Bild
Nästa artikel

Jaguar Land Rover vill skapa grön våg

Nyheter

Slipp att stanna vid rödljus med nya teknologin.

Första trafikljuset i världen installerades för 150 år sedan utanför brittiska parlamentet i London. Sedan dess har bilister runt hela jorden spenderat miljarder timmar med att vänta på att rött ska slå om till grönt. Uppskattningsvis en femtedel av din körtid tillbringas stillastående vid ett trafikljus. 

 

Men nu håller Jaguar Land Rover på att testa en metod för att bilisterna slippa stanna. Istället kommunicerar bilen med trafikljusen via så kallad V2X-teknologi och får då information om vilken hastighet som bör hållas för att träffa omslaget till grönt ljus när bilen kommer fram till trafikljuset.

Biltillverkaren kallar sitt system för GLOSA (Green Light Optimal Speed Advisory) och målet är att skapa stadstrafik med färre bilköer lägre luftföroreningar och minska stressen hos bilförarna. Innovationen testas för närvarande på en Jaguar F-Pace.

Diskutera: Vad tycker du om Jaguar Land Rovers idé om att skapa en grön våg?

Kommentarer

#1
2018-11-20 08:48

Fånig metod, det vore enklare att byta ut alla rödljus mot grönt, då behöver ingen längre stanna för rött!

#2
2018-11-20 11:32

saabnisse: ja, och inför omläggningen till högertrafik 1967 kom det förslag, att lastbilarna skulle först av alla fordon få börja köra på högra sidan...

#3
2018-11-20 11:41

Förut fanns det ju "Grön våg" längs genomfartsleder. Det var skitsvårt att hålla rätt fart med moppen längs E18 genom Karlskoga. Då satt det skyltar med varierande hastighet mellan de stora korsningarna. "Grön våg 67 km/h" ungefär.

#4
2018-11-20 12:15

Att stanna vid rödljus ses numera inte som något negativt utan är istället ett perfekt tillfälle för alla internetberoende att få en möjlighet att snabbt kunna skuta in en fix av lite facebookflöde innan de rullar vidare.

#5
2018-11-20 14:39

Jag löser det här genom att tidigt ha koll på det kommande trafikljuset och anpassa mitt närmande. Det är inte ofta som jag behöver stanna helt.

#6
2018-11-20 15:08

Kommer kanske eventuellt att fungera när alla bilar är självkörande. Det framgår inte hur systemet är tänkta att fungera. Hur vet bilen när det skall bli grönt? Jag antar att många trafikljus är kopplade till trafikflödet. Skall bilens system ansluta till nån trafikcentral? Dessutom kommer det att finnas bilar som inte är ansluta och stör flödet.

#7
2018-11-20 15:13

Lär inte funka med svenska trafikljus. De kommer med flit att skicka ut felaktig info. Stillastående bil = lägre snitthastighet = jättebra! Här i Linköping har man i princip med flit gjort att trafikljusen är osyncade för att det ska bli så otrevligt och ineffektivt som möjligt att åka bil.

#8
2018-11-20 17:29

Deras agenda är dold, bilarna för tunga för att köras i städerna med många stopp. Då drar klumpen massor med energi (läs fossilt bränsle).

#9
2018-11-20 17:47

Med 100% självkörande bilar och fulländade algoritmer borde man ju i teorin kunna skippa trafikljus helt. Ett perfekt trafikflöde som anpassar sig efter omständigheterna. En utopi idag med människor bakom ratten även om jag i några ögonblick av lycka och varm känsla ibland och oftast bara under några ögonblick upplever att mitt samspel med andra trafikanter funkar som det borde.

#10
2018-11-23 10:52

I en trafikkorsning utan trafikljus och mycket trafik skulle de självkörande bilarna helt flippa ur.
de skulle bromsa allihop och sedan förflytta sig någon millimeter i taget tills de kommer till ett ställe där det inte står bilar från alla håll.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.