Nästa artikel
Igensatta filter ger problem
Nyheter

Igensatta filter ger problem

Publicerad 19 december 2014 (uppdaterad 19 december 2014)
*Uppdaterad* Bränslebolaget OKQ8 har efter problem med igensatta bränslefilter valt att reducera inblandningen av RME, rapsmetylester, i diesel, från tillåtna sju procent till fem.
Det är dieselbilar, från framför allt Kia, som sedan en tid tillbaka haft problem med igensatta bränslefilter. Föråldrad RME anses vara grundorsaken.

Den som följt rapportering kring Vi Bilägares långteststall har kunnat läsa om hur det här problemet påverkat vår Hyundai i40 från 2012 .
 
OKQ8 får tillfälligt släppa lite på miljöambitionen i väntan på ytterligare utredning. Kia Motors har i två meddelanden till sina kunder gått ut med att igensatta filter kan drabba CRDi-motorerna, och i det senaste brevet utpekas just OKQ8 som bränsleleverantör.
 
Bil Sweden hävdar
att bränslefilterfrågan är ett branschproblem, men ännu så länge är det bara Kia och Hyundai som framträtt officiellt.  Ytterligare fem, icke namngivna tillverkare, har också anmält problem med igensatta filter.
 
I Kia:s meddelande åberopas tester som gjorts hos oberoende laboratorier, bland annat Filter Blocking Tendency (FBT-test) som använts i Storbritannien, Australien och Nya Zeeland. Här mäts vilket tryck som behövs för att en given mängd bränsle ska passera genom filtret. Här påvisar Kia och Bil Sweden att 75 procent av alla testerna med bränsle från OKQ8 överskred gränsvärdet. Hos Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet (SPBI) anses inte FBT-testet vara tillförlitligt.
 
En genomgång av de svenska bränslebolagens inblandning av RME visar att det endast är OKQ8 och Preem som använt en sjuprocentig inblandning, den högsta inblandning som i nuläget är tillåten enligt standarden, och som bilindustrin godkänt. Övriga bolag har valt att ligga kvar på miniminivån fem procent.
 
Tillsatserna, exempelvis med antikorrosion och annat rengörande, kan variera mellan bolagen. Annars hämtas bränslet faktiskt från varandra, det ger samordningsvinster för att minska på transportkostnader och miljöpåverkan.
 
Utredningarna om igensatta bränslefilter fortsätter. Den verkliga orsaken till problemen har ännu inte hittats.

Diskutera: Har du råkat ut för igensatt bränslefilter på din dieselbil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-12-19 18:28
Raphael

Franska dieselmotorer är anpassade efter B30-diesel, detta innebär 30 procent inblandning av RME. Denna bränsletyp stod 2012 för 74,5 procent av försäljningen av biodrivmedel i Frankrike. Det är ynkligt att problemen med Kia-Hyundai ska innebära en sänkning av biodiesel för alla oss andra som inte har problem.

#2 • Uppdaterat: 2014-12-19 20:16
Peugeote-Pär

Undrar om något bolag kommer börja sälja riktigt diesel någon gång, typ V-Power diesel eller premium diesel? börjar bli trött på detta diskvatten som bara finns numera, dock så har ju Statoil ändå gjort ett försök att försöka med någon typ av "Premium" diesel med miles plus dock så vill jag även se en ännu bättre med högre energi innehåll.

#3 • Uppdaterat: 2014-12-19 23:11
John2008

Är det föråldrad RME som är grundorsak till igensättningarna är det högst ovetenskapligt att försöka avhjälpa problemet genom att sänka andelen RME från 7 % till 5 %. Dessutom minskar miljönyttan med bränslet.

#4 • Uppdaterat: 2014-12-19 23:40
Tjalle

Scania - och sedan ett år tillbaka Volvo LV- har motorer för 100% RME (B100). Då har de krav på RME som är tuffare än standarden för RME.
FBT-prov visar vid vilken temperatur drivmedlet INTE kan passera filtret - det verkar jnte vara problemet här.
Om "standard RME" lagras mer än 6 månader växer det bakterier - oavsett andelen inblandning. Bakterierna gör att filtret blockeras.

#5 • Uppdaterat: 2014-12-20 10:46
107Carlsson

Det är inte bara Kia och Hyundai som haft problem, även långteststallets Volvo V40 har haft problem med ryckande dieselmotor. Samma problem har jag haft med min V50 från 2012 med samma motor. Volvo har uppdaterat mjukvaran och bytt bränsleflter på garantin, men det var först när jag slutade tanka OK som problemet upphörde.

#6 • Uppdaterat: 2014-12-20 12:04
Raphael

Nej, Jes_ nu har du läst skrev. Jag skrev att franska dieselmotorer är anpassade efter dieselkvaliteten B30. Denna innebär en 30 procentig inblandning av RME och är det mest sålda biodrivbränslet i Frankrike. Denna bränsletyp finns inte i Sverige, men finns förutom i Frankrike även i England, Spanien och i Benelux-länderna. Eftersom franska dieselmotorer är byggda för en blandning av 30 procent RME, så klarar de självfallet av 7 procent RME också... Så min fråga kvarstår - varför ska vi som har dieselmotorer utan problem drabbas genom sänkt biodrivhalt på grund av att just KIa-Hyundai har problem? Ge Kia-Hyundai en egen pump vid macken och uppgradera de andra till B30 det tycker jag.

#7 • Uppdaterat: 2014-12-20 18:42
Peugo

OT: Varför får inte direktinsprutade bensinbilar filter?!?! Det är helt otroligt att låta dom spy ut dom minsta och skadligaste partiklarna (finns redan flertal undersökningar)! En bra lösning vore att skippa direktinsprutning helt...

#8 • Uppdaterat: 2014-12-20 23:59
JorgenE

I instruktionsboken till min franska bil står dock följande:
-"
Dieselmotorerna är kompatibla
med biobränslen med möjlig tillblandning upp till 0 till 7 % (metylester av fettsyra).
Biobränslet B30 kan användas i VISSA
dieselmotorer. Denna användning sker
emellertid på villkor att man noggrant
uppfyller de särskilda servicevillkoren för detta. (anm: skulle tro detta innefattar frekvent filterbyte)
Användning av alla andra typer av
biobränslen i ren eller utspädd
form är strängt förbjuden.

#9 • Uppdaterat: 2014-12-21 10:27
quattron

Om de kör 30% RME i Frankrike, hur går det för Kia/Hyundai där i så fall?

#a • Uppdaterat: 2014-12-21 13:37
Raphael

Nyare franska är mer anpassade för B30 än de äldre, men de flesta klarar det utan problem.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.