Nästa artikel
Indiska bilar underkända i krocktest
Nyheter

Indiska bilar underkända i krocktest

Publicerad 18 maj 2016 (uppdaterad 18 maj 2016)
Renault Kwid presterade inte så bra i Global NCAP:s krocktest.
Renault, Hyundai, Mahindra och Suzuki får lägsta betyg. Krockkudde var tillval på en bil.
Den globala avdelningen av krocktestorganisationen Euro NCAP har testat bilar för den indiska marknaden. Hyundai Eon, Mahindra Scorpio, Suzuki Maruti Eeco, Suzuki Maruti Celerio samt tre versioner av Renault Kwid fick alla noll stjärnor i kategorin passagerarskydd. Kwid fick en stjärna i versionen med airbag som tillval.

– Det är väldigt förvånande att en tillverkare som Renault introducerade Kwid utan utan grundläggande säkerhetsfunktioner, säger David Ward, generalsekreterare för Global NCAP.

Att bilar på den indiska marknaden ofta saknar säkerhetsfunktioner beror på att biltillverkarna försöker pressa ner ingångspriset genom att lyfta bort kostsamma saker som till exempel krockkuddar.

– Global NCAP tror starkt på att ingen biltillverkare någonstans i världen borde tillverka sådana modeller som uppenbarligen har så låg standard. Biltillverkarna måste garantera att deras bilar klarar FN:s minimumkrav för krocktest och satsa på krockkuddar, säger David Ward.
 
Diskutera: Vad tycker du om resultaten?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-05-18 09:37
hultarn

Det är väldigt lätt att sitta och kräva viss nivå, men om marknaden inte kan betala för det så går det ju inte.
Dessa små billiga bilar kan mer anses som ett alternativ till moppar och MC, och då är de ju faktiskt säkrare.
Indien med sina 130.000 dödade per år på vägarna behöver en "viss" förbättring...

#2 • Uppdaterat: 2016-05-18 10:26
Hackenbush

Så är det som hultarn säger, marknaden bestämmer vad som är säljbart.
Vill inte bilköpare betala för säkerhetsutrustning så är det inte lönt att försöka sälja säkerhetsutrustade bilar (eller vad de skall kallas, jämförelsen med mopeder/Mc är mera aktuell).

#3 • Uppdaterat: 2016-05-18 11:00
Pi

Problemet kanske är att man betraktar bilen som mycket säkrare och kör mycket snabbare än med en moppe - och sen visar den sig vara urusel ur krocksynpunkt.... Bara en spekulation... Annars håller jag väl i princip med Hacken och hultarn.

#4 • Uppdaterat: 2016-05-18 22:08
Mistro

Skulle precis skriva det som "hultarn" är inne på och vi pratar alltså då om betydligt fler marknader än den Indiska där man sparar in på allt som det går. Alla bilar anpassas efter vilken marknad som de skall säljas på.
Ägde själv en Volvo för många år sedan ...en 745 Turbo -86 och jag fick reda på att bilen egentligen skulle ha skeppats till USA men utav någon anledning stannade den kvar och dess första ägare skall ha varit en chef på Volvo.
Bilen hade katalysator och samma motor som sen infördes här -88,...bilen gick även som "själve fan" och jag misstänker att den hade klart mycket mer effekt än vad som angavs på pappret. Vid en service blev jag uppringd utav en mekaniker som undrade vad jag hade gjort med bilen då den verkligen gick utöver det vanliga enligt honom. Liknande historier har jag hört ifrån flera håll då det gäller Saab-bilar. De som exporterades hade mer kraft samt mer utrustning.

Bilar för den Svenska marknaden har bättre rostskydd, bättre värmepaket,generator,batteri os.v och vi tar inte in de svagaste modellerna för att nämna några detaljer.
Tittar man på bilar som säljs på marknader där det är väldigt varmt ( typ Thailand m.m ) så installeras det inte något värmepaket. ( i alla fall inte i de taxibilar som jag åkte med ) Teknik som antisladd m.m ligger inte heller så högt upp på önskelistan o.s.v

Bara då man jämför med de bilar som säljs i DK så hittar vi stora skillnader mot de Svenska så jag anser att det är ganska självklart att biltillverkarna måste anpassa sig efter vad som gäller i de olika länder som de skall säljas i för att överleva.
Samma fråga om krocksäkerhet diskuteras nu här angående mopedbilarna,vilka total kollapsar i EuroNcaps tester ...WOW, är någon verkligen förvånad?
Dock är det så hur mycket vi än vrider på saken att dessa fordon är betydligt säkrare än en cykel eller moped.
Motorcykeln tycks dock vara undantagen detta trams då ingen diskuterar hur krocksäker en sådan är ...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.