Nästa artikel
Ingen mer diesel för Porsche
Nyheter

Ingen mer diesel för Porsche

Publicerad 25 september 2018
Kommer inte längre att erbjuda dieseldrivna bilar.
Porsche skriver i ett pressmeddelande att de inte haft en diesel i sin portfolio sedan i februari i år, och till följd av detta bestämt sig för att inte erbjuda drivlinan i framtiden.

– Som sportbilstillverkare har diesel alltid spelat en sekundär roll och vi har kommit till slutsatsen att vi vill att vår framtid ska vara dieselfri, Oliver Blume, chef för Porsche. 

Lagom till 2022 har Porsche investerat över 6 miljoner euro i e-mobilitet. Nästa år kommer deras första elbil, Taycan, och vid 2025 spår Porsche att varannan av deras nya bilar har elektrifierad drivlina. 

Diskutera: Vad tycker du om att Porsche slutar sälja dieselbilar?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-09-25 16:28
humor

Alla bränslen har sina för och nackdelar.

#2 • Uppdaterat: 2018-09-25 17:34
Raywave

Dieseln är död.

#3 • Uppdaterat: 2018-09-25 18:03
Styggavargen

Usch diesel är för traktorer och lastbilar..inget för en personbil.

#4 • Uppdaterat: 2018-09-25 19:32
pinjong

Man behöver inte köpa en ny dieselbil, en begagnad kan duga. De nya straffskattas hårt numera.

#5 • Uppdaterat: 2018-09-25 20:30
VästgötaCalle

Vad händer med "äldre" euro6 bilar nu när euro 6.2, eller vad normen heter, är på G? Läste lite i tysk press. Men de har iofs andra problem än vi. Är väl rimligt att vissa tillverkare ger upp.

#6 • Uppdaterat: 2018-09-26 10:22
Pi

Är inte Toyota en av de största tillverkarna av dieseldrivna fordon eller sviker mig minnet ? Bara för att dom inte finns som nybilar i Sverige innebär ju inte att dom inte tillverkas och säljs på andra marknader...
F ö ligger nog signaturen "humor" närmast sanningen - "Alla bränslen har sina för och nackdelar."

#7 • Uppdaterat: 2018-09-26 17:03
A.L

Jo Pi, Toyota både producerar och utvecklar dieselmotorer för mångmiljardbelopp varje år. Man är till och med världsledande på tekniken och investerar stort i nya lösningar kring densamma. Varför?. Jo, man kan räkna hem det och motivera satsningarna inför aktieägarna.

Att man sedan släppt personbilsdieslarna hänger ihop med att man är en massbilsproducent som är starkt volymberonde. Efterfrågan på diesel inom personbilssegmentet är helt enkelt inte tillräckligt stor för en global aktör som Toyota - vars represenration på dieselmarknaderna i EU är för svag för att motivera investeringen. Därför har man tagit bort dem från sitt personbilsprogram. Där man inte tjänar pengar har man helt enkelt inget intresse, svårare är det egentligen inte. Det gäller för samtliga biltillverkare.

MVH AL

#8 • Uppdaterat: 2018-09-27 08:31
Styggavargen

I slutändan är det bara pengarna som styr, så har det alltid varit. Miljön spelar ingen roll, det kommer aldrig att gå att rädda klimatet ifrån klimatförändringar, det är jag nästan övertygad om. Vem vet, plötsligt kanske människor kommer till insikter? Efterfrågan styr eftersom pengarna förleder företagen att sälja bara det som de tjänar pengar på.

#9 • Uppdaterat: 2018-09-27 10:38
Hackenbush

Alla är intresserade av att rädda miljön tills det börjar kosta pengar efter det svalnar intresset.

#a • Uppdaterat: 2018-09-27 13:13
A.L

Ja för en tillverkare är det alltid lönsamheten som är viktig. Miljöperspektivet är enbart intressant om en tillräckligt stor del av köparna värdesätter den, och kan tänka sig att betala extra för det.

Idag är så inte fallet. Idag vill och efterfrågar konsumenterna bilar med hög säkerhet, bra kördynamik, nya smarta finesser, goda prestanda och komfort. Och det är egenskaper som kostar resurser att producera och driva.

Nej elbilen är ingen frälsare, lika lite som hybriderna. Deras miljöförtjänster är marginella i jämförelse med en befintligt producerad fossildriven variant (även om det kan finnas lokala variationer).

Vad konsumenterna i stort behöver är att inskränka sina behov av allehanda varor och tjänster och detta på enhetlig global nivå. Dessutom måste överbefolkningen i världen stoppas. Först då kan vi på allvar börja åtgärda miljöproblemen, inte innan.

I dagsläget är det ingen som är beredd att göra den typen av uppoffringar, och därför är dagens debatter och åtgärder bara ett spel för galleriet - ett lönlöst och kontraproduktivt sådant.

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.