Bild
Nästa artikel

Jeep Wrangler floppar i krocktest

Nyheter

Nya generationen av terrängbilen tilldelas bara en stjärna av fem möjliga. Volvo V60 får däremot full pott.

Krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP har testat hur bra ett gäng nya bilar klarar kollisioner. Den här gången testades Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace, Peugeot 508, Volvo V60 och S60, samt Fiat Panda och Jeep Wrangler.

Alla fick fem stjärnor av fem möjliga, utom Fiat Panda och Jeep Wrangler, som slutade på noll stjärnor, respektive en stjärna. För Fiat Pandas del säger Euro NCAP att den lilla bilen har åldrats väsentligt sedan den sist testades 2011 och har nu blivit omkörd av modernare rivaler. Jeep Wrangler är däremot helt ny och lanserades i sin senaste generation 2018.

Att Euro NCAP är så snåla med stjärnorna förklaras bland annat med att bilen inte är utrustad med autobroms eller förarhjälpmedel. 
– Det är verkligen en besvikelse att se att en helt ny bil som börjar säljas 2018 saknar både autobroms och filhållningshjälp. Det är hög tid för Fiat Chryslergruppen att visa oss en produkt som erbjuder säkerhet nog att hålla jämna steg med konkurrenterna, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare på Euro NCAP. 

Men även de femstjärniga deltagarna hade sina brister. På Hyundai Santa Fe blev det problem med krockgardinerna som kunde slitas sönder om bilen var utrustad med panoramaglastak. Hyundai har utlyst en tidig återkallelse och kommer att åtgärda airbagfästena. BMW X5 hade också vissa problem med sina krockkuddar, i detta fall de som ska lösa ut vid knäna. Dessa utlöstes inte korrekt i vissa situationer. 

– För att vara helt ärlig så sätter Audi Q3, Jaguar I-PACE, Peugeot 508 och Volvo V60/S60 standarden mot vilken de andra bedöms i denna krocktestomgång. Andra biltillverkare gör rätt i att följa deras exempel. Speciellt I-Pace bevisar att framtida fordon kommer att vara bra för miljön, samtidigt som de erbjuder hög nivå av säkerhet, säger Michiel van Ratingen. 

Diskutera: Vad tycker du om resultaten i krocktesterna?

Audi Q3

BMW X5

Hyundai Santa Fe

Jaguar I-Pace

Peugeot 508

Volvo V60

Fiat Panda

Jeep Wrangler

Läs mer om: Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar, Peugeot 508, Volvo V60, Volvo S60, Fiat Panda, Jeep Wrangler

Bilarnas krockbetyg

Audi Q3: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 95%
Skydd av barn: 86%
Oskyddade trafikanter: 76%
Förarstödsystem:  85%

BMW X5: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 89%
Skydd av barn: 86%
Oskyddade trafikanter: 75%
Förarstödsystem:  75%

Hyundai Santa Fe: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 94%
Skydd av barn: 88%
Oskyddade trafikanter: 67%
Förarstödsystem:  76%

Jaguar I-Pace: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 91%
Skydd av barn: 81%
Oskyddade trafikanter: 73%
Förarstödsystem:  81%

Peugeot 508: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 96%
Skydd av barn: 86%
Oskyddade trafikanter: 71%
Förarstödsystem:  79%

Volvo V60: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 96%
Skydd av barn: 84%
Oskyddade trafikanter: 74%
Förarstödsystem:  76%

Volvo S60: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 96%
Skydd av barn: 84%
Oskyddade trafikanter: 74%
Förarstödsystem:  76%

Fiat Panda: 0/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 45%
Skydd av barn: 16%
Oskyddade trafikanter: 47%
Förarstödsystem:  7%

Jeep Wrangler: 1/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 50%
Skydd av barn: 69%
Oskyddade trafikanter: 49%
Förarstödsystem:  32%

 

Kommentarer

#1
2018-12-05 16:59

"Att Euro NCAP är så snåla med stjärnorna förklaras bland annat med att bilen inte är utrustad med autobroms eller förarhjälpmedel. "

Helt sjukt. Ge fordonen stjärnor efter hur de faktiskt klarar en faktiskt krock. Inte efter hur de kanske möjligtvis klarar av att undvika en.

.

#2
2018-12-05 17:11

Det kommer en ny Panda nästa år, varför testar de en modell som snart är utgången?

#3
2018-12-05 17:18

På Fiat Chrysler jobbar det inga stjärnor direkt... ;-)

#4
2018-12-05 17:39

Avsaknad av autonoma och förarhjälpmedel är nog inte hela förklaringen till bristen på stjärnor för Fiat & JEEP.
Övriga siffror säger en del också.

#5
2018-12-05 17:39

Autobroms

#6
2018-12-05 18:06

Fast Panda finns med autobroms. Om man skulle testa andra bilar från 2011 så tror jag att de inte heller skulle få 5 stjärnor. Kriterierna för stjärnorna har ändrats flera gånger under åren som gått. Så knappast någon från 2011 skulle bli godkänd idag.

#7
2018-12-05 18:40

Håller med dig Klarsynt till 100%
Börjar bli löjligt med dessa stjärnor.
Det ska väl vara hur bilen beter sig när den krockas som ska avgöra stjärnorna. Inte hur mycket hjälpmedel tillverkarna trycker i bilarna.
Volvo sätter standarden , så förvånad jag blir att ViBilägare skriver så!!!
Sitter hellre i en Jeep än en Volvo när det ska krockas!!!

#8
2018-12-05 18:40

Nödbromssystem är i allra högsta grad ”krocksäkerhet” eftersom den största effekten kommer av att hastigheten i krockögonblicket blir lägre. 10% lägre hastighet mot ett fast föremål ger typ 40 % lägre risk för dödsfall. Och det finns fina utvärderingar som visar på otroligt stor effekt. Så nog är det rimligt att dessa system är med och skapar resultatet för bilen. Och om man inte har hängt med i den tekniska utvecklingen så blir man snabbt efter. Men det går att hänga med om man vidareutvecklar vid ex facelift. Flera gör det och klarar sig fint även om grundbilen är några år gammal. Och en del biltillverkare ber om sådan omräkning oss vissa omtester, det borde alla göra.

#9
2018-12-05 18:51

Vem köper en Jeep år 2018?? Sitter hellre i en Volvo än Jeep. MR2, det Klarsynt är ute efter är att han vill veta hur säker bilen är rent krockmässigt. En krock kan ske på så många sätt, nödbromssystem i din bil gör tex ingen nytta om du blir påkörd. Men det går att läsa ut hur säker bilen är på EuroNCAP, stirra inte blint på stjärnorna... titta istället igenom vuxenskydd mm. Jag tycker whiplash är otroligt viktigt, skulle aldrig köpa en bil som inte har godkänt whiplash skydd, om bilen i övrigt är otroligt bra.

#10
2018-12-05 19:01

Jag förstår inte varför Volvo snålat in på knäairbag? Hade bilen varit utrustad med detta hade bilen fått väldigt höga poäng. På skydd av vuxna ser man tydligt att mest skadorna sker på underbenen, vilket säkert kunde undvikas om där suttit en airbag till.!? XC40 har knäairbag, så jämför med den så ser man att det blir väldigt bra när den finns där. En sådan dyr bil som S60/V60 borde haft detta som standard, det tycker jag i alla fall.

#11
2018-12-05 19:04

XC40/XC60 verkar ha problem med passagerare i baksätet (orange), kanske Volvo borde undersöka närmare vad det beror på. Det är nog ingen slump att dessa XC modeller har samma problem, de delar säkert komponenter och design/uppbyggnad.

#12
2018-12-05 19:14

@Styggavargen

Dessvärre har de blandat in autobroms även i vuxenskyddet.. så inte ens det stämmer, vad gäller krockskydd.

Stjärnorna borde avspegla krockskydd och så kan de ha ett procentsystem för bling-bling.

.

#13
2018-12-05 19:16

Då tar vi det lite tydligare: Pre crash system, det vill säga sensorer, logik och ingrepp med exempelvis broms eller styrniing är en helt integrerad del av bilens säkerhet hos dom som verkligen ligger i framkant. Och att prata om att bli påkörd blir inte så klart, det finns system och bilar som bromsar om en annan bil kommer emot dig i din egen fil. Och från sidan kan man också göra saker som förbättrar krocksäkerhet. Möjligen är det lite svårare vid en påkörning bakifrån, men i övrigt så ska man absolut inte skilja mellan system som verkar innan en krock och de som aktiveras av själva krocken. Det är ett föråldrat synsätt och det är enbart pinsamt att lansera en bil som inte har denna koppling.

#14
2018-12-05 19:22

Som vanligt så är Volvo bäst, i rubriksättningen i alla fall. Både Audi Q3 och Peugeot 508 får ju totalt sett högre procentsumma. Så av dessa tre ser det ut som om Volvo får Bronsmedalj i en batalj dom emellan. Bara en liten reflektion

#15
2018-12-05 19:58

Klarsynt, om jag inte tolkat saker fel så ingår inte AEB i vuxenskyddet, det är betyg separat. Vuxenskyddet är det du är ute efter (som jag tolkat det), hur bra bilen står emot kollisioner.
Det är bara att läsa på:
https://www.euroncap.com/sv/fordonssaekerhet/foerklaring-av-betygen/skyd...

Teknik för att få ned hastigheten är totalt avgörande om kollisionen inträffar, därför borde sådan idag vara standard tycker jag. Så som jag sade, skit i stjärnorna och kolla in Vuxenskydd och andra parametrar, eftersom alla bilar idag alltid får 5 stjärnor så kan du inte jämföra bilarna rakt över, då är tex Vuxenskydd mycket viktigare att titta på.

Du kan tex skita i AEB City testet, om du nu tycker att detta är ointressant för dig. Men dina vänner tycker nog det vore bra om du hade en bil med AEB City som kan förhindra skador på dem, när du får problem att få stopp på bilen så fixar bilen problemet åt dig. Kan tex vara så enkelt att du råkar ut för sjukdomstillstånd, och inte kan sakta ned.. bara en tanke.

#16
2018-12-05 19:59

Tänk att det 2018 är tillåtet att sälja nya bilar utan autobroms...

Det är att låta ansvaret ligga på förare som alltid överskattar sin egen körförmåga, helt sjukt...

#17
2018-12-05 20:53

Fast vid påkörning bakifrån borde ett väl fungerande autobroms-system i bilen som kör på kunna reducera skadeverkningarna högst avsevärt... Så funktionen är helt klar synnerligen viktig för att minska skadeverkningarna vid en kollision - oavsett vad trångsynta individer som Antifeministen/Klarsynt anser.

#18
2018-12-05 22:06

Men PI du kan ju aldrig få ett testresultat på en bil i en krocktest baserat på vilket system som den påkörande bilen bakifrån är utrustad med. Möjligen vilken skada den påkörande åsamkar de som färdas i den påkörda bilen, men går ju inte veta vilken bil den kör på. Lär ju variera kraftigt beroende på om det är en Smart eller en Cadillac Escalade som den rammar

#19
2018-12-05 23:03

Bedömningarna är inte trovärdiga och lägger en osäkerhet över hela verksamheten gällande hur seriös den kan betraktas som.

Om Volvo skriver man;
"in the frontal offset test. Dummy readings indicated good protection of the knees and femurs of the driver and passenger."
Samtidigt som förarens vänsterben markeras som "gränsfall" vilket i praktiken betyder underkänt.
(En följd av att föraren liksom tidigare i S/V 90 dyker ner mot golvet under instrumentpanelen, underligt att Volvo nu slarvar med något som man redan 1982 införde skydd mot, men förklaringen är förstås att datorerna numera anses viktigare än bilens egenskaper.)

Detta oseriösa agerande raserar hela Euroncap.

Underkänt får också föraren i 508 som också markeras som "gränsfall", det var verkligen onödigt dåligt jobb man presterat där.

#20
2018-12-06 13:20

Angående Pandan som FINNS med autobroms så har jag för mig om att EuroNCAP inte tillåter system som inte är originalmonterade i testet.

#21
2018-12-06 19:18

Guran - men det är ju precis detta som testas - alltså att autobromssystemet försöker undvika påkörning av bil framför. Så den dag mer eller mindre alla bilar har ett hyfsat autobroms-system så borde de whiplash-skador som åkande i den påkörda bilen råkar ut för bli avsevärt mindre. Själv köper jag bil med autobroms främst för att undvika att skada andra passagerarna i bilen framför - alltså den jag i så fall kör in i. Ofta är det ju passagerarna i den påkörda bilen som drabbas värst vid denna typ av olyckor. Och kö-påkörningsolyckor är ju tyvärr alldeles för vanliga främst för att folk inte kan hålla rimliga avstånd till bilen framför och ägna sig helhjärtat åt bilkörningen.

#22
2018-12-06 21:17

Pi men då borde ju skadeföljden på den bil som påkörande bil förorsakar på bilen som blir påkörd räknas in i betyget. Dvs en jättelätt bil borde få toppenbetyg och en två ton tung V90 betydligt lägre, då autobromsen näppeligen får stopp på bilen i alla väglag och situationer. Nä det räcker nog att standardmonterad autobroms är en förutsättning för att få fem stjärnor i dagens norm. Kraven för betyget anpassas ju hela tiden till utvecklingen och snart är än mer utrustning ett krav för att få fem stjärnor.
Kanske till och med autonoma system blir en del. Euro NCAP är ju mer än bara hur bilen klarar en krock. Är ett totalbetyg där helheten bedöms. Är många år sedan som bältespåminnare på alla platser blev ett krav.
Men idén att faktiskt väga in det krockvåld som bilen åsamkar den man kör på är ju inte så dum. Borde snabbt driva utvecklingen mot lättare bilar. Då kan t.ex inte Volvo fortsätta att bli tyngre för varje ny modell och fortsatt få full pott.

#23
2018-12-07 07:22

Det ni diskuterar är så kallat partnerskydd, det vill säga hur man minskar skadornas andra. Och det är flera egenskaper som betygsätts som faller in i detta, exempelvis fotgängarskydd (både hur fronten skyddar men också autobroms), autobroms för påkörning bakifrån, autobroms för cyklister mm. Men på sätt också vis är också den deformerbara barriär man använder för ett av frontalproven kräver lite eftertanke för att klara en tyngre bil, medan en lättare bil har det en aning lindrigare. Sedan borde man kanske tänka lite mer på hur man gör proven så dom tar hänsyn till att minska aggressiviteten hos fordonet mot andra. Men autobroms är ju på sätt och vis ett sådan system, det räddar både den egna bilens åkande och motparten i många situationer. Så autobroms är en viktig del av bilens totala koncept, och kan inte särskiljas från resten. Och tänk på att en bil som hinner bromsa från en nivå som inte är överlevnadsbar kan bromsa in sig i det område där resten av bilen kan skydda.
Det är dock problematiskt att den tunga industrin (lastbilar bussar mm) forfarande lever kvar i det förra seklet när det gällde avancerad teknologi för att skydda. Det finns en aning av det nu, men det går oerhört långsamt. Och det skulle verkligen behövs autobroms på tunga fordon för att rädda andra i trafiken, både oskyddade trafikanter och åkande i bilar. Men det finns ju inget tung-NCAP....

#24
2018-12-08 10:17

Lösningen på den eviga debatten är ju att redovisa ett betyg för den fysiska mekaniska bilen och ett för elektroniska hjälpsystem, så kan man se precis hur det ligger till och göra en bedömning vad man tycker är viktigast med rätt information, vilket man nu inte får.

- ELLER så skulle det ha kunnat se ut om man kunde lita på betygsättningen, men det kan man ju inte, Peugeot får underkänt betyg för föraren, ändå ligger betyget för skydd av vuxna i topp med högsta poäng, det är absolut en bedräglig uppgift och garanterat inte det resultat som den förväntar sig som enbart tittar på dessa siffror och inte är insatt tillräckligt för att göra en egen bedömning av de finstilta detaljerna.

Nej man kan verkligen inte lita på att lägga sitt liv i händerna på en så slarvig och oseriös organisation som EuroNCAP.

#25
2018-12-08 14:52

Så sorgligt att jeep inte klarar krockkraven

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.