Bild
Nästa artikel

Japansk stålskandal når europeiska bilar

Nyheter

En av Japans största ståltillverkare, Kobe Steel, har förfalskat certifikat och levererat material av sämre kvalitet än utlovat. En del produkter kan finnas i europeiska bilar.

Kobe steel har levererat stål, koppar och aluminium med förfalskade certifikat och lägre hållfastet och renhet än utlovat till bland annat biltillverkare, flygplanstillverkare och tillverkning av rymdraketer, försvarsutrustning och kärnkraftverk. Flera av de berörda företagen har inlett undersökningar om hur mycket problem som kan uppstå på grund av de falska certifikaten, men än så länge har inga säkerhetsrisker upptäckts.

Nu säger Kobe Steel att även leveranser utanför Japan är drabbade. Bland annat kan Mercedes ägarbolag Daimler och flygplanstillverkaren Boeing vara drabbade. Men skandalen är inte helt uppnystad ännu; allt eftersom olika underlevarantörer kontrollerar sina produktkedjor kan många företag vara drabbade.

Skandalen följer efter flera andra företagsskandaler och nu öppnas en diskussion i Japan om hur myndigheternas kontroller är utformade. Tidigare har Nissans fabriker avslöjats med att förfalska intyg om slutinspektioner och krockkuddetilverkaren Takatas produkter har visat sig inte fungera korrekt. I samtliga fall har fusket pågått under flera år innan det avslöjats.

Diskutera: Börjar du tappa förtroendet för japanska tillverkare?

Kommentarer

#2
2017-10-13 14:44

I min Mitsubishi Outlander stål plåt är för tunn och svag. Men alla tillverkare fuskar. Det är OK, vi är bara dumma kycklingar som folier våra politiska tuppar...

#3
2017-10-13 15:04

Det här var alltså hemligheten med den "Magiska plåten" som ett visst japanskt märke använder sig av!
Men jag vet inte om jag någonsin haft förtroende för japanska biltillverkare.
Men egentligen har jag inte mer förtroende för biltillverkare från andra länder heller.
Det finns bra bilar och det finns skit från alla tillverkare.

#4
2017-10-13 15:04

Nix!

#5
2017-10-13 15:07

En gång japanfantast så är en del det för evigt. Finns inga motargument som biter.

#6
2017-10-13 16:07

Nej, därför att jag är så pass väl insatt i stål och metallindustrien att jag räknar med att sådant förekommer. Jag är med andra ord inte så godtrogen att jag t ex blev förvånad över dieselgate och jag är säker på att VW inte fuskar mer än någon annan tillverkare med utsläppen. Det är bara det att de hade lyckats sämst med att dölja utsläppsnivåerna. Snart kommer väl däcksfusk, drivmedelsfusk, motoroljefusk och lackfusk. Det är bara att kontrollera lite mera noga och oftare. Frågan är: har det någon betydelse i praktiken? Du blir alltid lurat på något sätt. Det upptäcker du om du skärper dig som konsument.

#8
2017-10-13 16:22

Intressant är hur lång tid det tar innan fusket från Kina uppdagas. De har ju en tradition och stolthet i att fuska.

#9
2017-10-13 16:26

Tänk om Volvo är drabbade, då skulle det bli ett ramaskri. Eller de kanske bara levererade tyngre stål, därför väger bilarna 2 ton?

#10
2017-10-13 17:24

Det gäller aluminium och koppar produkter som denna underleverantör fuskat med.

#11
2017-10-13 17:55

Fusk likförbannat, Shogun. Men nu var det ju ett japanskt företag och då skall man tydligen vara lite överseende...
Och häromdagen var det väl Nissan som fuskat med kontroller eller vad det var...

#12
2017-10-13 17:56

Shogun, det gäller även stålprodukter.
Det här var en företeelse som var ganska vanlig i vissa av de gamla öststaterna, t.ex. skiktad plåt som det bara fräste om och skapade stora hål när man svetsade i den.

#13
2017-10-13 19:20

Styggavargen: Troligast är att Volvo använder Svenskt stål och Svenska produkter i övrigt, likt Autolivs krockkuddar. Volvo har inga Takata-kuddar t.ex.

#16
2017-10-13 22:19

Det var jä***gt dåligt för Japan med Kobe Steel har levererat stål, koppar och aluminium med förfalskade.
Vi visste inte efter nyheter om detta, nu vet vi att vi är inte förtroendet för Japanska. Aldrig mer att köpa Japansk bil.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20171013/ny-japa...

#17
2017-10-13 22:48

Vem har sagt att man ska ha överseende, Pi? Nu är det inte bilföretagen som fuskat utan en av flera underleverantörer av plåtdetaljer som fuskat. Biltillverkarna är nog inte glada för detta tilltag som inte fått den kvalitet de blivit utlovade. Det kan inte belasta biltillverkarna. Skillnad om man medvetet fuskar, tex med avgasemissioner etc.

Saabnisse. Enligt AMS är det aluminium och koppar detaljer det gäller. Se GFs länk ovan.

#20
2017-10-13 23:23

Aktieägarna kräver hela tiden större lönsamhet. Kan du inte leva upp till förväntningarna rasar aktien.
Det här är bara toppen på ett isberg.

#21
2017-10-13 23:46

Stål - skandal, kan väl lika gärna också vara Strål - skandal, en viss nivå av risk för radioaktivitet kan inte uteslutas på Japanska produkter efter Fukushima.

En gång på 90-talet skulle en stor mängd koppa levereras för tillverkning av solglasögon, hela partiet visade sig var radioaktivt och kom från skrotade ryska atomubåtar...

Opel har förresten köpt stål från Indiska Tata de senaste åren, men de har stora stålverk i England och Holland efter uppköp.

#22
2017-10-13 23:52

För övrig är orsaken som alltid ekonomi, prioritera lönsamhet och höga vinster - före produkt och kvalitet.
Ekonomernas och det ytliga, känslolösa samhällets förbannelse.

#23
2017-10-14 07:03

Shogun, du är lite dåligt insatt, här kan du läsa på: https://www.di.se/nyheter/kobe-steel-har-aven-kvalitetsfuskat-med-stalet/
"Det kan inte belasta tillverkarna"?
Där kom du med ett märkligt uttalande, det är klart som sjutton att det belastar tillverkarna!
Det är ju dom som har produktansvar!
Sedan är det ju deras sak komma med krav på underleverantörerna.

#24
2017-10-14 08:30

Saabnisse. Det är det jag försökt säga. Men du kan inte lägga skulden på biltillverkarna för att en underleverantör inte levererar den kvalitet som avtalats. Även om tillverkaren har ansvar för slutprodukten. Förstått? Är jag tillräckligt tydlig? Biltillverkarna är förstås inte nöjda med detta som jag skrev tidigare.....som man också kan läsa i artikeln från AMS.
..kan man avsiktligt missförstå nu.....

Jag skriver naturligtvis om det jag läst hittills. Vad jag kunde läsa i din länk så är stålet inte tillverkat i Japan utan vid någon annan enhet. Nu har man ju som tur är andra leverantörer än Kobe steel som levererar plåt Nippon steel Company. Med den förnämliga excelite II plåten som Toyota/Lexus använder. Som svar på frågan om jag tappat förtroendet för japanska biltillverkare så är svaret, nej ;o)

#25
2017-10-14 08:29

Har väl nämnt förut för länge sen, ägde en Hiace -87 på 90-talet som hade den förnämliga Excelliteplåten. Rostade mest av alla bilar jag någonsin haft. Där rök mitt förtroende för Toyota. Och ja ja, du kan inte jämföra med nya Toyotor och bla bla bla...

#26
2017-10-14 08:41

L west.

Nej, Hi-Ace hade inte den plåten. Utan infördes först på Lexus under 1989 om jag minns rätt......

#27
1
2017-10-14 09:09

Haha. Först gör japanerna bilar som är så bra så de slår undan fötterna för europeisk bilindustri, och sedan säljer de dålig plåt till Europas återstående biltillverkning. Heja Japan.

#28
2017-10-14 09:14

Shogun, jag har inte lagt skulden på biltillverkarna som du påstår, jag försökte bara förklara för dig att det belastar biltillverkarna, något som du tydligen inte kan förstå.
De som har produktansvar missgynnas alltid oavsett om det är deras fel eller inte!

#29
2017-10-14 09:41

Det kunde ju vara en förklaring förstås, jag tackar för informationen. Dom körde med Excellite-plåten i reklamen på den tiden, jag antog att det gällde min bil med. Hur som helst, det är preskriberat sen länge.

#30
2017-10-14 09:46

Som N-iklas #22 är inne på . All teknik är ytterst en fråga om ekonomi. Man bygger under en period upp ett förtroendet för produkten. Därefter kan man cyniskt börja räkna hem ökade vinster genom "rationellare" tillverkningstekniker och på sikt därav följande konsekvenser. Därpå följer avslöjandet och bortförklaringarnas era inleds.

#31
2017-10-14 10:33

Ved vi hvad dette betyder for bilerne ,forklar venligst tak ?

#32
2017-10-14 13:39

Det fuskas överallt men tyvärr är sådant här fusk väldigt allvarligt då uträkningar görs på stålets hållfasthet.
Det är inget nytt under solen..de må vara geniala där borta i öst men att detta tas ut av denna godtyckliga kultur, saker håller ej ihop och med tragiska följder men i andra hand så har de inte brist på folk.
Fult skrivet? Ja men att detta är känt och inget de själva direkt hymlar med även om att de idag i modern tid försöker skämmas lite.
Asiatiska receptet är minsta möjliga av allting bra men däremot oklanderligt lagat och upplagt.
Översatt i teknik så blir det enligt artikeln, ett gott stål om man inte vet.....
Eller som farsan som i jobbade gjuteri frågade, vad är det här för legering? Ahhh... Very Good Steel!
Dem gillar inte om man frågar för mycket, efter det the VERY BEST STEEL så ska man passa sig.

#33
2017-10-14 13:53

Precis som kesey säger , det här är bara toppen på ett isberg, när girigheten övergår förståndet, blir det så här, det kommer snart mera.

#34
2017-10-14 14:43

Det är nog tyvärr inte bara plåten som är sämre än nånsin på dagens bilar. Det gäller nog tyvärr alla delar som sammanfogas till en bil. Det är viktigare hur bilen ser ut i bilhallen, än hur den ser ut efter några år och har "åldrats ute i väder och vind". En bilhandlare sa till mig att han själv sett hur mycket smäck som tex inredning och kvalitet på plast och kabelstammar, tätningslister och dess fastsättning blivit sämre. Du ska veta sa samme person att varje bil är ihopsatt av billigast möjliga komponenter som håller en viss acceptabel nivå av kvalitet, inte mer. Jag vill tro att han sa sanningen.

#36
2017-10-14 14:53

Metaller från Kobe Steel kan nog finnas i långt fler företags bilar kan man läsa här.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-10-13/kobe-steel-scandal-ex...
Med hundratals kundföretag som köper deras metallprodukter tar det nog ett tag att utreda utbredningen av fusket.

#41
2017-10-15 00:56

Att Japan har problem med sin konkurrenskraft är ingen hemlighet. Man har under årtionden försökt minska värdet på sin valuta för att kunna sälja bilar och andra varor billigare på exportmarknaderna.. Samtidigt har man eldat på hemmamarknaden med allt man har, ja man har till och med drivit det så långt att man nu har den högsta privata skuldsättningen av alla länder (i relation till BNP).

Det är helt enkelt för dyrt med industriell tillverkning i Japan. Andra länder och producenter gör samma sak fast billigare. Och då krävs det att man kan pressa priserna för att bibehålla volym. Det gjorde man nu åter med hjälp av fusk. Men problemet med pressade marginaler är ett återkommande bekymmer hos flertalet tillverkare. Vi har sett att både Toyota och Honda tappar med mängder av återkallelser och skenande kostnader, en trend som hållit i sig under de senaste tio åren.

Detta fusk är alltså inte en tillfällighet. Tvärtom åskådliggör det ett strukturellt problem som kännetecknar hela den japanska ekonomin. Man kan inte bibehålla sin kvalitet med ett för högt kostnadsläge. Då blir man utkonkurrerade.

MVH AL

#43
2017-10-15 11:11

Jo da men jeg spørger igen hvad betyder dette for bilerne , knækker de , ruster de mere ,falder lakken af hvad euro n cap osv

#44
2017-10-15 11:15

Självklart är biltillverkarna medansvariga. Man har uppenbarligen underlåtit att utföra dom självklara stickprovs/kvalitetskontroller på levererat material, som varje producent som vill ge sken av att framställa en högvärdig produkt, genomfört som rutin.

#45
2017-10-15 11:19

jörgenn.
Se #12.

#46
2017-10-15 18:57

forstår ikke lasse j se 12

#47
2017-10-16 15:24

Med dagens mått mätt så är stålet i Eiffeltornet ganska mediokert och till stora delar rätt sprött, men det står i alla fall på det 122:e året, därför att man alltid konstruerar med marginaler. Därför är betydelserna för bil och flygindustrin i detta fall nära 0, men vissa har i sin okunskap fått något att fylla någon spaltmeter med.

#48
2017-10-16 15:33

S-E S,
Min erfarenhet av bilindustrin är tvärtom. Går det att spara någonstans gör man det och materialtjocklek skalas ner för att kunna få ner vikten maximalt utan att man underskrider lagkraven (eller i bästa fall konsumentkraven). Får man då material av en annan specifikation kanske man närmar sig gränserna väldigt fort.

#49
2017-10-17 21:29

A.L@ Är ute och cyklar som vanligt med sina påståenden om kostnad för industriell tillverkning inom bilindustrin.VW,GM,och Toyota tillverkar ungefär lika många bilar var per år och VW har dubbelt så många anställda som Toyota ,och tre gånger så många anställda som GM för lika stor produktion av bilar.
Det enda A.L, har rätt i är att den höga kursen för Japansk valuta sänker vinsten för bilförsäljningen vilket drabbar alla japanska biltillverkare.
Återkallelserna av bilar är fortfarande värst för den Europeiska biltillverkaren av dessa tre och då är inte ens dieselbedrägeriets kostnader med i beräkningen än.
http://m.wardsauto.com/industry/best-and-worst-automaker-recall-rates
WV har bara hälften så hög vinst per såld bil jämfört med Toyota läser man i en tysk affärsartikel.
http://www.dw.com/en/big-carmakers-big-profits/a-19480709
Dåliga marginaler kommer inte att förbättras av att VW nu tvingas ta hem biltillverkning från låglöneländer för politisk hänsyn.

#50
2017-10-17 18:49

Jag kan enbart konstatera att kostnadsläget i Japan är högt och att dess centralbank gör allt för att sänka sin valuta. Det hittar man rätt snabbt via google för de som letar förusättningslöst istället för anekdotiskt. Studera särskilt den privata skuldsättningen, inflationen och ränte- och stimulansnivåerna. Japan har försökt öka sin konkurrenskraft under årtionden- dock utan att lyckas.

De makroekonomiska faktorerna är helt enkelt en av orsakerna till att man har tappat på senare år. Och eftersom PREVIA likt andra märkesfanatiker önskar hänga ut tysk bilproduktion (varför undrar man) så har denna gynnats av eurons utveckling på samma sätt.

Japansk bilproduktion är helt enkelt för dyr just nu. Därför tvingas man spara, både med hjälp av ärliga som i detta fallet bedrägliga metoder.

MVH AL

#51
2017-10-17 19:18

Bedrägeri är alltså att anse som en accepterad affärsmetod ?

#52
2017-10-17 20:09

S-ES, det är helt riktigt att Eiffeltornet konstruerades med marginaler, något man var tvungen till på den tiden eftersom de önskade kravspecifikationerna på materialet inte med säkerhet kunde hållas.
Det gäller inte idag.
Nu konstrueras helt efter en given kravspecifikation som materialleverantören får godkänna, förhoppningsvis efter en konkurrensupphandling.
Det är helt givet att om inte specifikationerna innehålls, kan inte heller hållfastheten innehållas och det medför automatiskt en sämre produkt!

#54
2017-10-18 09:26

Om vi kollar hur ekonomin mår i Japan kan vi konstatera följande;

1. Den japanska skuldsättningen är högst i hela världen. En bit högre än Grekland som många brukar använda som ett skräckexempel på problemtyngd ekonomi. Både den statsfinansiella som de privata skulderna är så höga att landet aldrig kommer kunna betala tillbaka dem. Just nu uppgår skulderna till 411% av BNP. Kreditbetygen har ytterligare sänkts (2014) med framförallt stora nedsiderisker som utgångspunkt.

2. Inflationen är, trots mängder av stimulanser och minusränta, rekordlåg och det har den varit under de senaste 15 åren. Negativ ränta i kombination med växande skulder, svag ekonomisk tillväxt och obefintlig inflation är ingen sund utgångspunkt.

3. Tillväxten är fortsatt svag.

4. Produktiviteten (värdet av en arbetstimme) är 43.1 dollar vilket är under snittet för OECD på 50.5 dollar, EU-länderna på 52.8 dollar, G7-länderna på 60.7 dollar och Tyskland på 66.6 dollar.

5. Bytesbalansen ligger trots stora insatser för att delvalvera valutan lägre än för flertalet andra bilproducerande länder (även om den hoppat upp tillfälligt sedan 2014). År 2015 var den 3.8% mot 4.6% för Sverige, 7.0% för Sydkorea och 8.3% för Tyskland.

Ja det är inte konstigt att man måste fuska för att kunna sälja sina varor.

MVH AL

#55
2017-10-18 19:44

Håller med Previa, det är som vanligt.....

#56
2017-10-18 20:21

Ja det är som vanligt Shogun. På ena sidan står okunskap och inkompetens och gör bedömningar av saker baserat på personlig övertygelse. På andra sidan redovisar man mått och samband med vedertagna källor och i linje med (i det här fallet ekonomisk) grundläggande vetenskap.

Och utgår man från data istället för tro så syns det tydligt att Japan har stora problem, både med produktivitet som ekonomisk utveckling. Det har man haft i tiotals år vilket både kreditinstitut, Världsbanken och Japans egen centralbank uppmärksammat.

Därför är det inte otroligt att man tappar i kvalitet och därför måste man fuska för att konkurrera med omvärlden.

MVH AL

#57
2017-10-18 20:30

Men Shogun är självfallet välkommen att bemöta mig i sak, om han nu har något att säga om den allt lägre japanska produktiviteten och rekordhöga skuldnivåer vill säga.

Eller varför tror Shogun att detta fusk förekommer?

MVH AL

#58
2017-10-18 20:55

Varför bemöta? Du har ju alla svaren....skratt! Besparar forumet det. Previa har svaren och faktan.

#59
2017-10-18 21:00

Nej som jag trodde då..

Men hoppet lever kvar att man någon dag skall få ett vettigt och faktabaserat svar från Shogun.

MVH AL

#60
2017-10-19 18:34

L Mäkinen, visst blir stålplåten tunnare och tunnare men samtidigt mer och mer hållfast som kompensation utan att samtidigt bli mer resistent mot rost. Det betyder att ett rostdjup som tidigare inte orsakade några farhågor numera kan vara bekymmersamt. Tidigare tillverkades bilplåt ofta i Domnarvets 0,92 mm djuppressplåt.
Vad som nu används har jag ingen koll på.

#61
2017-10-20 20:23

Diselgate = medvetet fusk från tillverkaren.
Stålfusk = underleverantör's fusk som drabbar oskyldiga tillverkare.
Hoppas typer som A.L kan förstår detta nu. förresten A.L var hittar du dina siffror och påståenden? Kan du dela med dig dina källor som Previa gör? Sysslar A.L med Fake news?

#62
2017-10-20 20:56

Blackk knight. Det är av underordnad betydelse för resonemanget om fusket uppstår i leverantörsled eller hos en produkt med högre förädlingsgrad. Poängen är att fusket och de allt fler kvalitetsproblem som vi kan hitta i den japanska industrin har en koppling till landets ekonomiska problem.

Siffror över skulder hittar man i IMF:s rapportflora och hos kreditinstituten. Inflationen finns redovisad hos den japanska centralbanken, vilket också gäller den ekonomiska tillväxten och valutans värde (och åtgärder för att sänka valutan). Produktivitetsmåttet och bytesbalans kommer från OECD.

Nationalekonomi är ett av mina områden, så jag har lite koll på vad nyckeltalen betyder och hur de används. Det kan vara bra att ha när man diskuterar ämnet. ;-)

MVH AL

#63
2017-10-20 20:55

blackk knight, om tillverkaren köper av en underleverantör som levererar produkter, som inte uppfyller en given kravspecifikation, fritar det inte tillverkaren från ansvar.
Det är enligt lag alltid tillverkaren som har produktansvar!

#65
2017-10-20 23:11

Tilläggas bör att Japans svaga tillväxt och deras höga skuldsättning samt (i princip) deflation varit ett centralt tema i världens samlade press under minst ett årtionde.
Att man med nya stimulanser försöker få igång ekonomin är också allmänt känt.

Här kan Blackk Knight lära sig mer om han inte vill använda Google själv.

https://www.di.se/nyheter/japans-ekonomi-svagare-an-vantat/

https://www.ft.com/japan-economy

http://oecdobserver.org/news/archivestory.php/aid/2607/Japan_s_economic_... (notera från 2002)

http://www.investopedia.com/articles/investing/123015/3-economic-challen...

https://www.google.se/amp/amp.weforum.org/agenda/2016/02/why-is-japans-e...

Osv osv....

MVH AL

#66
2017-10-24 22:00

”Största problemet är inte vad vi inte vet, utan vad vi vet med säkerhet men som visar sig vara fel”
- Mark Twain -
Citatet är högst relevant när det gäller ekonomiska teorier. Därför har vi återkommande ekonomiska kriser och kommer alltid att ha. Det är för många variabler. Dessutom har vi tomtar som Alan Greenspan. Därför skiter jag högaktningsfullt i alla ekonomer och deras teorier.
Ok om japanerna fuskar p.g.a ekonomi, varför fuskar tyskarna då? Bottom line maybe?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.