Bild
Nästa artikel

Jaguar I-Pace laddar på trekvart

Nyheter

Det närmar sig premiär för Jaguars första helt eldrivna bil. Biltillverkaren utlovar snabb laddning och bra vinterföre.

Att ladda batteriet på suven I-Pace från tomt till 80 procent sägs ta 45 minuter med 100 kilowatts snabbladdare. Jaguar avslöjar inte ytterligare specifikationer om bilens drivlina, men man har tidigare visat upp en 400 hästkrafter stark prototyp med ett batteri på 90 kWh som fulladdat räcker till 50 mils körning.

Jaguar testade nyligen I-Pace i vinterklimat i svenska Arjeplog när temperaturen kröp ner till 40 minusgrader. Potentiella kunden Tony Westerlund tog plats bakom ratten och körde den fyrhjulsdrivna bilen på snö och is. Hur det gick ser du i videoklippet nedan:   
 

Jaguar I-Pace gör sin debut den 1 mars klockan 19.00, centraleuropeisk tid. Då börjar den också säljas.

Diskutera: Vad tycker du om Jaguar I-Pace?

Kommentarer

#1
2018-01-31 14:19

Han kör så det ryker - på el!

#2
2018-01-31 14:40

Den må klara 100 kW snabbladdning via CCS (när det väl blir tillgängligt) men för hemmabruk klarar den inte trefas, vilket gör att de allra flesta maximalt kommer att kunna ladda med 3,7 kW hemma - där en övervägande del av all laddning sker.
FAIL av Jaguar i detta fall...

#3
2018-01-31 15:43

Det finns 100kW CCS tillgängliga i Sverige på några ställen, men inte så många. IONITY kommer väl igång så småningom med sina.
Jag ser inte behovet av mer än 3,7kW på hemmaplan för en normalbilist, men hade gärna haft det uppdelat på tre faser.

#4
2018-01-31 16:00

Verkar lovande! Spännande och skoj för Jaguar att kunna erbjuda en potent elbil. Lite för "bullig" kaross, för min smak, men ändå. En klar konkurrent till Tesla Model X - om man får hänga på en dragkrok på den..

#5
2018-01-31 17:06

Man får väl anta att den blir en direkt konkurrent till Tesla S och kanske även X. Prisnivån lär väl hamna där.
Denna bil kan mycket väl visa sig vara intressantare.

#6
2018-02-01 18:31

Bra jobbat Jaguar.

#7
2018-02-02 08:42

Elbil från jaguar. Som är kända för alla elfel. Spännande bil att äga.

#8
2018-02-02 09:54

Ser roligt ut! Men personligen tror jag det är ännu roligare på bensin ;)
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=we...

#9
2018-02-04 13:05

Jan Karlsson, en ärlig fråga: vilken Jaguar-modell hade senaste några större el-problem?
Efter att Tata tog över har då jag inte hört något alls om detta. Inte hörde jag om några större problem under Ford-tiden heller för den delen..
Ge mig gärna några aktuella exempel, eller är det möjligen så att herr Karlsson inte har uppdaterat sin bil-världsbild sedan 1980-talet?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.