fortfarande finns ett innovativt bilföretag kvar. Riktigt innovativt.

#8
2019-03-06 11:23

Otroligt kul att ett svenskt företag kan utveckla och sälja något så här extremt

#9
2019-03-07 21:06

Man kan inte bli annat än imponerad av Koenigsegg. Det är många som försökt sig på att bygga superbilar, de flesta har misslyckats, eller åtminstone inte varit tillräckligt bra för att möta redan existerande superbilar.
Men, denna lilla Skåne-firma lyckas!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.