Bild
Nästa artikel

Jeep Wrangler uppdateras

Nyheter

Jeep Wrangler kör vidare på inslagen väg men fräschas nu upp inför nästa modellår. Terrängikonen får bland annat en helt ny interiör.

Nuvarande generation av Jeep Wrangler introducerades 2007 och fick i fjol en ansiktslyftning.
 
Helt ny insida
Nu har det blivit dags igen och den här gången tar Jeep sig an interiören.

Bland nyheterna finns ny instrumentpanel, ratt och mittkonsol.

Jeep menar också att armstöden i dörrarna blivit mer bekväma och bakrutorna större för att förbättra sikten för förare och passagerare.

På instrumentbrädan har Jeep placerat ett rejält handtag med den ingraverade texten: "Jeep, since 1941".

Därtill utlovar Jeep bättre materialkvalitet jämfört med tidigare samt att kupébullret ska ha reducerats.

Klassiskt recept
I övrigt är det mesta sig likt.

Jeep Wrangler kör vidare i beprövade terrängspår och den klassiska grillen är fortfarande lika lätt att känna igen.

Den enda yttre nyheten är att Sahara-varianterna kan fås med ett avtagbart tak av typen hardtop i samma kulör som lacken.

Uppdaterade Jeep Wrangler är redan i produktion och väntas dyka upp i bilhallarna inom kort.

Diskutera: Vad tycker du om Jeep Wrangler?

Kommentarer

#1
jarl
2010-08-20 15:17

Bygg 40-tals versionen istället, den skulle sälja som smör.

#1
Erik F
2010-08-20 19:46

Fräck bil.

#1
Bengan Bengtsson
2010-08-20 20:20

Jag gillar verkligen såna bilar som wrangler med attityd fräck design det är inte det! Men jag är hyffsat trött på att typ jeep och chrysler bygger dåliga bilar med dåliga konstruktioner. Bara att jämföra när Japanska offroad bilar i många fall nu för tiden har bättre andrahandsvärde och hållbarhet och funktion. Många av chryslers och Jeep's är tyvärr bara problematiska skrothögar innan 20000 mil vilket är tråkigt för dom har en del häftig bildesign och den rätta känslan.

#1
Hanzzon
2010-08-21 15:51

Hehe vi hade en sån här fast en -97:a som "firmabil" på mitt förra jobb och fyfasen vilken bil att köra på vägen med, noll vägkännsla och väldigt vinglig så fort man kommit över gångfart.
Jag tycker för övrigt den ser exakt lika ut nu 2010 som då 1997 fast den var gammalmodig redan då, men det är väl kanske lite där charmen ligger.
Som en arbetshäst att köra på åkrarna med funkade den ju rätt bra med sin enkla konstruktion och 4WD, när den nu inte var nått fel på den då vill säga...

#1
Hansson
2010-08-21 22:22

Hej
Har ju funderat på en Wrangler då den finns som två dörrars har lågväxel och hög markfrigång, har redan en Suzuki Jimny som har liknande 4WD system som wrangler med lågväxel men den är från 2001 och någon gång för man ju köpa ny bil och tyvärr tar inte Suzuki Sverige in Jimny mer.
Än har jag inte köpt en Wrangler för jag tycker den motorn den har idag är för omodern, en V6 3.8 liter från typ 90 talet som drar typ 1.2 liter blandat, 1.7 liter stad.
Jimnyn har en 1.3 liters motor och drar ca 0.72 liter milen och fastän Wranglern drar så mycket har man i Sverige bara tagit in automatlådan som drar ännu mer än den manuella.
Sedan har ju Wranglern liknande 4WD system som Jimnyn där man inte bör köra med 4WD på asfalt, det är ju ofta blandat med is snö och asfalt.
Wranglern är ju väldigt snygg men kostar dubbelt så mycket som än Jimny om den nu hade säljts i sverige.
Bilder på Jimny och Wrangler
http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/16/2718/9340836/jimny-2-67220.jpg
http://people.aapt.net.au/~jeeps/Images/jeep%26jimny.jpg

#1
Fredrik
2010-08-22 00:21

Med all respekt, men ViB och dess läsare borde kanske upplysas om att "Wrangler" inte är Wrangler längre.... Idag finns en modern (och förlängd variant) som heter Wrangler UNlimited (lite humor med tanke på att många extrautrusutade JEEP:ar av flera olika modeller har hetat "Limited".... Gamla Wrangler het, vad jag vet, niuförtiden Rubicon! Och naturligtvis, som någon skriver, så är det inte mycket till väghållning som erbjuds-å andra sidan finns bara en riktrig konkurrent om man jämför allt, och det är Land Rover Defender 90 i cab-utförande, och då är plötsligt pris och prestanda högst jämförbar!

#1
Saabnisse
2010-08-22 20:23

Ursäkta men det här är medeltiden.
Jag kan inte hjälpa att jag tycker att det här är lite av en retrodesignad maskin från andra världskrigets dagar som man gör allt för att kunna hålla vid liv
.
På vad sätt skulle den här kunna vara bättre än en Toyota LC?

#1
Hansson
2010-08-23 00:53

Hej
"På vad sätt skulle den här kunna vara bättre än en Toyota LC?"
Bättre är den ju inte på alla punkter men klart coolare och bättre i terrängen.
Väldigt få suvar idag klarar av en oplogad snöväg, krävs nog ofta lågväxel, kraftiga däck och högmarkfrigång
Delvis går det att få en wrangler 2 dörrars vilket man inte få i en Toyota Landcruiser, samt att en Landcruiser kostar ca 2 till 3 ggr mer än en wrangler.
Wranglern har mycket bättre Rampvinkel mellan hjulparen
Frigångsvinkel fram
Frigångsvinkel bak än Landcruisern.
Landcruisern saknar reservhjul bak och ser mer ut som en höjd vanlig kombibil.
Wranglern ser så mycket coolare ut och kostar inte heller 428 000kr till 729 000 kr.
Men och andra sidan är ju en Suzuki Jimny stort sätt lika terräng kompetent, visserligen lägre markfrigång men där jag kör på små stigar och mellan träd hade varken en Landcruiser eller wrangler kommit emellan. Jimnyn går på ca 150 000kr om den kunnat ha köpts i Sverige, men klart lägre lyx (onödig?) i bilen och mindre.
Men med lågkonjuktur och miljö och bensinpris i tanke och att alla har inte 3 ungar borde Suzuki Jimny eller liknande 2 dörrars 4WD finnas på marknaden i Sverige.
Lite svårt att vända med en 5 dörrars Landcruiser eller 5 dörrars Wrangler på en skogsväg, det kan en Jimny.
Ser nästan bara 5 dörrars wranglers eller Landcruiser i staden eller bland hästfolk.

#1
Saabnisse
2010-08-23 12:22

Det är riktigt att LCn är ungefär dubbelt så dyr som wranglern, men då får man en bil med en 3l diesel och automatlåda som är betydligt billigare i drift och väsentligt bekvämare.
Reservhjul sitter på bakdörren.

#1
Saabnisse
2010-08-23 12:25

För övrigt är det svårt att köpa en Jimny nu när Suzuki inte tar in den.
Och det tycker jag är bra för det är nog det obekvämaste jag kört på väldigt många år.

#1
Haubits77B
2010-08-23 14:28

LC kan inte jämföras med Wrangler - det är helt olika bilar. LC är f.ö ett par hundratusen eller mer dyrare än Wranglern... Har man pengar nog att köpa en LC kan man lika gärna köpa originalet, dvs. L-R..................

#1
Henrik K
2010-08-23 15:04

Så får man ju också sämre kvalitet på en Land Rover än en Toyota Land cruiser, så varför ska man då välja en Land Rover istället för en LC? Det har jag aldrig förstått, är det nostalgi för det engelska man är ute efter? Nej köpt riktig kvalitet istället med engång. Säger en som kört i terrängen i 30år.

#1
Haubits77B
2010-08-23 21:37

Re: Henrik K
Välkommen till verkligheten och inse att 70-talet är över...... LC blir nog återkallad innan du ens har kommit ut ur bilhallen.... 75% av alla tillverkade L-R Defender rullar fortfarande någonstans i världen - och då har de tillverkats sedan 1948!

#1
Henrik K
2010-08-24 01:51

Du lever i en fantasivärld att LR är en bättre bil än LC. LR har minst 50% mer reparationer än en LC om du slår ut det under många år. Sedan har LCn ytterligare fördel av bättre komfort både i framsäte och baksäte. Till komfort kan också räknas att LCn är helt tät mot damm/sand som tränger in det är inte LRn. LCn är också betydligt bättre när du kör på vanlig väg. Sedan är LCn lättare att lasta i pga dörrar som öppnar bättre och som jag sagt tidigare håller tätt för damm/sand. Lcn är också lättare att köra i terrängen speciellt nedför då du kan krypköra betydligt smidigare med det system Toyotan har. Därmed inte sagt att LR är ett blåbär i terrängen. Men mot Toyotan står den sig slätt. Sedan beror mycket på föraren också...

#1
Haubits77B
2010-08-24 14:08

Re: Henrik
Är inte L-R tät? ? Vet du ens om att LR saluför 6 olika modeller i ett STORT antal olika varianter? Range Rover Vouge är garanterat tät - och är betydligt vassare är LC..... Och LR Range Rover Sport går rätt bra på väg.... Drar väl en Miata på asfalt om inte jag missminner mig.... Och L-R Freelander 2 har samma komfort som BMW X3, fast med bättre terängegenskaper....

#1
Henrik K
2010-08-24 15:46

Men du diskuterade LR Defender för några inlägg sedan. Nu börjar du blanda in en massa andra modeller som Range Rover Vouge mfl andra modeller för att det passar sig för att uppnå att LR ska verka bättre än Toyota LC. Du får ju bestämma dig vilken modell du diskuterar om! Du pratade om Defender och den är inte tät! Du diskuterar äpplen och päron vrider och vänder för att utmåla LC och Toyota som något dåligt hela tiden, vad ligger bakom detta? Jag tror inte att du ens kört varken LR eller LC i riktig terräng under besvärliga förhållanden och under lång tid många år. Så du lärt dig skillnaderna mellan dessa bilar. Lär dig att skillja mellan äpplen och päron och mellan olika modeller.

#1
Haubits77B
2010-08-24 16:02

Re: Henrik K
Med all respekt, men jag började med att skriva att wrangler motsvarar en L-R Defender i prestanda, kvalitet och pris... Och det är nog svårt att argumentera emot. Sedan börjar folk dra in LC som är en betydligt dyrare och sofistikerad bil. Sedan börjar du jämföra Defender mot LC- och det är ju helt irrelevant.......

#1
Haubits77B
2010-08-24 16:03

Re: Henrik K
Med all respekt, men jag började med att skriva att wrangler motsvarar en L-R Defender i prestanda, kvalitet och pris... Och det är nog svårt att argumentera emot. Sedan börjar folk dra in LC som är en betydligt dyrare och sofistikerad bil. Sedan börjar du jämföra Defender mot LC- och det är ju helt irrelevant.......

#1
Henrik K
2010-08-24 16:54

Det märks att du inte vet mycket om terrängbilar som de här. Vet du inte att LC finns i motsvarande version som LR Defender? Det finns i massor av LC i olika utföranden för olika ändamål. Jag jämför Defendern med motsvarande LC 70 serie. Men det vet inte du vad det är för sorts bil. För du tror ju att det bara finns en LC den variant som är mer ombonad mer som en lyxbil. Och den är betydligt dyrare än Defendern ja. Men någon erfarenhet av terrängbilar och terräng körning det har du inte. Så mycket kan jag se vad du skriver. Låtas inte om att du vet när du inte vet någonting. Utan bara tror och har en agenda för LR av någon anledning.

#1
Haubits77B
2010-08-24 17:57

Re: Henrik K
Jaha, du menar de LC...... De som är omtyckta i fattiga afikanska länder och bland strandraggare i Burma..... Tja, tycker du att det är bra så förstår jag din inställning.... Hohojaja.... Nej, det är bara att läsa ViB idag så ser du ytterliggare GIGANTISKA återkallelser som asiatiska tillverkare genomför.... Ge mig namnet på 1 enda Toyota-produkt som inte har återkallats i år???? Tja, lär bli svårt, och LC/Lexus voltar ju på ren asfalt.....

#1
Henrik K
2010-08-24 18:44

Hur gammal är du? Förstod ganska tidigt att du inte var någon seriös person att diskutera med som har erfarenhet eller vettiga argument. Sedan så ser jag att du använt mitt namn under tråden för återkallelserna om Hyundai Santa Fe och Trajet för att du inte hade några mer argument! Men jag får väl be Fredrik Ditts på VIB att han stänger av dej från denna sait. Så uppmanar jag alla andra att helt ignorera Haubits77 i fortsättningen det är bara en snorunge eller väldigt omogen person som använder andras namn bara för att man inte lyckades att diskutera på ett vettigt sätt med riktiga argument.

#1
Haubits77B
2010-08-24 19:07

Jag frågade bara om du tycker att det är häftigt att åka en U-landsbil?? Jag har bred erfarenhet av terränkörning både i Sverige och internationellt. Och NEJ, jag har inte använt ditt namn. Däremot komenterade jag nyss den artikel du åsyftar.

#1
Tom H
2010-08-24 22:49

Vem jämför toyta med en riktig JEEP??? Är ni tokiga? toytan=markutfyllnad.

#1
Hansson
2010-08-25 00:50

Hej
Själv när jag nämde Landcruiser så menar jag bilen som säljs idag i Sverige, dvs LC 150
Denna länk
http://www.toyota.se/cars/new_cars/land_cruiser/index.aspx
Titta på denna bil i profil och kolla in överhängen fram och bak och markfrigång och jämför det med tex en Wrangler eller rent av en Suzuki Jimny.
Wranglern har mycket kortare överhäng än landcruisern och min gamla Suzuki Jimny har till och med kortare överhäng än Wrangler.
Landcruisern 150 har säkerligen mycket bättre teknik, men är nog ofta för stor och har för långa överhäng samt extremt dyr för att köra i terräng med samt den saknar ett 4WD utseende som många vill ha, ser ut som en höjd vanlig bil. LC var cool för i tiden.
Gamla LC som tex 70 var ju riktigt tuffa.
Ursäkta men jag tycker LC 150 är riktigt ful.
Själv är jag ute efter en liten två dörrars riktig 4WD inom rimlig prisklass med onödig lyx som drar lite bensin.
Det troligaste som kommer i framtiden är nog en ny Suzuki Jimny för min del om nu Suzuki Sverige tar in en sådan.
Är så sugen på en Wrangler, den är så cool, men jag och min flickvän och politikerna känner att det är helt fel att köpa en sådan bil med en sådan omodern motor som drar så mycket bensin, mycket tyvärr.