Bild
Nästa artikel

Insidan på nästa Golf

Nyheter

Volkswagens storsäljare kommer i ny generation i höst. Här är en skiss på hur den kommer att se ut inuti.

Det var på Volkswagens årsstämma som interiörbilden av Golf generation 8 dök upp. 
”Bilen är fullt uppkopplad och har en 48-volts mildhybrid i drivlinan för första gången”, informerade biljätten. 

På skissen syns att Volkswagen har gjort om logotypen i ratten. Det ser också ut som att de flesta fysiska reglage är undanstädade och ersatta med skärmar. 

Under presentationen dök också en skiss på utsidan av bilen upp. Nya Golf kommer att visas upp i sin helhet i oktober i år.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf?
 

Kommentarer

#1
2019-05-16 16:36

Dags att göra något åt den gråtrista interiören i VW Golf. Skissen på den nya "instrumentbrädan" ser betydligt modernare och aptitligare ut. Dagens Golfinteriör är annars något åt DDR-hållet.

#2
2019-05-16 17:05

Usch. Tacka vet jag fysiska reglage såsom knappar och vred. Att pilla fram rätt meny på "diverse skärmar" är väl inte precis i enlighet med den trafiksäkerhet som många efterlyser.

.

#3
2019-05-16 17:22

Endelig sker der noget med folkevogn noget nyt i den de går helt bag ud dansen. Rattet virker grumt og sikkerhed er et spørgsmål. Håber driftsikkerheden endelig nu bliver løst så vi igen kan få tillid til wv.

#4
2019-05-16 17:24

Den gamla må vara hur jäkla tråkig som helst men man kan kasta nyckel till vem som helst och han kan köra iväg och få på alla funktioner han vill.
Det är ju inte alla fabrikat det är så.

#5
2019-05-16 17:24

Runda `analoga´ instrument.....ja tack! Hybrid börjar nog bli lite överspelat. Onödigt komplicerat / dyrt (underhåll) och ganska lite fokus på el-drift. Laddhybrid är däremot en smart kompromiss som passa de flesta. Hur många har mer än 5 mil till jobbet?

#6
2019-05-16 17:41

Första gången jag är helt överens med Klarsynt!

#7
2019-05-16 18:39

I nya modeller med många semi-autonoma funktioner funkar det utan reglage, även om jag föredrar att ha reglage. Har kört en nyare Volvo som i kan köra på egen hand tillräckligt länge för att man ska hinna glo och pilla på skärmen.

Problemet är om man inte har dessa avancerade system. Min Golf kan inte köra själv och den har en pekskärm för multimediasystemet. Ungefär lika farligt att glo och pilla på den som det är att pilla på telefonen.

#8
2019-05-16 18:54

@Apex
Du överlät alltså ansvaret på en Volvo med med många semi-autonoma funktioner så att du "ska hinna glo och pilla på skärmen"? Ja, så gör nog många och det är precis den falska tryggheten jag pratar om. Det är precis det här som de s k "förarstödsystemen" gör med oss. Du är långt ifrån ensam.

@saabnisse
Jag är övertygad om att det blir fler och fler gånger, allteftersom sanningarna i min argumentation uppdagas. Det är alltid så när man argumenterar emot det som är PK - att man står ensam. Men står man på sig kan man bidra till att lyfta folks förståelse. Även om det är otacksamt.

.

#9
2019-05-16 19:09

Klarsynt

Nej, det var en kort provkörning så jag hade ingen anledning till att göra det. Det är väl ungefär så det kommer att se. Men ja, jag hade nog litat på den. Det gjorde jag i Teslan jag körde.

Vad är alternativet? Stoppa bilen varje gång man ska ändra något på skärmen? För skärmarna är här för att stanna. Det är mycket billigare att stoppa dit en stor skärm än att montera massa fysiska reglage.

Jag hoppas att BMW inte gör som Audi håller sig till sitt iDrive med hjulet och att tempreglagen är kvar. Men det tror jag inte.

#10
2019-05-16 19:50

Med en sån instrumentbräda är man ute på djupt vatten, tror inte detta säljer!
Man undrar hur mycket VW sparar på att ersätta knappar och analoga mätare med touch-displayer, både vad gäller materialkostnad och monteringskostnad?

#11
2019-05-16 20:23

@Apex

Alternativet är att skippa skärmar och skippa falsk trygghet. Ge oss riktiga knappar och vred och en alert människa med blicken riktad framåt :)

.

#12
2019-05-16 20:59

Säkert bra men kommer precis som tex Mazda 3 Stiga kraftigt i pris. Tippar på 230k för billigaste modellen.

#13
2019-05-16 20:59

Säkert bra men kommer precis som tex Mazda 3 Stiga kraftigt i pris. Tippar på 230k för billigaste modellen.

#14
2019-05-16 22:59

Hm, jag föredrar fysiska reglage för vissa funktioner. Annars gillar jag det ”mörka och trista” hos VAG. Mildhybrid tror jag inte på. Då köper jag hellre en snålare motor.

#15
2019-05-17 00:01

Det är nog kommande, dyrare Golf som VW jämfört med när man antyder vad deras nya elbilar kommer att kosta.

#16
2019-05-17 13:25

Det är ju spännande att när en Peugeot eller Citroën kör med pekskärmar så sågas det i inlägg efter inlägg. När VW gör samma sak så är responsen väldigt mild.

#17
2019-05-17 17:54

Raphael
Om du läser inläggen igen så ser du att det förekommer kritik även här.
När det kommer till franska bilar är det nog snarare för mycket åt andra hållet med en knapphysteri enligt mig.

#18
2019-05-18 09:15

Jag har Active Info Display i min e-golf. Vilket i stort sett är motsvarande.
Är helt fantastisk, att kunna sätta upp min personliga inställning.
De negativa är väl de som tycker att fjärrkontrollen till TV:n är svår att hantera.

#19
2019-05-18 16:10

LennartJ ... helt fantastisk, nu tar du väl i så du spricker :-)

#20
2019-05-18 21:22

Stonebreaker, och du har någon erfarenhet som bekräftar ditt påstående? eller är det bara smutskastning från en avundsjuk novis.
Är så trött på dessa kommentarer.

#21
2019-05-19 11:24

Bilar utan avanserat förarstöd bör definitivt ha stora tydliga fysiska reglage som inte tar uppmärksamhet från vägen. Dessutom är de trevligare att använda än budget lösningar i skärmmenyer (speciellt inställning av volym för stereon samt temperatur i kuppen).

#22
2019-05-19 15:16

Så särskilt ful är den väl inte? Tyvärr så lever vi i digitalåldern med allt vad det innebär av touch, LED och övrig mer eller mindre nödvändigt "kupé -bling-bling". Att fibbla med GPS under körning är väl att jämföra med dito med mobilen? Ser skräckexempel var och varannan dag. Snart är det bara Morgan kvar bland de riktiga fordonen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.