Jeep Wrangler uppdateras

Publicerad 2010-08-20 08:30
Nyheter

Jeep Wrangler kör vidare på inslagen väg men fräschas nu upp inför nästa modellår. Terrängikonen får bland annat en helt ny interiör.

Nuvarande generation av Jeep Wrangler introducerades 2007 och fick i fjol en ansiktslyftning.
 
Helt ny insida
Nu har det blivit dags igen och den här gången tar Jeep sig an interiören.

Bland nyheterna finns ny instrumentpanel, ratt och mittkonsol.

Jeep menar också att armstöden i dörrarna blivit mer bekväma och bakrutorna större för att förbättra sikten för förare och passagerare.

På instrumentbrädan har Jeep placerat ett rejält handtag med den ingraverade texten: "Jeep, since 1941".

Därtill utlovar Jeep bättre materialkvalitet jämfört med tidigare samt att kupébullret ska ha reducerats.

Klassiskt recept
I övrigt är det mesta sig likt.

Jeep Wrangler kör vidare i beprövade terrängspår och den klassiska grillen är fortfarande lika lätt att känna igen.

Den enda yttre nyheten är att Sahara-varianterna kan fås med ett avtagbart tak av typen hardtop i samma kulör som lacken.

Uppdaterade Jeep Wrangler är redan i produktion och väntas dyka upp i bilhallarna inom kort.

Diskutera: Vad tycker du om Jeep Wrangler?

Artikeln har
24
kommentarer

Så får man ju också sämre kvalitet på en Land Rover än en Toyota Land cruiser, så varför ska man då välja en Land Rover istället för en LC? Det har jag aldrig förstått, är det nostalgi för det engelska man är ute efter? Nej köpt riktig kvalitet istället med engång. Säger en som kört i terrängen i 30år.

LC kan inte jämföras med Wrangler - det är helt olika bilar. LC är f.ö ett par hundratusen eller mer dyrare än Wranglern... Har man pengar nog att köpa en LC kan man lika gärna köpa originalet, dvs. L-R..................

För övrigt är det svårt att köpa en Jimny nu när Suzuki inte tar in den.Och det tycker jag är bra för det är nog det obekvämaste jag kört på väldigt många år.

Det är riktigt att LCn är ungefär dubbelt så dyr som wranglern, men då får man en bil med en 3l diesel och automatlåda som är betydligt billigare i drift och väsentligt bekvämare.Reservhjul sitter på bakdörren.

Hej"På vad sätt skulle den här kunna vara bättre än en Toyota LC?"Bättre är den ju inte på alla punkter men klart coolare och bättre i terrängen.Väldigt få suvar idag klarar av en oplogad snöväg, krävs nog ofta lågväxel, kraftiga däck och högmarkfrigångDelvis går det att få en wrangler 2 dörrars vilket man inte få i en Toyota Landcruiser, samt att en Landcruiser kostar ca 2 till 3 ggr mer än en wrangler.Wranglern har mycket bättre Rampvinkel mellan hjulparen Frigångsvinkel fram Frigångsvinkel bak än Landcruisern.Landcruisern saknar reservhjul bak och ser mer ut som en höjd vanlig kombibil.Wranglern ser så mycket coolare ut och kostar inte heller 428 000kr till 729 000 kr.Men och andra sidan är ju en Suzuki Jimny stort sätt lika terräng kompetent, visserligen lägre markfrigång men där jag kör på små stigar och mellan träd hade varken en Landcruiser eller wrangler kommit emellan. Jimnyn går på ca 150 000kr om den kunnat ha köpts i Sverige, men klart lägre lyx (onödig?) i bilen och mindre.Men med lågkonjuktur och miljö och bensinpris i tanke och att alla har inte 3 ungar borde Suzuki Jimny eller liknande 2 dörrars 4WD finnas på marknaden i Sverige.Lite svårt att vända med en 5 dörrars Landcruiser eller 5 dörrars Wrangler på en skogsväg, det kan en Jimny.Ser nästan bara 5 dörrars wranglers eller Landcruiser i staden eller bland hästfolk.

Ursäkta men det här är medeltiden.Jag kan inte hjälpa att jag tycker att det här är lite av en retrodesignad maskin från andra världskrigets dagar som man gör allt för att kunna hålla vid liv.På vad sätt skulle den här kunna vara bättre än en Toyota LC?

Med all respekt, men ViB och dess läsare borde kanske upplysas om att "Wrangler" inte är Wrangler längre.... Idag finns en modern (och förlängd variant) som heter Wrangler UNlimited (lite humor med tanke på att många extrautrusutade JEEP:ar av flera olika modeller har hetat "Limited".... Gamla Wrangler het, vad jag vet, niuförtiden Rubicon! Och naturligtvis, som någon skriver, så är det inte mycket till väghållning som erbjuds-å andra sidan finns bara en riktrig konkurrent om man jämför allt, och det är Land Rover Defender 90 i cab-utförande, och då är plötsligt pris och prestanda högst jämförbar!

HejHar ju funderat på en Wrangler då den finns som två dörrars har lågväxel och hög markfrigång, har redan en Suzuki Jimny som har liknande 4WD system som wrangler med lågväxel men den är från 2001 och någon gång för man ju köpa ny bil och tyvärr tar inte Suzuki Sverige in Jimny mer.Än har jag inte köpt en Wrangler för jag tycker den motorn den har idag är för omodern, en V6 3.8 liter från typ 90 talet som drar typ 1.2 liter blandat, 1.7 liter stad.Jimnyn har en 1.3 liters motor och drar ca 0.72 liter milen och fastän Wranglern drar så mycket har man i Sverige bara tagit in automatlådan som drar ännu mer än den manuella. Sedan har ju Wranglern liknande 4WD system som Jimnyn där man inte bör köra med 4WD på asfalt, det är ju ofta blandat med is snö och asfalt.Wranglern är ju väldigt snygg men kostar dubbelt så mycket som än Jimny om den nu hade säljts i sverige.Bilder på Jimny och Wranglerhttp://data.motor-talk.de/data/galleries/0/16/2718/9340836/jimny-2-67220...http://people.aapt.net.au/~jeeps/Images/jeep%26jimny.jpg

Hehe vi hade en sån här fast en -97:a som "firmabil" på mitt förra jobb och fyfasen vilken bil att köra på vägen med, noll vägkännsla och väldigt vinglig så fort man kommit över gångfart.Jag tycker för övrigt den ser exakt lika ut nu 2010 som då 1997 fast den var gammalmodig redan då, men det är väl kanske lite där charmen ligger.Som en arbetshäst att köra på åkrarna med funkade den ju rätt bra med sin enkla konstruktion och 4WD, när den nu inte var nått fel på den då vill säga...

HejSjälv när jag nämde Landcruiser så menar jag bilen som säljs idag i Sverige, dvs LC 150Denna länkhttp://www.toyota.se/cars/new_cars/land_cruiser/index.aspxTitta på denna bil i profil och kolla in överhängen fram och bak och markfrigång och jämför det med tex en Wrangler eller rent av en Suzuki Jimny.Wranglern har mycket kortare överhäng än landcruisern och min gamla Suzuki Jimny har till och med kortare överhäng än Wrangler.Landcruisern 150 har säkerligen mycket bättre teknik, men är nog ofta för stor och har för långa överhäng samt extremt dyr för att köra i terräng med samt den saknar ett 4WD utseende som många vill ha, ser ut som en höjd vanlig bil. LC var cool för i tiden.Gamla LC som tex 70 var ju riktigt tuffa.Ursäkta men jag tycker LC 150 är riktigt ful.Själv är jag ute efter en liten två dörrars riktig 4WD inom rimlig prisklass med onödig lyx som drar lite bensin.Det troligaste som kommer i framtiden är nog en ny Suzuki Jimny för min del om nu Suzuki Sverige tar in en sådan.Är så sugen på en Wrangler, den är så cool, men jag och min flickvän och politikerna känner att det är helt fel att köpa en sådan bil med en sådan omodern motor som drar så mycket bensin, mycket tyvärr.

Skriv ny kommentar

Logga in eller registrera dig för att kommentera
Senaste nytt

Logga in

Omröstning

Volvo-teknik studerar föraren och aktiverar automatiskt hjälpsystem.
Visa tidigare undersökningar

Följ Vi Bilägare på Facebook

Få Vi Bilägares nyhetsbrev – gratis