Bild
Nästa artikel

Jaguar klår Tesla i Årets Motor

Nyheter

Den elektriska drivlinan i I-Pace fick juryn att spinna.

Återigen har Årets Motor avgjorts. På engelska heter tävlingen International Engine and Powertrain of the Year och juryn består av en panel med 70 domare från 31 länder.

I huvudkategorin är det oförändrat sedan flera år tillbaka. Här regerar nämligen Ferraris 3,9-liters turboladdade V8 som bland annat sitter i 488 GTB, Portofino och GTC4 Lusso T.
– Den har vunnit i huvudkategorin fyra år i rad och cementerar därmed sin plats i historieböckerna. Jag tvivlar på att en sådan bedrift någonsin kommer att matchas igen, säger juryns medordförande, Dean Slavnich. Ferarrimotorn kammade även hem vinsten i kategorierna prestandamotor och i de effektstinnaste klasserna från 550 hästkrafter och uppåt. 

 

Ferrari Portofino.

Elbilen Jaguar I-Pace gjorde storstilad debut som årets nykomling och vann även i klassen mellan 350 och 450 hästkrafter. Dessutom petade Jaguar ner Tesla från tronen i årets elektriska drivlina. 
– Kraftfull och förfinad visar den elektriska drivlinan under huven på I-Pace hur långt elektrifieringen har kommit, säger Dean Slavnich. 

Årets hybrid blev bensin- och elkombon som sitter i sportbilen BMW i8. I kategorin med effekt under 150 hästkrafter vann Fords 1-liters EcoBoostmotor och Audis 2-liters fyrcylindriga bensinmotor regerar i klassen 150-250 hästkrafter. Vidare utsågs Porsches 2,5-liters turbomotor som huserar i 718 Boxster S och 718 Cayman S till segrare i klassen 250-350 hästkrafter. Mercedes-AMG kan titulera sig till vinnare i kategorin 450-550 hästkrafter med den 4-liters V8 som bland annat sitter i GT, Maybach S och Aston Martin Vantage och DB11. 

I år är 21:a omgången som Årets Motor utses. Tävlingen anordnas av tidskriften Engine Technology International

Diskutera: Vilken motor är den bästa enligt dig?
 

International Engine and Powertrain of the Year 2019 – alla vinnare:

Årets motor: Ferrari 3,9-liters V8 med dubbelturbo (488 GTB, 488 Spider, 488 Pista, Portofino, GTC4 Lusso T)
Under 150 hk: Ford 1-liters trecylindrig turbo (Fiesta, Focus, C-Max, Grand C-Max, Mondeo, EcoSport)
150-250 hk: Audi 2-liters fyrcylindrig TFSI (Audi TT, TT S, S1, S3, A3, A4, A5, A6, Q2, Q3, Q5; Seat León Cupra, Alhambra, Ateca, Cupra Ateca; Skoda Superb, Kodiaq; Volkswagen Golf GTi, Polo GTi, T-Roc, Atlas, Passat, Arteon, CC, Beetle, Tiguan, Sharan)
250-350 hk: Porsche 2,5-liters turbo (718 Boxster S, 718 Cayman S)
350-450 hk: Jaguar Land Rover helelektrisk drivlina (I-Pace)
450-550 hk: Mercedes-AMG 4-liters V8 med dubbelturbo (Mercedes-AMG GT, GT S, GT C, GT R, S, C, E, G, GLC, Maybach S, Aston Martin Vantage, DB11)
550-650 hk: Ferrari 3,9-liters V8 med dubbelturbo  (488 GTB, 488 Spider, 488 Pista, Portofino, GTC4 Lusso T)
Över 650 hk: Ferrari 3,9-liters V8 med dubbelturbo  (488 GTB, 488 Spider, 488 Pista, Portofino, GTC4 Lusso T)
Årets nykomling: Jaguar Land Rover helelektrisk drivlina (I-Pace)
Årets hybrid: BMW 1,5-liters trecylindrig el/bensin hybrid (BMW i8)
Årets prestandamotor: Ferrari 3,9-liters V8 med dubbelturbo  (488 GTB, 488 Spider, 488 Pista, Portofino, GTC4 Lusso T)
Årets elektriska drivlina: Jaguar Land Rover helelektrisk drivlina (I-Pace)

Kommentarer

#1
2019-05-23 10:01

Ingen toyåda?

#2
2019-05-23 10:09

Lite skumt att Jaguar premieras för att tagit bort elbilens karaktär......nu vet jag inte hur många av er som kört både Tesla och I-pace men den stora skillnaden är att Jaguar har maskerat det direkta vridet och fått den kännas mer som en fossilbil i karaktären. Där Teslan ger fullt vrid direkt vid gaspådrag och därmed sticker som en raket oavsett om det är från stillastående eller vid en omkörning så är Jaguaren lite "seg" i känslan. Lite som en turbobil som bygger upp trycket...
Jag personligen iaf föredrar ju direktheten i de elbilar som inte försökt maskera den stora fördelen.

#3
2019-05-23 12:33

Eh, det är inte bara så enkelt att I-Pace väger mer... därmed blir "maskeras" lite av vridet för att få upp massan i fart? Antagligen är Teslan snabbare i accelerationen också, eftersom den väger mindre. Nu vet jag inte vilken modell av Tesla du jämför med?

#4
2019-05-23 12:39

Tror jag har svaret Henrik, läs nedan:
"Jaguar använder elmotorer av typen synkron permanentmagnet medan Tesla kör med asynkronmotor utan magneter som ger rappare köregenskaper och tål högre tillfällig överbelastning, på pappret. I verkligheten är intrycket det att Jaguars drivlina är mycket mer harmonisk och körbar i vanlig trafik."
Så Tesla kommer ge mer fart vid gaspådrag direkt, och så kanske inte upplevs så kul när man kör en bil... lite "fördröjning" och "mjukare" framtoning är nog bättre, det är i alla fall nog så de flesta vill ha det. Att trycka lätt på gasen och bilen blir en raket direkt är nog inte så roligt (förlåt om jag överdriver lite).

#5
2019-05-23 14:13

Här spelar förstås tycke och smak in, i en perfekt värld skulle man kunna ställa in gensvaret, lite som när man ställer utväxlingen på datormusen.
Borde inte vara så svårt i dagens digitalstyrningsvärld. Kruxet här är att det handlar om två olika motortyper.

#6
2019-05-23 14:22

Trycker man lite på gasen vill man öka farten långsamt. Trycker man mer vill man att det ska gå snabbare. Aldrig nånsin vill jag ha en fördröjning av det jag gör. Då kan man ju åka med dieselmotor och automatlåda.

I-Pace är väl sämre på att göra nytta med energin än Tesla också. Mängden km per kWh är inte lika stor.

#7
2019-05-23 14:43

Jaggan dra väl mer el per km än Teslan? Fast jaggan kanske har skönare motorljud??

#8
2019-05-23 15:46

Jo Jaggan drar mer än model X. Dels beror det på att Tesla har effektivare drivlinor(detta är de bäst på) men också för att Jaggan inte ser ut som minibuss formad som en bubbla.

Edit: gissar på att det är Model X de jämför med?

#9
2019-05-23 16:17

Det är en gåta hur Ford kan vinna klassen Under 150 hk: med Fords 1-liters trecylindrig turbo.
Jag har kört fiesta och fokus både i år och för tre år sedan med ecobost tean och konstaterar varje gång det störande vibrerande ljudet i bilen när motorvarvet sjunker ner under 1600 varv.
Dessutom så känns den inte heller riktigt snål fast den skall vara downsisad med ekonomi i fokus.
Fiestan är ju riktigt bullrig med denna motor som hörs inne i bilen.
Nu törs man ju nästan inte säga det men vag 1,0an är betydligt mer civiliserad och klarar betydligt lägre varv utan att det märks någonting inne i cupen.

#10
2019-05-23 16:21

L. Mäkinen, ursäkta fel ordval .. med fördröjning menar jag mer att bilen inte far iväg som ett skott när man pressar lite på pedalen.

#11
2019-05-23 18:31

hultarn: På Tesla kan man ställa in hur man vill ha kraften leverarad.....finns ett "mjukare" läge med som känns lite som I-pace och e-tron. Men det är ju en stor del av tjusningen med elbil att kraften kommer som den gör på Teslan när man t.ex. ska om en lastbil.....

Stygga: Jo det kan säkert ha med de olika elmotortyperna att göra.

#12
2019-05-24 06:54

Så Fords motor tar tronen efter regerande mästarna PSA som har ägt den flera år i rad. Men PSA kommer igen.

#13
2019-05-24 21:08

Juryn har fel
VAG:s 1,0 tsi borde ha vunnit alla klasserna. Den är så stark, tyst och fyller din tank med bensin då den är i drift :)
Men kan kanske är andra egenskaper än att en bensinmotor skall bete sig som en diesel som uppskattas.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.